וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אגדה של סופגניה

הילה אשכנזי וליטל אברהם

8.12.2009 / 7:56

גם בסין ניסו הילה וליטל לחפש את הסופגניה ומצאו אותה בדמות ארוחת בוקר שלא תבייש אף קונדיטוריה

מי אמר שסופגניה חייבת להיות עגולה??? בסין, כמו בסין אפילו לסופגניות יש צורה בלתי צפויה. ברוח חג החנוכה המתקרב ובא, נספר לכם על הגרסה הסינית לסופגניה הישראלית. יו-טיאו (you-tiao) - הסופגניה הארוכה, היא אחד המאכלים שהסינים הכי אוהבים לאכול לארוחת הבוקר. הארוכה המתוקה - בדומה לאחותה העגלגלה - מטוגנת בשמן עמוק ומספקת את אותה כמות הקלוריות וההנאה שבאכילתה.

בסין, ברכת שלום שגרתית היא השאלה "אכלת כבר או לא?". במקום לומר "בוקר טוב!" או לשאול "מה נשמע?", הסינים נוהגים לברר אם אכלנו ארוחת בוקר. זו שאלה לגיטימית מאחר ובעיניהם זו באמת הארוחה החשובה ביותר במהלך היום. בתחילת דרכנו בסין ענינו להם ברצינות ואפילו שאלנו בחזרה "ואתם, אכלתם כבר?" לאחר זמן מה הבנו שזו לא שאלה שצריך לענות עליה בשיא הנימוס אלא רק להנהן, לחייך ולהמשיך הלאה.

בוקר טוב סין!

ארוחת הבוקר הסינית זו ארוחה מלאה שכוללת מנות חמות כמו דייסת אורז, מרק אטריות, ירקות מבושלים ובעצם כל מה שאנחנו לא מעיזים להכניס לפה לפני השעה 12 בצהריים. גבינה לבנה ולחם מחיטה מלאה הם מצרכים שלא קיימים בסופרמרקט ולכן המערביים, שכוס קפה אחת אינה מספיקה להם, חייבים למצוא במהירות תחליפים הולמים.

בוקר אחד החלטנו להשכים קום ולבדוק מה מתרחש בשוק הקרוב לביתנו בשעות המוקדמות של היום. חברים סיפרו לנו שישנם דוכנים מיוחדים שמציעים אך ורק חטיפי בוקר קלילים וטעימים וביניהם כמובן נמצאת גם הסופגניה המפורסמת שמוגשת עם כוס חלב סויה חם שמיוצר במקום.

לאושרנו הרב גילינו שהחברים צדקו ובדוכני השוק ישנו מבחר עצום של מאפים, עוגיות ומתוקים שונים. ערימת סופגניות ארוכות משכה את תשומת ליבנו ומיד פנינו לבעלת הדוכן והסברנו לה שאנחנו רוצות לטעום הכל מהכל. בשמחה רבה היא הציעה לנו לטעום באו-זי - לחם מאודה ממולא בירקות או בשר, מאנטו - לחם מאודה מתוק, מאפים ממולאים באגוזים, עוגות ספוג קנטונזיות, אורז דביק עטוף בעלי במבו ו...סופגניות ארוכות.

חמה ומתוקה

לאחר שמילאנו שקית בכל טוב, לא שכחנו להוסיף לחגיגה גם שתי כוסות חלב סויה חם ומתוק. לכזאת ארוחת בוקר נפלאה לא ציפינו והבטחנו למוכרת בחיוך שנחזור מחר.

מה פשר הצורה הארוכה של היו-טיאו? שאלנו חברה והיא ענתה שהאגדה מספרת שבתקופת שושלת סונג, אדם בשם צ'ינג הוי, הפיל בפח גנרל מפורסם ואהוב על העם. הסופגניה הארוכה שפירוש שמה הוא "רוח מטוגנת בשמן" נראית כזוג אנשים ומסמלת בעיני הסינים, את מותם המבורך של צ'ינג ואשתו.

בעינינו, הסופגניה הסינית מסמלת את העובדה שגם בסין הצלחנו למצוא תחליף לא רע בכלל למאכל החג הישראלי האהוב. ריבת התות אמנם לא חלק מכל הסיפור אבל תמיד אפשר להוסיף את המתיקות הרצויה בצורה עצמאית בבית. אנחנו הוספנו לה חלב מרוכז ממותק וזו היתה תוספת מבורכת בהחלט.

רוצים לנסות ולהכין את הסופגניה הסינית בבית?

חומרים:
500 גרם קמח חיטה לבן
חצי כפית שמרים טריים
רבע כפית סודה לשתיה
1 ורבע כוסות מים
1 כף סוכר
חצי כפית מלח
1 כוס שמן לבצק
שמן לטיגון עמוק - למלא כחצי ווק גדול

אופן ההכנה:
1. מערבבים את כל המרכיבים בקערה גדולה עד ליצירת בצק.

2. מניחים את הבצק מכוסה בצד לכחצי שעה.

3. מקמחים משטח עבודה ומגלגלים את הבצק לגליל בעובי של כחצי ס"מ.

4. חותכים את הגליל לרצועות באורך של כ-10 ס"מ.

5. בעזרת סכין יוצרים בעדינות, מעין שקע קטן לאורך כל רצועה.

5. מחממים שמן בווק גדול ומטגנים את הרצועות עד שצבען הופך זהוב.

6. סופגים את שאריות השמן, ומגישים חם. מומלץ לבזוק אבקת סוכר או להגיש עם ריבה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully