וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קנו לעצמכם מתנה לחג: ספרי בישול חדשים לפסח 2015

1.4.2015 / 11:15

בספר בישול אחד מדברים במשך 190 עמודים על קוסקוס, בשני טובי השפים נותנים לכם מתכונים שהם גם הפעלה ובשלישי עוסקים בתרבות השתייה בישראל. איזה ספרי בישול חדשים כדאי לקנות כמתנה לפסח?

שעות שמחות. מאת: מירה איתן. צילום: מיכל רביבו. סגנון: גליה אורנן. הוצאת לאנץ' בוקס. 240 עמ'. 98 שקלים

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

דבר המו"ל: מירה איתן מכירה את דלפק המשקאות מכל צדדיו – כברמנית, בליינית, כתבת בתחום היין והאוכל ועוד. את כל נסיונה ערבבה לקוקטייל אישי מאוד - איתן משתפת את הקוראים במתכונים, אנקדוטות, היסטוריה וסיפורים שהם חלק בלתי נפרד מתרבות האלכוהול והשתייה בארץ ובעולם.

צילום, עריכה וסגנון: יש ספרים שכל מה שמתחשק לעשות איתם זה לדפדף ללא הרף, כשמכל עמוד ניבט סיפור מרתק וקולח שנגמע בשקיקה כמו קוקטייל משובח. המינון בין מתכונים, סיפורים וידע אינציקלופדי, מאוזן ומקיף, נותן מענה גם למי שמחפש ספר טיסה משעשע ותו לא, ומעניק צ'ייסר מכל מה שחשוב בארון האלכוהול מבלי לקחת את עצמו יותר מדי ברצינות. גם המושגים הכי מורכבים מקבלים כאן הסבר נגיש שידבר גם למי שעולמו האלכוהולי מסתכם בבריזר. את כל זה איתן עושה בלי שמץ פלצנות, כמצופה מברמנית, בגובה העיניים.

מה שכן: אם וכאשר תתרחב תרבות השתייה בישראל, הספר הזה ישמש ללא ספק אבן דרך. בינתיים, תרבות השתייה בארץ מצומצמת מאד ומדברת לחבורה קטנה של אנשים, רובם ככולם ממעמד חברתי מסוים. למרות נגישותו של הספר, ככל הנראה נתח נאה מהישראלים לא יבינו על מה המהומה.

מתכונים שעושים חשק: סינגפור סלינג (עמ' 80) מרגריטה קפואה (עמ 131).

למי קונים? חיות לילה, בליינים, ובורים מוחלטים בעולם השתייה שרוצים לנער את האבק מארון המשקאות. הספר יכול לספק שפע מקורות השראה לנושאי שיחה וסיפורים פיקנטיים לדייט על הבאר.

תאנים צלויות ועדשים כתומות. מאת: כרמית אלקיים. צילום: מיכל רביבו. הוצאת לאנץ' בוקס. 271 עמ'. 108 שקלים. כשר

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

דבר המו"ל: כרמית אלקיים יוצאת משחקי השף ידועה גם כ"מבריאת מטבחים", מאמנת אישית שעוזרת לעבור לתזונה איכותית, טעימה ובריאה יותר. בספר שלל מתכונים שמיועדים למי שמעוניין לעשות שינוי בהרגלי האכילה שלו.

צילום, עריכה וסגנון: הרתיעה שמעורר המטבח הבריא נעוצה בראש ובראשונה בסטריאוטיפ ההתעסקות המרובה בהשרייה וההכנות מראש שהוא דורש לכאורה. מה שיפה בספר הוא שהחשש הזה נהדף בקלות עם טיפים לקיצור זמנים, ומתכונים פשוטים כמו סלט גזר או חטיף תפוחים מיובשים, שמורידים את מפלס החרדה. עוד אלמנט חשוב פה הוא המסר המרגיע של "הכל במידה". בניגוד למתחרים בז'אנר המתכונים לא מושתתים רק על שמן קוקוס וטחינה - ובתפקידי אורח מופיעים גם חומרי גלם שהם בגדר הרג ובל יעבר של הבריאותנים: שמנת מתוקה, חמאה, בשר וגבינות שמנות כמו ריקוטה וחלומי, כך שכל אחד יוכל למצוא את עצמו בספר. המסקנה מהצילומים מעלימה את הספקות האחרונים- האוכל הבריא מגרה בהחלט.

מבחינת מבנה הפרקים יש קצת בלגן. זה מתחיל טוב עם "איך מתחילים לשנות" אבל בהמשך הספר, למשל בהקדמה שלפני פרק בשרי, אלקיים מדברת בעיקר על אוכל טבעוני דווקא. הבחירה לסיים עם מתכונים ממשחקי השף נחמדה, אבל חבל שהיא מסתיימת בארוחת החברים ממשחקי השף עם 3 מתכונים תלושים של שאר המשתתפים. יתכן ואלקיים חשבה שמדובר בנספח בונוס לקוראים אבל בפועל לא כל המתכונים בריאים, ולא עושה חסד עם רוח הספר.

מה שכן: במעברים שבין כל פרק ובהקדמות שלפני המתכונים ניכר שהניסוחים הם הצד החלש בספר. ההקדמות נראות לעתים כמו אסופה מבולבלת של משפטים שתפורים כטלאי רופף ולא כטקסט קוהרנטי, והכתיבה היא לעתים קרובות בסגנון שבו מדברים ולא כותבים. "הכיף במתכון ... שאין צורך לטחון את הפרג – משתמשים בו בדרך הטבעית שלו", (עמ' 21) "עם זה, ברור שלא הכל יהיה טעים לכולם" (עמ' 93) או ה"השכן שלי היה מופתע שיש מישהו שממש מוכן".. (עמ' 190).

מתכונים שעושים חשק: פנקייק פרג (עמ' 21) מאפה תרד וגבינות (עמ' 103) עוגת קפה ופקאן מסוכר (עמ' 153).

למי קונים? אלה שהדיאטנית נוזפת בהם, למי שרוצה להפסיק עם הדיאטה ולעבור לאורח חיים בריא, טבעונים ושוחרי בריאות שנמאס להם לאכול טחינה כל היום והורים שרוצים להכניס לילדים תזונה בריאה מהדלת האחורית.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל

ספר המתכונים של מתוקה. מאת: מירי ארזי. צילום: שרית גופן. הוצאת כתר. 193 עמ'. 88 שקלים. כשר חלבי.

ספר הבישול של מתוקה. הוצאת כתר,
ספר הבישול של מתוקה/הוצאת כתר

דבר המו"ל: מירי ארזי, בעלת רשת הקונדיטוריות המצליחה מתוקה, שאין ישראלית ממנה, מגישה ספר לחובבי אפייה מתחילים ומנוסים כאחד, שמשלב מתכונים ברמות קושי שונות.

צילום, עריכה וסגנון: שמות הפרקים עושים חשק לבשל (למשל פרק ה"החייל שלי חזר"). התמונות של שרית גופן משגעות, הסטיילינג צבעוני ומגרה, ויש הקדמה קצרצרה וקולעת לכל מתכון. כמו כן יש גם טיפים קטנים למתכונים שעושים את ההבדל בין תוצאה בינונית למושלמת, ובכלל, לארזי יש יכולת נפלאה לפשט גם מתכונים מסובכים. חלק המלוחים יותר חלש בספר, לדוגמא, "רקיקי פרג" (יש דבר פחות מעורר תאבון מהמילה רקיק?) ו"קיש בצל אישי עם ביצת עין" שלא הצליחו לתפוס את בלוטות הטעם כמו סקצית המתוקים. אהבנו מאוד את ההברקות בחלק המסיים של הספר עם טיפים קטנים ושימושיים לשדרוג האפייה כמו עלי שוקולד, שקדים מקורמלים, ואבקת סוכר צבעונית.

מה שכן: חלק ניכר מהמתכונים בספר נמצאים על הגבול הדק שבין קלאסיקה לבין מתכון מיושן, כמו עוגת פרימדונה, ג'לי שמפניה או טארט פירות צבעוני שנראה היישר מהאייטיז.

מתכונים שעושים חשק: שרלוטקה (עמ' 20), בריוש גבינה ודובדבנים (עמ' 130) קראמבל נקטרינות טבעוני (עמ' 164).

למי קונים? לדודה הבשלנית, חובבי אפייה בכל רמות הקושי, אמהות לחיילים ולמי שנוטה לנוסטלגיה במטבח.

ספר הקוסקוס הגדול מאת: חנה סרור. צילום: אורי וחנה סרור. הוצאת כנרת זמורה ביתן. 191 עמ'. 69 שקלים.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

דבר המו"ל: ספר זה כולו אהבה לקוסקוס, ומציע מתכונים רבים ומגוונים שנאספו עם השנים.

צילום, עריכה וסגנון: לפני שניגשים לספר עולה תהייה מתבקשת - מה כבר אפשר לכתוב על קוסקוס שיחזיק ספר שלם? ובכן, אפשר גם אפשר. הספר מקיף ויסודי, ופותח את העיניים לים של אפשרויות לבישול עם קוסקוס - כבסיס עם כמעט כל דבר, קטניות, מוצרי חלב, דגים, ירקות ואפילו פירות. הספר נפתח במבוא מקיף מאוד שעוסק בכל הניואנסים שצריך לדעת והכלים הנדרשים בהכנת הקוסקוס המושלם. סרור מביאה לעולם מתכונים אותנטיים בני 700 שנה שהשתמרו עד היום ומתבלת בסיפורים ממרוקו שנקראים בשקיקה ובאימרות מרוקאיות עממיות.

מה שכן: עקב האכילס שצילמו סרור ובעלה הוא כמובן התמונות. לזכותם ייאמר שלא פשוט לצלם מנות מהמטבח הביתי בצורה מחמיאה, וחלקן יצאו כאן יחסית לא רע. אבל בספר כזה עם מנות צבעוניות כל כך, מתבקש צילום מקצועי יותר שיעורר גם את החשק לבשל ולא רק לקרוא את הטקסט.

מתכונים שעושים חשק: קציצות מתוקות (כפיתאת חלואת עמ' 60), קוסקוס עם טנזיה (עמ' 100) עוגת קוסקוס (פארקה, עמ' 178)

למי קונים? בשלנים ביתיים שאוהבים מסורת ולמי שרוצים ללמוד על הדרך לבשל כמו סבתא.

שף בוקס. מאת: מבחר שפים מובילים. צילום: בן יוסטר. 30 מתכונים , 16 צנצנות. 169 שקלים.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

דבר המו"ל: חברת הסטארט אפ הקולינרי שף בוקס מציגה את סודות התיבול – ספר בישול חוויתי עם מתכוני מנות של טובי השפים וגם 16 צנצנות זכוכית מלאות תבלינים לשימוש בתוך המתכונים. בין המשתתפים: רושפלד, עומר מילר, שאול בן אדרת וארז קומרובסקי.

צילום, עריכה וסגנון: שיחוק מגניב ומרענן שמצליח לחדש דווקא בקנקן ולא במה שבתוכו, ולפרוץ את גבולות ספר הבישול. המתכונים כתובים על גבי כרטיסיות, שנוחות מאוד לעבודה במטבח. הצילומים של בן יוסטר נפלאים ורוב המתכונים פשוטים למדי ומעוררים רצון להכין אותם ויפה שעה אחת קודם. מתנה ריחנית וורסטילית שהיא גם הפעלה, ולמי שמעדיף, ניתן להשתמש רק בצנצנות התבלינים למה שתרצו, בלי הכרטיסיות.

מה שכן: אפשר להשתמש בתבלינים בלי הכרטיסיות אבל לא בכרטיסיות בלי התבלינים. זאת, בגלל שעל גבי הכרטיסיות התבלינים כתובים כמספרי צנצנות (תבלין מספר 7). לכן, אי אפשר להשתמש במתכונים שלא במסגרת שף בוקס, אלא צריך "לתרגם" כל רכיב. חוץ מזה, היה נחמד לו הייתה כרטיסיית תוכן עניינים ומספור לכרטיסיות, כדי שיהיה קל יותר לאתר את המתכון המבוקש.

מתכונים שעושים חשק: טאג'ין עוף עם שומר ואפונה של יוסי שטרית, פסטה חריפה אש של שאול בן אדרת, שוקי עוף ופתיתים בראס אל חנות של עומר מילר.

למי קונים? למי שמאס בספר הבישול הסטנדרטי, ומחפש חדשנות מגניבה. מתאים לבשלנים בכל רמות הקושי.

סיקור מיוחד: פסח בוואלה אוכל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully