וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לקראת חנוכה 2015: מצעד הסופגניות הגדול

23.11.2015 / 17:42

איזו סופגניה הפילה אותנו, איזו מאפייה מספקת את "הטעם של פעם" המושלם ואיפה המחירים שפויים? טעמנו למעלה מ-80 סוגים של סופגניות חמושים בכדורים נגד צרבת כדי לקבוע מהן הסופגניות המצטיינות של 2015

צילום: מערכת וואלה! אוכל עריכה: מאיה בן ניסן

וידאו: הסופגניות שטעמנו ודירגנו במערכת וואלה! אוכל

במשך שבועות טעמנו למעלה מ-80 סופגניות ודירגנו אותן על פי קריטריונים שונים כמו היחס בין המילוי לבצק, מידת השמנוניות, איכות המילוי והציפוי, מקוריות ובשורה תחתונה - האם טעים? כמו כן, על מנת לזכות בשיפוט הוגן, כל הסופגניות חולקו לקטגוריות כמו מיוחדות, טעם של פעם, טבעוניות או אפויות, ונשפטו במסגרת הקטגוריה שלהן.

המגמה הבולטת ביותר השנה היתה פרידה מהסופגניות המוגזמות, המקושטות והבומבסטיות, וניסיון לחזור לפשטות של הסופגניה. ועדיין, בתוך הפשטות לכאורה, היו מי שהצליחו לבלוט בזכות איכות חומרי הגלם, ביצוע מוצלח ומדויק ומקוריות ברעיון. בנוסף, ההשראות הבולטות לסופגניות הן קינוחים מוכרים, אהובים ואפילו נוסטלגיים, כמו למשל אוראו (אחד המילויים היותר פופולריים השנה), מלבי או באונטי, וקונדיטוריה אירופאית, כמו השוקולד הבלגי, המילפיי הצרפתי או היער השחור האוסטרו-הונגרי.

הטובות ביותר

הסופגניה הטובה ביותר לשנת 2015. בועז לביא,
המצטיינת שלנו. סופגניית היער השחור של ביסקוטי/בועז לביא

במקום הראשון: ביסקוטי עם סופגניית היער השחור

מאפיית ביסקוטי היא המנצחת הגדולה של השנה. הסופגניות שלה, אשר נעשות בעבודת יד, זיכו אותה בציונים הגבוהים ביותר גם בקטגורית הסופגניות הקלאסיות וגם בקטגורית המיוחדות, דבר אשר העניק לה ציון כללי של 9.1 (מתוך 10).

בדקנו את הסופגניה הקלאסית במילוי ריבת תות ונהננו מאוד בזכות בצק מעולה, ריבה טובה ובעיקר טעם של עוד. מבין קולקציית הסופגניות המיוחדות של המאפייה בלטה בגאון מעל כולם סופגנית היער השחור עם ציון 9.3. למרות הרעיון הלכאורה מיושן שמזכיר את בתי הקפה מראשית שנות ה-90, מדובר באחת הסופגניות המקוריות ביותר השנה עם שילוב מפתיע בין קרם דובדבני האמרנה לציפוי השוקולד המריר. ראוי לציין גם את סופגניית הטובלרון וסופגניית הטירמיסו שאהבנו במיוחד.

הסופגניות של ביסקוטי בהחלט מהוות דוגמה לטון הכללי והמאופק של המאפיות השנה, הצליחו לתת פרשנות עדכנית לטעמים לכאורה בנאליים ובעיקר - מוכיחות לכולם איך עושים את זה בצורה אלגנטית, מדויקת וטעימה. חובה לציין גם את המחיר השפוי: הקלאסיות מתומחרות ב-5 שקלים והמיוחדות ב-8 שקלים, בעוד סופגניות מתחרות עברו את רף ה-10 שקלים ואפילו גירדו את ה-20 שקלים. תמורה איכותית שהיא למעלה מראויה למחיר.

להשיג ב: ביסקוטי, רחוב הירקון 67 א.ת. בני ברק. 03-5704015/8. כשר

במקום השני: מאפיית רולדין עם סופגניית טרופיקנה

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל
הסופגניה במקום השני. רונן מנגן,
מרשימות וטעימות. קולקציית הסופגניות של רולדין/רונן מנגן

הקרב בין המקום השני לשלישי היה צמוד, והוכרע על חודה של עשירית הנקודה. רולדין מגיעה למקום השני עם ציון כללי של 8.3.

למרות שנדמה שרולדין היא הנערה שמגיעה למסיבת הפיג'מות בשמלת ערב מאחר ואף אחד לא עדכן אותה בדבר קוד הלבוש, היא עדיין עושה את זה בהמון סטייל. ראשית, מדובר בסופגניות מהממות, מעוצבות ושמחנו לראות שהשנה התפוגגו המזרקים המיותרים. בשנה הבאה, אולי גם הצ'ייסרים ייעלמו. שנית, הביצוע מעולה: הסופגניה הקלאסית במילוי הריבה היתה איכותית ולמרות שהיא נראית סטנדרטית היא מפתיעה לטובה את החיך. בקרב הקולקציה המונה לא פחות מ-10 סופגניות שונות, בלטה במיוחד הטרופיקנה: קרם מנגו ופסיפלורה עם ציפוי שוקולד לבן וקוקוס. היא מרשימה, טעימה ומתאימה גם לאלו שאינם בעניין של מתיקות יתר שוקולדית. סופגניה נוספת שזכתה לשבחים היא הפיסטאש אמרנה המורכבת ממילוי פיסטוק וציפוי דובדבנים מבריק ומגרה, אם כי למילוי הפיסטוק היה טעם מעט דומיננטי מדי של שקדים במקום פיסטוק.

להשיג ב: סניפי הרשת

במקום השלישי: לחמים עם סופגניית שוקולד

הסופגניה במקום השלישי. צילום: דניאל לילה,
שוקולד מתוחכם ואיכותי. הסופגניה של מאפיית לחמים/צילום: דניאל לילה

מאפיית לחמים מציגה השנה נבחרת מצומצמת של סופגניות קלאסיות עם ארבעה מילויים שונים: מרציפן, קרמל, שוקולד וריבת תות. בדקנו את סופגניות הריבה והשוקולד, ומצאנו בצק רך ונימוח ומילויים מפתיעים. המרקם של מילוי השוקולד מעולה: הוא לא סמיך ולא דליל מדי, וכך לא מדובר בגוש שוקולד בתוך בצק וגם לא במילוי שנשפך ומלכלך. בנוסף, המילוי נדיב וגם מתוחכם; הוא נראה פושטי, אבל מתגלה כשוקולד בלגי-מריר איכותי.

הסופגניה השניה, זו במילוי הריבה, מעלה נקודה חשובה. על פניו מדובר בסופגניה קלאסית אבל הריבה כל כך איכותית שבאופן אולי קצת אבסורדי, עלולה לאכזב את אלו המחפשים את הסופגניות הפשוטות. לא להתבלבל, מדובר בריבה טובה וטעימה, אבל מיועדת למיטבי לכת ומתאימה יותר לערב עם חברים אנינים מאשר להדלקת נרות עם המשפחה המורחבת. מה שכן, והדבר נכון לשתי הסופגניות, במדד השמנוניות יש מקום לשיפור.

ניתן להשיג ב: סניפי הרשת

סופגניות החן - חביבות הקהל

מאפיית טאטי לחם

סופגניות החן של טאטי. דניאל לילה,
אלגנטיות ומתומחרות בשפיות. הסופגניות של טאטי/דניאל לילה

הסופגניות של טאטי הן אלגנטיות, יפות ולא צעקניות. הבצק טוב ואווירירי, אם כי מעט שמנוני. שלוש הסופגניות שבלטו לטובה הן האוראו, המלבי והבאונטי. מילוי האוראו המבוסס על קרם פטיסייר היה עשוי כהלכה, הטעם של מילוי הקוקוס בסופגניית הבאונטי מרוכז וטוב, אך לא היה מספיק ממנו והמרקם של מילוי סופגניית המלבי טעים, יציב (אך לא מדי) ונדיב. המחיר הוא נקודה נוספת לזכות המאפייה, כאשר טווח המחירים נע בין 5.90 שקלים ל-6.90 שקלים בלבד.

ציון: 7.9

להשיג ב: דרך השלום 53, גבעתיים; רחוב אברהם גירון 3, אזור התעשייה יהוד. 03-5392500


קפה קדוש

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
קרם ערמונים איכותי ומפנק. קפה קדוש/מערכת וואלה!, צילום מסך

השחקנית החדשה השנה במצעד (אבל לא במגרש) היא קפה קדוש עם נבחרת סופגניות מרשימה, החל מסופגניות קלאסיות בציפוי סוכר (ולא אבקת סוכר) וריבה ועד סופגניה במילוי קרם ערמונים הונגרי. הסופגניות, המיוצרות בקונדיטוריה בקומה השניה של הקפה, ניחנות בבצק אוורירי, לא מדי שמנוני ואיכות ומקוריות המילויים מרשימה. טעמנו את סופגניית הפיסטוק שבה המילוי נדיב מאוד אך מעט נוזלי מדי, דבר אשר פוגם בחוויה. סופגניית הערמונים לעומת זאת ניחנת במילוי נדיב ויציב וטעם עז ומיוחד של ערמונים אמיתיים. טווח המחירים נע מ-7 שקלים ל-16 שקלים.

ציון: 7.8

להשיג ב: קפה קדוש, שלומציון המלכה 6, ירושלים. 02-6254210. כשר


קונדיטוריית שמו

הסופגניות של מיקי שמו. דניאל לילה,
סופגניות השוקולד בלטו לטובה. קונדיטוריית שמו/דניאל לילה

הקונדיטור מיקי שמו יוצא כרגיל בקולקציית סופגניות משובבת עיניים ומפונפנות. הסופגניות השיגו ציון גבוה יחסית במדד הטעם (7.9), אך שאר הקריטריונים לא היו יציבים. הסופגניות שבלטו לטובה הן סופגניות הקיפוד, הפררו רושה והטוטאל שוקולד בזכות טעם עשיר של שוקולד מריר איכותי. דווקא סופגניית המונט-בלאן הנמכרת בלא פחות מ-19 שקלים השיגה את הציון הנמוך ביותר. בנוסף, סופגניית הפאי לימון היתה מתוקה מדי, והנבדקים היו שמחים למעט יותר חמצמצות.

ציון: 7.3

להשיג ב: סניפי הרשת

טעם של פעם

מאפיית מרציפן

הסופגניה של פעם. צילום: מתן שופן,
שנות ה-80 התקשרו, ואנחנו רוצים לחזור לשם. הסופגניות של מרציפן/צילום: מתן שופן

המאפייה הירושלמית הותיקה כבשה אותנו עם סופגניה שבביס אחד מלא אהבה הצליחה להחזיר אותנו לימי הילדות העליזים שבהם לא היה אכפת לנו משומן טראנס. הבצק טוב ואינו שמנוני, הריבה הורודה נדיבה ובמרקם המדויק ואבקת הסוכר מלכלכת את כל הפנים ומעלה חיוך דבילי. המחיר עומד על 5 שקלים לסופגניה.

ציון: 8.1

להשיג ב: מרציפן, אגריפס 44, ירושלים. 02-6232618. כשר.


מאפיית בונז'ור

סופגניות בונז'ור. סטודיו אסם,
סופגניות בונז'ור/סטודיו אסם

גודל מצוין, יחס טוב בין המילוי לבצק, לא שמנונית מדי וריבה שעושה לנו כיף בלב: הסופגניה הקלאסית של בונז'ור בהחלט מספקת את הסחורה, ויותר מזה. לעומת זאת, סופגניית השוקולד היתה פחות מוצלחת, ואנחנו ממליצים להתמקד על זו עם הריבה. המחיר גם הוא מהווה יתרון משמעותי כאשר מחירי הסופגניות נעים משקל אחד ל-3.5 שקלים.

ציון: 7.9

ניתן להשיג ב: מאפיות מגה השונות ובמאפיות הפרטיות.

המשתלמות

מאפיית ברמן

הסופגניות הכי משתלמות. צילום: אסף אמברם,
יפות ולא קורעות את הכיס. הסופגניות של ברמן/צילום: אסף אמברם

כשרוצים לפנק אבל לא רוצים לקרוע את הכיס, הסופגניות של ברמן עושות את העבודה. הסופגניות המיוחדות של המאפייה בטעמי אוראו, שוקולד או ריבת חלב, נמכרות במחיר של 6.8 שקלים ומספקות תמורה טובה למחיר. הטועמים שלנו אהבו את הרעיון, הנראות והביצוע של סופגניית האוראו וגם ציינו לטובה את סופגניית ריבת החלב עם מילוי טראשי וטעים. מה שכן, היינו שמחים לקצת יותר נדיבות במילויים.

ציון: 7.4

ניתן להשיג ב: סניפי הרשת


קפה ביגה

סופגניות קפה ביגה. אלעד גוטמן,
סופגניות קפה ביגה/אלעד גוטמן

הסופגניה הקלאסית של ביגה קיבלה ציונים נמוכים בקרב הטועמים, אבל הסופגניות המיוחדות של הרשת, בהשוואה למחיר, הצליחו להציל את הכבוד. סופגניית השוקולד הפתיעה לטובה, ולמרות שהמילוי לא היה נדיב, ציפוי השוקולד פיצה על כך. סופגניית קרם הווניל גם כן היתה מוצלחת למדי, כאשר הפעם המילוי היה נדיב מאוד אבל יחד עם זאת יציב. הבעיה הקטנה היא מתיקות היתר שלא מתאימה לכולם.

ציון: 6.9

להשיג ב: סניפי הרשת

נאמן קונדטוריה וקפה

רשת הקונדיטוריות יוצאת השנה עם נבחרת סופגניות בעבודות יד. גם במקרה שלהם, הסופגניות הקלאסיות לא הצליחו להרשים במיוחד, אבל היו כמה מיוחדות שעשו את העבודה. חיבבנו במיוחד את הניו יורק סטייל במילוי שמנת ותותים. היא אמנם סבלה מכמות גדולה של מילוי, חיסרון שחזר ברוב הסופגניות, אבל נראית טוב, מקורית וטעימה. הבצק ככלל היה יחסית לא שמנוני ואוורירי. המחירים נעים מ-4 שקלים ל-7.5 שקלים ליחידה.

ציון: 6.8

להשיג ב: נאמן קונדיטוריה וקפה, קניון איילון וקניון גבעתיים


קונדיטוריות שני

סופגניות של שני. אפיק גבאי,
סופגניות של שני/אפיק גבאי

הקונספט שנבחר השנה לקולקציית הסופגניות, אשר מחיריהן נעים מ-5 שקלים עד 9 שקלים, הוא עמים. כלומר, כל סופגניה היא בהשראת מדינה או עם אחר, כמו למשל: ישראלית, דרוזית, איטלקית, אמריקאית או תאילנדית. הרעיון נחמד, הביצוע לעומת זאת קצת פחות - בעיקר של התאילנדית במילוי מוזר מדי של פניני טפיוקה או הברזילאית עם מילוי אסאי לא מודגש שגרם גם לסופגניה להתפרק. יחד עם זאת, שתי סופגניות הצליחו להציל את המצב: הבלגית עם מילוי שוקולד וציפוי כדורי שוקולד קטנים והאמריקאית עם מילוי של קרם שמנת וציפוי של שברי עוגיות. הבלגית היתה מעט מתוקה מדי, אבל השילוב בין כדורי השוקולד הקראנצ'יים למילוי הקרמי נתן לה נקודות בונוס. האמריקאית היתה גדולה ומפנקת, אם כי המילוי לא היה מספיק מורגש.

ציון: 6.6

להשיג ב: סניפי הרשת

הטבעונית הטובה ביותר

הסופגניה הטבעונית הכי טובה. צילום: שי בן אפרים,
לא היו לה באמת מתחרים. הסופגניות של הפטיסרי הטבעוני סידס/צילום: שי בן אפרים

למאפיית סידס הטבעונית לא היו באמת מתחרים השנה. מאפיית מתוקה למשל ניסתה את מזלה עם סופגניה טבעונית, אך מדובר במאפה דחוס שהזכיר יותר עוגה אישית או מאפין מאשר סופגניה. גם רשת פיס אוף קייק יצאה עם סופגניות טבעוניות בצורת דונאטס, ולמרות שהמרקם שלהן היה הכי דומה למקור, הן היו שמנוניות בצורה בלתי רגילה (לכן אולי יהיה מדויק יותר לומר שהן יותר מזכירות ספינג'). בכלל, אף על פי שהטבעונות מאוד נוכחות בארצנו, מעט מאוד מאפיות מספקות אופציות טבעוניות. לסופגנית ה"גבינה" (על בסיס קשיו) של סידס לעומת זאת יש ציפוי הורס ומילוי חמוץ-מתוק שמאוד מזכיר את המקור הגבינתי (אם כי, הוא היה מעט קמצני). בהשוואה לסופגניות טבעוניות, מדובר בבצק טוב ולא דחוס ובסופגניה יחסית ראויה. המחירים נעים מ-7 שקלים ועד 9 שקלים.

ציון: 6.3

להשיג ב: סידס, קינג ג'ורג' 97, תל אביב. 03-5404006

האפויות הטובות ביותר

בוטיק סנטרל

האפויה הכי טובה. חגית גורן, ספק 500
בצק שנמס בפה. הסופגניות האפויות של בוטיק סנטרל/ספק 500, חגית גורן

מספר מאפיות ניסו השנה לצאת עם סופגניות אפויות, אבל רק אחת עשתה זאת כמו שצריך. נראה כי המאפיות ויתרו על המאמץ לאפות סופגניות שירגישו כאילו מטוגנות, ויצרו מאפים שנראים כמו סופגניות, אך רובן עשויות מבצק המזכיר בריוש צרפתי עתיר חמאה. קולקציית הסופגניות האפויות של בוטיק סנטרל גם היא כזאת וכוללת ארבעה מילויים: תות, וניל, נוטלה וריבת חלב. הסופגניות במילוי הנוטלה וריבת החלב היו הפחות מוצלחות: המילוי לא היה נדיב במיוחד ונדמה שמדובר פשוט בממרח מקופסה שהוחדר למאפים, דבר שיצר מילויים מוצקים מדי. סופגניית הריבה היתה מוצלחת, אך הטובה מכולן היתה זו במילוי הווניל: קרם וניל איכותי, אמיתי, יציב אך לא מדי וגם נדיב. הבצק של כל הסופגניות היה איכותי ממש נמס בפה, אך למען תיאום ציפיות - חשוב לזכור שזו לא באמת סופגניה כפי שאנחנו רגילים. המחיר: 6.5 שקלים ליחידה.

ציון: 8.25

להשיג ב: סניפי הרשת


מאפיית פיס אוף קייק

סופגניות אפויות של פיס אוף קיק. גרדה גלזר
פאי לימון מצוין, הקלאסי קצת פחות. הסופגניות האפויות של פיס אוף קייק/גרדה גלזר

פיס אוף קייק הגדילו לעשות השנה ויצאו עם 3 קולקציות: מטוגנות, אפויות וטבעוניות. מבין שלושתן, האפויות בלטו במיוחד. מדובר במיני מאפי בריוש יפהפיים וקטנטנים עם מילויים וציפויים שונים. ראוי לציין את סופגניית הפאי לימון שהיתה מקורית, טעימה, לא מתוקה מדי ומבוצעת כהלכה. הסופגניה האפויה הקלאסית לעומת זאת היתה סתמית ולא הרשימה במיוחד. המחיר למארז של 11 סופגניות אפויות קטנות עומד על 79.90 שקלים.

ציון: 8

להשיג ב: סניפי הרשת


מאפיית ג'ייקובס

סופגניות אפויות של ג'ייקובס. אסף אמברם,
סופגניות אפויות של ג'ייקובס/אסף אמברם

מרבית הטועמים בצוות השופטים ציינו לטובה כי הסופגניות לא מרגישות אפויות: הבצק נגיס וטעים והמרקם שלו טוב, אך היו גם מי שציינו שמדובר במעין לחמניה מתוקה. מבין הסופגניות המיוחדות בקולקציה, אלו שהרשימו היו האוראו המושחתת והמילקי שהיתה קלילה ונחמדה. שאר הסופגניות התקשו מעט בביצוע, כמו סופגניה בטעם עוגת ביסקוויטים נוסטלגית עם מילוי לא מספיק נדיב שגרם לבצק להרגיש יבש מדי.

ציון: 7

להשיג ב: ג'ייקובס, איתן 1 (מתחם הקאנטרי החדש), קריית אונו 03-5511333, או החרושת 19, רמת השרון 03-5491000

היציאות המיוחדות של השנה

מאפיית לחמים עם סופגניות קטנטנות במשקל

היציאה המקורית של השנה. צילום: דניאל לילה,
לנשנש בלי הפסקה. סופגניות קטנטנות של מאפיית לחמים/צילום: דניאל לילה

מאפיית לחמים יוצאת השנה עם מיני סופגניות, ללא מילוי, מצופות סוכר וניל גבישי ונמכרות במשקל. הן כיפיות, לא שמנוניות, לא עושות הרבה רגשות אשם (זה בתנאי שאכלתן רק אחת) וכמובן מאוד טעימות. גודלן הקוקטי הופך אותן לאידיאליות עבור המסתפקים במעט (אנשים מזן "רק מיישרים את העוגה") ומעניק להן מראה אלגנטי שמתאים גם לאירוח. החיסרון היחיד הוא שחייב לאכול אותן מהר ועדיף על המקום (על פי היצרן, תוך שעה מרגע יציאתן מהשמן). המחיר הוא 19 שקלים ל-100 גרם, ואפשר גם לרכוש בנפרד מטבלים כמו קרמל, ריבה או שקדים.

ציון: 9

להשיג ב: לחמים, סניף חשמונאים 103, תל אביב. 03-5618111. כשר


קונדיטוריית מתוקה עם עוגת סופגניות

עוגת סופגניות של מתוקה. בני גמזו לטובה,
מושלמת לאירוח. עוגת סופגניות של מתוקה/בני גמזו לטובה

בעוד הסופגניות של רשת מתוקה לא הרשימו, דווקא עוגת הסופגניות הצליחה להדליק את חבר השופטים. כולם הסכימו שמדובר ברעיון מקורי: מאפה גדול, סוג של לחם קופים אם תרצו, המורכב מכדורי בצק במילויים שונים כמו ריבת חלב, אייריש קרים או שוקולד. כך, כל אחד יכול לתלוש לו חתיכה ולאכול. כיף גדול ומעולה לאירוח במרכז השולחן. הבצק הוא לא בצק סופגניות קלאסי אלא מזכיר יותר את הבריוש או השמרים, והמחיר הוא 59 שקלים.

ציון: 8.4

להשיג ב: סניפי הרשת ובהזמנה מקוונת


רשת רולדין עם קרולדין

קרולדין של רולדין. רונן מנגן,
קרואסון מטוגן עם מילוי שוקולד לבן. קרולדין/רונן מנגן

לצד קולקציית הסופגניות של רולדין, הרשת יוצאת גם עם מוצר חדש: קרואסון מטוגן במילוי קרם שוקולד לבן וציפוי סוכר וניל במחיר של 6 שקלים. הרעיון אמנם מזכיר את הקרונאט הניו יורקי, אבל הביצוע טוב, ברוח הדונאטס האמריקאיים שמאוד חסרות בארץ. טעים, לא יבש ולא שמנוני מדי. עם זאת, מתאים רק לאלו שבאמת, אבל באמת, אוהבים מתוק.

ציון: 7.9

להשיג ב: סניפי הרשת



שאר המאפיות שהשתתפו במדגם: טוצ'קה, נומילי, בייקרי, דלאל, ברד סטורי, ממבו, לחם יין, קפה גרג, ביי דה ווי וה-ג'לטרייה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully