וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סיור טעימות באבו גוש

22.12.2014 / 15:27

כנאפה, חומוס, שיפודים וויכוח עתיק יומין על מיהו אבו שוקרי המקורי. סיור טעמים וריחות ברחובות אבו גוש

אז מי הוא אבו שוקרי המקורי? חשבתי שבסיור קולינרי באבו גוש אקבל את התשובה לשאלה הנצחית לגבי הכפר שמזוהה עם חומוס, אולי יותר מהכל. לפי רוב תושבי הכפר, אבו שוקרי המקורי נמצא בכלל בעיר העתיקה בירושלים. כשרק התחילו למכור חומוס באבו גוש שמעו על החומוס המפורסם, והחליטו לאמץ את השם. בינתיים נשאר רק אבו שוקרי אחד, שאר המסעדות שינו את שמן, והוסיפו עוד מנות לתפריט. לכל אחת יש אופי וסיפור אחר, אבל מה שמייחד את כולם זו האהבה לאירוח ולאנשים. .

אבו שוקרי המקורי

סיור קולינרי באבו גוש. נמרוד סונדרס
סיור קולינרי באבו גוש/נמרוד סונדרס

סמי אבו שוקרי (63) טוען שהוא אבו שוקרי המקורי, שכל מי שהיה בכפר עם שילוט של אבו שוקרי המקורי הוריד אותו, ורק הוא נשאר. רבים מכירים אותו מהפרסומת לחומוס אליה הצטלם יחד עם ג'ק כהן. בעבר החומוס שלו היה במרכז הכפר, עד שהמקום נשרף, ואז פתח במיקום הנוכחי.

סיור קולינרי באבו גוש. נמרוד סונדרס
סיור קולינרי באבו גוש/נמרוד סונדרס

כמו כולם מספר אבו שוקרי שהחומוס שלו הוא החומוס הכי טוב באבו גוש, כשהוא נשאל מה מיוחד בחומוס הוא לא מוכן לגלות, אומר שזה הסוד שלו. חוץ מהחומוס תמצאו אצלו גם סלטים, פלאפל, שיפודים, צלעות כבש. "הקצב פה לידי, מי שירצה פרגית, יקבל פרגית, האש כל הזמן דולקת". כיום עובדים במקום הוא, החתן שלו (שגם לו קוראים סמי) והבת שלו. צלחת חומוס, עם פול, חמוצים ופיתות בצד, תעלה לכם אצל אבו שוקרי 20 שקלים.

אבו שוקרי המקורי, דרך השלום 13. שעות פתיחה: בקיץ: ראשון-שבת 08:00-21:00, בחורף 08:00-18:00

ממתקי הכפר

סיור קולינרי באבו גוש. נמרוד סונדרס
סיור קולינרי באבו גוש/נמרוד סונדרס

יש הרבה מקומות ברחבי אבו גוש בהם תוכלו ליהנות מכנאפה, מלבי, בקלאווה וכל השאר, אבל הוותיק והמשובח שבהם הוא ממתקי הכפר. ממתקי הכפר הוא עסק משפחתי אשר קיים כבר 25 שנים, משנת 1991. את העסק הקים אב המשפחה, היום הוא מנוהל על ידי שלושת הבנים שלו. אמא שלהם, אבו גוש נוואל כתבה את הספר "בישול ערבי ארץ ישראלי" בעריכתה של נירה רוסו, מה שעזר מאוד לפרסום המקום.

סיור קולינרי באבו גוש. נמרוד סונדרס
סיור קולינרי באבו גוש/נמרוד סונדרס

שלושת האחים סאמר, אברים ואמג'ד מטפלים יחד בעסק המשפחתי, בממתקי הכפר מתמחים בעיקר בבלקלוואות, כנאפה, חלבה תוצרת הבית על בסיס דבש, מעמולים ומלבי. "אין מצב שלקוח ייצא מכאן לא מרוצה", מספר איברהים. "הטריות, איכות החומרים זה מה שמייחד אותנו, יש בעולם 21 סוגי פיסטוק, אנחנו משתמשים בסוג הטוב ביותר לבקלוואה. יש לנו כנאפה גבינת עיזים, שהצלחנו לשדרג אותה עם גבינה של רק 7% שומן, אם יש מישהו עם רגישות לגלוטן יש לנו פיתרון גם בשבילו, יש בקלוואה מיוחדת לאנשים עם בעיית סכרת. יחס אישי לכל אחד".

ממתקי הכפר, דרך השלום 29, אבו גוש. שעות פתיחה: ראשון - חמישי: 10:00-01:00, שישי-שבת: 09:00-01:00.

מפגש קרוון

סיור קולינרי באבו גוש. נמרוד סונדרס
סיור קולינרי באבו גוש/נמרוד סונדרס

הבעלים של מפגש קרוון הוא יעקב איברהים, אנחנו פוגשים את בו דודו, תאבט' אבו גוש, שמנהל יחד איתו את המקום. את המסעדה הקימו הוריו של תאבט' לפני 64 שנים, בשנת 1950, מדובר במסעדה הוותיקה ביותר באבו גוש, בעלת הנוף המרשים ביותר בכפר.

סיור קולינרי באבו גוש. נמרוד סונדרס
סיור קולינרי באבו גוש/נמרוד סונדרס

מה הופך את המסעדה לכל כך מיוחדת?
"האווירה, הנוף, המאכלים, והקשרים שלנו עם היישוב היהודי, אבא שלי היה לוחם בלח"י", מספר תאבט' בגאווה ומראה לנו תמונות מאותה תקופה.

בתפריט תמצאו סיניה, מקלובה, כבש בתנור, אפשר להזמין מראש, לאירועים חגיגיים כבש שלם ממולא באורז צנוברים ובשר, 5-6 סוגי סלטים, חומוס, הכל תוצרת בית, הכל נעשה במקום.

מפגש קרוון, דרך השלום 27, אבו גוש. שעות פעילות: ראשון - שבת: 09:00-23:00.

מסעדת נאג'י

סיור קולינרי באבו גוש. נמרוד סונדרס
סיור קולינרי באבו גוש/נמרוד סונדרס

המסעדה של נאג'י קיימת באותו מקום 18 שנה. גם נאג'י פתח ב-92 חומוס שקרא לו אבו שוקרי המקורי. "בשנת 89 עזבתי את העבודה שלי, קיבלתי פיצויים ופתחתי ממול מכולת קטנה, חוץ ממפגש קרוון לא היו מסעדות וחומוסיות באבו גוש וכל הילדים של הבית ספר היו באים לקנות אצלי בבוקר לחמניה ונקניק לסנדביץ., אמרתי לאשתי שאני חייב לפתוח מקום לפלאפל, למדתי איך לעשות, קניתי מכונה. באותה תקופה הייתה אינתיפאדה, הייתה עיתונאית שרצתה לעזור וכתבה שבאבו גוש פתחו חומוסיה קטנה וככה המקום התחיל להתפרסם, לא היה לנו אפילו שם. באו אליי קוקה קולה, רצו להביא לי מקרר שיהיה בחנות, ביקשתי שיביאו לי גם שלט. שאלו מה לכתוב? אמרתי להם לכתוב אבו שוקרי, כי הייתי שומע הרבה על החומוס שלו, אז כתבתי אבו שוקרי. הבן של אבו שוקרי מהעיר העתיקה תבע אותי, שיניתי למסעדת הכפר אבו שוקרי, אני הראשון שהתחיל עם זה, אחרי זה שנהיה בלגאן עם השם ואני ויתרתי, שיניתי למסעדת נאג'י".

סיור קולינרי באבו גוש. נמרוד סונדרס
סיור קולינרי באבו גוש/נמרוד סונדרס

מסעדת נאג'י מפורסמת בעיקר בזכות הקבב שלה. בשנה שעברה הוא התפרסם לאחר ש-CNN הכתירו את הקבב שלו למקום השלישי בעולם לקבב הטוב ביותר, המקומות הראשון והשני בכלל לא היו בארץ, כך שבישראל הוא במקום הראשון.
מה מיוחד בקבב? "הבשר טרי, עגל עם כבש ביחד, מרגישים את הטעם של הבשר, יש בפנים גם בצל פטרוזיליה, פלפל מלח ועוד מעט מתבלין סודי שאני שם. יש אנשים שבאים ורוצים בלי כבש או בלי פטרוזיליה, כל מיני בקשות, אז אני טוחן להם במיוחד על המקום, מה שמבקשים".

חוץ מהקבב המפורסם (49 שקלים כולל תוספות), תמצאו בתפריט גם מיקס גריל (85 שקלים), שיפודי לבבות (49 שקלים), חומוס (20 שקלים) והמון סוגי סלטים (15-20 שקלים). ממול יש לנאג'י סופרמקרט וקצביה, עם כל חלקי הבשר הטרי, לקנות הביתה ולצידו מקום שלו שעושה רק מתוקים, כנאפה טרייה, מעמולים ועוד.

מסעדת נאג'י, מחמוד ראשיד 4, אבו גוש, 02-5004590. שעות פעילות: ראשון - שבת: 08:00-00:00.

המסעדה הלבנונית

סיור קולינרי באבו גוש. נמרוד סונדרס
סיור קולינרי באבו גוש/נמרוד סונדרס
"באותו שבוע ישב במסעדה ישראל אהרוני, ישב פה מתחת לעץ, סיפרתי לו את הסיפור והוא אמר לי, תשמע, כשהיינו בלבנון ב-82 אכלתי את האוכל הזה שם, אתה צריך לשנות את השם למסעדה הלבנונית"

"איך אתם לא קראתם לעצמכם אבו שוקרי המקורי?" אני שואלת חצי בצחוק את עזמי איברהים, בעליה של המסעדה הלבנונית. "האמת שגם אני שמתי שלט אבו שוקרי בהתחלה, עוד לא היה אבו שוקרי כאן", הוא מספר. "בא אליי אבו שוקרי מהעיר העתיקה ושלח לי מכתב מעו"ד, שאו שאוריד את זה או שאקנה ממנו זיכיון. באותו שבוע ישב במסעדה ישראל אהרוני, ישב פה מתחת לעץ, סיפרתי לו את הסיפור והוא אמר 'תשמע, כשהיינו בלבנון ב-82 אכלתי את האוכל הזה שם, אתה צריך לשנות את השם למסעדה הלבנונית'. הוא שאל כמה זמן ייקח לי להחליף שלט, עניתי ש שבועיים. הוא אמר ש'אין בעיה, עוד שבועיים אני מעלה כתבה על המסעדה הלבנונית'".

סיור קולינרי באבו גוש. נמרוד סונדרס
סיור קולינרי באבו גוש/נמרוד סונדרס

במסעדה מתמחים בתבשילים, חומוס ומנת הדגל של המקום היא עוף ממולא באורז וצנוברים.

הסתובבתי במסעדות בכל הארץ", מסכם לנו עזמי את הסיור. "אין מקום ומסעדה בארץ שעושים אוכל כמו באבו גוש, אנשים פה כל כך אוהבים את זה, זה בא לידי ביטוי בניקיון המטבח, באיכות חומרי הגלם ובאיכות העבודה והכי חשוב בטעם".

המסעדה הלבנונית, דרך השלום 88, 02-5702397. שעות פעילות: ראשון - שבת 08:00-22:00.

3
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully