וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כמו אוויר לנשימה

נגה משל

29.11.2007 / 6:46

”טארטין”, בוטיק עוגות וקפה חדש ומרגש בלב בבנימינה, שייך לליגת פטיסרי העל התל אביביים. עתידות: בית קפה שיהפוך למוסד ולתחנת הצטיידות בלתי נמנעת

התל אביבית בי שמסרבת למות גם אחרי כמה שנות מגורים במושבה המנומנמת בנימינה, לא ידעה את נפשה כשהתברר לה שפותחים בית קפה חדש (ושווה באמת) ברחוב הראשי של המושבה. בהתחלה חשבתי שזו רק אני המתלהבת, אבל כל פעם שאני יושבת על מרפסת הדק, נשענת לאחור על כסא הברזל הלבן עם הסלסולים האירופאיים ולוגמת הפוך ששם בכיס הקטן הרבה כוסות עירוניות – אני מבחינה במבט הצמא והמשתאה של תושבי האזור שנכנסים ל"טארטין – בוטיק קפה ועוגות" וכאילו לא מאמינים.

"הרגשנו שחסר באזור בית קפה איכותי ושיש צורך אמיתי בכזה" אומרת מירב יבנה (39) שחולקת בעלות על המקום יחד עם אפרת זהר לבקוביץ' (36), השפית-קונדיטורית. כי "טארטין" הוא לא עוד בית קפה שמגיש קינוחים עייפים שמישהו מביא במשאית בבוקר, אלא בית קפה עם קונדיטוריה משלו שמנפקת מדי יום עוגות (גבינה אפויה, גבינה פירורים ועוד), עוגיות (בראוניז, חמאה, בריאות), טארטים אישיים של פירות, אגוזים ושוקולד ואפילו פרלינים, שמסודרים יפה בוויטרינה מבריקה וקורצים לכל מי שנכנס פנימה.

אם מתחשבים בניסיון העשיר של אפרת בתחום יש על מי לסמוך. את הסטאז' עשתה לפני כ-12 שנה ב"תפוח זהב" ומאז עבדה ב'צ'ימיצ'נגה', 'זוזוברה', 'מוזס' ו'סושיסמבה' והייתה הקונדיטורית של רשת 'ארקפה' כשהכל עוד נעשה שם בעבודת יד. אין ספק שהיא יודעת את העבודה ומביאה לפרובינציה גל נעים של פטיסרי איכותי כמו אלה שפורחים לאחרונה בתל אביב ואין באזור, גם לא בזיכרון יעקב עמוסת בתי הקפה.

"הכרנו בגלל הילדים" מספרת מירב שגם היא וגם אפרת גרות בגבעת עדה ולכל אחת מהן 4 ילדים. "אני במקצועי יועצת ארגונית ושירתתי עד לפני שלוש שנים בצבא קבע ואפרת הייתה שנים על קו תל אביב-גבעת עדה. נפגשנו בגני המשחקים והמשפחות התחב?רו. תמיד אמרנו שיום אחד נפתח עסק משותף ובסוף זה קרה. התחלנו לחפש מקום בבנימינה ויום אחד, דווקא כשהייתי בפריז, קיבלתי סמס מאפרת: 'מצאתי, תחזרי!'".

אולי השיק הפריזאי שאפף את מירב במעמד קבלת הסמס הוא שנתן את ההשראה לעיצוב הנינוח של המקום, שמתאפיין בסגנון מוקפד ושקט, מעט כפרי (הרימו ראש אל קורות העץ בתקרה), שמזכיר בית קפה במוזיאון פריזאי קטן ולא מותיר זכר לבית הישן מוקף העשבים ששכן שם לפני השיפוץ.

הסלט המשפחתי

את תפריט בית הקפה היא השאירה לאפרת. "על הקו הסכמנו שתינו והיה חשוב לנו שכמו העיצוב הוא יזרום עם המושבה. לא נגיש פה למשל, בייגל-טוסט". הכריכים שכן נבחרו לככב בתפריט הם טרמיצני (30-36 ש"ח) וטארטין (פרוסות קלויות פתוחות, 32-38 ש"ח). הלחם, המאפה היחיד שבינתיים לא אופים במקום, מגיע ממאפיית בורקין בחדרה.

הכיוון הכללי הוא קליל ובריאותי, "כי ממילא הקינוחים עשירים מספיק", מציינת מירב. אפשר למצוא בו למשל מרקים (28-32 ¤) שמתחלפים בהתאם למה שהירקן מציע (את מרק הדלעת המתובל והמעט חריף מגישים שם בגרסה נקייה בניגוד לאופנה המאוסה של מרק כתום סמיך עם חלב קוקוס ומרק העגבניות הפתיע בטעמו העדין). עוד בתפריט סלטים (28-38 ¤) ופסטות בייצור עצמי (43-45 ¤).

מירב מעידה על עצמה שהיא אינה בשלנית, אבל סלט אחד שלה (סלט אורז מלא קר עם חמוציות וקשיו) – זה שהיא נוהגת להביא לארוחות המשפחתיות – מככב במחלקת הצלוחיות הקטנות (12-15 ¤). לצדו יש קלאסיקות מקוריות פחות אך מספקות, למשל פלפלים קלויים עם גבינת פטה, חציל קלוי ביוגורט ואפילו לביבות בטטה (שונות מהמיתולוגיות של 'אורנה ואלה', אך טעימות בדרכן). למנה עיקרית טעימה ומשביעה נסו ירקות צלויים (שעועית, חציל, קישוא, דלעת) בדבש ועשבי תיבול על מצע קינואה או אורז מלא (45 ¤)

גם על הקפה עשו דוקטורט

ההקפדה על התפריט והעיצוב באה לידי ביטוי גם במלצרים ובשירות הלבבי והידעני שהם נותנים. משום מה כשיוצאים מתל אביב המושג "שירות" מדרדר פלאים. לא ב"טארטין". המלצרים פה עברו סדנאות בנושא מתן שירות ויין וזה בהחלט ניכר ומרענן.

מירב מספרת שבעניין הקפה הם לא היו מוכנים להתפשר, "אני ובעלי חובבי קפה וערכנו עשרות טעימות כדי למצוא את התערובת שתתאים לנו כי לא רצינו ללכת על משהו ידוע ומוכר". התערובת שנבחרה נקלית במיוחד עבור "טארטין" בקפה "אווא" בחיפה ואם התאהבתם תוכלו לרכוש אותה רק בבית הקפה עצמו. זה גם המקום לציין שכל לוגם קפה מקבל כרטיסייה להחתמה והקפה העשירי בחינם.

מעבר לבית קפה איכותי, נראה ש"טארטין" מתחילה לבסס עצמה כתחנת הצטיידות לקראת סוף השבוע או כמקום לקנות עוגה משובחת ועוגיות טובות כשבאים אורחים (קראנצ'ים- 35 ¤, פס של טארט פירות – 45 ¤, עוגות בקירור 70-130 ¤. עוגיות באריזות מעוצבות 28-30 ש"ח).

לטעמי, אם יצליחו לשמור שם על הקו האיכותי של השירות, המנות ושפע הקינוחים מדובר במקום שיש לו פוטנציאל להפוך למוסד מקומי. עם זאת התמחור לעיתים שאפתני מדי (אין סיבה שעוגיות יעלו 28 ¤ בעוד שבמאפיות בוטיק תל אביביות אפשר לקנות דומות להן ב-25 ¤). גם הצלוחיות הקטנות, רעיון נהדר בפני עצמו, יהיו פופולריות יותר אם יזרקו אליהן עוד כמה חתיכות פלפל וחציל קלויים. ועדיין, בבוקר שישי אחרי הסידורים, אין הרבה מקומות באזור שכל כך נעים לשבת בהם, לשתות קפה מעולה ולהתפנק על מאפה טרי.

'טארטין', המייסדים 6 בנימינה. פתוח: א'-ה' מ-7:00 קפה+מאפה ואז 8:00-23:00. ו' 7:00-15:00. בקרוב גם במוצ"ש. טל': 04-6180926.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully