וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יקבים קטנים יינות גדולים

יובל בלנקובסקי

5.4.2007 / 19:31

משנה לשנה רוכשים יקבי הבוטיק הישראליים מעריצים, כאן ובכל העולם. יובל בלנקובסקי מנסה לעשות קצת הבחנות וסדר ולתת גם כמה המלצות

מה ההגדרה של יקב בוטיק? למה מצפים מיין של יקב בוטיק? מה יש ביין של יקב בוטיק שאי אפשר למצוא ביין של יקב גדול והאם יין של יקב בוטיק אמור להיות טוב יותר מיין של יקב גדול?

באו נעשה קצת סדר. יקב בוטיק מוגדר כיקב שמייצר בדרך כלל בסביבות ה-20,000 בקבוקים בשנה. אם נרד קצת יותר לפרטים, נגדיר שיקב שמייצר כ-100,000 בקבוקים בשנה נחשב ליקב בוטיק גדול, ויקב שמייצר כ-10,000 בקבוקים ומטה בשנה נחשב כיקב בוטיק קטן. הקטנים ביותר מכונים לעיתים יקבי גראג'.

יין כידוע לכולם מתחיל מהענבים. בניגוד ליקב תעשייתי גדול, ליקב בוטיק אין מספר גדול של מוצרים. היקבים הגדולים לוקחים את הענבים הפחות טובים מהחלקות הפחות מוצלחות ומייצרים מהם את היינות הפשוטים שלהם. בסדרות הגבוהות יותר משתמשים היקבים הגדולים בענבים יותר משובחים אך גם פה, בהתאם לרוח הישראלית, תמצאו הרבה מאוד יינות בינוניים תחת תוויות מהודרות. ליקב בוטיק בדרך כלל אין את הפריבילגיה הזאת, הוא חייב לייצר יין מהענבים שיש לו. בדרך כלל מדובר בענבים אותם הוא מגדל, או כאלה המגודלים במיוחד בשבילו. בנוסף בגלל מספר הבקבוקים הקטן שיקב בוטיק מוכר, הוא משתדל להוציא לשוק יין איכותי ככל האפשר. בדרך כלל זה גם בא לידי ביטוי במחיר הגבוה יחסית.

הבדל נוסף שקיים בין יקבים גדולים ותעשייתים לבין יקבי בוטיק נובע מהמלחמה המתמדת ביקבים הגדולים בין אנשי השיווק לייננים. אנשי השיווק משתדלים לענות על דרישות הצרכנים. כך קורה שהם דוחקים למשל להוציא יינות חדשים לקראת החגים. הייננים לעומת זאת מחפשים אחר האיכות ולעיתים היו מעדיפים להשאיר את היין בחבית עוד מספר חודשים. ביקבי בוטיק אין אנשי שיווק, היינן הוא גם המשווק מה שאולי מבטיח לנו שהיין מגיע למדף בזמן האידיאלי שלו.

בסופו של דבר כמעט כל יקב בוטיק שמייצר כ-20,000 בקבוקים בשנה רוצה לגדול ולהפוך ליקב בוטיק גדול, בדרך לפעמים האיכות יורדת. כדאי לתפוס את יקבי הבוטיק בזמן, כל עוד הם קטנים יחסית ומוכרים את היין שלהם במחיר שפוי. לא תמיד ההמשך יהיה טוב כמו ההתחלה.

הנה כמה שמות והמלצות של יקבי בוטיק. כמה מהם פועלים שנים בשוק הישראלי וידועים כטובים, האחרים צעירים יותר ונחשבים כדבר הבא בשוק היין הישראלי.

מהוותיקים

יקב מרגלית- הוקם ב-1994 הוא מראשוני יקבי הבוטיק בארץ. היקב מייצר גם כיום רק כ-20,000 בקבוקים בשנה של יינות אדומים בלבד בשתי סדרות ספיישל רזרב ומרגלית. היינות (בעיקר הקברנה סוביניון) צריכים בדרך כלל שנתיים נוספות של התיישנות בבקבוק כדי להגיע לטעמם האופטימאלי, כך שכדאי לרכוש ולהתאפק. באופן כללי ניתן לאפיין את היינות של מרגלית כיינות אינטנסיביים אך מורכבים. הם מומלצים לחובבי היינות העצמתיים. הקברנה פרנק של מרגלית מומלץ במיוחד ומתאים לשתייה מיידית, זהו יין בעל גוף מלא ועוצמתי שיתאים לכל נתח בשר טוב.

יקב פלאם- הוא יקב בוטיק שהתחיל את דרכו ב-1998 וכבר קנה לעצמו שם של יקב איכותי. היקב כעת מוציא כבר כ-50,000 בקבוקים והוא גדל משנה לשנה. ליקב שלוש סדרות של יין קלאסיקו ואחריה סופרייר ורזרב. הקלאסיקו, בלנד של קברנה ומרלו הוא היין הפשוט של היקב. אף על פי שהוא יין פופולארי וזוכה לביקורות טובות יחסית הוא איננו מוצלח לטעמי, והוא לא מצליח לייצג את האיכויות של היקב. הסופריור , בלנד של סירה וקברנה כבר טוב משמעותית מאחיו הקטן.

יינות הדגל של היקב: מרלו רזרב, וקברנה רזרב הם כבר סיפור אחר לגמרי. מדובר ביינות אלגנטיים במיוחד, שטובים לשתיה עכשיו ויתישנו יפה גם בשנים הקרובות. אם אתם מחפשים יין שילווה ארוחה מושקעת סדרת הרזרב של פלאם היא בחירה מצוינת. מבציר 2004 שכעת נמצא בחנויות מומלץ לרכוש לשתיה מיידית את המרלו רזרב שהוא מוצלח במיוחד, את הקברנה עדיף לרכוש היום ולחכות שנתיים נוספות לפני השתיה.

והצעירים

שני היקבים הבאים, הם סוג של הדבר הבא בתחום היין. בקרב מביני יין הם כבר מוכרים, אבל עדיין לא כולם נחשפו אליהם. הם יקבים צעירים ומוצלחים והם גדלים משנה לשנה. נקווה שלמרות הגודל הם יצליחו להישאר עם האיכות והמחירים הנוכחיים.

יקב פלטר- הוקם בשנת 2002 על ידי טל פלטר ברמת הגולן. ליקב שתי סדרות: טי סלקשיין האיכותית שממנה מיוצרים מספר מוגבל של בקבוקים וסדרת פלטר שבאופן עקבי מוציאה יינות מצויינים במחירים הוגנים. מומלץ לשים לב ליינות הלבנים של היקב, כמה מהם ייחודים ליקב וכמעט ולא רואים כמותם בארץ. השרדונה ללא חבית, הסמיון יבש והבלנק דה בלנק, יין בסגנון שמפניה הנעשה בשיטה המסורתית.

יקב ויתקין- הוקם בשנת 2002 על ידי דורון ושרונה בכפר ויתקין. היקב מייצר יינות לבנים ואדומים ויין קינוח. ביקב מרבים להשתמש בזני ענבים שפחות מקובלים בארץ כמו למשל: זינפאנדל, קריניאן, טמפרינליו ופטיט ורדו. לאחרונה שיווק היקב יין אדום שנקרא "מסע ישראלי אדום" מקרניאין שירז וקברנה פרנק, יין לבן שנקרא "מסע ישראלי לבן" ויין קינוח.

היינות של היקב טובים והם גם נותנים לרוב תמורה טובה במיוחד למחיר. את ה"מסע הישראלי לבן" אפשר להגדיר כיין האולטמיטיבי לפיקניק של קיץ, קליל ומרחף על הפה הוא כל מה שבן אדם צריך כשהוא יושב על המרפסת ביום של שמש.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully