וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תולדות הקציצה: ההיסטוריה של ההמבורגר

5.10.2014 / 12:45

אחרי שסיימתם לצום, הגיע הזמן לתת ביס בקציצה הכי מפורסמת. עז תלם מגיש עובדות מעניינות במיוחד על המנה הכי סקסית ביקום - ההמבורגר

המבורגר. ShutterStock
הקציצה המפורסמת בעולם/ShutterStock

1. הקציצה המפורסמת והנצרכת ביותר בעולם נוצרה בארצות הברית, על ידי מהגר גרמני בשם לואיס לאסן, שהגיש את הגרסה הראשונית שלה במסעדה קטנה שבבעלותו בעיר ניו הייבן במדינת קונטיקט עוד בשנת 1900. לאסן היה הראשון לקחת את סטייק ההמבורג – קציצה פופולרית בהמבורג, גרמניה, ולמקם אותה בין שתי פרוסות לחם – קונספט שלימים ייקרא המבורגר. לאסן הגיש את היצירה שלו עם תוספות בסיסיות של בצל, עגבניות וממרח גבינה, והיום המקום נשאר נאמן למקורות ואוסר על הכנסת קטשופ ומיונז לבית העסק. אז גם לא הייתה קיימת לחמניה ייעודית להמבורגר, והם הגישו (ועדיין מגישים) אותו על טוסט מלחם לבן ורגיל.

2. את הקונספט של לאסן אימצו בחום (ויכול להיות שאף פיתחו אחריו ללא ידיעה על המקור) ברחבי ארצות הברית, והוא הפך למיינסטרים אמיתי אחרי שהוצג ביריד העולמי בסנט לואיס ב-1904.

3. המבורגרים ומזון מהיר הולכים יד ביד כמעט 100 שנה. רשת המזון המהיר הראשונה, שענתה לשם A&W, החלה למכור זיכיונות לסניפים עוד ב-1921, ואפשר היה למצוא בה המבורגרים במחיר מציאה של חמישה סנט.


4. בעוד האמריקאים נצמדים לבשר הכתף כבסיס להמבורגר שלהם (כל אזור הכתף מוכר בשם Chuck, ללא הפרדה לשרירים בודדים כמו כתף מרכזית ופילה מדומה כמו אצלנו), גם נתחים אחרים יכולים לשמש למנה – כמו למשל הצוואר, האונטריב והצלעות, כולם נתחים מהסוג שעובד ומספקים גם את השומן הנדרש לתחושת עסיסיות המבורגרית. את המדריך המלא להמבורגר ביתי תוכלו למצוא כאן.

5. 60% מכל הכריכים שנמכרים בעולם הם המבורגרים, והנתון הזה הופך להגיוני כשלוקחים בחשבון שמדי שנה אוכלים בארצות הברית בלבד 14,000,000,000 (ארבעה עשר מליארד) בורגרים – או בממוצע שלושה המבורגרים בשבוע לכל אמריקאי. כל הכבוד לפאסט פוד!

6. את ההמבורגר היקר בעולם תוכלו למצוא בקזינו בוגאס. אם יוצא לכם לסעוד במסעדת Fluer של השף הוברט קלר, תוכלו לבקש מהמלצר את ה"FLEURBURGER 5000". הוא יהיה עשוי מבשר קובה - זן בקר שמושקה בבירה וסאקי ונחשב ליקר והמשובח בעולם, משובץ בכמהין ומעליו כבד אווז, מונח בלחמנית בריוש עם שמן כמהין, והוא יעלה לכם רק 5000 דולר. ביחד עם ההזמנה ייפתח עבורכם בקבוק של שאטו פטרוס 1993, יין בורדולזי מפורסם שהמסעדה מתמחרת ב-5300$, אז זה אפילו משתלם (?). אם חמשת אלפים דולר זה מעבר למגבלות התקציב שלכם, אפשר להסתפק בהמבורגר של 777 דולרים שנמכר ב – Burger Brasserie, כמה דקות נסיעה ממסעדתו של קלר – ושם גם תתפנקו בהמבורגר מבשר קובה ולובסטר ממיין ביחד עם בצלים מקורמלים, גבינת ברי מיובאת וזילוף של חומץ בלסמי בן 100 שנים.

7. לזניה מהמבורגרים? למה לא. אחת היצירות מפורסמות (כמה מפורסמת? 24 מיליון צפיות!) של אנשי Epic Meal Time היא לזניית הפאסטפוד – מבנה אימתני של אוכל שמורכב מ45 בורגרים משלוש רשתות פאסט פוד שונות, רוטב עגבניות, וויסקי ובשר טחון, טבעות בצל, צ'יפס, גבינה, בייקון ועוד.

8. להתבשם בהמבורגר לפני הדייט. בשנת 2008 השיקה בורגר קינג בושם בשם Flame, והוא שווק תחת הססמה the scent of seduction with a hint of flame-broiled meat. בקבוקון ממנו נמכר בארבעה דולרים.

9. במהלך שנות מלחמת העולם השנייה, ממשלת ארצות הברית ניסתה לשנות את שמו (הגרמני במקור, זוכרים?) של ההמבורגר ל-"כריך חירות”.

10. מגזין האקונומיסט פיתח מדד מיוחד שמשווה בין כוח הקנייה במדינות שונות בעולם. הבסיס למדד? המבורגר כמובן. המדד נקרא מדד הביג מאק, והוא משווה את המחיר שסועד משלם עבוד ההמבורגר של מקדולנדס בין עשרות המדינות בהן היא מיקמה את סניפיה, כשאת מחיר הבסיס קובע מחירו בארצות הברית. הוא נוצר ב1986 ועם השנים הפך למדד השוואתי אמיתי ורציני. בישראל, אתם כבר יכולים לנחש, המחיר יקר יחסית ואנחנו נמצאים במקום ה-8 בדירוג, עם מחיר שגבוה פי 2 מזה שבמצרים ופי 3 מאוקראינה. הביג מק היקר ביותר, לפי המדד, נמצא בנורבגיה, שם הוא עולה 48 קרונות שזה קצת יותר מ-7 דולר.

  • עוד באותו נושא:
  • המבורגר

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully