וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מולדת הקבב

אביחי ברוך ורותם דרוב

22.3.2007 / 2:18

זוג בכותרות נשלחו הפעם לבדוק את מסעדות הבשר המיתולוגיות של אשקלון. קבב מול קבב, כשר מול טרף, טורקיה נגד רומניה, איסטנבול נגד הניצחון

כמו שני ענקים שמודעים אחד לכוחות השני חולשות מסעדות הבשרים של אשקלון על כל ממלכת הפלשתים של ימי קדם. שתי אסכולות שונות - טורקיה מול רומניה, כשר מול טרף, כבד קצוץ ואיקרה מול חומוס ומטבוחה. חוץ מזה שתיהן מייצגות את האומות הטוענות לתואר "מולדת הקבב".

למרות כל השוני, על כמה דברים אין ויכוח. בשתיהן נותנים כבוד לבשר, לאיכות, לפרטים הקטנים ולבישול הביתי והעממי.

הניצחון

אנחנו כבר חשבנו שהמסעדה נקראת על שם ניצחון ששת הימים. כנראה שלא הערכנו נכון את הוותק. המסעדה פשוט נקראת על שם הניצחון של מלחמת העצמאות וזה אומר הכל. המקום נפתח בתחילת שנות ה-50 ע"י ישעיהו לייבושור קצב ממשפחת קצבים שעלתה מרומניה. מאז ועד היום ניצבת המסעדה בדיוק באותו המקום, במדרחוב של אשקלון. ישעיהו בן ה-80 מגיע גם היום בגילו המופלג לפתוח את המסעדה ב-7:00 בבוקר להכנות ובישולים.

לפני 24 שנים הצטרף יוסף חייניק כדי להוריד את קצת את העול ממשפחת לייבושור וצירף את אישתו למטבח שקיבל גם טאץ' הונגרי בנוסף לרומני. יוסף יודע לספר שהמקום שרד קשיים רבים, לא היה קל לנהל מסעדת בשרים בשנות ה-50 בימי הצנע העליזים שמשפחות היו חיות לפי קצבה של ביצים והייתה חלוקה מדודה של בשר.

במסעדת הניצחון מייצרים הכל לבד. כל המנות הראשונות, הסלטים (איקרה, כבד קצוץ סלטי חצילים שונים ) והחמוצים הנהדרים. הבשר נקנה מקצבים מקומיים או מיבואני בשר כשאת הקבאבים הרומניים המפורסמים מכינים לבד, כמו כן גם את הבשרים מעשנים במקום.

ניתן להזמין במקום בשרים צלויים על גריל פחמים, חלקים פנימיים ואנטרקוט, צלעות כבש שישליק כבד של עוף אווז ובקר ודגי ים שונים. חוץ מבשר יש גם בישולים ביתיים נהדרים ככרוב או פלפל ממולא, צ'ורבה, דג ממולא וממליגה.

אנחנו דגמנו לקינוח גם פאפאנש. מעיין סופגניה, מוגשת חם חם מעוטרת ברוטב גבינה ושמנת עם קונפיטורת ענבים תוצרת מקומית. מעדן של ממש. המקום מסוגל להכיל עד 60 איש כאשר בימי הקיץ גם הרחבה של המדרחוב מתמלאת בשולחנות עמוסים.

הניצחון, הרצל, מדרחוב, אשקלון, 08-6751200. א'-ה' ושבת 9:00-23:00

איסטנבול

במסעדת איסטנבול פגשנו את רפי שאביו ניסים פתח את המסעדה בשנת 1962. לאחר שעלה ארצה בשנת 49 הביא עימו ניסים את כל הידע של הבשרים מהכפרים ליד איזמיר שבטורקיה הוא הגיע כדי לנהל בית קפה שהיה שייך למשפחה אבל החליט שהוא רוצה מקום בבעלותו שבו יאכיל את הלקוחות במה שהוא יודע להכין הכי טוב, בשר.

רפי גבר בשנות ה50 המאוחרות לחייו זוכר את המקום מילדותו כשתפקידו היה להביא את הפיתות מהמאפיה. לאט, לאט הוא למד את סודות המקצוע והפך ליורש התורה כולה.

כיום רפי מנהל את המקום עם תומר בנו, דור שלישי במסעדת איסטנבול, מסעדה שהיא גן עדן לקרניבור המורעב. פה יכינו לך את הסטייק המושלם לפי בחירתך. ואנחנו לא מדברים פה על בחירת מידת הצלייה אלא עוד לפני כן יחתכו לך את הנתח לפי המשקל שאתה תבחר.

מסוגל להתמודד עם 600 גרם אנטרקוט? זה מה שתקבל. רוצה להתפשר על 350 גרם? גם הנתח הזה ימצא את דרכו חיש קל לגריל הפחמים. הבשר עצמו הוא כשר למהדרין ולמגזר החרדי יש גם סטייק חלק מבית יוסף. עוד דברים שמונחים על הגריל ביראת כבוד הם שיפודי פרגיות, חלקים פנימיים של בקר, טחול ממולא, אשכי עגל כליות וגם דגים טריים שנוספו בשנים האחרונות.

כמובן שלא שכחנו את קבאב הבקר שלדברי רפי הוא הטוב בארץ וסוד התיבול שלו עובר בירושה מדור לדור, הקבאב מנוקד עשבי תיבול ועסיסי כל כך שלא החשבנו אותו חלק מהארוחה בכלל אלא רק כחטיף. את כל החגיגה הזאת מלווים ירקות צלויים מהגריל, סלט חי, חומוס, טחינה, כרוב כבוש עריסה ביתית ומטבוחה מעגבניות צלויות. הכל כמובן תוצרת עצמית.

לקינוח יש בקלווה (איך לא) ורפי טוען שבגלל הקרבה לשוק הוא יביא ללקוח הכל, אפילו פירות טריים אם יירצה.

sheen-shitof

בדקו התאמה לטיפול

פיתוח ישראלי: פתרון מדעי לאקנה בגוף עם מעל 90% הצלחה

בשיתוף מעבדות רבקה זיידה

איסטנבול, השוק העירוני, רח' העבודה 19, אשקלון, 08-6728481. א'-ה' 11:00 – 22:30

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully