וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ולתפארת תנורי ישראל

תמר ביאליק

24.3.2009 / 17:58

עוגות השבוע של המגזין "לאשה" אוגדו לספר מתכונים, ארוע ממלכתי, לא פחות. תמר ביאליק מדליקה משואה

מדור "עוגת השבוע" של שבועון לאשה הרוויח ביושר את מעמדו כמדור מיתולוגי. מדובר, אחרי הכול בעסק ממלכתי לא פחות מטקס בחירת מלכת היופי. בין אם נוהגים לקנות אותו לשימוש אישי ולגיטימי ובין אם נוהגים להעתיק או לקרוע אותו מהתור לרופא שיניים, הרי שהמדור הזה מלווה את נשות ישראל מאז שנת 1947, ואין כמעט אמא או סבתא שלא תייקו מתכונים נבחרים ממנו בקלסר עב כרס מתפוצץ מרוב מתכונים מצהיבים, שאת רובם ככולם, הפלא ופלא – הן באמת ניסו, אפו והגישו לאורחים, ואם לא גזרו בעצמן – קיבלו מחברה טובה על פתק בכתב יד וניכסו לפו?ל המתכונים המשפחתי. קצת מוזר שלא חשבו על זה קודם, אבל זו למעשה הפעם הראשונה שעוגות המדור יוצאות כאוסף בספר וזה קודם כל משמח ומרגש ובאופן אישי, נראה לי מתבקש.

הספר המיוחל מוגש באופן בהיר ומאיר עיניים, כאשר העוגות מסודרות לפי דרגת קושי וכנגזרת שלה לפי זמן ההכנה. כך הספר נפתח במתוקים פשוטים שבפשוטים, כמעט בלי עבודה שמספיקות חמש דקות כדי להכינם; עובר לעוגות קלות שלוקח שעה וחצי בקירוב להפיקן – שני פרקים אטרקטיביים במיוחד שיקסמו לכאלה שרק לאחרונה התחילו לאפות ולממהרים; ממשיכים לטארטים ועוגות שוקולד ומסתיים בקול תרועה רמה בפרק שמיועד לאפוהוליקים קשים ומכורים – בעוגות מפוארות מאוד שלוקח יותר מיום להכינן, כמו עוגה הונגרית בשבע שכבות או פבלובה משפחתית.

לאן נעלמו הקלאסיקות של שנות ה-50

החלוקה נוחה ומוצלחת, והמתכונים ערוכים היטב ויש גם אייקונים מועילים בתחתית כל מתכון. אפילו החומרים מופיעים גם בגרמים או מיליליטרים וגם בספלים. הגרפיקה והתמונות עושות אמנם את העבודה, אבל בעיני הן קצת משעממות וחסרות ברק, אם כי בהחלט מתכתבות עם רוחו המסורתית של המדור. קצת התאכזבתי לגלות שאין כאן שום ראייה רטרוספקטיבית של המדור הקשיש, שימיו כמעט כימי המדינה. לא תמצאו כאן מחוות לעוגות מפעם או ללהיטים מעשורים קודמים. אמנם לא ציפיתי למצוא עוגה עם מרגרינה ואינסטנט פודינג או עוגה הפוכה מאננס מקופסא, אבל למרות שבהחלט הלכו כאן על קלאסיקות, בכל זאת היה נחמד לקבל טעימה גם מהפיל ומהטעם של פעם עם איזשהו טוויסט. האוסף כולל אך ורק עוגות פופולאריות ואופנתיות מהשנים האחרונות, ובעיני יש כאן קצת החמצה. גם קצת חבל שאין לכל מתכון איזה מבוא קטן המספר קצת על העוגה, מתי היא התפרסמה ונסיבות היווצרותה, מה שתמיד מוסיף חן, במיוחד בראייה רחבה יותר. בנוסף, כשמאגדים מתכונים ממקור כל כך עשיר, פשוט אסור שיופיעו מתכונים סתמיים, מתכונים ככה ככה או אפילו רק מתכונים חביבים. בטח ובטח שאסור שיופיעו נפילות. כל עוגה כאן צריכה להיות פיצוץ למוח.

ברור שלא ניסיתי את כל העוגות המופיעות בספר (אני מודה ומתוודה שהפרק האחרון גדול עלי בכמה מספרים, בתור מי שרק לפני שנה וחצי התוודעה לנפלאות התנור לעומת הטוסטר אובן) אבל גם ממה שרקחתי במטבחי, לא הכל יצא שוס. היו אפילו אכזבות. אבל גם עם ההסתייגות הללו, בכל זאת מדובר באוסף חביבי ביותר של עוגות, חלקן מצוינות שהפכו כבר מזמן לנכסי צאן ברזל בהרבה בתי-אם בארץ. כמו עוגת שוקולד ה-150 המפורסמת והמומלצת (עמוד 54) או עוגת הגזר של פסח, ונעים לראות שעושים להן כבוד, עם הרבה תשומת לב ובאריזה יפה ונוחה לשימוש.

עוגת השבוע של לאשה. עורכת: איילת הירשמן. הוצאת ידיעות אחרונות, ספרי חמד, ספריית לאשה. 98 שקל.

מדפדפת במהירות

חידושים: קצת חידושים ובעיקר קלאסיקות.

נוחות עבודה: נפלא. אין טענות.

מתכון מנצח: שני מתכונים פשוטים שהפכו אצלי מייד ללהיטים: פרלינים של שוקולד במלית מרציפן וגי'נג'ר (עמוד 24) ועוגה פשוטה וטעימה – עוגה בחושה עם ריבה (עמוד 42)

פרלינים של שוקולד במלית מרציפן וג'ינג'ר

מתכון של מיכל לוי?אלחלל - 20 פרלינים

חומרים:
200 גרם מרציפן גולמי
1/4 כוס פיסות של ג'ינג'ר מסוכר (להשיג בחנויות תבלינים,
חנויות קונדיטוריה ולפעמים גם בחנויות ממתקים)
150 גרם שוקולד מריר, קצוץ גס

חומרים:
1. מפוררים את המרציפן לפירורים ולשים 2 דקות (או מעבדים במעבד המזון דקה, מוציאים ואוספים לגוש).

2. מחלקים את המרציפן לכדורים בגודל דובדבן.

3. תוחבים פיסת ג'ינג'ר למרכז כל כדור ומעגלים בידיים. מניחים על מגש, עוטפים בניילון ומשהים בטמפ' החדר.

4. ממלאים סיר גדול במים עד למחציתו, מביאים לרתיחה ומניחים עליו סיר נוסף, ובו השוקולד הקצוץ, ומערבבים עד שהשוקולד נמס לחלוטין.

5. מרפדים מגש בנייר פרגמנט. מסירים את הניילון מעל כדורי המרציפן, נועצים בכל אחד מהם קיסם, טובלים בשוקולד המומס ומסדרים בזהירות על מגש. מאחסנים במקרר עד להגשה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר

עוגה בחושה עם ריבה

מתכון של דנה שטיינוול-תבנית באורך 30 ס"מ:

2 כפות (25 מ"ל) שמן
100 גרם חמאה, רכה
1/2 1 כוסות (300 גרם) סוכר
4 ביצים
1/2 1 כוסות קמח + 1 כף קמח (סה"כ 220 גרם)
1/2 כפית סודה לשתייה
2 כפיות תמצית וניל
1/2 מכל (125 מ"ל) שמנת חמוצה
למלית
כ?4 כפות ריבה, מכל סוג שאוהבים

הכנה:
1. מחממים את התנור לחום בינוני (180 מעלות) ומשמנים
את התבנית.

2. שמים בקערת המערבל את השמן, החמאה והסוכר ומערבלים 2 דקות, לקרם אחיד. מוסיפים את הביצים, זו אחר זו, ומערבלים לאחר כל הוספה עד לקבלת קרם אחיד. מוסיפים את הקמח, הסודה לשתייה ותמצית הווניל ומערבלים עד שהם נבלעים בקרם. מוסיפים את השמנת החמוצה ומערבלים לעיסה אחידה.

3. יוצקים מחצית מהעיסה לתבנית ומיישרים. מורחים מעל העיסה את הריבה, בעזרת כף. יוצקים מלמעלה את שארית עיסת העוגה ומיישרים את פניה בכף.

4. אופים 50 דקות, או עד שקיסם הננעץ בלב העוגה יוצא יבש. מגישים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully