וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איך מכינים בבית שווארמה כמו בשווארמיות?

22.2.2022 / 8:15

עסיסית, מתובלת וכל כך טעימה. ככה תכינו בבית שווארמה מנצחת שלב אחרי שלב כמו בשווארמיה

שווארמה ביתית. ShutterStock
שווארמה עוף ביתית/ShutterStock

אין כמו מנת שווארמה נוטפת ועסיסית לארוחת הצהריים, אבל אם גם אתם מרגישים שהשווארמה בדוכני הרחוב כבר לא זולה כמו פעם (שווארמה ושתייה ב-83 שקלים) או פשוט בא לכם להכין שווארמה בבית בה אתם שולטים על סוג הבשר, כמות השומן והתיבול, המדריך הבא הוא בשבילכם. בסופו גם מתכון מדויק.

בקצרה:

כדי להכין שווארמה ביתית מוצלחת צריך לשחזר את 'תנאי השטח' שיש לשווארמה הקנויה:

1. להשתמש בשומן טלה ותבלינים כמו כמון וכורכום בשביל הטעם.

2. לפרוס את הבשר דק בשביל המרקם.

3. לטגן את הבשר בחום גבוה כדי שישחים יפה.

בהרחבה:

בשורה התחתונה, שווארמה ביתית היא סוג של מוקפץ: צריך להכין את כל המרכיבים מראש ולתת להם בישול מהיר בחום גבוה

הכנה של שווארמה ביתית היא לא אתגר מורכב במיוחד, אבל יש כמה ניואנסים שיעשו הבדל משמעותי. בשורה התחתונה, שווארמה ביתית היא סוג של מוקפץ: צריך להכין את כל המרכיבים מראש ולתת להם בישול מהיר בחום גבוה.

לב ליבו של דוכן השווארמה השכונתי נמצא במתקן הצלייה: גריל מאוזן, שנמצא קרוב מאוד לשיפוד גדול ועליו נתחי בשר. בשווארמה המקורית של טורקיה ולבנון משתמשים בבשר כבש, ובארץ, מטעמי עלות ככל הנראה, משתמשים בבשר רגליים של תרנגולי הודו (אגב, בגלל השימוש בהודו בשווארמיות, ישראל היא המדינה מספר אחת בצריכת תרנגולי הודו לנפש).

בין נתחי הבשר מסדרים תבלינים (שמשתנים מדוכן אחד למשנהו), ירקות (בעיקר בצל, ויש ששמים גם חצילים) והמרכיב החשוב ביותר ליצירת 'טעם של שווארמה': שומן טלה. הוא גם נמצא בכמות נדיבה בחלק העליון של השיפוד.

הגריל החם משחים היטב את החלק החיצוני של השיפוד, מה שנותן צבע חום-זהוב ומרקם פריך מבחוץ, ומבפנים הבשר עסיסי וטעים. החום גם ממיס את השומן ומשחרר את השמנים הנדיפים שיש בתבלינים, וברגע שהשווארמה נחתכת כל הטוב הזה מגיע אליך לפיתה או ללאפה.

כדי לשחזר את החוויה בבית (בלי לקנות מתקן מיוחד לשווארמה, שרוב הסיכויים שתשתמש בו לכל היותר פעמיים, ואז הוא יחליד לעד ביחד עם סט הפונדו שקיבלתם לחתונה), צריך לקחת את אותם אלמנטים ולתפעל אותם תחת כללי המשחק של המטבח הביתי.

עוד בוואלה!

פלאפל טעים ופשוט להכנה בבית

לכתבה המלאה
שווארמה ביתית. ShutterStock
אפשר גם על צלחת. שווארמה עוף ביתית/ShutterStock

הבשר:

בגלל השימוש בהודו בשווארמיות, ישראל היא האומה מספר אחת בצריכת תרנגולי הודו לנפש

הבחירה הראשונה היא הבשר. אפשר להשתמש בבשר הודו נקבה, שזאת הבחירה של מרבית השווארמיות, אני אישית מעדיף פרגית עוף (הירך והשוק ללא עצם) כי היא עדינה יותר ונוחה לחיתוך.

לשווארמה על בסיס בקר משתמשים בנתח השייטל, שמגיע מעכוז הפרה ומכיל אחוזי שומן נמוכים ומרקם בשרי מצוין, או בנתח הכף, נתח פחות מוכר אך לא פחות מוצלח, שנמצא סמוך לשייטל. את הבשר חשוב לפרוס לרצועות כמה שיותר דקיקות, כדי שמרקמו הסופי יהיה כמה שיותר דומה לזה של השווארמה הקנויה.

התיבול:

הבחירה הבאה בתור היא התיבול. אם יש לכם חנות תבלינים טובה שמכינה תבלין שווארמה שאתם אוהבים, אל תהססו לרכוש. אני אוהב לשים בשווארמה הביתית כורכום וכמון טחון, ואפשר לנוע על כל מנעד התבלינים המזרחיים: מאבקת קארי לבהרט, פפריקה, הל, כוסברה וג'ינג'ר טחון.

שומן טלה:

שומן הטלה הוא מרכיב חובה. אפשר לקנות אותו קפוא בכל סופר או להזמין מהקצב. לא צריך כמות גדולה ממנו. משהו כמו 20-30 גרם יספיקו כדי לתבל 500 גרם של פרגית/הודו/בקר (אבל אפשר גם להשתמש ביותר).

לאלו אני אוהב להוסיף גם פרוסות של בצל, שסופג את הטעמים של התבלינים והשומן ומוסיף עוד מורכבות וטעם למסיבה.

טיגון בחום גבוה:

יש לטגן את הבשר בחום ממש גבוה, רצוי בכמה סבבים, כדי שכל נתחי הבשר יקבלו מידה הגונה של חום, ישחימו (ההשחמה תורמת הרבה מאוד לטעם) ויקבלו מרקם פריך. כדי לעשות זאת כמו שצריך, חשוב להשתמש במחבת רחבה, ולתת לה להתחמם טוב טוב לפני שמוסיפים אליה את המצרכים. כמו כן חשוב לא לערום את המרכיבים על המחבת אלא לפזר אותם בצורה אחידה.

התוספות:

כמובן שלפני שמתחילים כדאי לדאוג שבסביבה כבר יש פיתות, סלטים (ירקות, כרוב, בצל, חצילים) וממרחים (טחינה, חומוס, עמבה) לפי מה שאוהבים.

שווארמה ביתית

מתכון מאת: עז תלם, מערכת וואלה! אוכל

שווארמה ביתית. ShutterStock
שווארמה ביתית

מצרכים למתכון

    • 500גרםשווארמה הודו (ירך)/ פרגיות עוף/ שייטל בקר - חתוכים לרצועות דקות
    • 30-50גרםשומן טלה קצוץ
    • 1בצל חצוי ופרוס דק (לא חובה)
    • ½1 כפיותתבלין שווארמה
    • מלח
    • פלפל שחור גרוס
  • אם אין תבלין שווארמה מכינים תערובת מהתבלינים

    • ¼כפיתקארי צהוב
    • ¼כפיתבהרט
    • ¼כפיתכמון
    • ¼כפיתכורכום
    • מעטהל טחון

אופן ההכנה

איך מכינים שווארמה ביתית?

  • 1
    מחממים מחבת גדולה מעל להבה גבוהה, עד שהיא ממש לוהטת.
  • 2
    מוסיפים את שומן הטלה ומחכים עד שהוא נמס.
  • 3
    מוסיפים את התבלינים ורצועות הבשר - מסדרים בצורה אחידה על פני שטח המחבת ולא בערימה. לא נוגעים במחבת במשך 2 דקות, כדי שהבשר יקבל צריבה טובה וצבע יפה. *שימו לב: אם במהלך הטיגון מפסיקים לשמוע רעש של טיגון ומתחילים להצטבר נוזלים בתחתית, מסירים את הבשר מהמחבת ונותנים לכל הנוזלים להתאדות, ורק אז מחזירים אותו פנימה.
  • 4
    אחרי הצריבה הראשונית, מערבבים את הבשר וממשיכים לטגן, עד שהבשר מבושל עד הסוף. מתבלים במלח ופלפל לפי הטעם ומגישים מיד.
  • 5
    אם רוצים להוסיף בצל, מחזירים את המחבת הריקה עם שאריות התבלינים והשומן לאש (אם יש צורך מוסיפים מעט שמן), מוסיפים את פרוסות הבצל ומשחימים אותן. בגלל שהמחבת חמה מאוד זה יקרה מהר. שימו לב שלא יישרף ולערבב היטב.
  • 6
    מסדרים צלחת או פיתה עם השווארמה, הבצל המטוגן מעל, טחינה וסלט עגבניות חריף עם הרבה כוסברה או פטרוזיליה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully