וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לקרדה בשכונה

שירה פור. צילומים: דנה מאירזון

24.11.2009 / 15:08

עשינו סיבוב בשוק לוינסקי, וחזרנו עם המון המלצות לטעמים ממקומות מעניינים שאף אחד מהם הוא לא חיים רפאל

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

שוק לוינסקי, ממלכת הבלקן והתבלינים, הוא בטח השוק הכי ריחני בתל אביב. רק תזרקו לכאן כתב אוכל, וכבר הוא יתחיל להגג על סבתו הפרסית ותבליניה הארומטיים (או על סבתו הארומטית ותבליניה הפרסיים. תחליטו אתם מה יותר גרוע). אבל כאן יש הרבה יותר מתועפות כורכום, זיתים ובורקס.

אפשר למצוא כאן את יורי הספר הגרוע, שנלחץ בכל פעם שמגיע מישהו שלא רוצה קרחת ובעיקר אוהב לספר מעשיות, לפחות ארבעה דוכנים שיסחטו לכם כוס ענקית של מיץ בחמישה שקלים, מוכר דגים קשקשן (כמו יורי – רק בדגים), יש את מתי המקלל, שימזוג לכם בירה מתובלת בגידופים וגם את שלמה הירקן היקרן ואחיו, אריק, שמכין את הסרדינים הממולאים הכי טובים בשוק. בעיקר, יש פה אנשים, והם אוהבים אוכל. מאוד.

בתור תושבת לשעבר, חזרתי לשם השבוע לסבב מעדנים מענג במטרה להאיר זרקור על הדליקטסים הקבועים, ולחפש כמה חדשים. ככה זה נראה.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

חבשוש

"איך קוראים לעדשים האלו?", שאלתי בהתלהבות למראה קטניות קטנות וזדוניות למראה, חציין אדום לוהט וחציין השני שחור משחור. מעומק חנות התבלינים "חבשוש" עונה לי קולו המדוד והאצילי של אריה, הבעלים: "זה עין אל עפרית, עין השד. הן רעילות, אסורות למאכל ומיועדות לגירוש שדים ורוחות רעות".

בחנות עוד שלל עשבים מיסטיים ותערובות צמחים מסוכנות יותר או פחות עליהם מסביר בידענות אריה התימני, שנראה כמו סינטזה בין לורנס איש ערב והסנדק, ונשמע כאילו דון קורליאונה בלע את אלכס אנסקי במעשה כשפים ניסיוני. מצאנו אצלו מקלות שוש מיובשים, מהם מכינים ממתקי ליקריץ' ושלל משקאות אלכוהוליים אניסיים. הענפים מתוקים ועזי טעם, וניתן לטחון אותם ולהכין מהם חליטה שפותחת את קנה הנשימה, מחטאת את הגרון, משחררת התכווצויות ומשככת כאבים. אפשר גם לאמץ אפיל קדמוני ופשוט ללעוס אותם, כממתק או לניקוי השיניים, ואריה מציע אותם גם כפיתרון תעסוקתי לנמנעים מעישון. כמה עולה? 65 שקלים לקילו.

מה חוץ מזה? תמרינדי שלם מקשמיר או תרכיז מהודו, עלי טבק שלמים, עלי סטיביה - תחליף סוכר טבעי, תערובת ציקוריה (חיטה, תאנים וגרגרי חומוס קלויים) - לרגישים לקפה, וקטירה – שרף שומני להכנת סחלב אמיתי.

חבשוש. רחוב החלוצים 18, תל אביב. 03-6822570

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

מעדני לופו

בדומה לבעלי חיות מחמד שהופכים דומים להן עם הזמן, נראה כי גם אבי תכול העיניים, בעליה הממעט במילים של מעדניית הדגים הוותיקה לופו, שהה לא מעט זמן עם הדגים שלו. כך, עם חיוך ממזרי הוא הוביל אותנו לטעום הרינג ורדרד כבוש בחלב דגים, בצל, חומץ וסוכר. מפץ טעמים מיוחד עד מאוד, רוננתי, אבל מה זה חלב דגים בעצם? ובכן, לעתים עדיף למלא את הפה מים. מדובר, למרבה הזוועה, בנוזל בצבע ורוד בהיר הלקוח מאשכיו מלאי הזרע של דג זכר. מחיר התענוג: 40 שקלים לקילו.

מה חוץ מזה? יש פה מגוון סוגי דגים מעושנים וכבושים עם מבטא רומני, וגם בלי – טונה, נסיכת הנילוס, מקרל, מטיאס, גרבדלקס, הרינג ממולא ירקות שנראה כמו סושי.

מעדני לופו. רחוב מרחביה 6, תל אביב. 03-6830638

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

קונדיטוריה פוני

מוזר, אבל עם כל הטוב מסביב – נקניקים, גבינות, ממרחים וחמוצים - קשה מאוד למצוא באזור השוק לחם ראוי שאפשר להעמיס עליו את הכל. רוב המדריכים ישלחו אתכם למאפיית "בורקס פנסו" הנודעת, ואילו אנחנו, שלא עשו אותנו במלפפון, נאמר שעל אף קבוצות התיירים הצובאות על הפתחים, מעולם לא טעמנו שם לחם שאינו יבשושי, ובאמת שנתנו צ'אנס. מוטב אם תפסעו אל מרגלות השוק, אל רחוב העלייה ההומה, ממש על פינת רחוב מטלון, ותבקשו מהאופה את חלת הפרח היפהפיה והחגיגית למראה, עשויה פלחים-פלחים שקוראים לבציעה, שמכינים כאן רק לכבוד שבת. היא מתוקה, ריחנית, טעימה עם כל דבר ושלכם תמורת 12 שקלים.

מה חוץ מזה? כל סוגי הבורקס האפשריים (בכל זאת, שוק של טורקים), עוגיות שוקולד-צ'יפס רכות עם שוקולד לבן ומריר.

קונדיטוריה פוני. רח' העליה 24, תל אביב. 03-6821413

סנדוויץ' קפה דייבוצ'קה. דנה מאירזון, דנה מאירזון
סנדוויץ' קפה דייבוצ'קה/דנה מאירזון, דנה מאירזון

דייבוצ'קה

ברחוב החלוצים טמון ממתק מקומי טרי שממש קל לפספס. אפצ'י אחד מיותר מכל הפלפל השחור שמסביב והוא חומק לכם מהרדאר. דייבוצ'קה (ילדה-נערה ברוסית), סנדביץ'-קפה קטנטן שמסמן את זליגת תושבי פלורנטין הסמוכה לשוק, נפתח לפני שלושה חודשים וחצי וכבר זוכה לקהל שכונתי נאמן. המקום שייך לדייבוצ'קה קרן אדם, שעבדה בשנים האחרונות במטבחה של מסעדת ג'וז ולוז התל אביבית, שם דבק בה הכינוי.

דייבוצ'קה מהנדסת כאן את הכריכים הכי מושקעים וטריים בעיר, שנסמכים בפשטות על חומרי גלם מצטיינים - ג'בטות שאור ושיפון מופלאות ממאפיית לחמנינה, גבינות, שמן זית ודגים כבושים מאברמנטו וירקות טריים מהירקן השכן. אנחנו התענגנו על כריך משגע של מקרל עם גבינת שמנת, פלפל טרי, עגבניה והמון כוסברה (24 שקלים), ומרק מעניין מתפוחי אדמה, שומר ועדשים שחורות, שהוגש לנו עם שמנת חמוצה (25 שקלים). מומלץ מאוד לקנח כאן את הסיבוב בשוק.

מה חוץ מזה? יש כאן קפה טוב, עוגיות שוות ובימי שישי גם בריוש בננה-תמר מבית "חסן המתוק".

דייבוצ'קה. החלוצים 41, תל אביב. 050-7416217

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

חיים אברמנטו

למעדנייה של אברמנטו מגיעים משוגעים לדבר, כאלה עם לקרדה טורקית בעיניים, ולפעמים גם דמעות התרגשות. קובי, דור ההמשך של המעדנייה, מספר שעיקר הקליינטורה מורכבת מקשישים באים בימים, שבאים לגלגל זיכרונות על הלשון ולפעמים צריכים כוס מים קרים כדי להירגע מהמפגש המחודש עם נסיכת הים השחור. פעם, הוא מספר, הלקרדות היו מאוד נפוצות ופופולריות, מה שהביא להידללות אוכלוסייתן ולהאמרת המחיר, שעומד היום על 280 שקלים לקילוגרם. אבל, כמאמר הפתגם העממי "לכולם יש תחליף זול, חוץ מאלוהים", כך גם ללקרדה נמצאו ממלאי מקום שניכסו לעצמם את שמה – פלמידה ומקרל, שנכבשים באותה השיטה ועולים רק 60 שקלים לקילו. כמובן שאין טעם בהשוואה. לקרוא לפלמידה "לקרדה" זה כמו לקרוא לנינט טייב "משוררת". סתם לא לעניין.

מה חוץ מזה? שמן זית מעודן מזיתי טאסוס או קלמטה, 20 זני זיתים כבושים, שימורי ירקות ממולאים תוצרת איזמיר או טרמה טורקי (ביצי דג סזאן להכנת איקרה).

חיים אברמנטו. רחוב דה פיג'וטו 8, תל אביב. 03-5602408

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully