וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הביס המושלם: הכריכים הכי אהובים באמריקה

24.8.2014 / 8:26

עוד רגע החופש הגדול יהיה רק זיכרון עמום, ועז תלם מכין מחווה לכריכים של ארוחת עשר: סקירה של היכל התהילה האמריקאי לסנדביצ'ים מפורסמים

סלופי ג'ו של אורלי פלאי. נמרוד סונדרס
סלופי ג'ו. אחד מהסנדביצ'ים בהיכל התהילה האמריקאי/נמרוד סונדרס

החופש הגדול עוד שבוע מאחורינו (זה עבר מהר) ובקרוב יחזרו תלמידי ישראל אל הכיתות והשיעורים, ובתיקם ימתינו לארוחת עשר הסנדביצ'ים: המאכל הרשמי של תלמידים בכל העולם. אנחנו רגילים לשים בתוך הכריך שלנו שוקולד, גבינה צהובה ועגבניה, או אולי אפילו חומוס, אבל בשביל רעיונות באמת יצירתיים ומושחתים למילוי לחם (קונספט שיצר הרוזן ג'ון מונטגיו ממחוז סנדביץ' בבריטניה), נפנה מבטינו אל ארצות הברית, המדינה בה כריך מושלם הוא עניין של סגידה, ובה מוסדות ומסעדות מושכים אליהם קהל ממרחקים רק כדי לטעום את הביס המושלם.

חמאת בוטנים וריבה
הברית בין חמאת בוטנים וריבה אחראית לריפוד קיבותיהם של מיליוני תלמידי בתי ספר, והיא נכרתה לפני יותר מ-100 שנה, במאמר שפורסם במגזין הבישול של בית הספר לכלכלת בית של העיר בוסטון. בחלוף הזמן הוא צבר תאוצה, ובשנות ה-50 של המאה הקודמת, אחרי שהחיילים חזרו מהחזית האירופית והיפנית, הם החזירו איתם הביתה את השילוב, שהיה חלק ממנות הקרב – ואז באמת הוא הפך לתופעה כלל ארצית. השילוב הפשוט שודרג על ידי לא אחר מאשר אליל הרוק אלוויס פרסלי, שאהב מאוד להוסיף לPB&J שלו בננה ובייקון.

הקובני

ראיתם את הסרט השף? שהצליח למלא אולמות אפילו בארץ לפני שלושה חודשים? אז הכריך בו מתהדר גיבור הסרט הוא הקובני: כריך שנעץ שורשים עמוקים במדינת פלורידה ובמיאמי בפרט, שבה ריכוז אוכלוסיה של מהגרים קובנים. כדי להרכיב קובני (אם אתם שומרים על כשרות התרחקו מהמסך כעת) מורחים שכבה נדיבה של חרדל על לחמנייה לבנה ויפה, ועליה מניחים האם – ירך חזיר משומרת, מלפפון חמוץ, גבינה צהובה ובשר חזיר צלוי. את הלחמניה הזו סוגרים, מצפים בחמאה ואז קולים בטוסטר עד פריכות.

מיטבול סאב

מה דעתכם על כדורי בשר ברוטב עגבניות, שגרים בלחמנית נקניקיות מאורכת ולבנבנה? במקומות אחרים בארצות הברית הלחמניה תיקרא הוגי (hoagies) או גריינדר (grinders) ובניו יורק הוא מוכר יותר כמיטבול הירו (hero)– כשהירו הוא שם כללי לכל כריך בלחמניה בעל מילוי בקונוטציה איטלקית (מחציל בפרמזן ועד נקניקים). כשחושבים על זה, זה דווקא קונספט מצוין: את הפסטה שנמצאת בדרך כלל עטופה ברוטב כדורי בשר ועגבניות (קונספט שלא נשמע כדמותו בבולוניה, מולדת הבולונז), מחליפים בפחמימה אחרת, לחמניה, ואו אז ניתן לנשוא את המנה ממקום למקום ואפילו לא צריך מזלג או כף בשביל לחסלה כראוי.

פו בוי (Po' boy)

מכירים שניצל בפיתה? ובכן, אנחנו לא הראשונים לקחת משהו מצופה בלחם ולשים אותו בתוך לחם. בניו אורלינס מכניסים ללחמניה צדפות, שרימפס, סרטנים, עוף, רוסטביף ועוד, כולם מטוגנים בבלילה פריכה ואליהם חוברים חסה, עגבניה, מלפפונים חמוצים ומיונז, או רוטב סמיך יותר שנקרא גרייבי – רביכת קמח וחמאה שמסמיכה ציר עוף או בקר למרקם חלק וכבד. הפו בוי יגור כמעט תמיד בתוך בגט צרפתי - אזכור לקהילה הצרפתית החזקה שתקעה יתר בלואיזיאנה בכלל ובניו אורלינס בפרט.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
כריך רובן/מערכת וואלה!, צילום מסך

רובנס (Reuben sandwich)

אם תשאלו ניו יורקר ממוצע מה הכריך הכי טוב בעיר, סביר להניח שרובן תהיה המילה הראשונה שתצא לו מהפה. במעדניות היהודיות של ניו יורק נוצר הכריך הזה, יצירת מופת קורנדביף מחזה בקר, כרוב כבוש ורוטב רוסי – שזה מיונז מעורבב עם קטשופ, חזרת ורוטב חריף כלשהו. כשאומרים קורנדביף, אין שום קשר לתירס, אלא לשיטת הכנה לבשר במהלכה הנתחים מושרים מספר ימים בתערובת של מים, מלח ותבלינים ואז מבושלת בחום נמוך מספר שעות עד שהבשר נימוח, מלא טעמים ועדיין אדום בוהק (בזכות הוספת של ניטריטים, אבל זה כבר כתבה אחרת). עם השנים גם גבינה שווייצרית מותכת הצטרפה למסיבה, ויש גרסאות שמוסיפות חסה ועגבנייה בשביל הרעננות.

פילי צ'יז סטייק (Philly cheese steak)

עיר הולדתו של הנסיך המדליק מבל אייר (תראו ת'קטע ולכו תבינו מה בדיוק וויל סמית' לובש שם) היא גם מקום מוצאו של אחד מהכריכים השמנים, הטעימים והמושחתים ביותר שאי פעם נוצרו. כמו ששמו מציע, הוא מורכז מסטייק וגבינה שגרים יחד בלחמניה. הוא נוצר על ידי שני שותפים שנהגו למכור נקניקיות בדוכן בסמוך לשוק האיטלקי בדרום פילדלפיה. יום אחד החליטו להחליף את הנקניקיות בסטייק קצוץ ובבצלים צלויים, ושהתערובת החדשה זכתה לפידבק טוב, הדוכן הומר בחנות וזמן לא רב לאחד מכן גם גבינת פרובולון מומסת הצטרפה לחגיגה.

סלופי ג'ו

המקורות של ג'ו המרושל – הגרסה המשוחררת להמבורגר מפורר עטוף בקטשופ וטעמי ברביקיו, עדיין עלומים. צמד המילים התייחס בעבר לכל מסעדה שמגישה אוכל מהיר וזול, ורק בשנות ה-40 של המאה הקודמת במילים התייחסו לכריך המפורסם, שנחקק עוד יותר בתודעה האמריקאית בזכות התאומות מארי קייט ואשלי אולסן, שאחת מהן נראית כאן מתענגת עליו בסרט 'מותק הילדות התחלפו'. מומלץ להכין מפיות מראש.

מתכון לסלופי ג'ו
10 הסנדביצ'ים הטובים בארץ

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully