וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רוקד עם טבעונים

28.12.2014 / 13:28

תכירו את אלכסנדר גרשברג, שף ישראלי בהולנד שמבשל גורמה טבעוני מאקרוביוטי. דרך הבישול שלו הוא מנסה להראות להולנדים שתזונה בריאה ואוכל טעים ויפהפה הם לא ערכים מנוגדים

המסעדה בהולנד של אלכסנדר גרשברג. וואטר וואן דק וולק,
עוגת שוקולד-שקדים בקרם שוקולד שקדים ופירות יער/וואטר וואן דק וולק

השף אלכסנדר גרשברג יצר ב-8 השנים האחרונות סצינה טבעונית אינטליגנטית ומיוחדת באמסטרדם ובמדינות השכנות. מפה לאוזן, דרך הבלוג שלו ובתיאום מראש בשיחות סקייפ ופגישות סלוניות על קו הולנד, גרמניה, שוויץ וישראל הוא מעניק שירותי קייטרינג, ארוחות שף פרטיות וסדנאות בישול. אחת לכמה זמן, הוא מכריז גם על קיומה של מסעדת פופ אפ באתרים נבחרים. גרשברג הוא רקדן מחול מקצועי בעברו, פרפקציוניסט ואוטו-דידקט שמספר בראיון לוואלה! כי בעזרת תזונה נכונה אנחנו יכולים לקחת שליטה מלאה על הבריאות, ההרגשה הפיסית, ואפילו על הלך המחשבה וההתנהגות שלנו.

הוא נולד בעיר נובוקוזנטסק בסיביר שברוסיה לזוג מהנדסים בעלי נטיות אומנותיות מובהקות. בגיל 5 עלה לארץ ובמהלך טיול בר המצווה לאמסטרדם התאהב בעיר ונשבע לעצמו ששם יבלה את שנותיו הבוגרות. אחרי שירותו הצבאי החל לרקוד באופן מקצועי ולאחר מספר אודישנים מתישים, הגשים את חלום ילדותו והתקבל ללימודי תואר ראשון במחול בבית הספר לאומנויות הבמה של אמסטרדם. בשנה השנייה ללימודיו הוא חלה במחלת עור קשה שלפי מומחים בארץ ובהולנד הוגדרה חשוכת מרפא.

"קיבלתי הרבה אנטיביוטיקה והייתי מאוד חלש, בקושי יכולתי לרקוד והמחלה הייתה חוזרת כל פעם מחדש", הוא נזכר. "הרגשתי חסר אונים ומתוסכל מכך שבריאותי מופקדת בידי אנשים שלא יודעים איך לעזור לי". נקודת המוצא להחלמתו נוצרה כאשר חברתו לכיתת הריקוד סיפרה לו על חוויות ילדותה בבית שמקדש כולו את עקרונות האכילה המקרוביוטית. "היא סיפרה לי שמעולם לא לקחה תרופה לפיה, לא קיבלה חיסונים ולא אכלה בשר. היא נתנה לי כמה טיפים לגבי שינויים קלים בתזונה שלי ואחרי שבוע המחלה עברה כאילו לא הייתה. הרגשתי התלהבות וסקרנות אדירה - האם אפשר לפתור בעיות בריאות רציניות רק בעזרת תזונה?" .

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
המודעה הראשונה של גרשברג/מערכת וואלה!, צילום מסך
"החלפנו המון מתכונים רעיונות וטעמים וניסינו לברר איך אפשר להקים יש מאין סגנון טבעוני בריא טעים לאללה"

המעבר לתזונה מאקרוביוטית שינה את חייו של גרשברג מקצה לקצה. "בתור רקדן אתה מרגיש את הגוף שלך מקרוב, כל יום. השינוי התזונתי הפך אותי ליותר חזק וגמיש, הרבה פחות עייף וחולל שיפור משמעותי במצב הרוח שלי. קראתי כל ספר אפשרי בנושא והבנתי איך תזונה משפיעה באופן ישיר על המצב הפיסי, הנפשי והתבונתי שלנו".

גרשברג הפך מרקדן מקצועי לשף טבעוני מצליח כמעט במקרה. פועל יוצא של חברותו עם אוולין, שותפתו ללהקת המחול, היה עניין משותף הולך וגובר בעולם הבישול הבריא והמקרוביוטי. "נוצרה אצלנו התלהבות מיוחדת לבשל טעים ואטרקטיבי לאנשים שאנחנו מכירים כדי שגם הם יתעניינו באוכל בריא", הוא נזכר, "החלפנו המון מתכונים רעיונות וטעמים וניסינו לברר איך אפשר להקים יש מאין סגנון טבעוני בריא טעים לאללה, משהו שלא היה קיים בזמנו. לה הייתה רגל שבורה ממחול ולי קריירה שבורה ממחול, היה לנו זמן והחלטנו להכין ארוחת ערב גדולה לחברים ולחלוק את מיטב הממצאים שלנו".

אוולין וגרשברג פתחו דף הכוונה לאירוע קולינרי צנוע בפייסבוק ותכננו לגבות עבורו סכום צנוע. תוך כמה שעות רשימת החברים באירוע גדלה מ0 ל35 ואוולין נלחצה שלא תוכל לארח את כולם בביתה. הפתרון של אלכס לבעיית המוזמנים באירוע יצרה מסורת טבעונית חדשה בעיר, המתקיימת מאז באדיקות אירופאית, מדי יום ראשון. "הכנו פלאפל בבית ורצנו למסעדה השכונתית, השף טעם, הבעתו השתנתה והוא הודה שפלאפל כזה הוא לא אכל מאז הטיול האחרון שלו למזרח התיכון בשנות ה-80. מתי אתם באים לבשל פה? הוא שאל, וככה נולדה מסעדת הפופ-אפ הראשונה תחת השם Vegan-Sunday".

sheen-shitof

מאריכים את האקט

כך תשפרו את הביצועים וההנאה במיטה - עם מבצע בלעדי

בשיתוף "גברא"
המסעדה בהולנד של אלכסנדר גרשברג. אריק באדלג'ן,
מסעדת פופ אפ בנושא אוקטוברפסט טבעוני/אריק באדלג'ן
:הרבה לקוחות שלי הם אוכלי בשר, חלק מהם אפילו לא יודע לזהות שאני מגיש לו מנות טבעוניות".

אוולין חזרה לרקוד באופן מקצועי אחרי האירוע וקהל הולך וגדל של מתעניינים החל לבקש את שירותי הבישול הטבעונים של גרשברג. אחת משכנותיו לבניין, עיתונאית ומבקרת אוכל חשובה בהולנד, קישרה אותו עם השפים של 2 ממסעדות היוקרה המקומיות - "בדינגטון" ו"דה קאס" שם ערך תקופות התלמדות משמעותיות במטבח העילי.

האם הניסיון לבשל אוכל טבעוני איכותי הוא בהכרח שאיפה בלתי פוסקת לשכפל מנות ומאכלים שאינם טבעונים ?

"טבעונות זה לא פחות, זה יותר. זה תחום בישול שפותח את הראש ואת האפשרויות לגבי אלפי מוצרים ומזונות מן הצומח. אתה רק עושה בחירה לא לפגוע ביצורים חיים - האם זה אומר שהאוכל שלך צריך להיות פחות טעים? מדובר בתחום קולינרי חדש יחסית אז אין לשפים מספיק ניסיון וידע עשיר לגבי איך להפוך את התזונה הזאת לעשירה, מרגשת ומספקת. גם מבחינת עונג קולינרי כשהמנה לא מלאה מכל מה שהגוף צריך לקבל מן הטבע מבחינת רכיבים תזונתיים אז הסועד נישאר עם הרגשה ש'חסר לי' ושוואלה איזה סטייק טוב בצד היה עושה את העבודה. אני אמנם שף שחרט על דגלו את הטבעונות והבריאות, אבל לפני כן אני שף שעוסק בקולינריה, וקודם כל אוכל צריך להיות מאוד מאוד טעים. הרבה לקוחות שלי הם אוכלי בשר, חלק מהם אפילו לא יודע לזהות שאני מגיש לו מנות טבעוניות".

במה שונה העסק שלך מכל שרות קייטרינג טבעוני אחר שמוכר לנו ?

"אני עובד באופן אישי מול הלקוחות שלי. כל לקוח מקבל יחס אישי עם תפריט מיוחד שאני מעצב לאירועים שלהם שמתאים את עצמו לאופי של האירוע והלקוח. אנשים מגיעים אליי מפה לאוזן, פייסבוק, אתר ומכתבות בעיתונות. לפעמים זה חתונות, מסיבות וקייטרינג לאירועים גדולים ולפעמים אני מבשל ארוחת יום הולדת או ארוחה רומנטית. מבחינת מחירים, אני בין היקרים באמסטרדם, גם בגלל שאני מספק סגנון וחוויה ייחודיים, סגנון קולינרי ייחודי, שיטות הכנה, ידע ומוצרים הכי איכותיים בעולם. מצד אחד, אני מספק קולינריה גורמה ברמה הכי גבוהה שאפשר ומצד שני אני לפעמים גם מבשל לאנשים שחולים במחלות קשות כדי לזרז את תהליך ההחלמה שלהם. יש מעט מאוד שפים שיכולים לעשות את זה. למרות המחירים היקרים שלי אני מאוד רוצה לחלוק את הידע שלי עם כל העולם ולכן לאחרונה התחלתי לכתוב בלוג בו אני חולק את המתכונים שלי עם תמונות ועצות בריאותיות" .

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אלכס גרשברג/מערכת וואלה!, צילום מסך
"אם הייתי יכול, הייתי מבשל לבנימין נתניהו.""

מסעדות טבעוניות חדשות צצות בישראל כמעט מדי שבוע – ובדרך כלל אינן נסגרות כל כך מהר. האם אתה שוקל חזרה ארצה בשלב כלשהו, נוכח פתיחות הגדולה של הקהל המקומי לאוכל הבריא ?

"לפני שנתיים ניסיתי לחזור לארץ לכמה חודשים ולנסות להתחיל מחדש. נוכחתי לדעת שכל קלישאות מחאת האוהלים-מילקי-קוטג' התגשמו להיות נכונות. היה נראה לי בלתי אפשרי לשרוד. פתאום הייתי צריך להפשיל שרוולים ולהשתמש במרפקים, או כמו שאומרים אצלנו: 'לך חפש את החברים שלך בהפטלינג (פארק שעשועים מפורסם בהולנד)'. הולנד היא מדינה עשירה ומבוססת שיש בה תנאי שכר הוגנים וברי קיימא לשכירים ועצמאיים. אני התחלתי פה ממש מאפס. הייתי מתקשר לאמא שלי שתעביר 50 אירו כדי שיהיה לי איך לעשות קניות לשבוע. מצד שני, היום אני יודע שזה מאוד אפשרי לגדול פה מבחינה עסקית כי יש תמיכה רצינית מהממשלה לעצמאיים ולעסקים קטנים. באופן כללי יותר, יש כאן אווירה שכולם רוצים לעשות את הטוב ביותר כדי שכולם ירגישו הכי טוב. אני מרגיש את זה בכל מקום בהולנד. האנשים מקסימים, מסבירי פנים, מאוד אמינים ויוצרים סביבת עבודה מאוד נוחה".

האם אתה שוקל חזרה ארצה בשלב כלשהו בקריירה ?

"אני מאוד פתוח להצעות עבודה בארץ. לפעמים יש באמת הזמנות לבשל לחתונה או לאירוע בארץ וזה הכי כיף לבוא ולחלוק את מה שאני עושה. בד"כ אני גם נותן סדנת בישול ועל הדרך רואה את המשפחה. כיף. אם הייתי יכול, הייתי מבשל לבנימין נתניהו. "אתה זה מה שאתה אוכל" ותזונה מלאה מן הצומח יכולה מאוד להרגיע את עולם הרגשות והמחשבות שלך, לעשות אותך אדם יותר נינוח ומסביר פניו לשלום. מי יודע, אולי זה היה נותן פתח לשלום באזור".

לאתר הבית של אלכסנדר גרשברג
ליצירת קשר עם הכתב

המסעדה בהולנד של אלכסנדר גרשברג. וואטר וואן דק וולק,
המסעדה בהולנד של אלכסנדר גרשברג/וואטר וואן דק וולק
המסעדה בהולנד של אלכסנדר גרשברג. ליז יאנסן,
כרוב סיני במילוי סלק וגזר/ליז יאנסן
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מסעדת פופ אפ שהנושא שלה הוא הצבע השחור/מערכת וואלה!, צילום מסך
המסעדה בהולנד של אלכסנדר גרשברג. ליז יאנסן,
סושי טמפורה במילוי נודלס מבצק בטטה עם רוטב סלק חריף/ליז יאנסן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully