וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ירקות, תבלינים והמון בשר: תבשיל פויקה אוסבוקו טלה

רוני מולה

22.5.2008 / 14:41

החוויה של ל"ג בעומר לא חייבת לכלול רק תפוחי אדמה מפוחמים ומרשמלו. זה הזמן להתיידד עם הפויקה

סיר ברזל יצוק כבד, שחור ומפוייח נח על גחלים חמימות ואוגר בתוכו חום אדיר שמבשל חתיכות בשר עם הרבה ירקות , הרבה יין ועוד הרבה תבלינים. ככה מתחיל ערב טיפוסי בטיול עם עוד הרבה חברים באמצע המדבר.

מאז שאני זוכרת את עצמי מטיילת עם החברים מהצבא של בן זוגי, אנחנו אוכלים פויקה. זה נוח, פשוט ומעסיק את הידיים בחיתוך אין סופי של ירקות. מאחר ותמיד אנחנו נמצאים במקום חשוך, אנחנו זורקים פנימה כל מה שבא ליד ולא בוררים איזה ביס נכנס לפה.

בעשר השנים שעברו הפכנו למעט בררנים יותר, אבל על הפויקה לא ויתרנו. מצאנו מתכונים משובחים, השתכללנו בשיטות ההכנה ומעל לכל, מאחר וכולם כבר בגילאי חתונה, הפכנו את הפויקה לסמל שעובר בין המתחתנים בצוות ועליו חורטים את השמות הנישאים והתאריכים הגורליים. הפויקה נכנסה לנו לורידים.

ל"ג בעומר הוא סיבה מצוינת להכין תבשיל בפויקה על שאריות הגחלים של המדורה. הפויקה עשוי יציקת ברזל עבה, בעל מבנה מעוגל, הנתמך על שלוש רגליים. תכונות אלו גורמות לחום להתפשט באופן שווה, על פני כל מעטפת הסיר ומאפשרות בישול איטי או צלייה, המעניקים לאוכל טעם וארומה ייחודיים.

זה נשמע אולי סיפור מאיים, או מסובך למי שרגיל לאכול בצורה נקייה ונטולת חול ובטיולים משקיע מקסימום בסנדוויצ'ים ופשטידות. לכן, בל"ג בעומר הזה, די לתפוחי האדמה בנייר כסף והמרשמלו השרופים וזה הזמן לניסיון הפויקה הראשון שלכם

טיפים לפני היציאה

ארבעה אנשים ייהנו בשמחה מסיר פויקה מס' 3 שמכיל 7.8 ליטר. אבל לפני שתצאו לשטח, אספנו 5 טיפים נבחרים ומתכון אחד מוצלח מהמומחה, השף של מסעדת פויקה- אריאל כהן.

1. אש - הבישול בפויקה נעשה על גבי גחלים ולא על אש גלויה. בעזרת מקל מוציאים הצידה מעט גחלים מהמדורה ומניחים עליהם את הפויקה. לשם שמירת טמפרטורה אחידה לאורך כל הבישול, מתחזקים בגחלים במידת הצורך. לטמפ' של הסיר יש חשיבות עליונה בתהליך הצלייה והבישול בפויקה. ובנוסף, לא לבשל על גחלים שנוצרו מעץ מעובד בכימיקלים, הדבר ישפיע באופן הרסני על הארומה של התבשיל.

2. תזמון - רצוי לקחת בחשבון את זמן הכנת הגחלים ואת זמן הבישול הממושך, לכן מיד כשמתמקמים בשטח, מומלץ להתחיל בהכנת הגחלים.

3. ניקיון הסיר - לפני ואחרי השימוש, מלהיטים את הסיר על האש, יוצקים פנימה מים (אין צורך בסבון), מערבבים ושופכים החוצה. בסיום השימוש, לאחר תהליך הניקוי, חשוב לשמן את הסיר בעזרת נייר סופג ושמן בישול, לשם מניעת היווצרות חלודה.

4. טמפרטורה אחידה - אחת ממעלותיו של הסיר, מעבר לארומה אותה הוא מעניק לאוכל, הינה העובדה שהוא עשוי ברזל יצוק האוגר בתוכו את החום ומפזרו בצורה שווה על גבי כל המעטפת. על מנת שהתבשיל לא יישרף ושלא יתארך זמן הבישול יתר על המידה, נסו כמה שאפשר לשמור על טמפרטורה אחידה לאורך כל זמן הבישול. השיטה היא להתחיל תמיד עם סיר בטמפרטורה גבוהה ועם הוספת המרכיבים לסיר, הוא לאט לאט יתקרר לטמפ' הרצויה.

5. סבלנות - מרגע שהתבשיל מתבשל על האש השתדלו להימנע מפתיחת מכסה הסיר וכן מערבוב. אם וכאשר מערבבים את התבשיל בסיר, השתמשו בכף עגולה וערבבו קרוב לדופן, על מנת שלא למעוך את הרכיבים וליצור עיסה אחידה ובלתי אכילה

ומתכון לסיום:

אוסובוקו טלה ביין לבן ווניל

מצרכים:
4 שוקיים של טלה
2 בצלים
4 גזרים
1 שורש פטרוזיליה
4 שיני שום
1 שורש סלרי
1 בקבוק יין לבן יבש לבישול
מלח
פלפל
¼ מקל ווניל

הכנה:
1. מלהיטים תחילה את הפויקה על האש ולאחר מכן מכניסים לתוכו, את השוקיים כאשר הן מומלחות ומתובלות. משחימים את הבשר היטב ולאחר מכן מוסיפים את הבצל, השום וירקות השורש וצולים עד להשחמה.

2. מוסיפים את היין, רבע מקל ווניל ומבשלים כשעתיים על אש נמוכה, עד שהבשר מתרכך.

3. מגישים בצלחת עמוקה עם הרבה רוטב.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully