וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יום הוופל הבינלאומי: ההיסטוריה של הוופל

קובי קלייטמן

25.3.2012 / 14:45

לרגל יום הוופל הבינלאומי שחוגג מאות מיליוני וופלים שנמכרו בעולם עד היום, קצת היסטוריה מאחורי סיפור הכנתו של אחד המאפים הנמכרים בעולם

877,388,027 וופלים נמכרו עד היום ברשת הוופלים הגדולה בארה"ב, Waffle House, זאת בקצב של 145 וופלים חדשים בדקה. המספרים הדמיוניים הללו הם נתונים של רשת Waffle House ('בית הוופל') האמריקאית שנוסדה בשנת 1955 ומאז סופרת כל וופל שיוצא ממטבחה. לפיכך נדמה שמדובר באחד הקינוחים הנמכרים ביותר בעולם המערבי וכנראה וגם אחד הפופולריים ביותר.

הוופל הוא קינוח קל להכנה אם אתם בעלי גופריה ("טוסטר לוופלים") וקצת תעוזה. הוא מורכב באופן מסורתי מבלילה של קמח ומים הנמזגת ונלחצת לשכבה דקה בין 2 לוחות מתכת חמות עם תבליטים שונים. לחריצים הנותרים בריבועי הוופל הפריכים לאחר שליפתם מבין לוחות המתכת שני תפקידים. תפקיד אסתטי ביצירת המראה הקלאסי של יערת דבש ותפקיד טכני בהגדלת שטח הפנים ו"כליאת" תוספות טעימות כמו חמאה, סירופ, גלידה, דבש, שוקולד ועוד מיני טובין מבית היוצר של עמי ותמי בתוך שטח הוופל. במתכונים אותנטיים, פריכותו שובת הלב של הוופל נובעת מיחס גבוה של שומן וסוכר אחרת הבלילה עוברת אידוי ולא טיגון בין הלוחות.

וופל בלגי. ShutterStock
וופל בלגי עם שוקולד ותותים/ShutterStock

אחת האגדות הנוגעות לצורתו של הוופל מגיעה מאנגליה של המאה ה-13. מסופר על צליין עטוי שריון שהתיישב בטעות על עוגות שיבולת שועל שאך זה סיימו להיאפות. עוגמת הנפש הרבה שנגרמה לאופה המסכנה הייתה כה גדולה עד כי הכריחה אותו לאכול את מה שישב עליו. אלא שכשראתה אותו מניח פיסות חמאה על גבי העוגות המעוכות הבחינה בכך שהחמאה נאגרת בינות הטבעות השריון בעוגה ועוגמת הנפש הפכה להפתעה גמורה. מאז אחת לשבוע התבקש אותו צליין לעטות את שריונו ולסור לביתה על מנת להתיישב על עוגות טריות.

רגע לפני שאתם מתיישבים על העוגה הראשונה הנקרית בדרככם, כדאי שתדעו כי כמעט כמו בכל מחקר קולינרי גם כאן ליוונים יש מה לומר. מקורות אחדים מספרים כי הוופל של ימינו התפתח מתצורה דומה בעיתות יוון העתיקה, אז עוגות שטוחות שנאפו בין 2 לוחות מתכת הוגשו עם גבינות ועשבי תיבול. לעומתם אחרים מספרים כי מקורם בימי הביניים אז נאפו הוופלים בין פיסות מתכת ונשאו את תווית יערת הדבש המוכרת לנו היום. למרות זאת, היות וימי הביניים היו תקופת הזהב של אצילות אירופה, ניתן למצוא הטבעות שונות על גבי הוופלים המייצגות את בתי האצולה השונים.

המעניין הוא שלמרות שעושרה הקולינרי של יבשת אירופה מיוחד דווקא למסעות הגילוי של אמריקה ('העולם החדש') והבאתם של מוצרים כמו תפוחי אדמה ותירס לאירופה, הוופל עשה טיול הפוך. צליינים ששהו בהולנד בשנת 1620 לפני שעלו על ספינה לעבר העולם החדש, הביאו את הוופל אל ניו-אמסטרדם, הלא היא ניו-יורק של ימינו. את ההיסטוריה וההיסטריה שהביא איתו הקינוח הנפלא הזה בעיקר במחצית המאה ה-20 יוכלו המספרים המוזכרים לייצג טוב מכל ספר היסטוריה.

וופל אמריקאי מיוצר מבלילה בתוספת אבקת אפיה ומוגש הן בצורה מרובעת והן עגולה בתוספות מגוונות כחמאה, סירופ מייפל, דבש ועוד. פעמים רבות הוא מוגש בארה"ב כארוחת בוקר. האמריקאי שונה באופיו מהוופל הבלגי בכך שלעיתים הוא דק יותר ודחוס יותר. הוופל הבלגי מיוצר מבלילת שמרים ובד"כ בהיר, עבה, פריך ובעל חריצים עמוקים יותר משאר הוופלים המוכרים בעולם. את מרבית הוופלים בבלגיה ניתן לרכוש חמים בדוכנים ברחוב כשעליהם מפוזרת אבקת סוכר, כמו גם במסעדות יוקרה.

ואפל בלגי. רותם דרוב
וופל בלגי. עם קוביות ממולאות כל טוב/רותם דרוב

הוופל עושה עליה

את הוופל הקלאסי אנחנו מכירים בארץ בעיקר בגרסתו הבלגית, אלא שניתן למצוא אותו במקומות רבים ובשמות והרכבים שקיבלו אינטרפרטציות שונות לפי אופיה של כל מדינה בה דרך. כך למשל וופל בסגנון הונג קונג הקרוי "עוגה משודרגת" ונמכר חם ע"י רוכלים ברחוב בדומה לגרסה הבלגית אלא שהוא גדול יותר, עגול ומחולק לרבעים. Liege וופל הוא וופל מהעיר liege שבמזרח בלגיה ובעל מאפיינים עשירים יותר, דחוסים יותר ומתוקים יותר. Liege וופל הוא אחת מגאוותיה של העיר ומאופיין בריחו הוונילי. וופל בסגנון סקנדינבי הוא וופל דק, בצורת לב הנפוץ במדינות הנורדיות ובד"כ מוגש עם שמנת חמוצה או מתוקה בלווית ריבת תותים או אוכמניות.

לסוגים אלו נוספים עוד רבים אחרים מגרמניה (waffle), צרפת (gaufre), ויאטנם, פינלנד ושבדיה שאף מציינת בכל שנה ב-25 במרץ את יום הוופל הלאומי, עיוות מקרי (או אולי מכוון) של חג נוצרי הקרוי בשבדיה Vaffeldagen (היום בו המלאך גבריאל הודיע למריה על הריונה). זהו גם היום בו נחוג יומו הראשון של האביב. מסורת חגיגת היום הדתי ע"י אכילת וופל הפך בשבדיה לעובדה קיימת ועם השנים הכוונות הדתיות כוסו בערימות של אבקת סוכר.

טל, בעליו של סניף לה-גופרה בתל אביב, מספר כי ברשת לה גופרה החליטו להתמקד דווקא בוופל הבלגי הנוח לעבודה. מאז הקמתם של שני סניפי הרשת (חיפה ותל אביב) בשנת 2003 הלכה ותפחה תאוותם של הישראלים לוופל עד כדי עשרות אלפי חברי מועדון ברחבי הארץ.

למרות שברחבי אירופה התוספות לוופל צנועות באופן יחסי, בלה גופרה מספרים על התשוקה הישראלית לתוספות עשירות. הפופולרית ביותר היא זו של שוקולד הנוטלה. מנה בשם "גופרה דמקה" היא הדגל בעיקר משום שהיא מכילה שוקולד נוטלה ושוקולד לבן לסירוגין בסידור המזכיר לוח דמקה. תוספות פופולריות נוספות הן איך לא תותים בעונה ובננות.

ככל שנעמיק ונחקור יותר את סוגי הוופל השונים ואת סוגי התוספות שהתפתחו עם השנים אכן נגלה כי העיסוק בכך כמעט דתי. עמי העולם מקדשים את הוופל ובמדינות שונות ניתן למצוא יום וופל מיוחד. מבחינת המורכבות זהו אחד הקינוחים הקלים והמהנים ביותר להרכבה, מבחינה כמותית כנראה שמדובר באמא של הקינוחים מאז ועד עולם.

מתכון לוופל

מתכון של על השולחן

חומרים:
4 ביצים, מופרדות
2 כוסות ריוויון
1/2 כוס חמאה מומסת
1 כפית תמצית וניל
2 כוסות קמח
2 כפיות אבקת אפייה
1 כפית סודה לשתייה
מעט מלח
קינמון ופלפל אנגלי, לפי הטעם


אופן ההכנה:
1. טורפים את החלמונים, מוסיפים רוויון, חמאה ווניל.

2. מערבבים את החומרים יבשים, מנפים וטורפים יחד היטב.

3. בקערה נפרדת טורפים חלבונים ומקפלים לתוך התערובת.

4. אופים במחבת וופלים. מגישים חם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully