וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פסטיבל מטה יהודה: חג לאוכל העדתי

שרית סרדס-טרוטינו

18.2.2013 / 16:47

לצד ארוחות מסורתיות בבתי התושבים, תוכלו ליהנות ממבשלות בירה עדכניות, יקבים, יצרני גבינות ושוקולד. והשנה יש גם יזמים חדשים

בכל שנה בתקופה הזו, כשכבר נדמה שאין יותר מה לחדש בגזרת פסטיבל האוכל הכפרי במטה יהודה, מצטרפים למעגל גורמים חדשים ומרעננים. הם מוסיפים עניין לאזור, שגם ככה נחשב מרתק מבחינה קולינרית. זוהי השנה ה-13 שבה מתקיים פסטיבל האוכל במועצה האזורית בעלת מספר היישובים הגדול ביותר בישראל. במטה יהודה יש 57 מושבים, קיבוצים ויישובים קהילתיים, ואפילו ישוב יהודי וערבי משותף. כל אלה מורכבים מאוכלוסייה, שהגיעה ממדינות רבות ברחבי העולם – מרוקו, כורדיסטן, תימן, הודו ועוד. הערבוביה הזאת יוצרת מארג גסטרונומי מעניין מאין כמותו, ואין כמו פסטיבל האוכל על מנת להתוודע ליקבים ולמבשלות הבירה, לבתי הבד, למחלבות ולמטבחים הביתיים.

תופעה מעניינת: בניגוד למגמות סוציולוגיות רווחת בעולם, ולפיהן הצעירים עומדים בראש החץ והם שמובילים את המבוגרים, במטה יהודה המצב הפוך: דווקא הבשלניות המבוגרות, שהחלו את הפרויקט, הן שמשכו לאזור כוחות צעירים ורעננים, לתחילתן של יזמויות מעניינות. הצעירים חוזרים פתאום הביתה, למושבים שנחשבו נידחים, והם טורחים על שימור אופי המטבחים של בית אמא, לצד הצגת מטבחים עכשוויים ועדכניים יותר. ומה זה אם לא מהפכה חברתית דרך הצלחת?

פסטיבל האוכל במטה יהודה יחל בחמישי הקרוב, 21 בפברואר, ויתקיים עד ה-16 במרץ. מלבד מוקדי הפסטיבל השונים, יתקיימו השנה סיורי אוכל בימי שישי (בתשלום ולמבוגרים בלבד). הסיורים ישלבו ביקורים בדרך היין, במבשלות, ביקבים ובסדנאות האמנים באזור, ויאפשרו טעימות קטנות מתבשילי העדות.

פרטים נוספים על אירועי הפסטיבל אפשר לקבל במוקד המידע 8108*, או באתר

הצטרפו אלינו לכמה תחנות מעניינות באזור הפסטיבל:

הקדירה של סבתא, צפרירים

רינה לוי ממושב צפרירים למדה בישול צרפתי במכללת הדסה, אבל אחרי שחיה שנתיים בהודו, התמחתה דווקא באוכל הודי צמחוני. בשלב מסוים החליטה לשנות כיוון: בישול ערבי מחומר גלם השייכים לאזור. נחושה בדעתה להכיר יותר את הבישול הערבי, עשתה לוי את דרכה אל מעבר לקו הירוק. שם למדה מסבתות פלשתיניות להכין מקלובה כהלכתה עם פטרוזיליה ושקדים, טבולה עם חובזה, וגם סלטים צבעוניים וטריים.

הקדירה של סבתא, צפרירים

לוי מארחת קבוצות בגינתה הפסטורלית, המצויה מול נוף מקסים, ומתקינה את האוכל מכמה שיותר חומרי גלם אורגניים: זעתר מהגינה, לימונדה מלימונים גרוסים שנקטפו מהעץ, סלט ירוק מעשבים שלוקטו באזור, עדשים וטחינה אורגניות, ועוד. המנות אצלה טעימות ומנחמות, לא תמצאו פה מנות ילדים מתוך אידאולוגיה ("הילדים של היום גדלים על אוכל תעשייתי מפוצץ במלח וסוכר"), והכי חמוד - במקרים מסוימים מתגנבים לסירים של לוי גם כמה תבלינים הודים, שנותנים לכל העסק טוויסט מעניין. 110-120 שקלים לאדם.

הקדירה של סבתא. מושב צפרירים. לא בשבת ובתיאום מראש בלבד. 02-9921875, 050-2583849. כשר

המעדנייה (מבשלת מנו), מטע

כל המושבים במטה יהודה מוקמו על הרי האזור, מלבד מושב מטע, המצוי בוואדי. מנו ודבי נאהורי עברו למטע לפני כשנה וחצי, פתחו מבשלת בירה, והחלו להתמחות בתחום. היום הם מייצרים 6 סוגי בירה: 4 סוגי בירת שעורה, ו-2 סוגי חיטה. ואם לא די בכך, השניים גם מומחים בייצור גבינות. אפשר למצוא אצלם 10 סוגי גבינה מחלב עיזים אורגני. יש פה גבינות קשות בסגנון מנצ'גו, גאודה, גרוייר, וצ'דר, וגם חצי קשות כמו קממבר, סנט מור ורוקפור.

sheen-shitof

תוצאות מהיום ה-1

הפיתוח המהפכני לטיפולי אנטי אייג'ינג בבית - כעת במבצע מיוחד

בשיתוף נומייר פלוס

המעדנייה (מבשלת מנו), מטע

בשישי יש בחצר בראנץ' שמח, ומנו מכין לאורחים פוקאצ'ות מעולות, משובצות בירקות קלויים (45 שקלים), סלטים טובים מעדשים, אבוקדו, עגבניות עם פטריות ועוד, פלטות גבינות (15 שקלים ל-100 גרם), וכמובן – אפשר לשתות אצלו בירות תוצרת בית (15 שקל לכוס). בהזמנה מראש, מנו גם עושה אירועי אסאדו לקרניבורים מקצועיים.

מבשלת מנו. מושב מטע. לא בשבת ובתיאום מראש בלבד. 054-4725026 כשר

בבלי - מאכלי עיראק, מבוא בית"ר

הנה ההזדמנות שלכם לפגוש אוכל עיראקי מצוין כהלכתו: קובה בורגול או סולת, קוסה מחשי, תבשיל אורז וסלק חמוץ-מתוק, עוף ממולא בעשבים, קציצות עוף וירק, סלק ממולא באורז ועשבים, בצל ממולא באורז ותבלינים, סלט בורגול עם פירות יבשים, וגם תבשיל קארדי חמצמץ, מעלי לוף, שלוקטו באזור ובושלו עם אורז ולימון. לקינוח תקבלו סיגר שקדים, בעבע תמרים ובקלאווה אגוזים. סימה יששכר ובתה נורית, שהיא גם קונדיטורית מקצועית, מגישות בביתן ארוחה ברמה גבוהה. אוכל מקסים ואסתטי להפליא, בכלים נאים, ובמסגרת הפסטיבל – גם במחיר אטרקטיבי במיוחד: 75 שקלים לארוחה של 5 סלטים, לחם ביתי, מנה עיקרית, קינוח ושתייה חמה וקרה. ילדים משלמים 55 שקלים. עסקת השנה.

בבלי - מאכלי עיראק. מושב מבוא בית"ר. לא בשבת ובתיאום מראש בלבד. 050-7253241.

הפרנה של ורד

בחצר המשק של ורד ודוד סנדרוסי מנוה מיכאל יש תנור פרנה מיוחד, המצוי בתוך האדמה. לתנור הזה מכניסים סיר מקלובה, ובו עוף בתאנים, או סיר של צלי בשר. שני התבשילים האלה נאפים בתנור באיטיות רבה, עד שהבשר רך כחמאה והעוף נושר מעצמותיו.

הפרנה של ורד, נוה מיכאל

תמורת 120 שקל לאדם מקבלים את אחת העיקריות הללו וגם 6 סוגי סלטים (חצילים קלויים ומטוגנים, פלפלים קלויים, מטבוחה ועוד), לחם פרנה תוצרת בית, קינוח כמו שבקייה, מופלטה או בצק פילו ממולא בפירות יבשים, וגם שתייה קרה וחמה. מחיר לילדים עד גיל 12: 60 שקל. ורד ודוד מארחים בחצר ביתם באהבה ובנדיבות, ומי שנתקף בגעגוע לחוויית אוכל ביתית, בהחלט יבוא פה על סיפוקו.

הפרנה של ורד. מושב נוה מיכאל. בשישי בלבד, מ-11:00 ועד שעה לפני כניסת השבת, ובתיאום של יום מראש. 052-9378820.

שוקולדות, אשתאול

אם גם אתם מאלה שהמסת שוקולד ויציקתו לתבניות משפרת לכם את מצב הרוח, הסטודיו של שלומית ישראלי כהן מאשתאול הוא המקום עבורכם. שלומית מעבירה סדנאות למבוגרים ולילדים, שבהן היא מלמדת איך מכינים פרלינים במילויים שונים כמו חמאת בוטנים, נוגט ואלכוהול, ואף מעניקה הדרכת בנושאי טכניקות לעבודה עם שקפים המקשטים את הפרלינים, כיצד עובדים עם שקיות זילוף, טכניקות לקישוט ברכות שוקולד ועוד. מחיר סדנה קצרה בפסטיבל, של 30-40 דקות: 60 שקלים. מחיר סדנה רגילה: 200 שקלים.

שוקולדות – סדנאות מתוקות. אשתאול. 052-4483222. כשר

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully