וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קרונאט: הקינוח הוויראלי שמשגע את העולם

11.7.2013 / 16:12

שילוב של קרואסון ודונאט, שנולד לפני חודשיים במאפייה קטנה בסוהו בניו יורק, גורם לאמריקנים לעמוד בתורים ארוכים לפנות בוקר, על מנת לקנות את הפלא. הטועמים מדווחים על עונג גדול

מאז ומעולם ניזונו החידושים בעולם הקולינריה מחלומות ותשוקות. כל הברקה של שף או קונדיטור, שהופכת אחר כך לטרנד לוהט, נולדת מהפנטזיות הכי פרועות. אלא שבעידן האינסטנט הנוכחי, כשנדמה שכבר ראינו הכל, קשה לחדש משהו לקהל השבע אך צמא הריגושים. מצד שני, כשמצליחים, והטרנד הופך להיות סוחף וממכר, לפעמים הדברים יוצאים קצת מפרופורציות. הטרנד הניו יורקי, השוטף בחודשיים האחרונים את התפוח הגדול, הוא הקרונאט (cronut). להיט חדש, שהוכתר כ"קאפקייק הבא", וגורם לתורים אינסופיים להשתרך סביב רובע הסוהו כבר לפנות בוקר.

קרונאטס. GettyImages
קרונאט/GettyImages

על מה המהומה?

הקרונאט נולד במאפייה של דומיניק אנסל בסוהו. אנסל התיך שני מאפים מושחתים, דונאט וקרואסון, ליצירת המופת בעלת השם הקליט "קרונאט". מדובר במעין עיגול שמנמן מבצק קרואסון, המעוצב כדונאט. בפנים מתגלות שפע שכבות מענגות של עלי בצק, ומילוי קרמי נדיב. המאפה מטוגן בשמן זרעי ענבים, מגולגל בסוכר, ומזוגג בטעמים שונים: וניל ורדים, מייפל לימון, ועוד.

מי שטעם את הפלא מדווח, שמדובר בהרבה יותר משילוב של דונאט וקרואסון, ושהשלם עולה בטעמיו על סך חלקיו. האמירה הזאת, למרבה הצער, תקפה גם כשבוחנים את כמות הקלוריות והשומנים, הטומנת בחובה פוטנציאל לאירוע לב. בהקשר זה אמר אנסל, שאין לו מושג מהי כמות הקלוריות המדויקת, אבל בהחלט מדובר במאות רבות.

על מנת לממש את חלום הקרונאט עשה אנסל ניסויים שנמשכו חודשיים. ב-10 במאי, לאחר יותר מ-10 מתכונים שנזרקו לפח, הגיח הקרונאט לאוויר העולם. התוצר הסופי זכה לפידבקים חיוביים מקיר לקיר. המאפיות הוצפו בחיקויים והרשת נמלאה בכתבות על הלהיט החדש ובפוסטים שניסו לנחש את המתכון המדויק. בינתיים, נראה שאף אחד לא הצליח לחקות את הנוסחה. החקיינים גילו במהרה, שטיגון בצק קרואסון, המעוצב בצורת דונאט, גורם לפירוקו בתהליך הטיגון. אנסל פיתח ניואנסים רבים, על מנת להגיע לנוסחה הסודית המושלמת, אשר מצליחה לשמור על מרקמו של הבצק העדין גם בטיגון. אותם ניואנסים הביאו לכך שכל קרונאט דורש 3 ימי הכנה. בשל הזמן הרב שנגזל בתהליך ההכנה מכיניים במאפייה של אנסל כמה מאות יחידות מדי יום, שמתחסלות במהירות.

קרונאט – קרואסון ודונאט. ShutterStock
קרונאט – קרואסון ודונאט/ShutterStock

גורם נוספים שסייע לקרונאט להפוך למושא תשוקות שמחכים לו שעות בתור, הוא חיי מדף קצרים. הוא מיועד לאכילה מיידית, אחרת הבצק מתייבש ונשבר. גם המקרר אינו מספק פתרון לבעיה, כי קירור הורס את הבצק ופוגם במרקם הקראנצ'י. באתר של המאפייה מציינים, שלבקשת הקהל, נעשים עכשיו ניסויים, על מנת להגיע לקרונאט שיצליח להחזיק מעמד זמן ארוך יותר, מבלי שטעמו ייפגם.

עוד שטיק שעוזר להעלות את סף ההתמכרות: מדי חודש נמכר המאפה בזיגוג אחר. כך, למשל, ביוני כיכב הקרונאט בזיגוג לימון מייפל, ובמהלך יולי מוגש קרונאט בזיגוג פטל שחור. המכורים לדבר חייבים לנסות כל טעם חדש. כיוון שהמאפייה המייצרת את הקרונאט היא קטנטנה, בתחילה הגבילו את הכמות המותרת לרכישה, ל-6 קרונאטס לאדם. אלא שההחלטה הזאת שיחקה לידי הספסרים, ובמקום התפתח שוק שחור עצום, שמכר קרונאטס במחיר מופקע. בעקבות כך הוחלט, שכל אדם רשאי לקנות אך ורק שתי יחידות. אפשר להזמין כמות חודש מראש דרך האתר, אבל כרגע רשימת ההמתנה כה ארוכה, שאת ההזמנה הבאה אפשר לעשות רק לסוף אוגוסט.

קרונאטס. GettyImages
טיגון בשמן זרעי ענבים -קרונאט/GettyImages

מסימני הטרנד – שוק שחור

מפלצתיות התופעה אינה מסתכמת בתורים ארוכים של מאות אנשים, החל מהשעה 06:00 בבוקר (המאפייה נפתחת ב-8:00), באתר אינטרנט למכורים לדבר ובדיונים אינסופיים ברשת, על אודות המאפה המופלא. מסתבר שבזמן האחרון התפתח שוק שחור מרשים. שיא חדש נכבש באתר קרייגסלסט שם אפשר לקנות קרונאט בודד במחירים מופקעים שבין 40 ל-100 דולר (מחירה של יחידה במאפייה הוא 5 דולר). אחד המוכרים אף הגדיל לעשות, והציע 10 קרונאטס ב-1,500 דולר. לחילופין, החלו להופיע גם מודעות, המציעות את המוצר הנחשק תמורת מין אוראלי. אפילו ראש העיר, מייקל בלומברג, הידוע במלחמת החורמה שלו בהשמנה, כבר הזמין כמות נכבדת למשרדו.

אנסל, שראה את הנולד, סימן את הקרונאט שלו בסימן מסחרי, כך שלא ניתן להשתמש בשם שהעניק למוצר שלו לכל פיתוח וחיקוי עתידיים. ההחלטה הזו גררה לא מעט טרוניות ותלונות של אנשים שיצאו נגדו, כמו גם שלל ביקורות, שנמתחו על נטייתם המוכרת של האמריקנים להיסחף. יחד עם זאת, הבקשה לסימן מסחרי מוכיחה את עצמה – ברחבי העולם מיד החלו לצוץ חיקויים, לצד בקשות שהועברו לקבלת סימנים מסחריים גם לחיקויים.

מאפיות רבות בניו יורק, קליפורניה וברחבי העולם החלו להוציא שילוב של קרואסון דונאט משלהן, עם שמות שאינם מצטיינים במקוריות יתרה:Doissants", "Crognets", "Dough'Ssants "Cro-Nots". בנוסף, התקבל האות להתחיל בחגיגת מיזוג של מתוקים אחרים. קונדיטור קנדי, לדוגמה, הגה את הקרוקי - בצק של קרואסון, המשלב בתוכו עוגיית אוריאו. ובינתיים, עד שהטרנד הזה יזחל לישראל, האופציה היחידה לסיפוק התשוקה ולהבין על מה כולם מדברים, היא לקפוץ לסוהו, ולעמוד שם בתור משעות הבוקר המוקדמות.

ובינתיים - עובדים עם מה שיש
איך מכינים דונאט בבית?
מתכון לקרואסון הביתי המושלם

תור לקרונאט בניו יורק. GettyImages
התורים לקרונאט הנכסף/GettyImages
  • עוד באותו נושא:
  • קרונאט

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully