וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ביקורת יין: יקבי איכות איטלקיים

9.1.2013 / 17:40

אבי אפרתי טועם השבוע יינות מצמרת היקבים האיטלקיים - נינו נגרי וארנלדו קאפראי - ומתמוגג מהעוצמה, העושר, האופי והסטייל

ביקורת יין: יקבי איכות איטלקיים

טעימת השבוע מרתקת: שני יקבי איכות איטלקיים ברמה הגבוהה ביותר: נינו נגרי (Nino Negri) וארנלדו קאפראי (Arnaldo Caprai). נינו נגרי ממוקם בולטלינה שבלומברדיה, למרגלות האלפים, צפונית מזרחית לאגם קומו, בגבול עם שווייץ. ארנלדו קאפראי - במונטפלקו שבמרכז אומבריה.

שני היקבים נמנים עם הצמרת האיטלקית. יינות הדגל של שניהם זכו פעמים רבות בתארים רבי מעלה במדריך "גמברו רוסו" המשפיע. כמו כן זכו שניהם פעמים רבות בתארי "יקב השנה" ו"יינן השנה" במדריכי יין איטלקיים משפיעים.

עיקר תהילתו של ארנלדו קאפראי מגיעה מענב שכמעט אבד בתהום הנשייה – סגרנטינו (SAGRANTINO) - והיקב הפך אותו לזן נוצץ. נינו נגרי נחשב ליקב המוביל את שיטת ה"ספורסאט" (SFURSAT), המקבילה הלומבארדית של האמרונה מואלפוליצ'לה, שבה מתייבשים הענבים ומצטמקים על הגפן עד בצירם המאוחר. הזן המוביל ביינות נינו נגרי הוא הנביולו, שבשפת המקומיים מכונה צ'יאבנסקה.

יינות ארנלו קאפראי עוצמתיים ומלאי אלגנטיות. יינות הספורסאט של נינו נגרי, כמו מקביליהם – יינות אמרונה דה ואלפוליצ'לה - אלכוהוליים מאוד, דחוסים ועשירים עד התפקעות כמעט.

יש בסקירה הנוכחית כמה וכמה יינות מצוינים ממש. מדובר ביינות איכות שאף אחד מהם אינו זול, אבל כמה מהם מספקים תמורה טובה מאוד לכסף. כרגיל, קטגוריית התמורה לכסף הושמטה בשני היינות היקרים (380 ו-550 שקלים) של ארנלדו קאפראי. ביינות יוקרה ברמות הללו אין המדור נוהג לעסוק בסוגיית התמורה לכסף.

חוץ מהזדמנות מצוינת להכיר יינות מרתקים מיקבים מעולים, מאזורי יין השגורים כאן פחות, כמה מהיינות בסקירה יכולים להפוך את הימים הקרירים והגשומים הנוכחיים לנעימים במיוחד. התאמתם לאוכל של חורף מושלמת. !Alla !Salute!
לחיים!

נינו נגרי, קרלו נגרי, אינפרנו, ואלטלינה סופריורה 2008

Nino Negri, Inferno, Valtelina Superiore 2008, Carlo Negri

בלי כמה מילים על עפיצות אי אפשר: יין על טהרת ענבי נביולו (צ'יאבנסקה) מתת האזור אינפרנו. 16 חודשי התיישנות בחביות עץ צרפתיות קטנות, וכן 22 חודשי חביות גדולות לפני הביקבוק. צבע אדום, נוטה לסגלגל. אף מתובל במיוחד. גוף בינוני.

כמה? 108 שקלים.

הכי מתאים ל: אנטיפסטי ירקות, פלטת נקניקים (רצוי עם מינוני סלאמי מילאנזי נדיבים), טאפאס, בולונז.

דבר המבקר: יין חביב ביותר, רך ומתון בהשוואה לאלו שיתוארו בהמשך, מאוזן וראוי. מייצג את ביטוייו הסימפטיים של זן הנביולו, בהקשריו נטלי היומרה.

תמורה לכסף: 2.5/5 (ריאלית).

בעשר מילים: קלאסי למזיגה בכוסות, בתמחור שפוי, בבר יין, לצד פלטות נקניקים טובות.

נינו נגרי, וינייטו פראצ'יה 2009

Nino Negri, Vigneto Fracia 2009

בלי כמה מילים על עפיצות אי אפשר: יין שעשוי על טהרת ענבי נביולו (צ'יאבנסקה), שגדלו בכרם היחידני FRACIA, מכרמי ולטלינה. 15 חודשי התיישנות בחביות באריק צרפתיות. צבע אדום ארגמני. באף פרי אדום ושפע תבלינים. גוף בינוני נוטה למלא.

כמה? 165 שקלים.

הכי מתאים ל: אנטרקוט וסינטה צרובים במחבת ברזל.

דבר המבקר: במילה אחת: תענוג! חיוני, רענן ומלא נוכחות. ביטוי אלגנטי ומרנין ממש לזן הנביולו, בתמחור שמותיר אותו בגזרת העלויות המתונה יחסית. המון אופי, כוח וסטייל. יין סטייקים אידיאלי.

תמורה לכסף: 4/5 (טובה מאוד).

ב-12 מילים: אם עוד לא פגשתם יין על בסיס נביולו, הנה דרך מצוינת להתחיל.

נינו נגרי, קרלו נגרי, ספורסט, ספורצאטו די ולטלינה 2007

Nino Negri ,Sfursat, Sforzato Di Valtelina, 2007 Carlo Negri

בלי כמה מילים על עפיצות אי אפשר: יין המיוצר מענבי נביולו (צ'יאבנסקה), המגיעים מכרמים באיזור ולטלינה ו-ולטלינה סופריורה. היין מיוצר ע"י ייבוש טבעי בן 3 חודשים של הענבים (שיטה שהיא מעין "בת דודה" מערב איטלקית של שיטת האפאסימנטו, המשמשת לענבי אמרונה דלה ולפוליצ'לה). 30 חודשי חביות אלון צרפתי. צבע אדום כהה, נוטה לשחור. באף בולט שפע תבלינים (פלפל שחור, קינמון, ציפורן). גוף מלא. 15.8% כוהל בנפח.

כמה? 195 שקלים.

הכי מתאים ל: נתח קצבים.

דבר המבקר: דחוס, כוחני, עוצמתי, ועם זאת מורכב, עשיר ומעניין. יופי של יין, שיש שייחסו לו אגרסיביות, אבל איכויותיו חד משמעיות. 195 שקלים קונים כאן את המקבילה הלא פחות מוצלחת, על בסיס נביולו, של יין האמרונה דלה ולפוליצ'לה.

תמורה לכסף: 4/5 (טובה מאוד).

בארבע מילים: הכי יין חורף שיש.

הצעה שאסור לפספס

תתחדשו לחג עם סדרת tami4edge וקבלו סחלב חגיגי מתנה

לכתבה המלאה

נינו נגרי, ספורסט 5 סטלה 2009

Nino Negri, Sfursat 5 stelle 2009

בלי כמה מילים על עפיצות אי אפשר: 100% נביולו מכרמים באזור ולטלינה סופריורה בלבד. 3 חודשי ייבוש, ולאחר מכן 18 חודשי חביות באריק, ו-6 חודשים נוספים בבקבוק. צבע אדום עמוק. באף פרי אדום, טבק וקפה. גוף מלא. 15.5% כוהל בנפח.

כמה? 204 שקלים.

הכי מתאים ל: נתח (צ'אנק) אנטרקוט גדול, צרוב באהבה על גריל פחמים, מדמם כדבעי, לצד סלט חסה.

דבר המבקר: זוהי ספינת הדגל של נינו נגרי, והיא מרגישה ככזו כבר מהאף. בחיך מתגלה יין מרוכז ואינטנסיבי מאוד, שבמהלך לגימתו נפרסים בהדרגה ובמעודן תבלינים רבים. יין עשיר, מרתק ומהנה. כמו קודמו, האלכוהוליות והאינטנסיביות שלו יכולות להיות עוצמתיות מדי לחובבי יינות מאופקים. אבל חבל מאוד לדלג עליו בשל כך. האיכויות, העומק, העניין והתמורה לכסף שהוא מספק, לא פחות ממרשימים.

תמורה לכסף: 4.5/5 (מצוינת. אמנם מדובר ביין של 200 פלוס, אבל היי, כשתטעמו, תבינו כמה אגור בתוכו).

בחמש מילים: אוהבי יינות עוצמתיים יחגגו כאן.

ארנלדו קאפראי, גרקאנטה 2011

Arnaldo Caprai, Grecante 2011

בלי כמה מילים על עפיצות אי אפשר: לבן יבש מענבי גרקאנטה המגיעים מכרמים במונטפלקו. תסיסה במיכלי נירוסטה לשימור ומיצוי אפיוני הפרי שבעינב. צבע זהוב. אף פרחוני מאוד. גוף בינוני.

כמה? 105 שקלים.

הכי מתאים ל: דגים ופירות ים. פסטות ברטבים על בסיס שמן זית.

דבר המבקר: יין נחמד עם גוף בנוי היטב, חומציות טובה, מינראליות, מליחות קלה ונגיעה פטרולית מעודנת. נעים, חביב ועשוי טוב. צעיר עדיין. אולי לא העיפרון הכי חד בקלמר של יקב ארנלדו קאפראי האדיר, אבל יין גסטרונומי נחמד, והזדמנות לא רעה לפגוש את זן הגרקאנטה.

תמורה לכסף: 2.5/5 (ריאלית).

בשבע מילים: בן לוויה לא רע לדגים ופירות ים.

ארנלדו קאפראי, מונטפלקו רוסו 2009

Arnaldo Caprai, Montefalco Rosso 2009

בלי כמה מילים על עפיצות אי אפשר: 70 ענבי סנג'ובזה, 15% מרלו ו-15% סגרנטינו. שנה בחביות עץ אלון (30% מהן באריק צרפתי). צבע אדום עמוק. באף פרי אדום ו-וניל. גוף בינוני נוטה למלא.

כמה? 122 שקלים.

הכי מתאים ל: ראגו, בולונז.

דבר המבקר: כאן מרגישים היטב קודם כל את הסנג'ובזה, שמצד אחד מעביר נוכחות ועוצמה, ומצד שני איזו מתינות. יין מאוזן, לא יומרני ונעים ללגימה.

תמורה לכסף: 3/5 (לא רעה).

במילה אחת: סימפטיקו.

ארנלדו קאפראי, סגרנטינו די מונטפלקו קולפיאנו 2007

Arnaldo Caprai, Sagrantino di Montefalco Collepiano 2007

בלי כמה מילים על עפיצות אי אפשר: על טהרת ענבי סגרנטינו ממונטפלקו. היין מסווג כ- DOCG. 22 חודשי התיישנות בחביות באריק צרפתיות. צבע אדום כהה מאוד. באף פרי שחור, טבק ועור. גוף מלא.

כמה? 380 שקלים.

הכי מתאים ל: תבשיל טלה בבישול ארוך. אוסובוקו.

דבר המבקר: זה מתחיל קצת פראי בחיך, אבל ככל שנוקפות הדקות, העסק נרגע ונחשפים העומקים, האיכויות והסטייל. יין נהדר ממש, שתענוג לשדך לתבשילי בשר חורפיים עשירים ועמוקי מבע.

ב-17 מילים: כשמדמיינים מנת אוסובוקו בריסטורנטה צפון איטלקית מכובדת ביום גשום וקר, אי אפשר שלא לחשוב על הקולפיאנו הזה לצידו.

ארנלדו קאפראי, סגרנטינו די מונטפלקו 25 שנים 2007

Arnaldo Caprai, Sagrantino di Montefalco 25 Anni 2007

בלי כמה מילים על עפיצות אי אפשר: היין הזה הושק לראשונה ב-1993, לרגל חגיגות 25 שנים ליקב, ומכאן שמו. על טהרת ענבי סגרנטינו, מהמובחרים בענבי היקב, ביבול נמוך במיוחד (500 ק"ג לדונם). שנתיים בחביות באריק צרפתי. צבע אדום אטום. באף פרי שחור, תבלינים, טבק, עור ושוקולד.

כמה? 550 שקלים.

הכי מתאים ל: ארוחות עשירות ומורכבות.

דבר המבקר: למרות שמספר שנות התיישנות נוספות בתנאי אחסון נאותים לא יזיקו ליין הזה, עונג חד משמעי מובטח למי שילגום ממנו גם עכשיו. ספינת הדגל של ארנלדו קאפראי היא יין דחוס, עשיר, מורכב, עוצמתי ואלגנטי במיוחד. כשמתחילים ללגום, לא לפני שעברו שעתיים לפחות מאז הפתיחה, קשה לעצור. יין גדול באמת, עם פוטנציאל התיישנות בן 10 שנים לפחות.

בשלוש מילים: יין מליגת העל.

לכל טורי היין של אבי אפרתי

  • עוד באותו נושא:
  • יין

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully