וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שניים מתשבי וארבעה מאורטל

4.3.2015 / 17:48

היקבים מתחילים לשגר יינות לקראת פסח - אבי אפרתי טועם השבוע את החדשים של יקב תשבי הוותיק ויקב הבוטיק אורטל

1. תשבי, רוזה 2014/מערכת וואלה!, צילום מסך

השבוע בטעימה היינות החדשים של יקב תשבי הוותיק ויקב הבוטיק אורטל עול הימים. תשבי משגרים לקראת פסח הקרב רוזה זול, לא רע וקברנה סוביניון מושקע, ישראלי מאד, ועשוי כראוי בתחומו. אורטל, היקב הקטנטן מצפון הרמה, אותו מוביל מקצועית ועסקית אילן זעפרני, מיטיב להשתמש במשאב הטבעי המופלא העומד לרשותו: כרם אורטל, המתברך בענבים נהדרים.

בארבעת יינות שנלגמו בטעימה הנוכחית בולטת השמירה על מאפייני הקרקע כמו גם מאפייני הזנים השונים. אלו יינות שמיטיבים לשקף את הטרואר ממנו הם מופקים, להבדיל מלכפות את עצמם עליו מתוך תפיסת עולם, כמקובל בלא מעט יקבים ברמה. ארבעת היינות מוצלחים מאד. הפייבוריטים הפרטיים שלי הם "אורטל, מרלו 2012" ו"אורטל, סירה 2012". הראשון חושף אופציית מרלו מלאת אופי וכוח, בשונה מהמוכר; והשני הוא פשוט יין סירה מאופק טעים להפליא. לא זולים, יינות אורטל, אבל ככה זה עם יקבים קטנטנים. התמורה, למרות זאת, ראויה בעיני, בזכות הטבעיות והאותנטיות, מהן כבר בקושי רואים במרבית היקבים הפועלים ברמת הגולן. לחיים!

1. תשבי, רוזה 2014

בלי כמה מילים על עפיצות אי אפשר: רוזה יבש מענבי קברנה סוביניון מהרי יהודה. צבע ורוד. אף פירותי מאד. גוף קל. 12.5% כוהל בנפח.

כמה? 45 שקל

הכי מתאים ל: סלטים, כריכים, פסטות.

דבר המבקר: אמנם יבש אך מתפקע פרי ופרחוני מאד. מצליח שלא להרגיש כמו הממתקים נטולי האופי, להלן רוזה ישראלי. איננו מצפים להמון מיינות זולים ממש. היין הזה נותן תמורה לא רעה ל-45 שקל.

תמורה לכסף: 3/5 (לא רעה)

בשלוש מילים: רוזה זול וסביר.

2. תשבי, אסטייט, סינגל ויניארד עמק הברכה, קברנה סוביניון 2011

בלי כמה מילים על עפיצות אי אפשר: ענבי קברנה סוביניון מכרם יחידני עמק הברכה בהרי יהודה. 6 חודשי התיישנות בחביות עץ אלון אמריקאיות. צבע אדום ארגמני. באף פרי אדום ושחור, שוקולד. וניל. גוף מלא. 13% כוהל בנפח.

כמה? 130 שקל

הכי מתאים ל: סטייקים.

דבר המבקר: קברנה סוביניון מקוקמי מהסוג הקלאסי: גוף שרירי, המון פרי מכל הסוגים, קטיפתיות אלגנטית ומבע עז. יין עולם חדש טיפוסי, שעשוי לא רע בכלל מסוגו.

תמורה לכסף: 2.5/5 (ריאלית).

בשתי מילים: גבר-גבר.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors

3. אורטל, ויונייה 2013

בלי כמה מילים על עפיצות אי אפשר: לבן יבש על בסיס ענבי ויונייה מכרם ארוטל בצפון רמה"ג. 9 חודשי התיישנות על המשרים בחביות עץ אלון צרפתיות. צבע זהוב – ירקרק. אף ארומטי מאד (דגשים טרופיים). גוף בינוני. 13.5% כוהל בנפח.

כמה? 115שקל

הכי מתאים ל: סושי. דגים ופירות ים. פסטות.

דבר המבקר: ויונייה צעיר. ארומטי מאד. חמיצות טובה נוכחת. מידה של חדות. יין ראוי כבר עתה, בוודאי בהקשרי יינות הויונייה הלא מרשימים המוכרים בתעשייה. לכשיבשיל עוד (זה ייקח כשנתיים) יקבל עומק אחר. שווה לחכות.

תמורה לכסף: 2/5 (מעט יקר ביחס לתמורה).

בשש מילים: ויונייה טוב שמצריך מידה של סבלנות.

4. אורטל, מרלו 2012

בלי כמה מילים על עפיצות אי אפשר: 100% ענבי מרלו מכרם אורטל, בצפון רמה"ג. 20 חודשי התיישנות בחביות עץ אלון צרפתי (50% מהן חדשות). סינון מינימלי. צבע אדום עמוק. באף פרי אדום. גוף מלא. 14.5% כוהל בנפח.

כמה? 139 שקל

הכי מתאים ל: פסטות טריות ברוטבי בשר עשירים (רביולי זנב שור או פפרדלה ראגו למשל).

דבר המבקר: מורגלים ליינות מרלו ישראליים מהסוג העגול והחנף? היין הזה לא בשבילכם. קצתם בז'אנר המעייף הזה (כמוני)? שווה לכם לשים אליו לב. יין שניחן בכוח מתפרץ אמיתי, כזה שמוכיח שמרלו לא חייב להיות מה שהרגילו אותנו. אולי אפילו להיפך.. בנוסף, יש פרי נ-ה-ד-ר. עד כאן תרומת הזן והטרואר למטריצה. תוסיפו את העץ הנשלט (להבדיל מהעץ המעשיר לכדי הכברה), פרי עבודת היינן בעל תפיסת העולם המגובשת, שאינה מיישרת קו עם התעשייה; וקיבלתם מימד של רכות ואיפוק, שמחזיק היטב את הכוח. התוצאה: מרלו מקסים שפשוט כיף לשתות.

תמורה לכסף: 3.5/5 (טובה).

בחמש מילים: מרלו רמה"ג, לא מה שחשבתם.

5. אורטל, סירה 2012

בלי כמה מילים על עפיצות אי אפשר: 100% סירה מכרם אורטל בצפון רמה"ג. 20 חודשי התיישנות בחביות עץ אלון צרפתיות (שליש חדשות). צבע אדום נוטה לסגול. אף פירותי ומתובל. גוף בינוני נוטה למלא. 14.5% כוהל בנפח.

כמה? 139 שקל

הכי מתאים ל: צלעות טלה, קדירות טלה/כבש.

דבר המבקר: סירה מוצלח מאד, שמראה עד כמה העבודה ביקב אורטל יפה ומושכלת. ניתן לחוש היטב במאפייני הזניות במיטבם – פרי ובעיקר תבלינים. העץ איננו נוכח שם אבל שלא כדי להעצימם אלא להוסיף מימד של עומק (להבדיל ממתיקות). התוצאה היא סירה שפיצי, כך מתנהג הזן הזה תמיד, אבל מוחזק ומאופק. מטובי יינות הסירה בתעשייה.

תמורה לכסף: 3.5/5 (טובה).

בעשר מילים: ככה בדיוק צריכים להיראות יינות סירה המופקים מענבי כרם אורטל.

6. אורטל, קברנה סוביניון 2012

בלי כמה מילים על עפיצות אי אפשר: 100% ענבי קברנה סוביניון מכרם אורטל. 20 חודשי התיישנות בחביות עץ אלון צרפתי (שליש חדשות). צבע אדום עמוק. אף עוצמתי ובו פרי אדום ושחור, תבלינים, טבק ומעט עור. גוף מלא. 15% כוהל בנפח.

כמה? 129 שקל

הכי מתאים ל: סטייקים, קדירות בקר.

דבר המבקר: אם יין הסירה מהפסקה הקודמת מייצג את מימד האיפוק בעשייה הייננית של אורטל, זה הנוכחי מייצג את הפן העוצמתי. האף מלא בכוח וכמוהו גם החיך. כל זה אינו הופך את היין לכזה העשוי ברוח העולם החדש. גם כאן, העץ מוחזק רק שהפרי מלא כוח ועוצמה. קברנה סוביניון מעניין שיש בו מידה של פראות. הפרי נהדר, כמו בכל היינות של אורטל והחווייה כולה היא של יין מעניין, אחר.

תמורה לכסף: 3.5/5 (טובה).

בעשר מילים: לא כל אחד יתחבר ליין הזה; אלו שכן, ימותו עליו.

אורטל, קברנה סוביניון 2012

בלי כמה מילים על עפיצות אי אפשר: 100% ענבי קברנה סוביניון מכרם אורטל. 20 חודשי התיישנות בחביות עץ אלון צרפתי (שליש חדשות). צבע אדום עמוק. אף עוצמתי ובו פרי אדום ושחור, תבלינים, טבק ומעט עור. גוף מלא. 15% כוהל בנפח.

כמה? 129 שקל

הכי מתאים ל: סטייקים, קדירות בקר.

דבר המבקר: אם יין הסירה מהפסקה הקודמת מייצג את ממד האיפוק בעשייה הייננית של אורטל, זה הנוכחי מייצג את הפן העוצמתי. האף מלא בכוח וכמוהו גם החיך. כל זה אינו הופך את היין לכזה העשוי ברוח העולם החדש. גם כאן, העץ מוחזק רק שהפרי מלא כוח ועוצמה. קברנה סוביניון מעניין שיש בו מידה של פראות. הפרי נהדר, כמו בכל היינות של אורטל והחווייה כולה היא של יין מעניין, אחר.

תמורה לכסף: 3.5/5 (טובה).

בעשר מילים: לא כל אחד יתחבר ליין הזה; אלו שכן, ימותו עליו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully