וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יינות האיכות הרכים והמאופקים של יקב פלם

14.1.2015 / 18:06

אבי אפרתי טועם את יינות היקב המשפחתי המוערך פלם ונהנה מאדומים מורכבים, מאופקים ורכים

1. פלם, קלאסיקו 2013/מערכת וואלה!, צילום מסך

בטעימת השבוע יינות יקב הבוטיק פלם. אי אפשר שלא להעריך את העשייה המשפחתית של פלם. האב, ישראל, היה היינן הראשי של יקב כרמל בעבר. הוא הקים את היקב כפרויקט בו פועלת המשפחה כולה. מהקמתו, ב-1998 ועד היום, גדל מאד היקב, השוכן בהרי ירושלים. כיום הוא מייצר 120,000 בקבוקים בשנה, המשווקים בארץ ובחו"ל – הרבה מאד במונחי יקב בוטיק משפחתי מקומי.

כיף ללגום את היינות של גולן פלם. בכולם, מהבסיסי ועד הגבוה ביותר, ניכר חותם של יינן עם תפיסת עולם ברורה ומגובשת. היינות של פלם עשירים ומורכבים ובאותה נשימה מקפידים מאד לשמור על איפוק ורכות. את המוחצנות הבומבסטית, מפוצצת העץ, של יינות ישראל הטיפוסיים, לא תמצאו כאן. כמו רבים מהיקבים כאן, גם פלם עושים בלנדים מזנים בורדולזיים. להבדיל מהם, היינות נקיים, אלגנטיים במובן הטוב ולא החנפני. במובן הזה, האף שאין מדובר במקבילים הזניים, מזכירים יינות פלם יקבים בכור מחצבתו של גולן פלם – פיימונטה שבאיטליה, שם רכש את השכלתו המקצועית.

'פלם קלאסיקו 2013' ו'פלם, סירה רזרב 2012' מספקים שניהם, כל אחד בנישה שלו, תמורה נאה לכסף. 'פלם, קברנה סוביניון רזרב 2008' המתיישן, ו'פלם נובל 2010', שניהם יינות יקרים, מרשימים מאד באיכויותיהם. שווה מאד לשים לב ליינות האלו. הם מצליחים לשחק בזירה המרכזית ובאותה נשימה לספק אלטרנטיבה. כמו תמיד במדור זה, סעיף התמורה לכסף הושמט ביינות היוקרה (מעל 200 שקל). לחיים!

1. פלם, קלאסיקו 2013

בלי כמה מילים על עפיצות אי אפשר: בלנד על בסיס 61% קברנה סוביניון, 16% קברנה פרנק, 12% מרלו, 7% פטי ורדו ו-4% סירה מכרם מטע בהרי יהודה. 10 חודשי התיישנות בחביות עץ אלון אמריקאיות וצרפתיות ושישה חודשי התיישנות נוספים בבקבוק. צבע אדום מעט ארגמני. באף פרי אדום ומעט תבלינים. גוף בינוני. 13.7% כוהל בנפח.

כמה? 89 שקל

הכי מתאים ל: עוף, פסטה ברוטבי בשר, נתחי סינטה דקים צרובים קלות במחבת.

דבר המבקר: יין הפתיחה של פלם הוא בלנד בורדולזי בסיסי, נטול יומרות ומוצלח במיוחד. יש בו גוף, מידה של ירקרקות, מגע תיבול נעים וחומציות טובה. לצד כל אלו נוכח המימד העובר כחוט השני ביינות פלם לדורותיהם ולאיכויותיהם השונות: הרכות. מגע ברור ונעים, שמבחין את יינות פלם מרבים ממקביליהם המקומיים. יין טוב ושמח. אחלה תמורה ל-89 שקל.

תמורה לכסף: 4/5 (טובה מאד).

בתשע מילים: אחת האופציות המקומיות האדומות היותר נכונות לשמש יין מסעדות.

2. פלם, בלאנק 2013

בלי כמה מילים על עפיצות אי אפשר: בלנד לבן יבש על בסיס 55% ענבי סוביניון בלאן ו-45% שרדונה מכרמים בהרי יהודה. שלושה חודשי התיישנות בבקבוק בטרם השחרור לשוק (ללא התיישנות בעץ). צבע זהוב. באף פרי לבן ופרחים. גוף בינוני. 13% כוהל בנפח .

כמה? 89 שקל

הכי מתאים ל: דגים, פירות ים, פסטה ברוטבי שמן זית ו/או רטבים חלביים, עוף.

דבר המבקר: פירותי ועולץ, מעט מינרלי, כיפי ונעים ללגימה. חמוד, מובחן בבירור מהנוזלים החצי שקופים המתקתקים ומפוצצי הפרי המבאסים ההם, להלן יינות ישראליים לבנים יבשים. בכל זאת, בהשוואת ערכים מוחלטים של יינות הטעימה הנוכחית, המוצלחת עד מאד, ה"בלאנק" הוא, בעיני, טוב אבל קצת פחות.

תמורה לכסף: 2.5/5 (ריאלית).

בעשר מילים: טוב ממקביליו הלבנים המקומיים; טוב פחות ממקביליו האדומים בקטלוג פלם.

sheen-shitof

עכשיו בישראל

הפטנט המתקדם בעולם שמבטיח שיפור עור הפנים מהטיפול הראשון

בשיתוף נומייר פלוס

3. פלם, סירה רזרב 2012

בלי כמה מילים על עפיצות אי אפשר: 94% סירה מכרם דישון וכרם בן זמרה בגליל העליון; 6% מורבדר מכרם מטע בהרי יהודה ומכרם דישון. כל זן התיישן בנפרד 12 חודש בחביות עץ אלון צרפתי (30% מהן חדשות והשאר בנות שנה עד שלוש). היין בוקבק לאחר יצירת הבלנד והתיישן בבקבוק שישה חודשים נוספים. צבע אדום עמוק, מעט כהה. באף פרי אדום ותבלינים (פלפל שחור!!), גוף בינוני-מלא. 14% כוהל בנפח.

כמה? 135 שקל

הכי מתאים ל: צלעות טלה, קדירות על בסיס טלה וכבש.

דבר המבקר: סירה ים תיכוני במיטבו. מרוכז ופירותי אבל לא דחוס מידי; מתובל וניחן במידת עוקצנות אך ללא גסות ושפיציות יתר; עשיר ומורכב, רך. עתידו עדיין לפניו (פוטנציאל התיישנות בן 5-7 שנים) אבל כבר עכשיו הוא מהנה. ביטוי נאה ביותר לזן הסירה.

תמורה לכסף: 4.5/5 (מצוינת. רוב המתחרים המקומיים בקטגוריית המחיר קורסים בקלות לידו).

בשלוש מילים: סירה מקומי במיטבו.

4. פלם, קברנה סוביניון רזרב 2008

בלי כמה מילים על עפיצות אי אפשר: 93.5% קברנה סוביניון, 3.5% מרלו ו-3.5% פטי ורדו מכרם דישון וכרם בן זמרה בגליל העליון. 18 חודשי התיישנות בחביות עץ אלון, חלקן חדשות וחלקן בנות שנה. צבע אדום עמוק. באף פרי אדום, תבלינים ומעט טבק. גוף מלר. 13.5% כוהל בנפח.

כמה? 260 שקל

הכי מתאים ל: סטייקים.

דבר המבקר: קברנה סוביניון שמתיישן יפה מאד ומיטיב לחשוף את איכויות הזן מבלי להעמיס, להכביר ולהעיק. גוף טוב, חומציות מוצלחת ואיזון נאה. הרכות מחממת הלב נוכחת גם כאן מן הסתם. היא משקפת תפיסת עולם מגובשת ומשמחת של היינן גולן פלם, שמקפיד לעשות שימוש מאופק ונשלט בעץ. פוטנציאל התיישנות בן שבע שנים נוספות.

ב-13 מילים: במקום קברנה סוביניון 'גבר גבר' (ובעצם :'ריבה-ריבה'), קבלו את הגבר הישראלי החדש!

5. פלם, נובל 2010

בלי כמה מילים על עפיצות אי אפשר: 84% קברנה סוביניון, 6% פטי ורדו, 5% מרלו ו-5% קברנה פרנק מגפנים בוגרות מכרמי דישון, בן זמרה ומטע. כל זן התיישן 12 חודש בנפרד. לאחר יצירתו התיישן היין 14 חודשים נוספים בחביות עץ אלון צרפתיות ואמריקאיות. 18 חודש נוספים של התיישנות בבקבוק. צבע אדום עמוק. באף פרי אדום, עשבים ומעט ירקרקות. גוף מלא. 15% כוהל בנפח.

כמה? 350 שקל

הכי מתאים ל: ארוחות מורכבות ועשירות על בסיס בשר בקר ו/או טלה.

דבר המבקר: כמו כל היינות האדומים שנלגמו עד עתה, בכל רמות המחירים, גם הבלנד הנוכחי נשמר מאד שלא להיות עמוס מידי. העושר וריכוז הפרי והטעמים רבים מאד אמנם אבל היין לא מפציץ ולמרות מקדם האלכוהוליות הגבוה, אין כאן עודפי מתיקות. יין אלגנטי ומרשים שנמצא רק בראשית דרכו עדיין. פריקים של יינות כאלו שהפרוטה מצויה בכיסם, ייטיבו לעשות אם ישמרו אותו בתנאי אחסון עוד 3-4 שנים לפחות. פוטנציאל התיישנות בן כעשר שנים.

בארבע מילים: מטובי היינות המיוצרים בישראל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully