וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טופו מדיום-רייר

איתי להט

21.4.2007 / 3:01

לא רק בעלי ניבים יחגגו השנה בשמחת הנפנופים והעשן. גם לצמחוניים וטבעונים יהיה מה להניח על המנגל

רגע לפני הדבר האמיתי, לפני שהמנגלים נדלקים בכל רחבי הארץ, בחרנו להתייחס לאוכלוסיה מקופחת – לצמחונים ולטבעונים, שטוענים בתוקף מידי שנה, שגם הם אוהבים לאכול על האש, רק בלי הבשר.

בכל יום עצמאות, בשעה שעשן המנגל ממלא את הארץ, ישנם כ-600,000 ישראלים שנאלצים להסתפק, בפנים חמוצות, בפיתה וחמוצים; והנורא מכל – לזכות במבטים נוטפי רחמים מצד זוללי הבשר המדושנים ("אתה לא יודע מה שאתה מפסיד..."). לא עוד! על פי סקר משרד הבריאות (2003) 8.5% מהישראלים מגדירים עצמם כצמחונים. כמעט כל חגיגת "על האש" שתיערך ביום העצמאות, תארח לפחות צמחוני אחד (אם לא ויתר מראש על ההזמנה כי ידע שלא ימצא שם מה לאכול). השנה, לראשונה, יכבשו הצמחונים והטבעונים את חלקם על רשת הצלייה. אמנציפציה!

כבר כתבנו עליו כאן, אבל הנה תזכורת. הסייטן (Seitan) הוא האלטרנטיבה הצמחית הקרובה ביותר לבשר מבחינת מרקם וטעם ומקורו בחיטה מלאה. מרקמו של הסייטן סיבי בדומה לבשר, והוא סופג טעמים בקלות. תכונות אלה הופכות אותו לאידיאלי לתחליף בשר.

הסייטן עשיר ברכיבים תזונתיים: 30 אחוזי חלבון, כ-136 קלוריות למאה גרם, אפס אחוזי שומן, וכ-800 מ"ג סידן למאה גרם (פי 8 מגבינה). ניתן למצוא את הסייטן בעיקר בבתי טבע, ומחירו זול מאוד ביחס לתחליפי בשר, ואף ביחס לבשר: 22-27 ¤ לקילו. גוש ממוצע, השוקל כחצי ק"ג ומספיק למספר מנות, יעלה לפיכך פחות מ-15 ש"ח.

מכיוון שלא ניתן לצלות על האש מוצר נטול שומן לחלוטין (בלי שיתפחם), הסייטן מאפשר לנו להוסיף שומן בריא מהסוג הרצוי (קנולה, או שמן זית) ובכמות הרצויה. את השמן כדאי להוסיף למרינדה שבה משרים את נתחי הסייטן לפני הצלייה לכמה ימים, וגם להבריש מדי פעם את הפרוסות הנצלות במעט שמן או במרינדה. בשל היעדר השומן בסייטן עצמו, מומלץ להימנע מצלייה בטמפרטורה גבוהה מדי, מה שאומר שאפשר לנצל את שלב הגחלים הראשוני, לפני שהן בשיא חומן.

האופציה התעשייתית

שומרי המשקל וצמחונים, יכולים גם לבחור באופציה היותר תעשייתית ומוכרת של מוצרי חברת טבעול, המציעה מגוון של מוצרים דמויי בשר מן הצומח.

ההמבורגר הבשרי המקורי עשוי בדרך כלל מבשר בקר שמן, עשיר במיוחד בשומן רווי. טבעול מציעה לחובבי ההמבורגרים המבורגר בריאותי יותר, המבוסס על רכיבים צמחיים התורמים לתזונה מאוזנת. ההמבורגר הצמחי מספק בנוסף לחלבון המלא גם סיבים תזונתיים חיוניים, שומנים טבעיים רב בלתי רוויים מסוג אומגה 6, שמקורם משמן חמניות, כמות נמוכה של שומן רווי, ויטמינים ומינרלים בכמות מומלצת.

ניתן למשל לבחור ב"סופר המבורגר מן הצומח" – המבורגר גדול ועסיסי בטעם בשרי. בעל 8% שומן וללא כולסטרול. ההמבורגר עשוי מחלבון מלא, ונמכר באריזות של 600 גרם (6 יחידות במארז) במחיר של 31.55 ¤.
שומרי משקל בוודאי יעדיפו המבורגר לייט משודרג, המכיל פחות מ- 5% שומן ובו 96 קלוריות בלבד ליחידה. הוא נמכר באריזות של 750 גרם (10 יחידות במארז) ובמחיר מומלץ של 33.45 ¤.

גם מקומו של החזה בגריל מן הצומח לא נפקד מהמנגל. חזה בגריל מן הצומח עשוי מחלבון מלא בעל ערך תזונתי גבוה המשלב בתוכו חלבון סויה, חלבון חיטה וחלבון ביצה. יחידת חזה בגריל מן הצומח מועשרת בברזל, אבץ וויטמין B12 ומספקת כ- 10% מכמות הסיבים התזונתיים המומלצת ליום. חזה שכזה נמכר באריזות שמשקלן 630 גרם הכוללות 9 יחידות במחיר העומד על 31.80 ¤.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully