וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עכשיו בבסטה: כרובית

קובי קלייטמן

21.10.2012 / 17:38

לבנה, פרחונית וחגיגית - זוהי עונת הכרובית. איך תבחרו את הטובה ביותר, תשמרו אותה נכון ותבשלו. כל מה שרציתם לדעת על התפרחת הלבנה

כרובית. הילה קריב
כרובית טיפוסית/הילה קריב

ממתי עד מתי העונה
כיום, קיימת הכרובית בשווקים כל ימות השנה הודות לפיתוחים חקלאיים. עד להמצאת פיתוחים אלו, הייתה הכרובית ירק שניתן היה לגדל בתקופות קרות בלבד בעיקר בשל פגיעתה של הקרינה הרבה בקיץ ופגיעתם של מזיקים שונים. עד היום מזוהה הכרובית עם עונת החורף אז גם מכירותיה הן הרבות ביותר.

הזנים ואיך מזהים אותם
בארץ מגדלים מספר זני כרובית, אך לעין בלתי מקצועית קשה יהיה להבחין בין הזנים השונים. הזנים הבולטים הם קנדיד, בלנקה וקספר. זן נוסף שהגיע לאחרונה הוא white corona. צבעה של הכרובית הנפוצה הוא לבן ועליה ירוקים. תפרחתה הדוקה ומחוספסת.

מרבית הזנים הינם זני מכלוא וצבעיהם נעים בין לבן שהוא הנפוץ ביותר, ירוק, צהבהב ועד סגול הקיים בכמות מזערית בישראל.

יש לשים לב כי הזן הסגול מתבשל מהר יותר מזה הלבן ומחליף בבישול את צבעו מסגול לירוק. הזן הירוק אותו גם כן קשה למצוא בארץ הוא סוג של זן ביניים בין ברוקולי וכרובית. תכונות הטעם של הזנים השונים זהות.

טווח המחירים
מחיר הכרובית בימים אלו נע בין 5.8 לק"ג עד 9 שקלים לק"ג.

כרובית. Artoday
חפשו את הכרוביות עם העלים הצפופים/Artoday

מה לקנות - איך מזהים ירק איכותי, טרי
כרובית איכותית הינה כרובית בעלת עלים ירוקים, פריכים ובעלי חיוניות. פרחי התפרחת אותם אנחנו אוכלים צריכים להיות צפופים וללא מרווחים ביניהם. ככל שהכרובית "מזדקנת" כך המרווחים גדלים. כמו כן, רצוי כי על הכרובית לא יופיעו פגמים שחורים.

איך מאכסנים
במידה והאיחסון במקרר נועד לזמן קצר, ניתן לשמור את הכרובית בתוך שקית ניילון פתוחה.
במידה והאיחסון נועד לזמן ארוך יותר, ניתן לעטוף את תפרחת הכרובית בנייר אלומיניום או לשים אותה כשהתפרחת כלפי מטה בכלי היכול לאגור את נוזלי הכרובים הניגרים ממנה לעיתים. הרחקת המגע עם הנוזלים יאריך את חיי הכרובית.

הקפאתה האיכותית של כרובית מצריכה טכניקות השמורות למפעלים גדולים. ניתן להשיג כרובית קפואה מן המוכן ורצוי שלא לעשות זאת באופן עצמאי.

איך מטפלים?
רצוי להפריד את התפרחות מהגבעולים הקשיחים. את ההפרדה מבצעים בעזרת סכין עימה חותכים את התפרחות כשהכרובית הפוכה ואת התפרחת אוחזות ידינו.
בזמן שבין החיתוך להמשך הטיפול רצוי לשים את התפרחות בקערת מים עם כף מיץ לימון.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

לראשונה טיפלו בסיבה בגללה חליתי בפיברומיאלגיה ולא בסימפטום

בשיתוף מרכז איריס גייר לטיפול דרך אבחון בגלגל העין
כרובית. מערכת וואלה!
הולכת טוב עם שום/מערכת וואלה!

שיטות הבישול המומלצות
את הכרובית ניתן לאדות, לבשל, לטגן, לקלות בגריל, להפוך למחית ועוד...

כאשר מאדים את פרחי הכרובית רצוי להשתמש בכלי אידוי מתכתי או כלי אידוי מבמבוק הנפוצים היום במטבח האסיאתי. זמן האידוי הממוצע הינו 8 דקות.

בישול פרחי כרובית ניתן לביצוע הן בסיר עם מים לכיסוי הכרובית או במיקרוגל. במיקרוגל הבישול נע סביב 4 דקות. בסיר עם מים ניתן להרתיח את הכרובית עד להגעה לדרגת הריכוך הרצויה. אחת מסיבות ההפרדה בין הגבעולים והתפרחות הינה זמן הבישול השונה של שני חלקים אלו.

אם רוצים להאיט את הריכוך בזמן בישול ולהשאיר חלק מהמרקם של הכרובית, אפשר לבשל בישול מקדים. בישול מקדים ייעשה בטמפרטורה של 55-60 מעלות צלסיוס למשך 20-30 דקות.

כרובית מטוגנת של מסעדת ערביקה.
אין עליה. כרובית מטוגנת

השילובים המומלצים
צ'ילי – טיגון כרובית בשמן עמוק מבליט את טעמיה המתוקים והטקסטורה הקרמית שלה. יש להגיש כרובית זו לאחר בזיקה של מלח ופלפל שחור ובתוספת רוטב צ'ילי מתוק בצד.

שום - מרק של כרובית ושום או מחית העשויה משניהם מבליטה את טעמיהם החזקים והמעניינים ביותר הן של השום והן של הכרובית.

אגוז מוסקט – כרובית מבושלת במרק בשר, מתובלת באגוז מוסקט ומוגשת עם חמאה מותכת. אם ללואי ה-14 זה היה טעים. זה יהיה טעים גם לכם.

שילובים עם גבינות ארומטיות, צ'ילי, כמון ושום עוזרים להדגיש את תכונותיה המתקתקים של הכרובית.

שקדים – שילוב בלתי שיגרתי שבוצע לראשונה על ידי שף אנתוני פלין אשר עבד מסעדה המוליקולרית מפורסמת אל בולי וכיום מנהל מסעדה משלו באנגליה (לידס). שף פלין יצר טרייפל כרובית העשוי מחית כרובית עם ג'לי ענבים ובריוש.

ברוקולי – הברוקולי והכרובית הן אחיות לאותה המשפחה. היות וכך רבים ממרכיביהן דומים. ניתן לחוש זאת בעת אכילת הירקות במצבם הנא (טרי). סלט המשלב פרחי ברוקולי וכרובית טריים יחד עם קשיו טרי וחומץ, הוא סלט נפלא בעל מרקם פריך וטעמים מרעננים.

קוויאר – שילוב של כרובית עם מרכיבים מלוחים הביא את השף המהולל ג'ואל רובושון לשלב בין כרובית וקוויאר. שף רובושון מכין ג'לי של קוויאר המשולב עם קרם כרובית ומוגש עם אספרגוס על קוסקוס. למי שידו אינה משגת קוויאר אמיתי, שילוב אחר עם מרכיב מלוח יכול להיות אנשובי.

תפוח אדמה – מרק הודי בשם Aldo Gobi מורכב מכרובית מתובלת בקארי ותפוחי אדמה.

אגוזי מלך – ניתן להרכיב סלט מפרחי כרובית טריים, אגוזי מלך ותמרים חתוכים. השילוב של טעמי האדמה מהכרובית והאגוזים יחד עם מתיקות התמרים היא חגיגת טעמים בפה.

וכמובן, אין טעם ביתי כמו טעמה של כרובית מבושלת שטוגנה בשמן עמוק לאחר שגולגלה בביצה ופירורי לחם משל היתה שניצל.



מתכונים עם כרובית

  • עוד באותו נושא:
  • כרובית

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully