וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סיור אוכל: שוק רמלה המתחדש

שרית סרדס-טרוטינו

17.6.2013 / 11:15

שוק רמלה שינה את פניו בחודשים האחרונים. הוא מקורה, מסודר, נטול ריחות רעים אבל גדוש פנינים קולינריות: דוכני ירקות בלאדי מחברון, חמוצים, תבלינים ומאפים

לא קל להיות באסטיונר בשוק. רעש והמולה, חום, זבובים, ריחות שאינם תמיד מלבבים. אבל כמו כל דבר בחיים, אסור להכליל. יש שוק ויש שוק. אם מציצים על שוקי לונדון וברצלונה, רומא וניו יורק, אפשר רק להתקנא בבעלי הבאסטות המטופחות שמעבר לים. ואצלנו? מסתבר שיש תקווה. שנים רבות ביקשו סוחרי שוק רמלה לשפר את סביבת העבודה שלהם – לשווא. כיוון שמדובר בעיר עתיקה – ליתר דיוק, העיר הערבית הראשונה בהיסטוריה, שנבנתה במאה ה-8 לספירה – כל שיפוץ כרוך בהרבה כאב ראש. רשות העתיקות חייבת להיות מעורבת בכל חפירה וחפירה, כי לא משנה מה יעשו שם, תמיד ימצאו משהו עתיק.
עברו שנים, הדחיות והעיכובים היו רבים ומייגעים, אבל לבסוף יצא המהלך לדרך. כרמל שבו, יו"ר ועד סוחרי השוק, נסע לשוקי אתונה וברצלונה על מנת ללמוד דבר או שניים על בניית מערכות מודרניות של תשתית וניקוז. הוא מדד מרחקים בין עמודים, גבהי תקרות וצינורות ניקוז, וחזר עם תובנות ונתונים. השוק בן ה-100, שנבנה עוד בתקופה העותומנית, שינה בחודשים האחרונים לחלוטין את פניו. עכשיו הוא מקורה ומסודר, וגם אחרי שמבקרים בו אלפי אנשים ביום, הוא נותר ססגוני, תוסס ונטול ריחות רעים.
הצטרפו אלינו לכמה תחנות מומלצות בשוק רמלה:

לעוד סיורי שווקים:
סיור בשוק נתניה
סיור בשוק העיר העתיקה בירושלים
סיור בחלקו השני של שוק רמלה

קונדיטוריה מאפייה שרעבי

אבי מלוקה, בן לאחת המשפחות הוותיקות בשוק, מנהל פה ביד רמה את מאפיית שרעבי. לא מן הנמנע שתמצאו אותו בעיצומה של הכנסת מגשי ענק לתנור, ועליהם סוגים רבים ומגוונים של מאפים: בורקס, קרואסונים, לחמניות, פיתות, עוגיות ועוד. אחד הלהיטים האפויים, שהמקום מזוהה עימם יותר מכל, הוא הקעקעת – כעך עיראקי רך וחמים, שמתיקותו אינה מתפרצת אלא מתונה ומאופקת, והוא מתובל בחוואייג' לעוגות. כן, יש דבר כזה. בעוד שאצל המרוקאים יש מאפה דומה המוגש בעת אבל, אצל העיראקים, הקעקעת נאפה דווקא לכבוד אירוע משמח של הולדת בן, ולרוב הוא מוגש בבריתות.

שרעבי. רחוב ז'בוטינסקי 3, שוק רמלה. 08-9251105.

בורקס טורקי אוריגינל

אנחנו לא מגזימים: הבורקס של חיים ואבי בשוק רמלה בהחלט מתברג לתחרות הבורקס הטוב ביותר בארץ, עם סיכויים לא רעים לטוען לכתר. הבצק עדין במיוחד, ואינו נוטף שומן. יש פה שבלול של בורקס גבינה, שאותו מבתר המוכר לרצועות, והבורקס הממולא בתרד אפילו עוד יותר אטרקטיבי. הוא חם ועסיסי, והמילוי נדיב ומספק. 10 שקלים, והאושר אצלכם בשקית נייר. עוד 2 שקלים, וגם תקבלו ביצה קשה, כמתבקש. אפשר להסתובב עם השלל בשוק ולכרסם, או לשבת במקום הקטנטן עם צלחת, סכין ומזלג.

בורקס טורקי אורגינל

אם אתם כבר פה, קחו יחד עם הבורקס גם איירן – משקה יוגורט צונן ומלוח (3 שקלים לכוס קטנה, 5 לגדולה), או לימונדה, הנמזגת בשיטה טורקית מסורתית: מתוך בקבוק קולה ריק, המחובר למוט ומוטבע במיכל המשקה.

בורקס אורגינל. רחוב ז'בוטינסקי ‭,3‬ שוק רמלה. ‭08-9255911‬. ‬‬

sheen-shitof

בדקו התאמה לטיפול

פיתוח ישראלי: פתרון מדעי לאקנה בגוף עם מעל 90% הצלחה

בשיתוף מעבדות רבקה זיידה

חמוצי כרמל ובניו

אחד הדוכנים הכי תוססים בשוק הוא זה של כרמל שבו, אשר מוכר פה דגים מעושנים, נקניקים, סלטים תוצרת בית, ממרחים, גבינות והמון המון סוגים של זיתים משובחים: ירוקים ושחורים, שמנמנים וקמוטים, מתובלים וטבעיים. אחת ההתמחויות המרכזיות של שבו היא הכנת עמבה, לשמחתה הגדולה של הקהילה העיראקית ברמלה. הוא מקבל משלוחי מנגו בוסרי, ומעביר אותו תהליכי ניקוי, תיבול וכבישה, שנמשכים שנתיים (!). בסופם תוכלו לקבל עמבה צהובה וריחנית במרקם נעים.

חמוצי כרמל ובניו. רחוב ז'בוטינסקי 15, שוק רמלה. 08-9252074.

הדוכן של פטמה

ממש כמו בהודו או קהיר, גם פטמה מבקשת פוטו בקשיש – כמה שקלים תמורת הזכות לצלם אותה ואת הירקות שהיא מחזיקה בגאווה בדוכן שלה. האמת? שווים, הירקות של פאטמה. יש לה במיה קטנטנה ועדינה, חצילונים זערוריים בסגול כהה ובהיר, פאקוסים ארוכים, שצבעם ירוק בהיר, כרוב ערבי ענק ופחוס, עלי גפן טריים ורכים, שרק מחכים למילוי, 4 סוגים שונים של שעועית טרייה, ועוד אוצרות, שרובם הגיעו מחברון. חובבי ירקות הבלאדי – הדוכן של פאטמה הוא בדיוק המקום עבורכם.

אצל פאטמה. בצד הדרומי של השוק

תבליני ההורים

אנחנו פונים באחת הסמטאות של השוק ומוצאים את תבליני ההורים, חנות תבלינים הודית קטנה ואפלולית. בעליה של החנות, ג'וני וקרולקר, הגיע לארץ מבומביי, והוא מנהל פה שלוחה זערורית של תת היבשת ההודית. תוכלו למצוא פה, למשל, תרופות מבומביי, להקלה על בני העדה, שנותרו נאמנים לתרופות מהמולדת. יש שמנים מעניינים, תבלינים כמו זרעי ריחן שחורים המקררים את הגוף, רטבים מרוכזים וארומטיים לבישול, קטניות שונות ומשונות (על שעועית הודית מיובשת בשם וואל כבר שמעתם?), ממתקים שניחוחם זר, תמרינדי חום וחמצמץ, חטיפים מגניבים ולא מוכרים, כמו חטיף מתובל וחריף עשוי מקמח חומוס, ועוד ועוד.

תבליני ההורים

גרייס, אשתו של ג'וני, מכינה בחדר צדדי את משקה הפלודה: כוס גדולה של חלב, סירופ ארגמני מתוק המתובל במי ורדים, אטריות קורנפלור עדינות, ומעל הכל כדור גלידת פיסטוק ירקרקה. 18 שקל, והמשקה הקריר בידכם.

תבליני ההורים. המעפילים 13, שוק רמלה. 08-9252756.

מסעדת אצל נאג'י

מסעדות עיראקיות רבות פזורות ברחבי הארץ, טובות יותר או פחות. זו של נאג'י, הפועלת בשוק רמלה כבר כמעט 40 שנה, בהחלט מביאה כבוד רב לפזורה. למרים מחבש, הבשלנית, יש מגע של קסם בידיים. קובה במיה שהיא מכינה, בטעמי חמוץ מתוק, גרפה תשואות. גם קובה סלק בצבע ארגמני.

מסעדת אצל נאג'י

יש אורז לבן ואורז אדום, המון סוגי סלטים, תבשיל שעועית לבנה חם ומנחם עם קציצה המשייטת בתוכו, קבב עיראקי משובח במיוחד, שנכרך על שיפוד ארוך ונצלה על האש, והכי הכי – סוגו'ק: מעיים של כבש, ממולאים בתערובת מתובלת בהל של אורז ובשר. תענוג שמזמן לא נתקלנו בשכמותו.

אצל נאג'י. ז'בטינסקי 12, שוק רמלה. 050-7497105.

  • עוד באותו נושא:
  • שוק רמלה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully