וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מאמן המטבח: תות בננה

4.2.2015 / 13:05

התותים מתחילים לאבד את הזוהר שלהם? הבננות משחירות? במקום לזרוק, מאמן המטבח מציע לכם מבחר מתכונים לניצוח של פירות החורף

סקרנים לגבי חומר גלם? רוצים לבשל משהו אבל לא יודעים איך? יש לכם שאלה לגבי תהליך הכנה? כתבו לנו בפייסבוק או במייל

ריבת תותים. ShutterStock
תותים ישנים הופכים לריבה מעולה/ShutterStock

מירי שאלה: היי עוז, מה אתה ממליץ לעשות עם תותים ובננות שמתחילים להתעייף?

התשובה: שאלה נהדרת – שני הפירות האלו זמינים עכשיו בכל מקום במחירים מצוינים (לפני שבועיים קניתי בננות ב-4 ש"ח לק"ג, והתות כבר זמין בפחות מ-15 ש"ח לק"ג). כל אחד דורש התייחסות שונה.

נתחיל בתותים

בעוד שאת התותים הכי כדאי לאכול ביום הקנייה, בו הם יפים, טריים ורעננים, גם אחרי מספר ימים, כשהם כבר לא מבריקים, הם עדיין יעילים מבחינה קולינרית. האופציה הכי ברורה היא להכין מהם ריבה, מכיוון שהבישול גם ככה מעלים להם את תחושת הטריות. יותר מזה – כשאני רוצה להכין ריבה אני מבקש מהמוכרים בשוק שמראש יביאו לי את התותים הקצת יותר ישנים שלהם, ומקבל אותם במחירים מגוחכים.
כמו שכבר ציינתי בעבר, אני אוהב את ריבות התותים שלי עם קצת סוכר – 3 כפות ל-1/2 ק"ג. בכתבה כאן תוכלי למצוא הסברים וגם מתכון (בתגובות).

אופציה נוספת חביבה עלי ביותר לטיפול בתותים היא שיטת הגרניטה (או פשוט ברד), שגם היא קיבלה כתבה שלמה כאן. בהתאמה לתותים, מסירים את החלק הירוק של התות, שמים בבלנדר וטוחנים לשייק – אפשר לתבל אותו באלכוהול שאוהבים, מיץ תפוזים, כמובן סוכר לפי הטעם ואפילו שבבי צ'ילי גרוס אם את בקטע של חריף, ואז לשלוח לפריזר לפי השלבים שמוסברים בכתבה. היתרון הגדול בגרניטה הוא שהיא שומרת על הטעם של התותים הטריים לאורך חודשים, ככה שאפילו ביוני אפשר ליהנות מהטעם החורפי שלהם.

תותים. יוסי ציפקיס
תותים טריים/יוסי ציפקיס

עד כאן לעולם המתוק, אבל גם בעולם המלוח תותים עייפים מתקבלים בברכה. ראשית, תותים יכולים להיות תוספת מצוינת לרוטב ברביקיו תוצרת בית, מכיוון שהם מוסיפים מתיקות וחמיצות שיעצימו את החוויה שמספק הרוטב העשיר. גם רטבים לבשר על בסיס יין אדום יכולים לקבל חופן תותים חתוכים לקוביות בתחילת הבישול, ויש שמוסיפים אותם לרוטב עגבניות. אחד השימושים הפחות אינטואיטיביים ויותר אפקטיביים עבורם הוא ביחד עם כבדי עוף מוקפצים, שמאוד אוהבים תותים בפרט (גם בצורתם כריבה) ופירות בכלל.

בלינצ'ס עם בננות של ערן שוורצבלד. נמרוד סונדרס
בלינצ'ס עם בננות/נמרוד סונדרס

ועכשיו לבננות

ברגע שאת רואה שהבננות נהיות רכות מדי ופחות מתחשק לאכול אותן כמו שהן, ראשית את יכולה להכין מהן קינוח שלא מחייב בננות בצורתן החתוכה, כמו למשל הבננה לוטי, קינוח הדגל של המטבח התאילנדי. מעבר לכך, יש עוד שתי אפשרויות בולטות:

1. להקפיא אותן

בננות קופאות מצוין, ואת יכולה להשתמש בהן ישר מההקפאה – לשייקים וגלידות מהירות למשל. להכנת שייק זורקים את הבננה לבלנדר חזק עם חלב/מיץ תפוזים/יוגורט/מים ועוד פירות שאוהבים (תמרים למשל), לגלידה/סורבה טוחנים את הבננה הקפואה במעבד מזון עם ממתיקים שאוהבים – למשל סירופ מייפל או סילאן.
כלל חשוב מאוד להקפאת בננות (מניסיון) הוא שחייבים לקלף אותן לפני שלב המקפיא. הקפאה עם הקליפה תגרום ליצירת בלוק קרח לא שמיש ולא יעיל. כמו כן, כדאי לחתוך את הבננות לחתיכות גסות שיהיו יותר קלות לתפעול מבננה שלמה – ועל זה אפשר לקרוא עוד כאן.

2. לאפות מהן משהו

מחית בננה היא חומר גלם יעיל באפייה. מעבר להוספת טעם מתוק וארומה של בננה, היא הופכת את המרקם של דברי המאפה ליותר לח ונעים. כל מתוק שמסתמך על בלילה, מעוגה בחושה ומאפינס ועד פנקייק יקבל בברכה לתוכו מחית מבננה אחת או אפילו שלוש. במקרה של האפייה, ככל שהבננה תהיה יותר בשלה, כך התואצה תהיה טובה יותר.
מעבר לבלילות, בננות בשלות מאוד טובות כמילוי למאפים – כמו טארט בננות או פאי בנופי – שילוב של בננה וטופי.

בהצלחה!


לכל הטורים של מאמן המטבח
המדריך לריבת תותים מושלמת
סמיפרדו תותים
טארט טאטן בננה בקרמל
לבלוג של עז תלם

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully