וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מנות בריאות לחג האילנות

3.2.2015 / 9:11

נתקעתם עם יותר מדי פירות יבשים לט"ו בשבט? פיליס גלזר מגישה לכם מתכונים קלים ומפתים לעוגה, ממולאים ועלי סיגר ממולאים

מתכונים עם פירות יבשים של פיליס גלזר. נמרוד סונדרס
פירות יבשים במלית בשר ואגוזי מלך/נמרוד סונדרס

בילדותי בניו יורק, כל ט"ו בשבט המורים היו מחלקים לנו משמשים וצימוקים שאהבתי, אך זרעי התאנים נתקעו לי בשיניים והתמרים היו יבשים מדי. הייתה גם איזו חתיכה שחורה ומסתורית שהמורים קראו "בוקסר", קשה מדי ללעיסה אך מתוקה, אבל אף פעם לא הסבירו מה היא. רק שהגעתי לארץ וראיתי עצי חרוב, הבנתי מהו באמת, ורק עם השנים למדתי על יתרונותיו הרבים.

גם לא בדיוק הבנו למה ט"ו בשבט הוא חג האילנות, ושזה מנהג שבכלל קשור לזמן מדידת עצי הפרי לצורך תשלום מעשר לבית המקדש. כלומר שאם כבר, זה מנהג שמוקדש לפירות טריים, וממש לא לפירות יבשים, מנהג שהמציאו בגולה לזכר החג.

אז למרות שישראל ברוכה בשפע פירות טריים מצוינים, כל שנה חוגגים את ט"ו בשבט עם פירות יבשים מיובאים מטורקיה, אוזבקיסטן ואפילו אמריקה. איזה עם מצחיק אנחנו. וקצת לפני החג תמיד נתקעים עם המון פירות יבשים שאנו לא יודעים מה לעשות איתם. אז היה כמה רעיונות ממש, אבל ממש, טעימים.

פירות יבשים במלית בשר ואגוזי מלך

את המתכון הזה, חגיגי, מיוחד וסופר-טעים, קיבלתי מהשף רונן פילוסוף. הוא מתאים כמנת פתיחה וגם כתוספת למנות העיקריות למי שרוצה להפחית בבשר אבל גם ליהנות ממנו לפעמים.

חומרים ל-30-25 יחידות:
שמן זית או אחר לטיגון
2 בצלים קטנים, קצוצים
50 גרם אגוזי מלך, קצוצים גס
300 גרם תערובת פירות יבשים (שזיפים מגולענים, משמשים, דבלים)
300 גרם בשר בקר רזה, טחון
1 חציל בינוני, קלוי על האש, מקולף ומרוקן
מלח, פלפל שחור, כמון, לפי הטעם


אופן ההכנה:
1. יום לפני ההכנה, משרים את השזיפים והמשמשים במים במשך 24 שעות.

2. מחממים תנור ל-180 מעלות. מרפדים את תבנית התנור בנייר אפייה.

3. מחממים בסיר בינוני מעט שמן. מטגנים את הבצלים תוך כדי ערבוב, עד שהם מזהיבים. מוסיפים את האגוזים ומטגנים עוד דקה.

4. מוסיפים את הבשר תוך כדי ערבוב. מערבבים עד שהבשר מתפרק לפירורים קטנים וצבעו משתנה לחום. מוסיפים את החציל הקלוי ומערבבים. מתבלים במלח, פלפל שחור וכמון. מסירים מהאש ומניחים לתערובת להתקרר.

5. מסננים את הנוזלים מהשזיפים, עושים חתך לאורך ומגלענים. בעזרת האצבעות, יוצרים כיס ודוחסים כפית מילוי לתוך התחתית, סוגרים ומניחים בתבנית אפייה מרופדת בנייר אפייה. מעטרים כל שזיף ממולא בפרוסת עגבניית שרי.

6. פורסים את הדבלים לרוחבן אך לא עד הסוף. יוצרים בתחתית כל דבלה "כיס" למילוי הבשר. מכסים בחלק העליון (שלא חתכנו עד הסוף), סוגרים ומניחים בתבנית.

7. חותכים חריץ בצד של כל משמש ויוצרים "כיס" למילוי עם האצבע. ממלאים במלית הבשר ומניחים בתבנית. צולים בתנור 180 מעלות 15-10 דקות עד שהם מזהיבים קלות מגישים חם.

מתכון מהספר "בישול בריא בקלי קלות". פיליס גלזר להוצאת "קוראים".

מתכונים עם פירות יבשים של פיליס גלזר. נמרוד סונדרס
עוגת פירות יבשים ואמרטו איטלקי/נמרוד סונדרס

עוגת פירות יבשים ואמרטו איטלקי

עוגה קלה ומהירה מאד להכנה, שאפשר להכין עם מגוון פירות יבשים. במקור היא עשויה עם ליקר שקדים איטלקי שנקרא אמרטו, אך אפשר להחליף אותו גם בברנדי, רום או ליקר אחר שאוהבים. אל תחפשו אבקת אפייה או סודה במתכון זה. אין צורך להוסיף.

חומרים ל-10 מנות בתבנית עגולה, או 5 תבניות מרובעות קטנות בגודל 12 X 8 ס"מ
1 כוס סוכר קנים טבעי
100 גרם חמאה
2 חלמוני ביצים
1 ביצה שלמה
1 כוס קמח מלא 70%, מנופה
1 כוס אגוזי מלך קצוצים
1 כוס צימוקים בהירים (או כהים)
1 כוס תאנים, משמשים ושזיפים מיובשים
1/4 כוס אמרטו


אופן ההכנה:
1. מחממים את התנור ל-180 מעלות. משמנים ומקמחים תבנית עגולה, או 5 תבניות מרובעות קטנות בגודל 12 X 8 ס"מ. הופכים ומנערים עודפי קמח (אפשר, וגם רצוי במקום לשמן, לרפד את התחתית ודפנות בנייר אפייה).

2. ממיסים את החמאה עם הסוכר בסיר קטן, ואז מורידים את הסיר מהאש ומחכים כמה דקות לפני
שטורפים פנימה את הביצים (כדי שהביצים לא יתבשלו). מוסיפים את יתר החומרים. יוצקים לתבנית או תבניות קטנות מרופדת בנייר אפייה ואופים 30-40 דקות (התבניות הקטנות נאפות ב20-25 דקות בערך) או עד שקיסם שהוחדר למרכז העוגה יוצא יבש.

3. מצננים 20 דקות בטמפרטורת החדר, ומעבירים סכין חדה מסביב לדפנות. מוציאים בעדינות מהתבנית, מורידים את נייר האפייה ומניחים על צלחת הגשה. מקשטים באבקת סוכר. חותכים לפרוסות ומגישים חם או בטמפרטורת החדר. ניתן לטפטף עוד אמרטו על העוגה לפני ההגשה.

חבילות מטוגנות

את החבילות האלו אפשר גם לעשות עם פילו, אך במתכון הזה אני מציעה עלי דפי סיגר כי הרבה יותר קל להפשיר רק את הכמות הרצויה ולא את כל החבילה. אם נשאר מילוי, אפשר לגלגל את הכדורים באגוזים טחונים או קוקוס.

ל-12 חבילות קטנות:
6 דפי עלי סיגר קפואים, מופשרים

מילוי:
125 גרם תמרי מג'הול מגולענים וקצוצים דק
125 גרם תמרי דרי מגולענים וקצוצים דק
1 כף גדושה פיסטוקים קלויים, פקאנים או אגוזי מלך קצוצים דק מאד
1/2-1- כף אבקת קקאו (לא ממותק)
1/4 כפית הל טחון
1/4 כפית אגוז מוסקט
קורט ציפורן
1 קיווי
תותי שדה

חמאה לטיגון
אבקת הל


אופן ההכנה:
1. מכינים קודם את המילוי: מערבבים את כל החומרים ביחד לעיסה (אפשר אם הידיים, עם התמרים קצוצים מספיק דק). שמים בצד. יוצרים מהעיסה 12 כדורים בגודל 2.5 ס"מ.

2. חוצים את עיגולי דפי עלי סיגר. מניחים כדור אחד באמצע עלה אחד ומשטיחים. מקפלים את החלק התחתון מעל המילוי, ומקפלים את הצדדים פנימה (הם ארוכים ויתכן שצריך לקפל פעמיים), ליצור חבילה. עוברים על הפעולה עם יתר החומרים.

3. מחממים כחצי כפית חמאה כל פעם ומניחים 4 חבילות במחבת עם התפר כלפי מטה. מטגנים קלות משני הצדדים. מוציאים ומקשטים בהל טחון (אפשר גם באבקת סוכר).

מאות מתכונים עם פירות יבשים
עוגת ט"ו בשבט עם טוויסט
אבי ביטון מתקתק עוגת פירות יבשים מהירה
לסדנאות של פיליס גלזר

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully