וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עושים שוק

רותי שטיינברג

11.11.2010 / 13:15

פתיחתו של השוק המקורה בנמל היא חגיגה קולינרית לכל הפודיז למיניהם. עשינו סיבוב ובחרנו את הדוכנים השווים

כבר הרבה זמן סיפרו לנו, הבטיחו לנו והפעילו לנו את כל המיצים מהסוג הפבלובי, לקראת פתיחתו של השוק המקורה בנמל תל אביב. אתמול (9.11.10) זה קרה והשוק נפתח להרצה, התמלא מפה לפה באנשים ירקות, בשר, דגים ומאפים ובעיקר בתכונה של אוכל ושמחת חיים, כי זה בדיוק מה ששוק פעיל מצליח לייצר – חשק והתחככות.

על השוק אמונות מיכל אנסקי ושיר הלפרן, שתי יזמיות האחראיות על הקמתם ותפעולם של שווקי האיכרים ההולכים ומתרבים ברחבי הארץ, שחברו לאדריכל רועי חמד (בעלה של אנסקי). השלושה הרכיבו שוק בן שתי קומות ששטחן כ-600 מ"ר עם השראה של מודל אירופאי על שווקים מקורים אחרים, דוגמת שוק בוקריה בברצלונה, והבורו בלונדון. במקרה המקומי – ישראלי, האנגר שמשקיף לים נבנה על פי עקרונות אקולוגיים: החשמל לבניין מיוצר על ידי שימוש בטורבינות שיופעלו על ידי רוחות הים ומערכת סולארית שהוצבה על גג הבניין.

השוק המקורה יפעל בכל ימות השבוע מלבד ימי ראשון לצד שוק האיכרים, שיתנהל כסדרו בימי שלישי ושישי. שוק האיכרים, שקיים כבר שנתיים וחצי ישאר לפעול ברחבה הסמוכה לשוק המקורה.
היזמית שיר הלפרן: "הכוונה היא ליצור הפנינג קולינרי אחד גדול בין החוץ לפנים שינהל דיאלוג ויהווה חוויה משלימה עבור המבקרים. השירותים של שוק האיכרים והשוק המקורה הם שונים. בזמן שבחנות הגבינות של באשר השוק המקורה ניתן למצוא מגוון עשיר של גבינות מיובאות איכותיות, שוק האיכרים שפועל במקביל מציע אוסף של גבינות מקומיות ממשקים ארצישראליים".

יצאנו לדגום את הפינוקים שמציע השוק הטרי. מכיוון שזהו יומו הראשון של השוק, לא כל הדוכנים עומדים על תילם, ואלה שכן, עומדים להרחיב את השירותים והמוצרים, כגון הקומה העליונה שעתידה לאכלס ספרייה קולינרית ומרכז סדנאות בניהולה של השפית מיקה שרון (ליברה, מיקה) וחנות לכלי מטבח. בנוסף, רחבת השוק המקורה עומדת להתמלא בדוכנים נוספים מתוך שוק האיכרים עצמו.

ההתרגשות הראשונה שלנו התחילה כשמבטנו ננעץ בשרי אנסקי, אמא של מיכל אנסקי, עומדת בדוכן, חותכת הרינג ומחלקת לעוברים פרוסות לחם, משוחות חמאה רכה ונדיבה ועליה פיסת הרינג. כמובן שעם כוסית וודקה לצידה. היא קראה לזה שרי הרינג ואנחנו פשוט נזלנו מול המחזה המקסים ביותר שאפשר לבקש. הרינג לא תישאר כאן זמן רב, אבל למי שמגיע לשוק בתקופת ההרצה, לא כדאי להחמיץ.

הדוכן הראשון שנפרש לעיני המבקרים הוא דוכן הפירות של האחים ירזין (מוזס, קפה איטליה, טוני וספה) שמציג את ארצישראל במיטבה. מבחר כוסות מיץ צבעוניות לצד פירות טריים בצבעים שונים: מיץ קוקוס בלבן, מיץ סלק בסגול, מיץ רוזטה קרמי, אייס טי או קומבינציה טרופית בירוק של אננס, קיווי ומיץ תפוזים. הכול נסחט על ידי הצוות במקום, שכמובן יחליף את המיצים לפי השינויים בפירות העונה.

את ההשלמה למיציי הפרי עושה דוכן קפה דיאמה של הירזינים, שיש לו חלון נוסף בגבו מתוך התחשבות ברוכבי האופניים החולפים. זוהי תחנת אספרסו בר לתדלוק מהיר וידידותי של אספרסו (5 שקלים), קפוצ'ינו וגלידה איכותית ורכה (10 שקלים כל אחד). ממש ממול תיפתח בקרוב גם מסעדה עם מנות טאפאס ותבשילים בשעות הצהריים.

בהמשך השורה, אפשר למצוא את אחד הדוכנים הוותיקים והמצליחים שעלו מעבר משוק האיכרים. אורי רבינוביץ מצופית מגדל ליין מפתה של גזרים בסגול, לבן וכתום. גזר כורדי במיוחד לבישול, וגזר כדורי עגול שמעולה למילוי והחמצה (10 שקלים לצרור), וגם ליין של בטטות ותפוחי אדמה סגולים, כתומים וחומים. (רבינוביץ מסביר שתפוח אדמה סגול יבש יחסית ולכן מומלץ להכנת ניוקי ביתי).

דוכן משמח אחר הוא שלוחה של מאפיית לחמים על מבחר הלחמים והמאפים האהובים מבית היוצר של אורי שפט. המיקום האסטרטגי מאפשר לרכוש גבינה מדוכן הגבינות La Fromagerie או נקניקים מהשרקוטרי הכשר של הצרפתים דידייה ומרסיה לבקוביץ' (שמכינים נקניקים כבר דור 3 ברציפות) ואפילו אבוקדו בשל מדוכני הירקות ולבקש מאנשי לחמים שיקמבנו לכם סנדוויץ' עם לחם הבית. אם הם לא עמוסים מדי, זה אפשרי.

דוכן הגבינות La Fromagerieהוא לונה פארק של גבינות המציג מבחר גדול של גבינות ממשק דותן וגם עשרות אם לא מאות גבינות מרחבי העולם. בין האופציות השוות ישנן גבינת אורדה וריקוטה שמכין הסבא. החל משבוע הבא יימכרו בדוכן גם חלב כבשים, עיזים או בקר, במזיגה הישר מדודי החלב לבקבוקים שתביאו מהבית (או תרכשו כאן).

באיטליז של מו ומו (איטליז עם ותק של 25 שנה לצד מסעדת בשרים ברחובות) מוכרים בשר טרי מפרות ועגלים שגודלו בחוות ישראליות בלבד. בנוסף אפשר למצוא עופות טריים לא מומלחים שנשחטו באותו הבוקר. הצוות המקצועי עוזר ומייעץ ואף מתבל נתחים על פי בקשת הלקוח. בהמשך יעלו על המדפים גם צירי בקר ועוף, טרין צרפתי, נקניקיות עגל ומרגז וקבבים, כולם בעבודת יד ללא חומרים משמרים ובתיבול עדין.

בדוכן פישנזון ישנו היצע דגול של דגים ופירות ים טריים, עם עדיפות לתוצרת מקומית. בקרוב יציעו בדוכן גם את הלובסטר הישראלי סיגל, שגדל בארץ.

לא כדאי לפסוח גם על המעדנייה האיטלקית פרימו שמשווקת מבחר מעדנים איטלקיים כגון שימורי עגבניות, אנשובי, שמן זית ופסטות יבשות. אנחנו ממליצים על שימורי ארטישוק בשמן זית.

בנוסף אפשר גם למצוא את דוכן הפרחים של פנחס, חמוצים של ענבל, תירס גמדי של גילי (שהכרנו בשוק האיכרים), דוכן מתמחה בפטריות "פורטבלו", השרקוטרי הכשר של לבקוביץ', אנשי הזית, המלפפונים של איתן סגל ועוד דברים טובים שמחכים להתגלות עצמאית תוך כדי תנועה.

שוק הנמל המקורה - האנגר 12, נמל תל אביב. השוק פתוח מיום שני עד שבת 7:30-19:00

השוק המקורה בנמל. נמרוד סונדרס
השוק המקורה/נמרוד סונדרס
דוכן הירקות של אורי רבינוביץ'. נמרוד סונדרס
דוכן הירקות של אורי רבינוביץ'/נמרוד סונדרס
שרי הרינג - שרי אנסקי בדוכן הרינג. נמרוד סונדרס
שרי אנסקי עושה נפלאות עם לחם, חמאה והרינג/נמרוד סונדרס
דוכן השרקוטרי של לבקוביץ'. נמרוד סונדרס
דוכן השרקוטרי של לבקוביץ'/נמרוד סונדרס
פקעות לשתילה. נמרוד סונדרס
משתלת פנחס/נמרוד סונדרס
דוכן זיתים. נמרוד סונדרס
דוכן זיתים/נמרוד סונדרס
לה פרומז'רי בשוק האיכרים. נמרוד סונדרס
לה פרומז'רי/נמרוד סונדרס
ירקות בשוק המקורה בנמל. נמרוד סונדרס
ירקות בשוק המקורה בנמל/נמרוד סונדרס
שימורים של המעדנייה פרימו בשוק המקורה בנמל. נמרוד סונדרס
שימורים של מעדניית פרימו/נמרוד סונדרס
הרינג. נמרוד סונדרס
דג שמחכה לשרי אנסקי/נמרוד סונדרס
דגים טריים בדוכן פישנזון. נמרוד סונדרס
דגים טריים של פישנזון/נמרוד סונדרס
דוכן פטריות בשוק המקורה. נמרוד סונדרס
דוכן הפטריות של פורטבלו/נמרוד סונדרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully