וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האגוז שמחייך: 10 דברים שלא ידעתם על פיסטוק

22.6.2014 / 10:01

מה הקשר של מלכת שבא לפיסטוקים, מה עושים עם הקליפה של הפיסטוק ואיך כדאי לבשל אתו. 10 עובדות מעניינות על הפיצוחים הכי לוהטים של עונת המונדיאל

פיסטוקים. נמרוד סונדרס
פה כבר מאות אלפיי שנים. פיסטוק/נמרוד סונדרס

1. הפיסטוק הוא חלק בלתי נפרד מהמזרח התיכון כבר מאות אלפי שנים. העדויות העתיקות ביותר לאכילתו התגלו בארץ, בחפירה ארכאולוגית סמוך לגשר בנות יעקב, והן מתוארכות 780,000 שנים אחורה. עדויות מאוחרות יותר התגלו בעיראק, שם אכלו פיסטוקים כבר לפני 10,000 שנים. בתיאור של הגנים התלויים בבבל. מסופר כי עצי פיסטוק צמחו שם בין שאר שפע הצמחייה.

2. עוד בהיסטוריה, מסופר על מלכת שבא (הסחבקית של שלמה) כי היא אהבה פיסטוקים כל כך שהיא אגרה את כל תוצרת ממלכתה לשימושה העצמי בלבד.

3. שמו בעברית הוא אלת הבטנה, והוא קרוב משפחה של אגוזי הקשיו ושל המנגו (כן כן), והוא ייחודי בקרב מיני האגוזים בכך שהוא היחיד שצבעו ירוק.

4. הצבע הירוק מעיד על נוכחות של כלורופיל, אותו חומר שנמצא בכל כעלה ירוק שאי פעם תראו, ויש לו תפקיד חשוב בתהליך הפוטוסינטזה – בו אנרגיית השמש מומרת ליצירת סוכר ובדרך גם חמצן. מומחי פיסטוק מעריכים את איכות האגוז לפי הצבע: ככל שהירוק יותר בוהק ועז כך האיכות יותר גבוהה.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
בצרפת משתמשים במחית פיסטוק להכנת מקרונים ירוקים/מערכת וואלה!, צילום מסך

5. עוד מאפיין ייחודי של הפיסטוק הוא קלות הקילוף שלו - הקליפה החיצונית שלו דקה ועדינה מאוד בהשוואה לאלו של אגוזי המלך והמקדמיה, והיא גם נפתחת כשהפיסטוק בשל (אפשר לחשוב על זה כאילו הפיסטוק מחייך אליכם כשהוא מוכן לאכילה). בקליפות הפיסטוק ניתן להשתמש כחומר בעירה לגחלים (במקום נייר) ובמקום טוף בעציצים.

6. איראן נחשבת כיצרנית הפיסטוקים האיכותית ביותר ואליה מצטרפות גם סוריה, טורקיה, עיראק וסין (שגם נחשבת צרכנית הפיסטוקים הגדולה בעולם). באופן מפתיע, מקום שני בעולם בגידול פיסטוקים (אחרי איראן) הולך לארצות הברית, אליה הם יובאו בסוף המאה ה-19 ותקעו יתד במדינת קליפורניה.

7. פיסטוק חלבי נקרא ככה לא כי הוא קשור איכשהו לחלב פרה, אלא כי הוא גדל באזור העיר ח?ל?ב? שבסוריה.

8. מבחינת תזונתית, ובדומה לשאר האגוזים, פיסטוק הוא פצצת אנרגיה רצינית, שמורכבת רובה (52%) משומנים (מהסוג הטוב, כולל גם אומגה 3), אבל גם מפרגנת בשפע של חלבונים (26%) ושלל ויטמינים ומינרלים, ביניהם ויטמינים B1, ו-B6, סידן, ברזל ואבץ.

9. מבחינה קולינרית, פיסטוקים יכולים להשתלב איפה שלא תשימו אותם. בגזרת המתוקים, הם חלק בלתי נפרד מסוגים שונים של בקלאוות, ואפשר למצוא אותן משבצות גם חלבה ורחת לוקום טורקי. באיטליה ובהודו גלידות פיסטוק נחשבות מעדן מלכים (ההכנה האיטלקית נקראת ג'לאטו וההודית קו?לפי), ובצרפת משתמשים בממרח פיסטוק להכנת מקרונים בצבע שאי אפשר להתעלם ממנו.

10. בגזרת המלוחים, הם יניבו לכם פסטו מעולה (והיי, הם זולים יותר מצנוברים), לא משנה עם אילו עשבי תיבול תטחנו אותם (אני אוהב פטרוזיליה וכוסברה), הם נהדרים בסלטים – למשל גרוסים מעל סלט טאבולה או עם סלט סלק ועשבי תיבול, הם מוסיפים פריכות למנות פילאף אורז בהשראה פרסית, והם מצטרפים מצוין לפירורי לחם בתערובת ציפוי לשניצל או לדגים. כמו שהם משתבצים בחלבה, כך יש שמשבצים אותם בפטה כבד צרפתי לתוספת של מרקם וצבע מפתיע.

11. אם תשימו אותי ליד קערה של פיסטוקים ותלכו, עד שתחזרו הקערה תהיה ריקה. אני אוהב פיסטוקים.


10 דברים שלא ידעתם על עגבניות
הכל על חמאת בוטנים
מתכון למאפה פיסטוק

  • עוד באותו נושא:
  • פיסטוק

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully