וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כך תכינו את הבשמל המושלם

איל דרור

1.6.2022 / 8:15

הבשמל מורכב משלושה מרכיבים בסיסיים שיש בכל בית. לא בטוחים איך מכינים את הרוטב המפורסם? כל הטיפים וההסברים כולל מתכון פשוט וקל בסופם לרוטב שאף מאפה מוקרם מלזניה ועד מוסקה, לא שלם בלעדיו

רוטב בשמל. ShutterStock
חמאה, קמח וחלב. הבסיס לבשמל/ShutterStock

שלושה מרכיבים בלבד הם הבסיס לרוטב שאף לזניה, מוסקה, מק אנד ציז או כל מאפה מוקרם לא יהיה שלם בלעדיו. רוטב הבשמל, אותו רוטב לבן וסמיך המכיל חמאה, קמח וחלב הומצא בצרפת של המאה ה-17.

באותה התקופה נחשב הבשמל לרוטב לעשירים בלבד משום שהחלב, היה מצרך יקר ערך המתקלקל במהירות ועל אחת כמה וכמה החמא, שהיתה מוצר מותרות לעמידים בלבד.

פייר דה וארן, ממציא הרוטב וכותב ספר הבישול הצרפתי הראשון, כנראה הבין עד כמה הרוטב החדש שלו לא משתלם כלכלית ולכן החליט לקרוא לו דווקא על שם "שר הכלכלה" של לואי ה-14, המרקיז לואי דה בשמל. אין ספק שמדובר במהלך גאוני שכן איזה אדם יאסור להשתמש במתכון הקרוי של שמו?

לזניה חצילים. בתיה שורק, מערכת וואלה!
בלעדיו לא הייתה לזניה. לזניה חצילים עם בשמל/מערכת וואלה!, בתיה שורק

יש שני כללים חשובים להצלחת בשמל:

אמנם המתכון נראה פשוט למדי, אך "יש כמה נקודות שחייבים להבין לפני שמכינים בשמל" אומרת ויולה גורן, האישה שמאחורי "קפה ויולה" בגבעתיים.

יש לעבוד על אש נמוכה. בעיקר בפעמים הראשונות שאתם מכינים את הרוטב, כי חשוב מאד לא לשרוף את החמאה ובטח שלא את התערובת הסופית.

לא מפסיקים לערבב. בזמן הכנת הרוטב יש להיות קרוב לסיר ולהקפיד לערבב עד שמגיעים לסמיכות הרצויה.

עוד בוואלה!

כל המתכונים הכי טובים לשבועות

לכתבה המלאה
רוטב בשמל. ShutterStock
הבסיס לכל מאפה מוקרם. מאפה עם בשמל/ShutterStock

חמאה וקמח

ממיסים 50 גרם חמאה על אש נמוכה ואליה מוסיפים שתי כפות קמח תוך כדי ערבוב, זהו ערבוב שהוא כמעט הקצפה. חשוב מאד שהקמח יתאחד עם החמאה לחלוטין. זה המקום שבו בשלנים חובבים יכולים לטעות, והכי חשוב - לא להפסיק לערבב את החמאה והקמח".

החלב

"אחרי שהקמח התאחד עם החמאה לחלוטין ואנחנו רואים שאין גושים בסיר מוסיפים באיטיות כוס חלב תוך כדי ערבוב למניעת גושים. ממשיכים לערבב עד שהרוטב מוכן וזהו, יש לכם את בסיס הבשמל המושלם".

טיפ: אם נשארו לכם גושים אל דאגה תמיד אפשר להעביר את הרוטב במסננת.

רוטב בשמל. ShutterStock
את החלב מוסיפים רק אחרי שהחמאה והקמח יתאחדו לחלוטין/ShutterStock

איך יודעים מתי להוריד את הבשמל מהאש? מהי הסמיכות הרצויה לרוטב?

הסמיכות צריכה להיות קרובה (רחמנא ליצלן) לסמיכות של קטשופ. הקמח כבר יעשה את מירב העבודה בשבילכם, אבל יכול להיות שתרגישו שכדאי להשאיר את הרוטב עוד שניה על הגז. אל תשכחו שהוא ממשיך להסמיך גם אחרי שהסיר ירד מהאש.

רוטב בשמל. ShutterStock
רוטב בשמל במרקם מושלם/ShutterStock

תוספות טעם

מה שהופך את הבשמל מעוד רוטב על בסיס חלב וחמאה למעדן אמיתי הן התוספות שתחליטו להוסיף לבלילה" מסבירה ויולה.

"קמצוץ אגוז מוסקט, מלח ופלפל (לבן, כדי לשמור על לובן הרוטב) אלו המרכיבים הקלאסיים למתכון הצרפתי אבל אפשר להוסיף מגוון של מוצרים כדי שהבשמל שלכם יהיה מיוחד כמו יין לבן או 50 גרם גבינת פרמזן מגורדת שגם תסמיך את הרוטב. אצלי הפרמזן מופיע באופן קבוע במתכון, אני חושבת שזה נותן לרוטב את הגוף שהוא זקוק לו".

מק אנד צ'יז. שרית גופן,
מק אנד צ'יז עם בשמל - למתכון הקליקו על התמונה/שרית גופן

"אני מאד אוהבת את מטבח הקייג'ן, מטבח אמריקאי מאזור נהר המיסיסיפי, שם הם אופים את הקמח בתנור עד שהוא מקבל גוון זהוב ובו הם משתמשים ליצירת הבשמל וכך הרוטב מקבל גוון כהה יותר וגם טעם שונה. זהו טוויסט שהביאו איתם העבדים האפריקאיים לפני מאות שנים והוא עדיין נפוץ מאד בארצות הברית" מסבירה גורן.

בשנים האחרונות יחסי הציבור של הרוטב הנפלא נפגעו במקצת בעקבות הטרנדים הבריאותיים השונים אך אל חשש, יש מתכונים שפשוט לא יכולים להתקיים ללא הבשמל האהוב. ובכל זאת, יש כמה דרכים להפוך גם את הבשמל למתכון בריא יותר ואפיךו לטבעוני. לדוגמא: ניתן להחליף את החלב בחלב עם אחוז שומן נמוך, במקום גבינת פרמזן או קממבר אפשר להוסיף גבינות רזות (רכות או קשות) ואפילו קוטג' אם נתבל זאת נכון.

"אני חושבת שלבשמל מקום מכובד בהיסטוריה של האוכל" אומרת ויולה, הרבה רטבים חדשים ומודרניים מבוססים על הבשמל הצרפתי. לא היה לנו את רוטב הרויאל שממלא כל קיש אם לא היה לנו בשמל. שילוב כל כך פשוט של חמאה-קמח-חלב שעם התוספות הנכונות יכול למלא את החיך בשלל טעמים וזיכרונות".

רוטב בשמל בסיסי

מתכון מאת: ויולה גורן, מערכת וואלה! אוכל

רוטב בשמל. ShutterStock
רוטב בשמל

מצרכים למתכון

    • 50גרםחמאה
    • 2כפותקמח
    • 1כוסחלב
    • מעטמלח
    • מעטפלפל לבן
    • מעטאגוז מוסקט (לא חובה)
    • 50גרםפרמז'ן מגוררת (לא חובה)

אופן ההכנה

איך מכינים רוטב בשמל בסיסי?

  • 1
    בסיר ממיסים את החמאה. מסירים מהאש ומוסיפים את הקמח.
  • 2
    בוחשים היטב ומחזירים ללהבה נמוכה.
  • 3
    מוסיפים את החלב ולא מפסיקים לבחוש עד קבלת רוטב חלק.
  • 4
    מתבלים ומשתמשים לפי הצורך ללזניה, מוסקה, פסטה ועוד.
  • לבשמל טבעוני (פרווה): במקום חמאה משתמשים בחצי כוס שמן זית ואת החלב ממירים בחלב אורז/ חלב שקדים או שיבולת שועל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully