וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קריאת ביאליק: הספר "פשוט בריא" של פיליס גלזר עושה הרגשה טובה בגוף ובנפש

תמר ביאליק

19.11.2008 / 0:08

בדיוק כמו האוכל שהיא מבשלת, הספר "פשוט בריא" של פיליס גלזר עושה הרגשה טובה בגוף ובנפש. תמר ביאליק מחבקת עצים

תמיד כשמזכירים את פיליס גלזר מוסיפים בנשימה אחת "כוהנת המטבח הבריא" ולא בכדי. הגברת הזאת כבר שנים ארוכות ומתוך ניסונה האישי, מקדמת את הבישול הטבעי, הבריא, האורגני, האקולוגי, הפשוט והטעים מעל כל במה ובכל פורום.

זה ממש לא הספר הראשון של גלזר שחורט על דגלו את האג'נדה הזאת, אבל בספר הנוכחי, כך נדמה לי, יש משהו הרבה יותר נגיש, מעודכן ונעים וזאת מבלי להתפשר ולו לרגע על הבריאות או על האקולוגיה. ברור מאוד שהספר הזה, אופנתי וטרנדי ככל שיהיה, לא מגיע ממקום אופנתי וטרנדי, אלא ממקום מאוד עמוק ומאוד מחויב לדבר, ושמאחורי כל מתכון בספר יש ניסיון עשיר שהביא אותה לבחור דווקא במתכונים האלה ודווקא בגרסתם הזו. אך טיימינג הוא כמעט הכל, והפעם – הטיימינג של גלזר נכון והקהל, לדעתי, מוכן לספר הזה.

הפילוסופיה העומדת מאחורי הספר היא מאוד הגיונית ולא קיצונית וחורטת על דגלה את קונספט האיזון. איזון בין שיטות בישול שונות, דיאטות שונות, בין דגנים, קטניות, ירקות , אבל גם בשר ועופות וגם קצת מתוק בשביל הנשמה, ובעיקר בין מה שנותן למי שאוכל הרגשה טובה בגוף ובנפש.

המטבח עולה מדרגה

כל המתכונים בספר מתחשבים גם בסביבה ולא רק בקיבה – לא תמצאו כאן בישולים אורגניים בתבניות אלומיניום ועוד כמה סתירות שנתקלתי בהם בספרים אחרים, אבל כן תמצאו המלצות לקניות בתפזורת, למיחזור, להנבטה ביתית ועוד, לצד טיפים מעניינים מאוד ופרק מצוין על המטבח הבריא בסוף הספר, שעוזר מאוד לשפוך קצת אור ולעשות סדר בנושא מבולגן. בנוסף, משולבים בספר גם טיפים מתחום האיורודה. בכל מתכון מפרטת גלזר את יתרונותיו התזונתיים ומאירה את החשיבה שמאחוריו. בעיני זה ספר פחות "קליל" מבחינת הגישה שלו, הוא רציני, ענייני ולא חנפני, אך איננו כבד, מטיפני ומעצבן.

יש בכתיבה של גלזר משהו נגיש ונעים שהופך את הספר לסימפטי במיוחד, וגם התמונות בה מככבת משפחתה הפוטוגנית – הילדות, היא, והסבתא, משרות אווירה פמיליארית ונעימה. צילומי המזון (שוב של דניה ויינר המוכשרת) יפים ומוקפדים המתכונים בו טובים מאוד ורובם פשוטים, קלים ונוחים לתפעול. רשימות המרכיבים עשויות אולי להיראות קצת מרתיעות ברגע הראשון למי שאינו אמון על המטבח הבריא, אך למי שכבר מיודד איתו הן בסך הכל סבירות, וגם אם לא מכירים איזשהו מוצר, תמיד נחמד לחדש, להכיר, לנסות, להיפתח ואולי גם להתיידד ולאמץ באופן שוטף. נכון, לא תמיד יש חשק לעמוד ולטחון זרעי פשתן, למלא את המזווה בסוגים שונים של קמח או להנביט עדשים – אבל כשזה נכנס לשגרה ומוטמע, זה נראה פתאום מאוד הגיוני. הרבה יותר הגיוני מלהאכיל את עצמכם וילדיכם במוצרים מעובדים מלאים בשומני טראנס ובסוכר לבן.

בסך הכל נראה לי שמי שרוצה להעלות מדרגה ולקחת את המטבח שלו ועל הדרך, גם את החיים שלו, למקום בריא, אקולוגי וטוב יותר ומוכן לקצת מאמץ – יכול למצוא בספר הזה מדריך תומך ומרגיע, עם שנים של ניסיון, ומתכונים מצוינים, ישימים ומאוד טעימים.

פשוט בריא. פיליס גלזר, מודן הוצאה לאור. 89 ש'.

מדפדפת במהירות

למי מתאים: למי שמעוניין לחיות יותר טוב ומוכן לעשות משהו בכוון

נוחות עבודה: נוח להלל. פשוט וברור

חידושים: גרסאות בריאות למאכלים מוכרים לצד הרבה רעיונות חדשים ויפים

מתכון מנצח: יש רבים. אפנק אתכם בשניים: מרק חומוס מעפולה (עמוד 65), פשוט חורפי ומנחם וסינטה עם ירקות מאודים על אטריות סובה (עמ' 166)

מרק חומוס וירקות מעפולה

אורנית שחל?נוביץ' פתחה מול השוק הישן של עפולה את החומוסייה הנשית הראשונה, שמעסיקה נשים בלבד.
ב'החומוסייה של אורנית' היא מגישה חומוס נהדר בנוסח נצרת (שם היא למדה את רזי הבישול) וגם את המרק שלפניכם, שאני התלהבתי מאוד ממנו. אומנם היא מבשלת את פולי החומוס מ?א' עד ת', אך אפשר להכין גרסה מהירה ביותר על ידי שימוש בפולי חומוס קפואים מופשרים.


חומרים ל- 4 מנות:
2 כפות שמן זית (או 1 כף שמן זית ו-1 כף שמן קנולה)
1 בצל גדול, קצוץ דק
6 שיני שום, קצוצות דק - לטיגון
2 גזרים בקליפתם, שטופים, מנוקים וקצוצים דק
1 קולרבי, קלוף וחתוך לקוביות קטנות
1 שורש פטרוזיליה, קלוף וחתוך לקוביות קטנות
1 בטטה, קלופה וחתוכה לקוביות קטנות
1 פלפל אדום, נקי מגרעינים וחתוך לקוביות קטנות
½1 כפות רסק עגבניות, רצוי אורגני
פלפל שחור גרוס
2 כפיות מלח
קורט סוכר
8 כוסות מים
4 שיני שום, קצוצות דק - לבישול (לא הכרחי)
500 גרם גרגירי חומוס, מבושלים (או קפואים שהופשרו)

הכנה:
1. מחממים בסיר גדול על להבה בינונית את שמן הזית ומטגנים את הבצל עד שהוא מזהיב קלות. מוסיפים את השום לטיגון ומטגנים עוד דקה?שתיים עד שהוא מזהיב קלות. מוסיפים את כל הירקות, מערבבים ומטגנים?מאדים, תוך ערבוב מדי פעם, 5 דקות.

2. מוסיפים לסיר את רסק העגבניות, הפלפל, המלח, הסוכר והמים ומביאים לרתיחה. מכסים חלקית את הסיר ומבשלים על אש קטנה 25-20 דקות עד שכל הירקות מתרככים.

3. טועמים ומשפרים תיבול, מוסיפים למרק את גרגירי החומוס ואת 4 שיני השום שנותרו (אם המרק סמיך מדי, מוסיפים מעט מים רותחים) וממשיכים לבשל עוד כ-20 דקות. יוצקים לקערות מרק ומגישים.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

לראשונה טיפלו בסיבה בגללה חליתי בפיברומיאלגיה ולא בסימפטום

בשיתוף מרכז איריס גייר לטיפול דרך אבחון בגלגל העין

סינטה עם ירקות מאודים, אטריות סובה וג'ינג'ר

מנה יוקרתית שדורשת רק 15-20 דקות הכנה. אני אוהבת להכין את המנה עם אטריות סובה יפניות, העשויות מקמח כוסמת טהור או משילוב של כוסמת וקמח מלא. ניתן למצוא אותן בחנויות טבע או בחנויות המתמחות במוצרים מהמזרח הרחוק.

חומרים ל- 2 מנות:
2 כוסות אספרגוס דק, חתוך לפיסות של 2.5 ס"מ, או אפונת שלג מנוקה מהקצוות וה"חוט" לאורך התרמיל וחתוכה ל-3
2 כוסות פרחי ברוקולי
250 גרם אטריות סובה מכוסמת או אטריות מקמח מלא
350 גרם נתח סינטה או שייטל, פרוס דק לרצועות

לרוטב:
½ כוס רוטב סויה איכותי
¼ כוס מים
3 כפות חומץ אורז או מירין (יין אורז יפני)
1 כף שמן שומשום כהה
2 כפות ג'ינג'ר טרי קלוף ומגורר
2 כפות סוכר חום, או דבש
פלפל שחור גרוס


הכנה:
1. שמים במסננת את האספרגוס ופרחי הברוקולי ויוצקים עליהם מים רותחים עד שצבעם הופך לירוק עז. אם הם עוד לא מוכנים לטעמכם, אפשר לחזור על הפעולה, או פשוט לאדות אותם בכלי אידוי כ-3 דקות. חשוב לא לבשל אותם יתר על המידה!
מרתיחים בסיר גדול מים מומלחים קלות ומבשלים את האטריות על פי הוראות היצרן.

2. בינתיים, מקפיצים את רצועות הבשר במחבת טפלון חמה (או במחבת ברזל או נירוסטה חמה, מרוחה קלות ביותר בשמן למניעת הידבקות) כ-5 דקות עד שהן מוכנות.

3. להכנת הרוטב: מערבבים בסיר קטן את כל מרכיבי הרוטב ומחממים (לא מרתיחים!) על להבה נמוכה רק עד שהסוכר נמס והרוטב חמים.

4. להרכבת המנה: מסננים את האטריות, מערבבים עם הברוקולי והאספרגוס ושמים בקערה גדולה. מוסיפים את רצועות הבשר ויוצקים מעל את הרוטב. מערבבים קלות בעזרת שני מזלגות ומגישים.

טיפ של פיליס-
רצוי מאוד להימנע מנקניקיות! נקניקיות הן ללא ספק בין מוצרי הבשר הגרועים ביותר שאפשר לאכול ולתת לילדים. לא משנה אם הן עשויות מעוף או מבקר - הן מכילות ניטרטים, שיוצרים חומרים מסרטנים בקיבה וגם חלקי חיות פחותים שלא הייתם אוכלים אילו ידעתם מה הם, ולכן דוחסים אותם לשרוול וצובעים אותם בצבעים מלאכותיים. עדיף כבר נקניקיות סויה או נקניקיות עוף אורגניות, אבל הכי טוב - ללא נקניקיות בכלל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully