וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נס חג המולד: ארוחת חג מהאגדות

24.12.2014 / 12:35

מתגעגעים לארוחות החג של ראש השנה ופסח בחורף, או מחפשים סיבה לארוחה חורפית רבת משתתפים? השפית טליה פבזנר מגישה ארוחת כריסמס בריטית מסורתית עם כל כללי הטקס

חג מולד אצל פול אסנהיים. אפיק גבאי
ארוחת כריסטמס מסורתית/אפיק גבאי

אולי זה הקושי העולה מהתבוננות בלוח השנה שאינו כולל ואף לא יום חופש אחד עד פסח ואולי זו סתם קנאה, אבל תקופת החגים אצל חברינו בגולה אשר נמצאת בעיצומה בימים אלה, וגורמת לנו להיזכר בערגה באותן ארוחות מרובות המנות החגיגיות. מה גם, שעם כל הכבוד לקישוטי הסוכה, כריסמס תמיד יראה הרבה יותר טוב. במיוחד כשהוא צובע את ערי אירופה או ארה"ב באורות נוצצים ועצי אשוח מקושטים.

השפית טליה פבזנר, בריטית אשר חיה בארץ כבר כמה שנים, הסכימה לארח אותנו לארוחת כריסמס אנגלית מסורתית על מנת למלא עבורנו את החלל. פבזנר, מי שהייתה השפית בפועל של פול אסנהיים בשלוש שנים האחרונות, יצאה לאחרונה לדרך עצמאית עם חברת קייטרינג, פתחה את מטבחה ושיתפה במתכונים המסורתיים עליהם גדלה, הארוחה מיועדת ל-10-12 סועדים.

המתכונים מופיעים בסדר בו יש להכין כל מנה: מתחילים עם המילוי, עוברים להודו, אח"כ תפו"א והרוטב ולבסוף התוספות והקינוח. את היין החם, אשר ימלא את הבית בניחוח משכר, מומלץ להכין לפני הכל.

מילוי להודו (סטאפינג מסורתי)

חומרים ל-10-12 סועדים
20 גרם חמאה
1 בצל לבן גדול קצוץ דק
2 שיני שום כתושות
2 כפות רוטב ווסטרשייר
150 גרם פירורי לחם – מומלץ להכין לבד מ"הרך" של לחם ישן
150 גרם של קישקע מפורק
55 גרם פיסטוקים קלויים קצוצים
40 גרם חמוציות יבשות
חופן עלי מרווה טריים קצוצים
2 ביצים טרופות
מלח גס ופלפל שחור גרוס לפי טעם


אופן ההכנה:
1. במחבת רחבה ועמוקה, על אש בינונית-נמוכה, ממיסים 20 גרם מהחמאה, מוסיפים את הבצל ומטגנים כ-5 דקות. ברגע שהבצל הופך שקוף מוסיפים את השום ומטגנים יחד מספר שניות.

2. מעבירים את הבצל עם השום לקערה גדולה.

3. מכניסים אל הקערה את שאר הרכיבים ומערבבים היטב. במידה והתערובת יבשה מידי אפשר להוסיף ביצה נוספת.

**במידה ואין בבית לחם בן יום-יומיים אפשר לחתוך לחם טרי לקוביות קטנות ולאפות בחום בינוני כ-5 דקות עד שזה מתייבש. מעבירים את ה"קרוטונים" למעבד מזון וקוצצים עד לקבלת פירורים.

הודו שלם חגיגי צלוי

חומרים ל-10-12 סועדים

6 ק"ג של הודו שלם (ללא גרון) טרי או מופשר– לבקש מהקצב שינקה לכם את תוכן ההודו אך שישמור לכם את הגרון. הוא ישמש אתכם בעת הכנת רוטב הבשר העשיר.
300 גרם חמאה בטמפרטורת החדר
מיץ וגרידה משני לימונים
מלח גס ופלפל שחור גרוס


אופן ההכנה:
1. מחממים תנור ל-220 מעלות.

2. יש לשטוף את העוף היטב, מבחוץ ומבפנים, מתחת לזרם מים קרים. מניחים על מגבת ומייבשים על טפיחות עדינות עם מגבות נייר. העוף צריך להיות יבש לחלוטין.

3. החדרת חמאה לעוף: יש לשחרר בעדינות, להיזהר מקריעת העור, את עור ההודו משני החזות וליצור שני כיסים בעזרת החדרת האצבעות ברווח שבין בשר החזה לעור. אל הכיסים יש להכניס את החמאה ולנסות למרוח אותה בצורה אחידה. שכבה זו תבטיח שבשר החזה יהיה עסיסי ולא יתייבש.

4. מילוי: ממלאים בתערובת המילוי - הוא לא צריך להיות דחוס מדי. סוגרים הפתחים עם שיפודים או תופרים, קושרים את הרגליים היטב.

5. מניחים את הציפור, חזה כלפי מעלה, על תבנית אפייה גדולה. מומלץ למרוח עוד חמאה על שאר החלקים או למשוח בשמן זית ולתבל במלח גס ופלפל שחור גרוס.

6. צלייה: 15 דקות ראשונות בחום גבוה ולאחר ומכן מנמיכים את הטמפרטורה ל-180 מעלות. את ההודו יש לצלות כ-30 דקות לכל קילו. במידה והעוף שוקל 6 קילו – מתחילים ב-15 דקות של "מכת" חום ואז עוד 3 שעות על חום בינוני.

7. כחצי שעה לפני תום הבישול יש לדקור בעזרת סכין חדה חלק בשרי ולבדוק אם הנוזלים הניגרים שקופים או ורודים. במידה והנוזל לא שקוף, חכו 15 דקות ותבדקו שוב. בדיקה זו תבטיח שבשר ההודו לא יתייבש. ברגע שהבשר מוכן יש להוציא מהתנור ולהעביר לתבנית שחוממה מראש. מסירים את החוטים והקשירה, מכסים בנייר כסף ומניחים בצד לכ-50 דקות לפני ההגשה.

8. את התבנית שעליה ההודו יש לשמור עם כל הנוזלים – זה הבסיס לרוטב הבשר.

עוד באותו נושא

חג ההודיה: מתכון לתרנגול הודו קצת אחר

לכתבה המלאה

תפוחי אדמה צלויים

חומרים ל-10-12 סועדים:
2.5 ק"ג תפו"א לבנים
300 גרם שומן אווז או שמן זית
מלח גס


אופן ההכנה:

1. מרתיחים מים בסיר עמוק. יש למלא את הסיר עד מחציתו.

2. מקלפים וחותכים את תפו"א לשמיניות.

3. כשהמים רותחים יש להוסיף מלח ולהכניס את תפו"א ולבשל 12 דקות.

4. מסננים את תפ"וא ולנער היטב על מנת "לפצוע" את הקצוות, מתבלים במלח גס ופלפל שחור ומניחים בצד.

5. ברגע שהציפור כבר אינה בתנור יש להעלות שוב את הטמפ' ל-220 מעלות.

6. משמנים תבנית אפייה בשמן זית ומכניסים לתנור. ברגע שהתבנית מתחילה לעשן (בד"כ 4-5 דקות), מעבירים אליה את תפו"א המתובלים ואופים 45 דקות. אחרי 20 דקות של אפייה יש לערבב אותם ולחזור על הפעולה כל 10 דקות. כך תקבלו תפו"א פריכים וזהובים מכל הצדדים.

רוטב בשר (Traditional Gravy)

חומרים ל-10-12 סועדים:
60 גרם חמאה בטמפרטורת החדר
50 גרם קמח
250 מ"ל יין לבן
גרון הודו
1 בצל לבן חתוך לרבעים
250 מ"ל ציר עוף – אפשר להשתמש גם בציר ירקות או מים אבל התוצאה תהיה פחות עשירה
מלח גס ופלפל שחור גרוס


אופן ההכנה:
1. בזמן שתפו"א נאפים מרוקנים את הנוזלים שהצטברו אל תבנית האפייה בה נצלה ההודו לקערה. מניחים את אותה תבנית אפייה על הגז. החום יתחיל "לשחרר" את הנוזלים והמשקעים אשר הצטברו במהלך השעות של הצלייה. יש לגרד היטב את תחתית התבנית ולשחרר את כל הטעמים שנדבקו. כשהנוזלים רותחים מוסיפים לתבנית את רבעי הבצל, הגרון והיין.

2. בסיר קטן עם תחתית עבה מחממים את החמאה ומוסיפים אליה, תוך כדי ערבוב, את הקמח ליצירת רביכה.

3. מערבבים היטב את הרוטב שנוצר בתבנית ומוסיפים את הציר וחצי מכמות הרביכה. מערבבים, עדיף בעזרת מטרפה חזקה, ומבשלים עד שהתערובת כולה מבעבעת, כ-2 דקות.

4. מנמיכים את האש ומוסיפים את התבנית את מיצי הבישול ששמרו בצד. יש להוסיף את המיצים בהדרגה ולערבב תוך כדי על מנת לקבל נוזל אחיד. מבשלים 5-6 דקות או עד שהרוטב בשר סמיך ומבעבע. יש לטעום ולתקן תיבות במידת הצורך.

5. במידה והרוטב דליל מידי אפשר להוסיף מהרביכה שנשארה ולהרתיח שוב בעדינות תוך כדי ערבוב. לחילופין, אם הרוטב סמיך מיד אפשר להוסיף עוד ציר או יין ולבשל.

6. לאחר תיקון תיבול מסננים את הרוטב במסננת דקה ומעבירים לכלי הגשה.

7. שלב סופי: מניחים את ההודו אחרי שנח כ-50 דקות על תבנית הגשה, מעבירים את תפו"א מהתנור לכלי הגשה ומניחים על השולחן לצד כלי רוטב הגרייבי.

כרוב ניצנים

כרוב הניצנים נהיה פופולרי לראשונה בבלגיה (משם מקור השם באנגלית ברסל ספראוט) במהלך המאה ה-16. במקור כרוב ניצנים הגיע מאירן ואפגניסטן. בשנה 1587 נרשם לראשונה שאכלו כרוב ניצנים באנגליה במהלך חג המולד. אף אחד לא באמת יודע למה דווקא בחג המולד אוכלים אותם אך זה נשאר ואין ארוחה אחת של חג המולד שלא אוכלים אותם.
הדבר המצחיק הוא שאנשים או אוהבים או שונאים כרוב ניצנים ותמיד בארוחות יש את הוויכוח מי יאכל ומי לא יגע בהם. ידוע כי ילדים בריטיים אף פעם לא אוכלים כרוב ניצנים כי הם מתלוננים שזה מסריח כמו ביצים מקולקלות. יתכן ויש באמרה שמץ של אמת מכיוון שאחד המרכיבים העיקריים של כרוב ניצנים הוא גופרית ואם מבשלים אותו יתר על המידה הכרוב משחרר גזים וריח לא נעים. נסו עם משפחתכם ותראו מי יאהב ומי לא.

חומרים ל-10-12 סועדים:
1 ק"ג כרוב ניצנים
2 כפיות זרעי קימל
1-2 כפות שמן זית
250 גרם אווז מעושן חתוך לרצועות בגודל ביס
250 גרם ערמונים מבושלים באריזת ואקום
2 לימונים
מלח ים
פלפל שחור גרוס


אופן ההכנה:
1. מורידים את קצה כרוב הניצנים וחותכים לאורך. ניתן להשתמש גם בשקית כרוב ניצנים קפוא, התוצאה תהיה פחות פריכה אבל בהחלט טעימה.

2. מרתיחים סיר עם מים ומלח

3. מוסיפים את כרוב הניצנים למים וחולטים 2-3 דקות ומסננים. במידה ומשתמשים במוצר הקפוא יש להפשיר בלבד ולא לחלוט.

4. מחממים מחבת גדולה ללא שימון. מוסיפים למחבת הרותחת את זרעי הקימל. יש לנער מדי פעם את המחבת בשביל לערבב את זרעי הקימל. מבשלים עד שמריחים ארומה חזקה, בדרך כלל זמן הבישול הוא 1-2 דקות.

5. מוסיפים שמן זית ואת רצועות האווז ומטגנים מספר דקות עד שהאווז זהוב ופריך.

6. מוסיפים את כרוב הניצנים ומבשלים 2-3 דקות תוך כדי ערבוב והקפצת המחבת.

7. חותכים את הערמונים גס ומוסיפים למחבת.

8. מגרדים את קליפת הלימון לתוך המחבת וסוחטים מעט מיץ לימון. יש לוודא שהכרוב ניצנים מספיק חם. בודקים טעמים ומתקנים במידת הצורך. מעבירם את המנה לצלחת הגשה שחוממה.

חג מולד אצל פול אסנהיים. אפיק גבאי
יין חם מתובל- יין מאלד/אפיק גבאי

יין חם מתובל- יין מאלד

יין חם מתובל הוא התמצית של חג המולד בתוך כוס. אנשים שותים את זה לכל אורך החג בין אם זה בבית או שניתן לרכוש את זה ברחוב או בכל שוק לחג המולד.

זה שילוב נפלא של תבלינים חגיגיים מסורתיים כמו ציפורן, קינמון ואגוז מוסקט. מדינות אירופאיות רבות מוסיפות גם וניל אז במידה ותרצו יש לחצות תרמיל וניל ולהוסיף את תוכנו ליין.
מומלץ לבשל את היין החם על חום נמוך מאוד ולצקת אותו לכוסות בדיוק כשהאורחים מגיעים.

חומרים ל-10-12 סועדים:

2 תפוזים
2 קלמנטינות
1 ליים או לימון
200 גרם סוכר לבן
6 ציפורן
1 מקל קינמון
3 עלי דפנה טריים
1 אגוז מוסקט שלם מגורד
2 כוכבי אניס
2 בקבוקים יין אדום קיאנטי או כל יין אדום איטלקי אחר


אופן ההכנה:

1. מקלפים עם קולפן את הקליפה מהקלמנטינות, תפוזים וליים ושומרים את הקליפות לשימוש.

2. יוצקים את הסוכר לסיר גדול ומבשלים על להבה בינונית.
3. מוסיפים את קליפות הפירות וסוחטים פנימה את מיץ הקלמנטינות.

4. מוסיפים את יתר התבלינים: ציפורן, קינמון, עלי דפנה וחצי אגוז מוסקט.

5. מוסיפים מספיק יין אדום בשביל לכסות את הסוכר.

6. מצמצמים את היין המתובל עד שהסוכר נמס לחלוטין ומביאים לרתיחה. שומרים על רתיחה קבועה למשך 4-5 דקות, או עד שהיין נהפך לסירופ סמיך ומבריק. עושים זאת כדי להשרות את הסוכר והתבלינים שייתנו טעמים חזקים שיתמזגו היטב עם היין בהמשך. חשוב ליצור בסיס סירופ קודם משום שהתבשיל מגיע לטמפרטורות גבוהות, ואם הדבר לא ייעשה, ברגע שנשפוך פנימה את היין האלכוהול יתנדף.

7. כשהסירופ מוכן, מנמיכים את האש ללהבה נמוכה ומוסיפים את כוכבי האניס ויתר היין.

8. בעדינות מחממים את היין ולאחר 5 דקות, כשהיין חמים וטעים, יוצקים לתוך כוסות ומגישים.

חג מולד אצל פול אסנהיים. אפיק גבאי
פודינג חג המולד/אפיק גבאי

פודינג חג המולד

לפי המסורת את הפודינג מכינים מיד לאחר יום ראשון, ארבעה או חמישה שבועות לפני חג המולד. נהוג שכל ילד מערבב את התערובת ומביע משאלה. בתקופה הוויקטוריאנית אנשים נהגו להכניס מטבעות כסף לתוך התערובת, ואחרי ההגשה לצלחות, בעלי המזל היו זוכים במטבעות במנה. היו גם מזכרות אחרות שהוכנסו לתערובת, כמו עצם קטנטנה מעוף הנקראת "עצם התבונה" כדי לתת מזל טוב, אצבעון כסף כדי להזכיר לאנשים להיות חסכניים וכן הלאה.

במתכונים המסורתיים הפודינג צריך להיות תלוי 3-4 שבועות ויש להשתמש בבירות אנגליות בלבד. בגלל הקירבה לחג המולד טליה מספקת מתכון פשוט ומהיר יותר אבל טעים בדיוק באותה מידה. את הפודינג יש להגיש עם חמאת ברנדי לאחר ארוחת חג המולד כקינוח הסופי והמיוחד ביותר.

חומרים ל-10-12 סועדים:
500 גרם תערובת פירות יבשים כמו: חמוציות, דובדבנים, משמשים, צימוקים לבנים וצימודים כהים
100 גרם תאנים מיובשות קצוצות
3 כפות ג'ינג'ר מסוכר קצוץ
125 גרם חמאה
1 גרידת תפוז
125 גרם קמח רגיל
125 גרם סוכר
150 גרם פירורי לחם לבנים
4 כפות ברנדי
1 חופן של אגוזים קצוצים כמו: פקאן, אגוז ברזילאי או אגוז לוז
1 ביצת חופש בינונית
150 מ"ל חלב
גולדן סירופ להגשה – לא חובה

לחמאת ברנדי
125 גרם חמאה לא מלוחה מומסת
125 אבקת סוכר
2 כפות מים רותחים
3 כפות ברנדי


אופן ההכנה:
1. משמנים קערה עמידה לחום בגודל 1.5 ליטר בצורה שבה אנו רוצים את הפודינג.

2. מערבבים את כל המצרכים יחד עם רק חצי מכמות הברנדי, חוץ מהגולדן סירופ. מעבירים את התערובת לתוך הקערה המשומנת.

3. עוטפים את הקערה פעמיים או שלוש עם ניילון נצמד ובנוסף יש לעטוף עם שתי שכבות של נייר כסף.

4. מקיפים את קצוות הקערה עם חוט מהודק כדי שהנייר כסף לא יזוז.

5. מניחים את הקערה בתוך מחבת גדולה עם מים, שהמים יגיעו עד לאמצע דפנות הקערה ומביאים את המחבת עם המים לרתיחה.

6. מניחים מכסה על הקערה ומצמצמים את התערובת למשך 3 שעות. לא לשכוח לבדוק את המים באופן קבוע שלא יתאדו. אם הם מתאדים התערובת תישרף והקערה תיסדק.

7. לאחר 3 שעות מסירים את נייר הכסף ובזהירות הופכים את התערובת על צלחת. מזלפים מעל את הגולדן סירופ (במידה ויש).

8. מחממים במחבת את יתר הברנדי, מטים לקצה המחבת ומבעירים ליצירת "פלאמבה" ועל מנת שכל האלכוהול יישרף. שופכים את הברנדי על הפודינג ומגישים לשולחן.

9. מכינים חמאת ברנדי: בקערת ערבוב מקרימים חמאה ואבקת סוכר. מומלץ להשתמש במעבד מזון על מהירות איטית. מוסיפים תוך כדי ערבוב את המים הרותחים והברנדי עד שהתערובת חלקה. מקררים עד שמתקשה. מגישים עם הפודינג.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    8
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully