וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בנפתולי הקוקוס: אגוז שהוא עולם ומלואו

3.11.2014 / 14:00

פיליס גלזר מכורה לטעמו של הקוקוס ומציעה אלטרנטיבות בריאות עם המעדן שלעד יזכיר איים אקזוטיים - מיני קאפקייקס בננה מקמח קוקוס, דלעת ברוטב בנגלי ואורז בסמטי ברוטב קוקוס

אוכל לבן. ShutterStock
מזכיר חופים אקזוטיים. קוקוס/ShutterStock

בן זוגי מברזיל ואני מארה"ב. אנחנו לא תמיד רואים את הדברים באותה צורה. אבל דבר אחד בטוח - שנינו משוגעים על קוקוס. הקוקוס הטרי והצעיר (שניתן לקנות גם ברשתות השיווק בארץ, מקולף) מזכיר לי נסיעות לחופים אקזוטיים שביקרתי בהם, שם שותים את מי הקוקוס ישר מהאגוז עם קשית. אגוז הקוקוס (החום והקשה). פעם כל הקיוסקים בדינגוף היו מוכרים חתיכות קוקוס במים והייתי לועסת אותם בתאבון רב. לצערי, פתיתי הקוקוס וקוקוס יבש בכל צורתו לא מזכירים לי בטעמם שום דבר, אך אני תמיד מחזיקה אותם בבית ומוצאת להם שימוש. ועוד לא הזכרתי שמן קוקוס, חלב קוקוס, קמח קוקוס וסוכר קוקוס.

היו שנים שבמהלכם המליצו להימנע ממשפחת הקוקוס ובמיוחד משמן קוקוס כי הוא שומן רווי, אך היום ידוע הוא אחד השמנים הכי בריאים לאדם; מדובר בחומצות שומן רוויות בינוניות באורכן, אשר נמצאות גם בחלב אם שם הן מסייעות להתפתחות המערכת החיסונית אצל התינוק. לאחרונה הוא גם נבדק כמסייע לתפקוד המוח ולמניעת אלצהיימר.

גם במטבח יש לשמן קוקוס בכבישה קרה יתרון- הוא לא נוטה להתחמצן בטיגון ואפייה בהשוואה לשמנים אחרים. ואם כל זה לא מספיק – הוא נהדר להזנת העור, לשיער (נשים בבורמה עושות איתו מסכה לשיער) ואפילו כחומר סיכה.

גם קמח קוקוס הוא להיט היום, כאלטרנטיבה לקמח (מתאים לדיאטת הפליאו)במיוחד לאפייה ללא גלוטן (הוא גם זול יותר מרב הקמחים ללא גלוטן). הוא סופג נוזלים הרבה יותר מקמחים אחרים לכן אי אפשר להחליף אותו ביחס של 1:1. לצורך התחלה, כדאי לנסות רק מתכונים שנבנו לשימוש בקמח קוקוס, כמו המתכון היאמי שמופיע בסוף טור זה.

ולגבי חלב קוקוס: יש המון סוגים של חלב קוקוס מוכן בחנויות, אך מעטים לא מכילים תוספים, לרוב אלה שנמכרים בקרטון ולא בקופסת שימורים (גם האריזה יותר אקולוגית). אפשר גם לעשות חלב קוקוס בבית, או במתכוני קארי- להוסיף חלב אורז וחופן פתיתי קוקוס.

אורז עם קוקוס של פיליס גלזר. נמרוד סונדרס
פילאו אורז בסמטי עם קוקוס, גזר ופיסטוקים/נמרוד סונדרס

"פילאו" - אורז בסמטי עם קוקוס, גזר ופיסטוקים

מצרכים ל-4 מנות:
1 כוס אורז בסמטי לבן, רצוי אורגני
2 כפות שמן קוקוס
6 מסמרי ציפורן שלמים
6 גרגרי פלפל שחור שלמים
מקל קינמון באורך 4 ס"מ
3 כפות קוקוס מיובש
2/3 1 כוסות מים (מי השרייה של האורז)
¼ 1 כפית מלח
½ 1 כוסות דלורית או דלעת חתוך לקוביות או מרוסק על פומפייה בינונית
3 כפות פיסטוקים קלויים
עלי בזיליקום או כוסברה לקישוט (לא הכרחי)


אופן ההכנה:
1. שמים את האורז בקערה, ממלאים במים, מערבבים להוצאת עמלנים, שופכים את המים (שומרים להשקיית העציצים) וחוזרים על הפעולה עד שהמים צלולים. שורים ב-3 כוסות מים נקיים 20 דקות. מסננים אך שומרים את מי ההשריה.

2. מחממים את שמן הקוקוס בסיר כבד על חום בינוני-נמוך ומוסיפים שומשום, ציפורן, פלפל שחור, קינמון וקוקוס. מקפיצים כמה שניות עד שהקוקוס מתחיל להזהיב. מוסיפים מיד את האורז המסונן ובוחשים כמה שניות עד שהגרגרים הופכים ללבנים.

3. מוסיפים 2/3 1 כוסות ממי ההשריה (לקיצור זמן הבישול, מרתיחים את מי ההשריה לפני שמוסיפים) , גזר, מלח וצימוקים. מביאים לרתיחה, מנמיכים את האש, מכסים היטב ומבשלים על אש קטנה כ-20 דקות או עד שהמים נספגים. אין לבחוש. מורידים מן האש ושמים בצד לנוח עם המכסה 5 דקות. לפני ההגשה, מקשטים עם הפיסטוקים וענף קטן של בזיליקום או עלי כוסברה.

עוד באותו נושא

מתכונים עם שמן קוקוס

לכתבה המלאה
מתכוני קוקוס של פיליס גלזר. נמרוד סונדרס
מעדן בנגלי/נמרוד סונדרס

קרא (דלעת) ברוטב קוקוס, מעדן בנגלי

זהו מתכון של צ'נצ'ל בנגה, אמן עכשווי בעל תואר שני באמנות . הוא הגיע ארצה כמתנדב בקיבוץ בשנת 2000, קיבל ממשרד החוץ הישראלי מלגת לימודי פוסט מאסטר בבצלאל. אחרי נישואיו לסיגל פתחו יחד את "הבית הפתוח לתרבות הודו" - אירוח ביתי ביפו הכולל אירועי מוסיקה ומחול הודים קלאסיים וערבי הרצאות המפגישים את הקהל הישראלי עם העושר האמנותי של תת היבשת ההודית. יש גם ארוחה הודית צמחונית. לפרטים נוספים.

מצרכים ל-4 מנות:
3 קרא (500 גרם), או קישואים כהים (זוקיני) מקולפים וחתוכים לקוביות קטנות
קורט סוכר
1/2 1 כוסות פתיתי קוקוס יבשים
200 מ"ל חלב קוקוס סמיך

תערובת התבלינים:
5 יחידות מכל אחד: זרעי כוסברה יבשים, כמון, קצח, חילבה,חרדל שחור
מעט שמן


אופן ההכנה:
1.משמנים מחבת בינונית בשמן קוקוס ומוסיפים את תערובת התבלינים. מטגנים עד ששומעים "פיצוצים".

2. מוסיפים פתיתי קוקוס יבשים, קורט סוכר וחלב קוקוס, בוחשים ומבשלים כ-3 דקות.

3. במחבת נפרדת, מטגנים את קוביות הקרא ומוסיפים תערובת הקוקוס. מבשלים רק עד שהתערובת חמה.

מיני קאפקייק בננה, חמאת בוטנים וקמח קוקוס

את ההשראה למתכון הזה קיבלתי מ-HUNGRY.COM , אך במקום להכין אותו כ"בלונדיז" (ההפך מ"בראוניז"), הכנתי אותו כמיני קאפקייק. את הטחינה של קמילה החלפתי בחמאת בוטנים, דבש החליף את סירופ המייפל, והוספתי קורט מלח, שלא מופיעה במתכון המקורי. יצא מדהים!

מצרכים לכ-18 יחידות:
2 בננות גדולות בשלות
1/2 כוס חמאת בוטנים (ללא תוספות)
1/3 כוס קמח קוקוס
1/2 1 כפיות תמצית וניל טבעית
1/2 כפית אבקת אפיה
1/4 כפית אבקת סודה
1/4 כפית מלח דק
3-4 כפות שוקולד-צ'יפס


אופן ההכנה:
1. מחממים את התנור ל-180 מעלות ומרפדים תבנית וחצי מיני-מאפין (18 שקעים) במנג'טים קטנים.

2. שמים את כל החומרים מלבד הצ'יפס במעבד מזון ומעבדים בפולסים עד לקבלת תערובת חלקה. בעזרת כפית, מחלקים את הבלילה בין 18 השקעים. מפזרים 3 שוקולד צ'יפס על כל מיני-קאפקייק.

3. אופים כ-15-20 דקות עד שהמיני-קאפקייק מוכלים וקיסם שננעץ במרכז קאפקייק אחד או שניים יוצא נקי. מביאים לטמפרטורת החדר ואוכילים מיד (איך אפשר לא), או שומרים בקופסא אטומה במקרר עד שבוע. (במקרה הקלוש שיישארו עד אז).

עוד מתכונים בריאים:
מתכונים מפתיעים עם רימונים
קינוחים בלי רגשות אשם
קסם המנגו: מתכונים כתומים ובריאים
לאתר של פיליס גלזר

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully