וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אויסטרים: המהפכה הנשלקת של ניו יורק

נועם סולד

7.3.2011 / 18:30

הם נזללים מוחמצים, אפויים, צלויים, מעושנים, על גריל, מטוגנים או במרקים, לארוחת בוקר צהריים וערב. נועם סולד נותנת המלצות ל-7 ברי אויסטרים בניו יורק

פנים רבות יש להיסטוריה של ניו יורק, אחת מהן משתקפת בשוניות האויסטרים שלחופיה. אופיה התרבותי של ניו יורק נבע בתחילתו מהיותה צומת של נתיבי ים המייצרים נמל עמוק ומוגן. בתחילת המאה ה-8 היו בלשון הים של נהר ההאדסון, 350 מיילים רבועים של שוניות, שהתפתחו במקומות שכוסו בגאות ונחשפו בשפל. וכשההולנדים הגיעו ליישב את מנהטן במאה ה-17 נחשפו לעיניהם מים צלולים ועמוקים עם המון אויסטרים.

ההולנדים הגיעו מתרבות אכילה ימית מפוארת ובמהלך הזמן אכלו הרבה יותר אויסטרים ממה שמושבת הים יכלה להציע. בסוף המאה ה-18 כבר היה ברור שהתענוג הזה לא ישאר לנצח. אוכלוסיית ניו יורק גדלה. הפסולת והביוב שזרמו לעומק הנמל החלו לגבות סוג אחר של מס, כזה שספק אם אפשר להרוויח חזרה. שולי האויסטרים התמקדו בהעברת זרעי אויסטרים למים נקיים יותר, שייצרו יותר צדפות.

אויסטרים על קרח. נועם סולד
אויסטרים על קרח. כבר לא מסתובבים במימי ההאדסון/נועם סולד

אויסטרמאניה

הייצוא הגיע רחוק והעיר פסעה בבטחה לתור הזהב של האויסטרמאניה. ב-1880 נמשו 700 מיליון אויסטרים מסביבת ניו יורק. עשירים ועניים שלקו בשקיקה אויסטרים במרתפים, בסלונים, בדוכני הרחוב, בבתים, בבתי קפה ובמסעדות. הם נזללו מוחמצים, אפויים, צלויים, מעושנים, על גריל, מטוגנים, במרקים, בצלי, בפודינג, במשקה, במאפים, לארוחת בוקר צהריים וערב. ניו יורק נראתה לעולם כאויסטר ענק. היא שלחה לפנים אמריקה ואירופה מיליוני אויסטרים בכל יום. התעשייה העסיקה והאכילה הרבה מאוד אנשים.

היום במי ההאדסון אין אויסטרים, גם לא במפרצי מנהטן. המהפכה התעשייתית היא שגרמה למצב בהם נמצאים האויסטרים בניו יורק היום: הם נכחדו כמעט לחלוטין, התייקרו וקיבלו תדמית של אצולה כלכלית. אנחנו חיות כובשות והכיבוש של פוסידון דרך האויסטרים השאיר מרה שחורה בסביבה המימית המיידית של ניו יורק.

בימים אלו חוזרים באויסטרים לניו יורק. לא, לא מדובר על גידולם במנהטן אבל ישנם מקומות רבים בארצות הברית מהם מגיעים האויסטרים לברים הניו יורקים.

אויסטר. נועם סולד
מחביא בתוכו ריח של ים/נועם סולד

גרנד סנטראל סטיישן

אויסטר בר בן כמעט מאה שנים. שלושה חללי ענק עם קשתות מוארות בתוך ליבת התחנה עצמה. החללים: מסעדה, אויסטר בר קלאסי וארוך ארוך ואחריו חלל בר קצת יותר חמים. מוסד היסטרי היסטורי עם קינק מרתפי. מפות משובצות אדום לבן ותפריט נייר שלכאורה מתחלף יומית. הדגים משובחים וטריים (יש להם קשרים עם הדייגים כבר אלף שנה וכוח קנייה של מלך האריות). הם מקבלים את האויסטרים הכי טובים בעיר, עם מבחר אדיר שמגלה רצינות.

ה "panroast" שלהם- מרק דגים ופירות ים היפר סמיך עם שמנת שאם תאכלו חצי ממנו אתם מסודרים ליומיים, נהדר אם יש לכם עורקים עבים. המנות העיקריות טובות, אבל, אני ממליצה בחום לאכול אויסטרים ולסיים בבויאבז. בירה מהחבית שנמזגת כמו שצריך, רשימת יינות וקוקטיילים, בלאדי מרי זה הקלאסי.

שימו לב, הם זקנים והולכים לישון מוקדם. בתשע וחצי הדלתות נסגרות. זה ה-גרוב הניו יורקי.


Grand Central station
212-490-7108

ג'ק לאקז'רי אויסטר בר

פה המשבצות אדום לבן עברו מהמפה לקירות. היא פיצית, יש שם אולי 27 מקומות ישיבה. כלומר היא אינטימית, לא רועשת ומגישה אוכל אינטליגנטי ומצוין במחירים סבירים עם המון כישרון.

התפריט משתנה וכל פעם שאני מגיעה אני אוכלת משהו שלא חשבתי עליו (גלידת שוקולד מעושן) או משהו שעוד לא נתקלתי בו (אצבעות בודהה, מין פרי הדר לימוני). ב-55 דולר יש ארוחת טעימות שבשביל הגאונות, ההקפדה ואיכות החומרים זה בכלל לא כסף. האויסטרים תמיד מאיכות מצוינת למרות ואולי בגלל המבחר המצומצם. תפריט היין לא ענק אבל בפירוש יש מה לשתות. רומנטי ונעים כל כך שם, שרוצים רק להתנשק ולהחזיק ידיים מתחת לשולחן.

אם אתם מגיעים פחות מארבעה, בקשו לשבת ליד הבר ולהציץ על איך מכינים לכם אוכל נהדר. אין להם אתר אז:

101 2nd Avenue, New York,
NY 10003-8334
253-7848- 212

אזאבו

בגריניץ' יש מסעדה ממש לא מעניינת שקוראים לה גריניץ' גריל. מה שמעניין הוא שהיא מסעדה של יפנים ובמרתף שלה יש מסעדה חבויה ופלאית עם שניים עשר מקומות ישיבה.

כשמתקשרים צריך לבקש במיוחד להזמין ל"אזאבו", המארח יקח אתכם מאחורי וילון ובמורד המדרגות. ההמלצה היא לשבת על הדלפק ולא בשולחנות. אם לא הזמנתם כמה ימים מראש הסיכוי שיהיה לכם מקום קרוב לאפסי. מרבית החומרים מיפן ומגיעים כל בוקר למסעדה. בחודשים של האויסטרים אפשר לאכול אצלו אויסטריי ענק יפניים מהסוג שמפיל את הלסת לטבור העולם. זה לא למי שמחפש טונה אבוקדו רול אלא למי שאוכל הכל. יכול להיות שזו המסעדה שאני הכי אוהבת בעיר.

(428 Greenwich Street (bet.Vestry&Laight
New York, NY 10013
212-274-0428

פרל אויסטר בר

מוסד, אוכל ים ניו אינגלנדי בלי התחכמויות, בר אויסטרים טוב, לא מושקע מדי, נקי. רול לובסטר ופאי אוכמניות בלתי נשכחים. מקום כיפי.

18 Cornelia Street
New York. NY 10014
212-691-8211

מראה

היפר הייפ, יקר. יקר מהסוג של: למכור את סבתא יקר. הם חדשים ועוד קצת מבולבלים מבחינת שירות. טעים שם ביותר. נראה שעכשיו מוצלח במיוחד וסביר שעם הזמן האיכות קצת תרד והם ירכבו על גל ההיפ האדיר שהם גולשים עליו.

תפריט יינות מרשים וסומלייה ידען ומקשיב לבקשות וצרכים. מנות האויסטרים בסיסיות, לרוב מבחר משישה סוגים והאיכות מאוד מרשימה. כדאי. כדאי גם לנסות את כוכב הים, את הקוויאר ולהזין את הנשמה במנות נפלאות, עדיף עם חבר מיליונר. העניין הוא שאם אתם מגיעים מוקדם אפשר לשבת על הבר לשתות כוס יין ולאכול אויסטרים עם מיניונאט נהדר ווניגרט מלפפונים ולימון מצטיין ולשלם 50 דולר בערך, תלוי ביין. זה נחמד.



240 CENTRAL PARK SOUTH
New York 10019
212-582-5100

מרמייד אין

יש שלושה. הם נחמדים, לא יקרים בכלל, לא חושבים ת'עצמם והאמת ששאר התפריט, כלומר כל מה שאינו אויסטרים בעיניי לא טעים. אבל האויסטרים בין מצויינים לטובים מאוד ואם אתם נגיד בצפון העיר ולא מתחשק לכם להסחב, או אם אתם לא רוצים להתחייב זה פיתרון חביב.

79 MacDougal Street
New York, NY 10012
212-260-0100

ג'אן דורי אויסטר בר

הומה. הם לא לוקחים הזמנות ואין מנות עיקריות. אפריל בולומפילד המטבחית המצויינה וקן פרידמן ייצרו מקום מעולה במידה ויש לכם סבלנות לעמוד לחכות למשקה רבע שעה ולשולחן שעה. האויסטרים נפתחים במיומנות שיא ונבחרים ומטופלים בקפידה ושאר המנות מאוד מאוד מאוד טעימות מסוג ה"שמן זית- שום". המון אלכוהול, המון היפסטרים, עיצוב גרוב, ותמיד שמח במטבח.

1196 Broadway
New York, NY 10001
212-792-9000

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully