וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סותם עורקים: מאפה לחם אבוד עם שמנת וסלמון מעושן

בלי הכנה של בצק, מנצלים את שאריות הלחם מאתמול למנה משגעת. מוסיפים ללחם גבינה מגוררת וסלמון מעושן, ונותנים לכל הטוב הזה לבעבע בתנור עד שמתקבל מאפה רך מבפנים ושחום מבחוץ

מאפה לחם אבוד עם סלמון. נמרוד סונדרס
מאפה סלמון/נמרוד סונדרס

כשמתחילים הגשמים הראשונים, זה סימן מוסכם להכניס מאפה לתנור, כזה שממלא את הבית בניחוחות. את ההשראה למתכון קיבלתי ממתכון נפלא אחר של אשף הבצק ארז קומורובסקי שהפליא לשלב בין מאפה חלת בריוש תוצרת בית לנתחי סלמון מעושנים. המתכון שלו אמנם השאיר בי טעם של עוד אבל אני מודה באשמה שהכנת בצק שמרים, התפחה של לילה, רידוד ושוב התפחה הם משהו שדורש ממני מאמץ, זמן ותכנון מראש.

המתכון הזה דומה יותר לברד פודינג מלוח או למעין מאפה פרנץ' טוסט והוא לא דורש הכנה של בצק. הצרפתים מכנים אותו בשם הפיוטי "לחם אבוד" וזה בדיוק מה שזה. את שאריות הבאגט או הלחם מאתמול שהתייבשו ו"אבדו" טובלים בשמנת וביצים, ובגרסה המלוחה שלנו מוסיפים עשבי תיבול, נתחי סלמון מעושן וגבינה קשה מגוררת ונותנים לתבנית לבעבע בתנור עד שמתקבל מאפה רך בפנים ושחום בחוץ.

זו מנה פשוטה להכנה שכיף לגוון איתה ארוחות ערב או ארוחות של שבת בבוקר עם המשפחה, אבל גם חגיגית מספיק כדי להביא אותה לבראנצ'ים וארוחות חלביות. היא דורשת השרייה של הלחם בבלילה ולכן אם רוצים להכין מראש אפשר לשים את כל החומרים בתבנית עד לילה לפני וברגע האחרון להכניס לתנור. הרגע הכי נכון לאכול אותה היא עם יציאתה מהתנור, למרות שחימום קצר יניב תוצאה טובה לא פחות.

לפני שמתחילים

• סוג הלחם- עדיף לבחור בלחם לבן כזה שיודע לספוג היטב את נוזלי הבלילה. אני מעדיפה לבחור בבאגט או לחם רוסטיק בעל מרקם רך ואוורירי בפנים וקרום פריך בחוץ. אם בוחרים בחלה מומלץ לא להשתמש בחלה מתוקה כיוון שמדובר במאפה מלוח וזה משתלב פחות טוב במתכון.

• טרי או יבש?- למרות שהרציונל אומר שעדיף להשתמש בלחם יבש (אבוד) ויש הנוהגים ליבש לחם טרי בתנור, לדעתי מתקבלת תוצאה טובה גם ללא הייבוש. אם כן תרצו לייבש מספיק לחתוך את הלחם לקוביות מראש ולהשאיר באוויר הפתוח לכמה שעות.

• את השמנת המתוקה ניתן להמיר בחלב או בחצי כמות חלב וחצי כמות שמנת. ככה גם נהנים וגם ייסורי המצפון פוחתים.

• השריית הלחם בבלילה- מספיקה השרייה של שעה ועד לילה במקרר.

חומרים לתבנית אינגליש קייק עמוקה:
300 גרם לחם (באגט, רוסטיק, חלה) חתוך לקוביות עם הקרום- בערך 4 כוסות
2 ביצים
1 חבילה שמנת מתוקה (אפשר להמיר חצי כמות בחלב או להשתמש בשמנת לבישול 10% שומן)
2 שיני שום
כפית מלח
פלפל שחור לפי הטעם
מעט אגוז מוסקט (אופציונלי)
4-5 ענפי טימין מופרדים לעלים או שמיר קצוץ.
100 גרם סלמון מעושן
חמאה לשימון
3/4 כוס גבינה קשה מגוררת (מוצרלה, גאודה פרמזן, קשקבל)


אופן ההכנה:
1. בקערה גדולה מערבבים שמנת, ביצים, שן שום אחת כתושה, מלח, פלפל, אגוז מוסקט וטימין (אפשר להשאיר קצת עלים לקישוט לפני ההגשה).

2. מוסיפים את קוביות הלחם ומערבבים היטב עד שכולן מצופות.

3. משמנים את התבנית במעט חמאה ובשן השום השנייה (חותכים ממנה פרוסה כדי לפתוח אותה ועוברים על תחתית ודפנות התבנית כפי שעשינו עם החמאה).

4. חותכים את הסלמון לנתחים.

5. מניחים כמחצית מכמות הלחם הטבול בבלילה בתבנית המשומנת, מניחים עליו כמחצית מנתחי הסלמון ומפזרים כמחצית מכמות הגבינה המגוררת (את השאר שומרים לחלק האחרון של האפייה).

6. מניחים את שארית הלחם הטבול בתבנית, ובין הקוביות "זורעים" את שאר נתחי הסלמון כך שרובם מוחבאים בין הקוביות וקצותיהם רק מבצבצים. שופכים את שארית הבלילה הנותרת בקערה על הלחם שבתבנית.

7. עוטפים בנייר כסף ומכניסים להשריה של שעה ועד לילה במקרר.

8. מחממים תנור ל-180 מעלות. כשהתנור חם מכניסים את המאפה עם נייר הכסף לבערך 30 דקות או עד שמאפה מתחיל להשחים. מסירים את נייר הכסף, מפזרים את הגבינה המגוררת הנותרת ומכניסים ל-10 דקות נוספות עד שמתקבל מעטה שחום ופריך.

9. מוציאים, מפזרים מעט מעלי התבלין ומגישים.


עוד שחיתות: תפוחי אדמה מטוגנים מושלמים
חלת הבצל של אגאדיר
עוד מתכונים ללחם אבוד

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully