וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מאחורי הקלעים של תעשיית פיתוח הירקות והפירות

לימון בלי חרצנים, תפוז דם עשיר בליקופן וכרובית שנראית כמו חייזר: ישראל היא אחת המעצמות המובילות בפיתוח והשבחה של פירות וירקות, ובתוכנית אולפן מיוחדת קיבלנו הצצה למאחורי הקלעים של התעשייה הזו

יח"צ - חד פעמי

"ישראל נחשבת לאחת מחמש המדינות המובילות בתחום המצויינות החקלאית", אומר דורון מאיר, מנהל ייבוא ופיתוח שוק מקומי בחברת הזרע, בשיחה באולפן וואלה! NEWS על השבחה ופיתוח זנים של פירות וירקות. לצידו באולפן התארח גם פרופסור איתמר גלזר, סגן מנהל מכון וולקני, אשר הסביר מהי בדיוק השבחה של פירות וירקות, "לוקחים זנים של פירות וירקות, ומכניסים בהם תכונות שיש בהן יתרון מסוים שמעוניינים בהם".

הוא מסביר כי בעבר ההשבחה נועדה על מנת להגדיל את ההיצע ובמקביל לספק לירקות ולפירות חיי מדף ארוכים יותר. היום הפוקוס בתעשייה הזו השתנה: "היום אנחנו חוזרים ומחפשים מרכיבים של בריאות. רוצים להשביח ארומה וטעם. טוענים שאיבדנו את הטעם. משביחים כדי לשפר את האיכות והמראה והטעם של הפירות".

עולה כמובן השאלה, האם להשבחה, שהיא למעשה התערבות יזומה בתהליכים טבעיים, יש מחיר בצורה של פגיעה סביבתית או דווקא ירידה בערכים תזונתיים? מאור משיב בשלילה, ומסביר: "אנחנו מפתחים את המוצרים כדי שיתאימו לתנאי הסביבה המשתנים בעולם. אם כמות המחלות והמזיקים עולה, אנחנו צריכים להתאים באמצעות השבחה את התכונות של הזנים שיתאימו למחלות או לחום ההולך ועולה". הוא מביא לדוגמה את שנת 2015, שהיתה השנה החמה ביותר, ולכן היה צורך להתאים את זני העגבניות כדי שיוכלו לצמוח ולהתפתח גם בתנאי הקיץ הקשים.

באילו פירות וירקות חדשים אנחנו עתידים להיתקל במדפים בשנים הקרובות? חברת הזרע אשר אחראית על פיתוח זן עגבניות המגי, השיקה לאחרונה את כרובית האלמוגים שכבשה את הרשת בזכות המראה יוצא הדופן שלה ונמצאת כבר בחנויות. מי שמטייל בעולם, בוודאי כבר נתקל בה בשווקים השונים, וחברת הזרע החליטה להביא אותה ולגדל אותה גם בארץ. פרופ' גלזר הסביר כי פיתוח זנים חדשים עשוי לקחת בין 8 ל-10 שנים, והביא לאולפן דוגמאות לפירות שנמצאים בשלבי פיתוח אחרונים כמו תפוז דם עם אקסטרה ליקולפן (כלומר מכילים ריכוז גבוה של אנטי אוקסידנטיים, נוגדי חימצון שמסייעים לתאים בגוף להתגונן מפני תאים סרטניים), תפוז שקל יהיה יותר לקלף אותו, לימון ללא חרצנים וגם אשכולית עליזה - הכלאה בין פומלה למנדרינה.

כרובית אלמוגים שלמה בתנור

כרובית אלמוג. הזרע,
כבשה את הרשת בזכות המראה יוצא הדופן. כרובית אלמוגים/הזרע

המתכון באדיבות חברת הזרע

מרכיבים:
מלח גרוס
חצי כפית פלפל גרוס
2 כפות שמן זית
2 שיני שום כתושות

אופן ההכנה:
1. מבשלים את הכרובית בצורתה השלמה ונקייה מעלים במי מלח (חצי בישול, כלומר עד שהיא מתרככת אך לא מדי. זמן הבישול תלוי בגודל הכרובית).

2. מוציאים את הכרובית ממי הבישול, מסננים את המים ומניחים לה להתקרר.

3. מרפדים תבנית אפייה בנייר אפייה, מניחים עליו את הכרובית, בוזקים מלח, פלפל שחור, שמן זית ושיני שום.

4. מכניסים לתנור שחומם מראש ל-180 מעלות. אופים כחצי שעה עד לזהבה קלה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully