וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שוק בריח ים: 6 תחנות חובה בשוק עכו

19.6.2016 / 11:14

מי שמגדיר עצמו חובב אוכל ועוד לא ביקר בשוק בעכו, חייב לעצמו ביקור בהקדם. השוק בעל ההיסטוריה הארוכה מלא בפנינות קולינריות, בעלי דוכנים עם הרבה ידע וסחורה משובחת וגם מסעדה מפתיעה עם בשורה חדשה

עז תלם עושה  שלום , שוק עכו. אפיק גבאי,
רחוב השוק בשוק עכו/אפיק גבאי

שוק עכו הוא מהשווקים המיוחדים בשווקי ארצנו. שוק עם היסטוריה ארוכה ושילוב של אלמנטים, שהופכים אותו לבולט ויוצא דופן, או בקיצור, יעד חובה לכל חובב אוכל. מעבר לקהל המקומי, השוק הוא מוקד עלייה גם לתיירים מכל העולם, שבאים לחוות, לטעום ולהריח קצת מההיסטוריה העשירה שלו. מי שהובילה אותנו בסיור בין התחנות השונות, היא הבשלנית והמתכונאית המוכשרת אינס (שילת) ינאי, שזמנה הפנוי מנהלת, ביחד עם אפיק הצלם, את בלוג הבישול 'תיק אוכל'. ינאי מכירה את השוק כמו את כף ידה, ויודעת לספר באריכות על המקום המיוחד.

כשמדברים על שוק עכו, קודם כל מדברים על העיר העתיקה, אותה אחת שנפוליאון לא הצליח לכבוש. אינס ממליצה להחנות את הרכב בחניון החפיר (ווייז מוצא את המקום בקלות), שנקרא כך מכיוון שהוא למעשה תעלת החפיר שהגנה על העיר. הכניסה לשוק מחניון זה הנושק לשפת המים, מובילה אל רחוב סלאח א דין ובו ממוקמות שלוש תחנות בסיורנו. ממשיכים פנימה ברחוב ומגיעים אל רחוב השוק המלא בדוכני מזכרות ושלל תיירותי וגם מסעדות ובאסטות לרוב. שוק, כבר אמרנו? בהמשך מגיעים לנמל העתיק של עכו, ובו התחנה האחרונה בסיור זה. בקרבת השוק תמצאו גם את הבזאר הטורקי. מתחם שהפך לפעיל ושוקק חיים בשנים האחרונות, אליו לא הספקנו להגיע, והוא ראוי וכבר קיבל כתבות משלו.

תערובות מיוחדות וצמחי מרפא אצל הזקן של התבלינים

איש התבלינים, שוק עכו. אפיק גבאי,
איש התבלינים, שוק עכו/אפיק גבאי

התחנה הראשונה שלנו בסיור היא הזקן של התבלינים. לפני הסיור אינס תיארה את החנות המקסימה של חסן שרכאווי (מזרחי בתרגום ישיר) ואשתו בהתלהבות רבה מאוד, ותוך דקה מהרגע שנכנסתי בפתחה הבנתי מדוע. שרכאווי קיבל את המפתחות לדוכן, הממוקם מול חומוס סוהילה (שתקבל כתבה משלה בהמשך) מזקן מרוקאי לפני 35 שנה. ומעבר לשקי התבלינים, הדגנים, האגוזים והקטניות שהוא מחזיק, הוא אוצר אמיתי של ידע קולינרי. שרכאווי מלקט, שומר ומשנן תרופות סבתא מכל העדות; של הערבים והנוצרים של עכו, ושל הזקנים היהודים שהגיעו מארצות ערב. במלאי יש לו עשרות סוגים של תבלינים, מהם הוא רוקח מאות תערובות מותאמות אישית לצורך הלקוח.

מה שהופך את החנות ליוצאת דופן, הן מטחנות התבלינים הממוקמות מאחורי הקופה וטוחנות כורכום, סומאק, פלפלים, פפריקה, כמון, קימל ועוד. הכל נטחן במקום ומול העיניים. אינס מתלהבת במיוחד מהכמון, שחסן טוחן פעמיים בשביל למצות את מלוא הטעמים שלו כשיצטרף לתבשיל. הוא גם טוחן פה גרגרי חיטה מלאה לקמח האיכותי ביותר שאפשר למצוא, מוכר פריקי – חיטה ירוקה מעושנת מהעונה האחרונה, ואני יכול להמשיך בתיאורים של התערובות והמרכיבים המיוחדים עוד ועוד, וגם זה לא יספיק לתאר כמה ידע ועומק יש באדם ובמקום המיוחד שבבעלותו.

רחוב סלאח א דין, מול חומוס סוהילה

חנות למשמעות

חנות למשמעות , שוק עכו. אפיק גבאי,
חנות למשמעות , שוק עכו/אפיק גבאי

בתפקידה הרשמי, וכשהיא לא מבשלת בפורמט כזה או אחר, אינס היא מנהלת השיווק של עמותת כוונים, עמותה לקידום צעירים עם צרכים מיוחדים. העמותה מספקת לחניכיה הכשרות מקצועיות, דיור ומקום בטוח ללמוד בו, כדי שיהיו עצמאיים ולא תלויים בעזרתם של אחרים.

החנות למשמעות, שצמודה לחנות של חסן, הוקמה בשנת 2009 ובה תוכלו למצוא מוצרים עם מסר סביבתי וחברתי, כאשר חניכים של העמותה עובדים בחנות לכל דבר ועניין. כל מה שנמכר כאן, החל מקערות חימר מושקעות, דרך כוסות וסינרים עם כיתוב ברייל, שמני זית, חליטות תה ועוד, מיוצר על ידי עמותות שונות ברחבי הארץ, אשר מספקות תעסוקה לאנשים עם צרכים מיוחדים. כל ההכנסות מהמכירות מתחלקות בין העמותות השונות, ככה שלא קונים רק מוצר, גם תומכים בעשייה אישית ומבורכת שמאחוריו, ומכאן שם החנות.

רחוב סלאח א דין, סמוך לזקן של התבלינים

עוד באותו נושא

משהו טוב קורה בשוק תלפיות בחיפה

לכתבה המלאה

כנאפה ובקלאווה בממתקי נצרת

ממתקי נצרת , שוק עכו. אפיק גבאי,
ממתקי נצרת , שוק עכו/אפיק גבאי

את חנות הממתקים והמתוקים הסמוכה לחנות למשמעות הקימה לפני 30 שנה משפחת קילאני, שלמדה את סודות הבצק, הסוכר והאגוזים בנצרת. כל מה שמוצג למכירה נאפה ומורכב במקום, החל ממגוון רחב של בקלאוות, שיערות קדאיף, בצק דקיק דמוי פילו ועד מספר סוגי כנאפה שסופגים בשמחה סירופ סוכר מתוק ומקושטים בפיסטוק ירוק כאזמרגד. לצד המתוק יציעו לכם פה גם קפה מריר וטוב בשביל האיזון.

רחוב סלאח א דין, סמוך לחנות למשמעות

דגי רייס א-דורה

עבד אה דורה , שוק עכו. אפיק גבאי,
עבד אה דורה , שוק עכו/אפיק גבאי

במתחם השוק של עכו דוכני דגים רבים. הקרבה הרבה לנמל מאפשרת לסוחרי הדגים פה להציג סחורה שפשוט לא מוצאים במקומות אחרים, הן מבחינת האיכות והן מבחינת המגוון. מבין הדוכנים הרבים שראינו (אינס ממליצה לא לשמור נאמנות לאחד ולקנות איפה שהכי יפה), אחד בלט לעין מכיוון שהיו בו רק שני סוגי דגים בעת הסיור: לוקוסים ופארידות.

הדוכן נמצא בבעלות משפחת א-דורה, וממוקם בנוחות מול חומוס סעיד. בני המשפחה העכואית יוצאים לים מזה שישה דורות (למעלה מ-200 שנה) ומוכרים את השלל היומי בדוכן בשוק כבר 50 שנה. עבד, שמצולם כאן עם הלוקוס, מספר שהם לא רוכשים דגים מחקלאות ימית, והולכים על איכות ולא על כמות. מומלץ להרים טלפון מראש לשאול מה דגו היום: 050-8276681

שוק עכו, מול חומוס סעיד

ירקות טריים ואיכותיים אצל סמי

עלי גפן,דובדבנים שעועית צהובה אצל סמי , שוק עכו. אפיק גבאי,
עלי גפן,דובדבנים שעועית צהובה אצל סמי , שוק עכו/אפיק גבאי

לצד הדגים הטריים, אל שוק עכו מתקבצים מיטב הפירות והירקות של הגליל, ויש כאן שפע רב של תוצרת עונתית טרייה ומשובחת, כולל תותי עץ שצצים ונעלמים כלעומת שבאו. אחד מהדוכנים האלו הוא הדוכן של סמי, שממוקם במיקום אופטימלי מול חומוס סעיד המהולל וליד הדוכן של משפחת א- דורה.

סמי נמצא כבר 30 שנה בשוק. כשהוא לא נמצא, אחיו מאייש את הבאסטה. לכאן מגיעה סחורה יפה במיוחד מהכפרים שבגליל, שמשתנה לפי העונה. בימים החמים תמצאו כאן פאקוס – בן דוד שעיר של המלפפון, עלי גפן טריים ויפים, במיה קטנה, עלי מלוחיה ולוביה גדולה. בימי החורף יש כאן עלים בשפע – עולש, חובזה, ג'רג'יר ועוד, ובאביב תפגשו כאן שקדים ירוקים פריכים וחמצמצים ושזיף ירוק ומלא אופי.

שוק עכו, מול חומוס סעיד

דגים בכל הצורות במסעדת אל מרסא

דגי ים מטוגנים באל מרסא, שוק עכו. אפיק גבאי,
דגי ים מטוגנים באל מרסא, שוק עכו/אפיק גבאי

תחנה אחרונה בסיור היא מסעדה, שהיא לא פחות מחלוצה בשוק - מסעדת אל מרסא (המעגן, בתרגום מערבית) של השף עלאא מוסא. מוסא הוא יליד עכו ועוד בגיל 16 החל לעבוד כשוטף כלים במסעדת אורי בורי המיתולוגית. משם התחיל לעבוד במסעדות שונות, ראשית בתל אביב ובהמשך במסעדות מכוכבות ברחבי אירופה.

לפני 4 שנים הגשים, יחד עם שותף, שהוא גם חבר ילדות בשם מרואן, את החלום הגדול שלו - לפתוח מסעדה שתגיש אוכל ערבי מודרני, תוך הישענות על חומרי הגלם המשובחים של עכו ומסורות הבישול שהתפתחו בה לאורך השנים. לאחרונה גם פתח בר בתוך המסעדה עם תפריט משלו, ובו הוא מארח ייננים לערבי יין, מאפשר להזמין ארוחות פרטיות לאירועים ועוד.

המסעדה ממוקמת ממש 15 צעדים מקו המים, ובהתאם התפריט נשען בעיקר על מנות דגים טריות: החל מדגים במגוון צורות כבישה לראשונות (כולל לקרדה ממש שווה), דגים קטנים מטוגנים, דגים שלמים צלויים או מטוגנים ופילטים במגוון רטבים. שימו לב למנות הספיישל שמתחלפות לפי השלל. המחירים: ראשונות החל מ-34 שקלים, עיקריות החל מ-70 שקלים, כולל תפריט עסקיות בצהריים (החל מ-72 שקלים).

אל מרסא. 04-9019281, רחוב תלמי, נמל הדייגים עכו, לא כשר

לעוד סיורי שווקים ופנינות קולינריות

תוצרת עונתית טרייה ומשובחת, כולל תותי עץ שצצים ונעלמים כלעומת שבאו

תותי עץ בשוק , שוק עכו. אפיק גבאי,
תותי עץ בשוק , שוק עכו/אפיק גבאי

כל מה שמוצג למכירה נאפה ומורכב במקום, ממתקי נצרת

ממתקי נצרת , שוק עכו. אפיק גבאי,
ממתקי נצרת , שוק עכו/אפיק גבאי

פארידות טריות טריות ברייס א-דורה

פארידות טריות בדגי רייס א-דורה , שוק עכו. אפיק גבאי,
פארידות טריות בדגי רייס א-דורה , שוק עכו/אפיק גבאי

כוסות ברייל בחנות למשמשעות

כוסות ברייל בחנות למשמעות , שוק עכו. אפיק גבאי,
כוסות ברייל בחנות למשמעות , שוק עכו/אפיק גבאי

מטחנות התבלינים שלא נחות לרגע אצל חסן שרכאווי

המטחנות של איש התבלינים , שוק עכו. אפיק גבאי,
המטחנות של איש התבלינים , שוק עכו/אפיק גבאי

טאבולה ים באל-מרסא

טאבולה ים באל מרסא , שוק עכו. אפיק גבאי,
טאבולה ים באל מרסא , שוק עכו/אפיק גבאי

עושר של פירות וירקות ממגדלים בגליל

ירקות שוק בכללי , שוק עכו. אפיק גבאי,
ירקות שוק בכללי , שוק עכו/אפיק גבאי
עז תלם

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully