וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עוגת המלכים הצרפתית: La Galette des Rois

5.1.2012 / 13:22

משובצת מתנות קטנות ומלאת קרם שקדים עסיסי, עוגת המלכים הצרפתית עושה כבוד לחג ההתגלות הנוצרי ולבצק העלים המושלם

סמוך לחג המולד, מתחילות להימכר בצרפת העוגות המזוהות ביותר עם העונה, הגאלט דה רואה La Galette des Rois, עוגת המלכים (Galette =עוגה עגולה; Rois =מלכים). העוגה מורכבת מבצק עלים וקרם שקדים ובדומה לסופגניות נמכרת תקופה ארוכה יותר מהחג עצמו, כשבועיים לפני יום ההתגלות ועד סוף פברואר.

עוגת מלכים, Galette des Rois. ShutterStock
עוגת המלכים/ShutterStock

היסטוריה

זוהי העוגה המסורתית של חג ההתגלות שחל ב-6 בינואר ומציין את עלייתם לרגל של שלושת המלכים, המכונים גם חכמי קדם, שהגיעו מהמזרח לבקר את ישו התינוק בית לחם.
את חג ההתגלות מציינים על ידי אכילת העוגה, ששורשיה ככל הנראה בהילולה רומאית שהתקיימה 200 שנה לפני הספירה. בכל תחילת ינואר חגגו הרומאים בפסטיבל שנתי לאל סטורן במהלכו נהגו לבחור מלך ליום אחד מתוך העבדים. הבחירה נעשתה באמצעות עוגת ענק שהוגשה לעבדים, שבאחת מפרוסותיה הוטמן פול. לעבד שקיבל את הפול התאפשר להיות מלך ליום אחד ולבקש כל דבר ביום כהונתו.

בהמשך מסורת העוגה התגלגלה לצרפת של ימי הביניים ואומצה כעוגה הרשמית של חג ההתגלות, כשהפול שבה שימש כסמל לישו התינוק. במהרה, החליטה הכנסייה כי מדובר במנהג פגאני ואסרה עליו. כדי לעקוף את הגזירה שונה שם החג מ"יום המלכים" ל"יום השכנות". המסורת אף שרדה את המהפכה הצרפתית, במהלכה מלכים לא היו אהודים בלשון המעטה. שמה הוסב לעוגת השוויון, כסמל להענקת שוויון הזדמנויות לכולם.

לעוגה קיימות מספר גרסאות בעולם כאשר הפופולרית ביותר היא הוורסיה הפריזאית, העשויה בצק עלים במילוי פרנז'יפאן (קרם שקדים). בפרובנס למשל, נהוג להכין עוגה דומה מבצק בריוש ופירות. כיום העוגה נמכרת מדי שנה גם בבלגיה, ספרד ובשוויץ ויש לה פרשנויות שונות מעבר לים בקולוניות צרפתיות וספרדיות. כך למשל בדרום ארצות הברית, מקסיקו, ספרד וקוויבק שבקנדה ישנן וריאציות שונות לעוגה ובהקשרים שונים.

הפתעה בתוך העוגה

מנהג הטמנת הפול בעוגה החזיק מעמד עד לסוף המאה ה-19. בתקופה זו המסורת שונתה מעט ומי שמצא את הפול היה אמנם מלך ליום אחד, אבל דווקא עקב כך, נאלץ להזמין את כולם לסבב שתייה על חשבונו או להכין את העוגה הבאה. כדי להתחמק מאי הנעימות הכלכלית שהוכנסה למסורת, החלו אנשים לבלוע את הפול, מבלי להודות שהוא נמצא אצלם, דבר שגרם לשינוי השיטה. החלו להטמין בעוגה פסלונים, אותם כבר לא ניתן לבלוע. הפסלונים הקטנים העשויים מקרמיקה/חרסינה נעשו בצורות שונות, החל מסמלים דתיים דרך פרסות למזל טוב. כיום, ישנן גם צלמיות פלסטיק (העמידות לחום התנור). מי שנותן את הביס בפסלון, הוא המלך. כיום ישנו מפעל אחד בצרפת שמייצר את הפסלים בצורות שונות, החל מדמויות מצוירות, כוכבי קולנוע וסדרות נוספות (בשנה שעברה למשל מכרו במאפיית כורסאל פסלונים מסדרת הארי פוטר) מה שגרם להם להפוך במהרה לפריט בעל ערך לאספנים.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

הטיפול שמאריך את חייהם של חולי סרטן ריאה

בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן ריאה

מסורות נוספות

עד היום האלמנט הנוצרי סביב העוגה נשמר: נהוג לחתוך חתיכה אחת נוספת למספר הנוכחים בחדר ולהציע לאדם הנזקק הראשון שרואים. העוגה המקושרת לחג משפחתי, מביאה עמה מסורת רבת שנים בעת חלוקתה. הילד הצעיר ביותר יורד מתחת לשולחן, ועליו לומר למי שחותך את העוגה למי הולכת כל פרוסה, מבלי לראות איזו פרוסה נחתכה.
גם במקומות העבודה בצרפת מתקיימת מסורת שבמהלך השבועיים של סוף דצמבר תחילת ינואר מישהו צריך להביא את העוגה. הזוכה שקיבל את החרס הולך עם כתר מנייר כל היום וצריך להביא למחרת עוגה משלו.

בפטיסרי הצרפתי כורסאל ניתן לרכוש את העוגה בכל הסניפים עד סוף חודש ינואר. הפסלים שמוטמנים בעוגות של כורסאל מיובאים מהמפעל בצרפת ועל כן הפסלונים שייצאו השנה ישויכו לסדרה בנושא מסוים, בדומה לביצי הפתעה למשל. עוגה בקוטר 18 עולה 65 שקלים ובקוטר 24 בעלות 95 שקלים. העוגות נמכרות עם כתר מנייר.

עוגת המלכים. margouillat photo, ShutterStock
עוגת המלכים/ShutterStock, margouillat photo

מתכון לגאלט דה רואה של קונדיטור פטיסרי כורסאל, סדריק בורו

חומרים לעוגה בתבנית בקוטר 24
1/2 ק"ג של בצק עלים קפוא על בסיס חמאה (חשוב להשתמש בבצק עתיר חמאה)
100 גרם חמאה רכה
100 גרם (1/2 כוס) סוכר
3 ביצים
100 גרם שקדים טחונים
20 גרם (2 כפות) קמח לבן
10 גרם רום איכותי
צעצוע קטן כאשר חשוב להטמין חפץ שלא יימס. מחרסינה למשל, או צעצוע מביצי קינדר, כזה שלא ניתן לבלוע ושלא יזיק לשיניים ויהיה קטן מספיק להתחבא בעוגה). ניתן להמיר גם בפול.


אופן ההכנה:
1. מפשירים את בצק העלים ובמקביל מכינים את הקרם: לקערת מיקסר עם וו מקצף מעבירים חמאה וסוכר. מערבלים במהירות בינונית עד לריכוך החמאה. מוסיפים ביצה אחת, מערבבים עוד כחצי דקה ובהדרגה מוסיפים את השנייה עד שמתקבלת תערובת אחידה.

2. מוסיפים למערבל בהדרגה את השקדים והקמח ומערבלים עוד 30 שניות. לבסוף מוסיפים את הרום ומערבלים עד שהתערובת מתאחדת. מכניסים את הקרם למקרר לשעה וחצי.

3. מפרידים את הבצק לשני עלים ומרדדים כל עלה לעובי 3 מילימטר לקוטר 24 (כגודל התבנית).

4. מוציאים את הקרם מהמקרר ומורחים על דף בצק את כולו. מסביב משאירים סנטימטר אחד של בצק ללא קרם בדפנות.

5. מטמינים את הצעצוע בפינה צדדית (אחרת אי אפשר לחתוך את העוגה, הצעצוע יפריע לחיתוך ויימצא מיד).


6. מברישים את הדפנות בביצה ושמים מעל את שכבת בצק העלים השנייה. מהדקים היטב עם האצבעות. מכניסים למקרר לשעה.

7. מוציאים את העוגה מהמקרר. מברישים את החלק העליון בביצה ועם סכין חורצים אותה לאורך ולרוחב לקישוט, 3 פסים מכל צד. מכניסים לתנור שמחומם מראש לחום 180 מעלות ואופים כחמישים דקות.

8. מגישים כשהעוגה מצטננת מעט בטמפרטורה של חמים, פושר או קר, וחותכים לפרוסות משולשות.

רשת הקונדיטוריות הצרפתית כורסאל נפתחה לפני כשנה וחצי על ידי מיכאל וסופי קבריט. השניים שעלו לפני 7 שנים מפריז חולשים כיום על ארבעה סניפים.

כורסאל. רחוב דיזנגוף 165, ת אביב. רחוב וייצמן 15, גבעתיים. רחוב בן גוריון 5, רעננה. רחוב אבן גבירול 75, תל אביב.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully