וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ניחוח עוגה: עוגיות של עקרת בית לא נואשת

מירב שיינר מספרת על ההשראה שמצאה בשף קונדיטור האוסטרלי פייריק בויאר. התוצאה: עוגיות שיבולת שועל גאוניות בסגנון אנזאק הישר מהיבשת הרחוקה

עוגיות של מירב שיינר. צילום וסטיילינג: שרה ליברמן,
עוגיות שיבולת שועל/צילום וסטיילינג: שרה ליברמן

לפני קצת יותר משנתיים כשהחלטתי לחקור את נושא הקונדיטוריה בהיבט הגלובלי. שמתי לב שכמעט ואין חומרים על הנעשה באוסטרליה וניו זילנד. בחיפושיי אחר השראות נתקלתי באחת המדיות החברתיות בשף קונדיטור מוכשר מאד, לא שגרתי, בעל אישיות יוצאת דופן בחביבותה, העונה לשם פייריק בויאר. משהו בעבודותיו הצביע על אדם בעל כישרון רב ואישיות מקסימה, עם חוש אסתטי משובח. מאוחר יותר הבנתי שמדובר בשם דבר באוסטרליה.

את הקריירה שלו החל בויאר בצרפת כשהיה בן 15, עשה הפסקה בצבא כששירת כקצין בכוחות המיוחדים של האו"ם בקרואטיה ואז חזר לזרועות הקונדיטוריה. כשנשאל על הקטבים המנוגדים הללו השיב: כשאתה צעיר אתה רק רוצה לשנות את העולם, כשאתה מתבגר אתה מבין שכל מה שניתן לעשות, זה להמתיק במעט את החיים, אם באפייה, בצדקה או התנדבות, והעיקר להיות מלא בתשוקה לשמח אחרים.

במפגש האונליין שלי עמו קיבלתי השראה גדולה ללכת ולהתחקות אחר המורשת האוסטרלית, ומצאתי שלפני כמה עשרות שנים, כשצמד המילים עקרת- בית עוד לא הפך לגנאי, ואותן נשים היוו את החוסן והעוגן שאיפשר לחיילים ביבשת הרחוקה לנסות ולשנות את העולם (כפי שבויאר רצה ועושה היום בדרכו המופלאה), נולד הסמל שהוא בבחינת הגאווה הלאומית ההיסטורית של אוסטרליה וניו זילנד: עוגיות אנזאק - ביסקוויטים עשויים משיבולת שועל, שעשו דרך ארוכה עד לחצי השני של הכדור, כדי לרפד את הגוף והנפש של לוחמי גליפולי והמזה"ת.

באפריל הקרוב יציינו באוסטרליה ובניו זילנד מאה שנים לקרב בגליפולי בו השתתפו גדודי אנזאק ולכבודם אכין הפעם עוגיות שיבולת שועל של עקרת בית, לא נואשת, אלא גאה.

ובאשר לשף בוייאר- הוא מתגעגע לישראל בה ביקר בעבר והיה שמח לבקר בה שוב, למטרת חופשה, שיתוף פעולה או סיוע לארגוני צדקה. בינתיים הוא שולח את ברכתו לעם בציון ומקווה ומייחל לשלום ושלווה.

עוגיות של מירב שיינר. צילום וסטיילינג: שרה ליברמן,
עוגיות של מירב שיינר/צילום וסטיילינג: שרה ליברמן

מצרכים ל- 25 עוגיות:
140 גר' קמח (כוס)
110 גר' פתיתי שיבולת שועל (כוס)
100 גר' קוקוס טחון
115 גר' שקדים פרוסים
120 גר' סוכר חום דחוס
גרידה מתפוז שלם
130 גר' חמאה
2 כפות (מדידה) גולדן סירופ
2 כפות (מדידה) מים
1/2 כפית (מדידה) סודה לשתיה


אופן ההכנה:
1. בקערה גדולה מערבבים היטב את הקמח, שיבולת שועל, קוקוס, שקדים, סוכר חום וגרידת התפוז.

2. לתוך קלחת קטנה מכניסים את החמאה, גולדן סירופ והמים ומבשלים על אש בינונית עד שהחמאה נמסה כליל והתערובה חלקה ומבריקה. בשלב זה מוסיפים את הסודה לשתיה ומערבבים היטב.

3. שופכים את תערובת הנוזלים על היבשים ומערבבים היטב עד לקבלת עיסה הומוגנית.

4. משתמשים בכפית ככלי מדידה בעזרתה נוטלים בכל פעם כמות שווה מן הבצק, מגלגלים לכדור ומניחים על תבנית מרופדת נייר אפיה, במרחק רב האחד מהשני (5 ס"מ לפחות).

5. אחרי שמסיימים לגלגל את כל הכדורים משטחים אותם עד עובי של ס"מ. אפשר עם כרית כף היד או שנעזרים בתחתית של כוס. אפשר לשטח עד עובי של 1 ס"מ.

6. אופים בתנור שחומם מראש ל-160 מעלות במשך 18 דקות עד לקבלת צבע זהוב עמוק.

7. במידה ואתם אופים את שתי התבניות יחד יש במחצית הזמן להחליף ביניהם במיקום (עליון ותחתון) על מנת לאפשר אפיה שווה לכל העוגיות.

8. בתום האפיה מוציאים מן התנור ומקררים על התבנית. לאלו שמעדיפים עוגיות רכות יותר, יש להעבירן לרשת צינון מיד בתום האפיה. אפשר לאחסן בכלי זכוכית אטום, במקום מוצל, עד כשבוע ימים.

מתכון לעוגיות אמדיאוס
עוגת קוקוש הונגרית
פאי תפוחים ומרנג

לעמוד הפייסבוק של פייריק בויאר
לעמוד היוטיוב של פייריק בואיר

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully