וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ליגת העל של היינות הלבנים בישראל

10.12.2014 / 16:30

אבי אפרתי מתענג על היינות הלבנים של יקב ספירה – זן נדיר ומופלא בתעשיית היין המקומית

בטעימת השבוע היינות הלבנים של יקב Sphera מגבעת ישעיהו – היקב אותו מוביל מקצועית וכלכלית היינן המוערך דורון רב הון. רב הון, ששימש בעבר כיינן של יקבי עמק האלה, משחרר בציר שני מתוצרת היקב הייחודי שלו, שמייצרים בו יינות לבנים בלבד.

שתי סדרות ליקב: White Concepts הבסיסית ו-White Signature הגבוהה. הראשונה כוללת השנה ארבעה יינות – שלושה זניים (שרדונה, סוביניון בלאן וריזלינג) ובלנד אחד (פינו גרי,סמיון וריזלינג). בסדרה הגבוהה יין אחד – בלנד על בסיס שרדונה, סמיון וריזלינג.

אי אפשר להפריז בתיאור ההרואיות הכרוכה בהחלטה להקים בישראל יקב המייצר לבנים בלבד. כל ילד יודע הרי שענבים ליינות לבנים כאן הם סוג של אסון. יקבים שמייצרים יינות אדומים לא רעים עד טובים עושים לבנים שעדיף לא להתקרב אליהם. בקונטקסט זה, יינות לבנים טובים באמת (ריזלינג-קאיומי של כרמל, ספיישל רזרב של רקנאטי או גראז' דה פאפא לבן של לוינסון) הם בגדר נס. יקב שכולו לבנים – נאיביות? חזון באספמיה?

כבר בבציר הראשון, בשנה שעברה, שחרר רב הון יינות מוצלחים מאד. השנה הולכים היינות צעד קדימה. זה כנראה בציר 2013, שהיה טוב משמעותית מקודמו, בצירוף המקצוענות חסרת הפשרות ויכולותיו המקצועיות החד משמעיות של רב הון, שהביאו את היינות לרמה הזו.
גם בבציר הנוכחי ישנו העידון המרשים ובולט השימוש המושכל והמתון בעץ. אבל הפעם היינות ברורים ונוכחים יותר. גם מאפייני הזן (בשלושת היינות הזניים) נוכחים הפעם עם קווי מתאר מוחשיים יותר.

אלו יינות נהדרים המהווים אנטיתזה לישראליאנה המוחצנת והאגרסיבית או להבדיל ללבנים המקומיים הדלים ההם, המזכירים יותר מים עם אלכוהול. הם מיועדים ללוגמים מנוסים וטובי טעם, כאלו שלא חייבים ללגום אדומים בלבד (ושיהיו אלכוהוליים ומפוצצי עץ).

כל היינות ערוכים ללגימה כבר כעת אבל בעלי יכולים לחכות שנתיים ויותר בתנאי אחסון נאותים, אשר ללא ספק ייטיבו עימם. טעמתי גם יין עתידי של Sphera – White Signature 2013 - בלנד הדגל שייצא בשנה הבאה. קל להבחין בו בבציר המוצלח של 2013 ונראה שמדובר ביין שיותר משווה לחכות לו. לאלו המכירים את העשייה של רב הון בכלל וב-Sphera אין צורך להציגו. לאלו שלא, יותר ממומלץ לעשות כן. לחיים!

1. Sphera, White Concepts, Chardonay 2013/מערכת וואלה!, צילום מסך

1. Sphera, White Concepts, Chardonay 2013

בלי כמה מילים על עפיצות אי אפשר: 100% ענבי שרדונה מגבעת ישעיהו, נרי יהודה והגלילי העליון (מכרמים בנות 14-20 שנה). תסיסה והתיישנות במיכלי נירוסטה (70% מהיין) וחביות עץ אלון צרפתי (30%). צבע זהוב. באף פרי טרופי ופרי לבן. גוף בינוני- מלא. 13% כוהל בנפח.

כמה? 95 שקל

הכי מתאים ל: פירות ים, דגים, צדפות, עוף.

דבר המבקר: פירותי, מעט מינרלי, נגיעת מליחות קלה שבקלות אך נוכחת. שימוש מאופק וזהיר בעץ, שנוכח בחיך אך לא משתלט. מבנה טוב, איזון ראוי. מעטים יינות השרדונה המקומיים הראויים ללגימה ללא הסתייגות, סליחה או מחילה. השרדונה של ספירה הוא מהבודדים. יופי של יין.

תמורה לכסף: 3.5/5 (טובה).

בשש מילים: שרדונה ראוי עם מאפייני זן ברורים.

2. Sphera, White Concepts, Sauvignon Blanc 2013

בלי כמה מילים על עפיצות אי אפשר: 100% ענבי סוביניון בלאן מכפר שמאי. תסיסה במיכלי נירוסטה והתיישנות בת 7 חודשים בחביות עץ אלון צרפתי. צבע זהוב. באף פרי לבן, מעט פרי טרופי, עשבוניות מה. גוף בינוני. 13% כוהל בנפח.
כמה? 95 שקל

הכי מתאים ל: מולים, פירות ים, עוף.

דבר המבקר: מינרלי, צלול, חד ומדויק. ככה בדיוק צריך להרגיש בחיך סוביניון בלאן במיטבו. חומציות טובה, כמו תמיד אצל רב הון, השימוש בעץ נשלט, זהיר, מושכל מאד. יין ברור ומקסים שמיטיב לבטא את מאפייני הזן. מטובי יינות הסוביניון בלאן שיוצרו בישראל.

תמורה לכסף: 4/5 (טובה מאד).

בעשר מילים: צריך ללגום כדי להאמין שאפשר לייצר בישראל סוביניון בלאן כזה.

בטור הקודם

המיטב שיש לצרפת להציע

לכתבה המלאה

3. Sphera, White Concepts, Riesling 2013

בלי כמה מילים על עפיצות אי אפשר: לבן חצי יבש על בסיס 100% ענבי ריזלינג מגבעת ישעיהו. תסיסה ארוכה והתיישנות בת 7 חודשים על המשקעים במכלי נירוסטה. צבע זהוב. אף ארומאטי (פרי לבן, פרי טרופי, פרחים). גוף מלא. 13% כוהל בנפח.

כמה? 95 שקל

הכי מתאים ל: דגים ופירות ים. בשרים לבנים.

דבר המבקר: מורכב, עשיר ומינרלי, נגיעת מתיקות עדינה במיוחד, שמרגישה יותר OFF DRY בחיך. פרי וחומציות מצוינים. ריזלינג מעולה שמיישר קו, סגנונית ואיכותית, עם הנעשה במולדת הריזלינג אשר בגרמניה, אוסטריה וחבל אלזס. המקור היחידי לריזלינג משובח מקומי עד היום היו אלו שמייצרים יקבי כרמל, מכרם קאיומי. הריזלינג הזה מצטרף אליהם בגאון. תענוג!

תמורה לכסף: 4.5/5 (מצוינת).

בעשר מילים: מקום מובטח בפנתיאון הלבנים המקומי, לצד ריזלינג-קאיומי של כרמל.

4. Sphera, White Concepts, First Page 2012

בלי כמה מילים על עפיצות אי אפשר: בלנד על בסיס ענבי פינו גרי (60%), סמיון (30%) וריזלינג (10%) מגבעת ישעיהו, עמר האלה, עמק איילון והרי יהודה. צבע זהוב. באף הדרים ועשב. גוף בינוני. 12.5% כוהל בנפח.

כמה? 95 שקל

הכי מתאים ל: דגים, פירות ים, עוף, פסטות. פיקניק אנין, פירות, גבינות וכריכים.

דבר המבקר: פרי שופע (שמקורו בפינו גרי) ועשבוניות מוחשית (סמיון) המלווים ברמיזה ענוגה, ניואנסית, למתיקות. יין הרמוני ונעים, מתון אלכוהול, שלא מנסה להדהים אבל מפגין איכות צרופה. ורסטילי מאד, יכול ללוות ארוחות אבל גם נשנושים קלים, פירות, גבינות ומתוקים.

תמורה לכסף: 3.5/5 (טובה).

בשלוש מילים: הרמוני, נעים וטוב.

5. Sphera, White Signature 2012

בלי כמה מילים על עפיצות אי אפשר: יין הדגל של ספירה. בלנד של 60% שרדונה, 38% סמיון ו-2% ריזלינג מעמק האלה ועמק איילון. תסיסה והתיישנות בחביות עץ אלון צרפתי למשך שנה. עשרה חודשי התיישנות נוספים בבקבוק. צבע זהוב. באף פרי לבן ועשב. גוף מלא. 13% כוהל בנפח.

כמה? 140 שקל

הכי מתאים ל: ארוחות מושקעות על בסיס דגים, פירות ים, עוף ואפילו עגל.

דבר המבקר: פרי בשל ושופע אך לא עמוס. גוף שבנוי היטב. אפשר לחוש בבירור את נוכחותו של כל אחד מהזנים בבלנד, כמו גם את ההרמוניה שהם מייצרים יחדיו. עץ נוכח אך נשלט, חומציות טובה, מורכבות והמון אופי. יין מוצלח במיוחד!

תמורה לכסף: 2.5/5 (ריאלית. המחיר דומה לטובי הלבנים המקומיים - ספיישל רזרב לבן של רקנאטי, למשל או גראז' דה פאפא לבן למשל, האיכות מיישרת איתם קו).

בארבע מילים: מבכירי היינות הלבנים המקומיים.

לכל הטורים של אבי אפרתי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully