וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

50 גוונים של אדום: מדריך פירות היער

20.6.2016 / 10:04

אמנם ישראל אינה מדינה חורפית במיוחד, אבל עדיין ניתן למצוא בה גידולים מקומיים של עצי פירות יער אשר כעת נמצאים בשיא עונתם. עמי ברקוביץ' מצפון רמת הגולן התנדב להסביר לנו על הזנים הנפוצים, וכמובן: יש גם מתכונים

פירות יער. ShutterStock
לא רק בריאים במיוחד, אלא גם טעימים ואידיאלים לקינוחים וריבות. פירות יער/ShutterStock

פירות היער, אף על פי שנפוצים בעיקר בארצות קרות, נמצאים בשיא עונתם דווקא בחודשי יוני-יולי. עמי ברקוביץ', המגדל את סחורתו בצפון רמת הגולן ומשווק אותה בשוק האיכרים בנמל ת"א, מסביר כי הפירות הללו גדלים על מינים נשירים, כלומר צמחים (לרוב עצים, אך לא בהכרח) שגדלים באזורים ממוזגים עם חורף קר. על מנת לעבור את החורף הם עושים שימוש במנגנון הישרדותי - השרת העלים. אם כך, לאחר החורף, העצים מתחילים ללבלב בחודש אפריל (קרי, האביב) והפירות מופיעים לקראת הקיץ.

ברקוביץ' ממשיך ומספר כי בשנים האחרונות חלה עלייה חדה בגידול קבוצת פירות היער בעולם בכלל. בתשובה לשאלה מדוע המחירים בארץ עדיין כל כך יקרים, הוא מסביר כי עלויות הקטיף מאוד גבוהות, "אם אדם קוטף טון תפוחים ביום אחד, אז לעומת זאת הוא קוטף 6-10 ק"ג פטל אדום. פי 100 פחות". עם זאת, הוא עדיין אופטימי ומוסיף כי בשנים הקרובות הוא מאמין שהם יצליחו להגיע לכמות יבולים גדולים שתאפשר הוזלה של המחירים.

פטל

פטל אדום. איליה מלניקוב,
פטל אדום/איליה מלניקוב

אחד המינים הפופולאריים והחשובים ביותר בקבוצת פירות היער. הוא מאופיין בארומה וטעם עשירים במיוחד, ולכן הוא מעולה להכנת ריבות, קינוחים וגם מיצים (בניגוד לתרכיז הפטל המלאכותי). קיימים צבעים נוספים לפטל, כמו לבן-צהוב או כתום, אך לדברי ברקוביץ' אין הבדל גדול בטעם.

מתכון לפיננסייר פיסטוק ופטל של קונדיטוריית דלאל

sheen-shitof

פתרון טבעי

גבר, הגיע הזמן לשפר את התפקוד המיני ואת הזוגיות שלך

בשיתוף גברא

פטל שחור

פטל שחור. איליה מלניקוב,
פטל שחור/איליה מלניקוב

למעשה כלל לא מדובר בפטל; השם "פטל שחור" נפוץ בשווקים, אך בשפה המקצועית הוא נקרא בכלל אוסנה. צבעו כהה, כמעט שחור והוא מאופיין בטעם חמוץ-מתוק. הוא גדול יותר מהפטל, וגם עסיסי ובשרני יותר. לרוב אוכלים אותו טרי, אך ניתן גם להכין ממנו ריבה מצוינת (עם זאת, ברקוביץ' מזהיר כי גרעיניו גדולים יחסית, ולכן ריבה, למרות הטעם המשובח, פחות מומלצת להכנה).

מתכון לגלידת קסיס, בלסמי ופטל שחור

תות עץ פקיסטני

פטל לבן ותות יער פקיסטני. איליה מלניקוב,
פטל לבן ותות יער פקיסטני/איליה מלניקוב

בלעז נקראים מאלברי. פרי זה, לעומת שאר קבוצת פירות היער, גדול בכל מקום בארץ. טעמו מתוק מאוד, ואין לו טעם אופייני או מובחן. אהוב ופופולארי מאוד בארץ, והרוב אוכלים אותו טרי אך אפשר גם לשלבו בקינוחים. לעומת סוג זה, ברקוביץ' אוהב במיוחד את תות העץ השחור, "התות הטוב ביותר בארץ. מקורו בצפון רמת הגולן ובסוריה. יש לו טעם עשיר ויוצא מן הכלל, והחיסרון שלו הוא חיי מדף מאוד קצרים ולכן קשה לשווק אותו".

מתכון לחיתוכיות ריבת תותי עץ ושטרוייזל

גוג'י ברי טרי

גוג'י ברי טרי. איליה מלניקוב,
גוג'י ברי טרי/איליה מלניקוב

שמענו כבר לא מעט על הפרי הבריא הזה, אך לרוב אנחנו רגילים לצרוך אותו מיובש. עם זאת, לצורתו הטרייה יש יתרונות בריאותיים שעולים על זה המיובש, כך לדברי ברקוביץ'. מדובר על פרי ממשפחת הסולניים (במשפחה הזו אפשר למצוא למשל את העגבניות) בעל מתיקות עדינה וסיומת מרירה קלה. הוא עשיר במיוחד בויטמין C, יותר מכל פרי אחר, וגם בברזל, ועל כן אוכלים אותו בעיקר בשביל הבריאות ופחות מבחינת הטעם.

מתכון לעלי מנגולד במילוי אורז וגוג'י ברי

דומדמניות

דומדמניות. איליה מלניקוב,
דומדמניות/איליה מלניקוב

ניתן למצוא דומדמניות אדומות, לבנות ושחורות, כאשר האדומות נפוצות יותר. טעמן חמצמץ, וניתן להכין מהן ריבות מצויינות. הן נחשבות גם ליפות במיוחד, ונהוג לקשט איתן מיני קינוחים. לדומדמניות השחורות יש טעם ייחודי ונוכח שלא כולם מתחברים אליו ("צריך להיות רוסי אמיתי כדי להנות מהן", צוחק ברקוביץ'). גם לעלים שלהן יש ריח מאוד חזק, ומשתמשים בהם לבישול.

דובדבנים

דובדבן אדום. איליה מלניקוב,
דובדבן אדום/איליה מלניקוב

הדובדבן האדום הוא אחד מפירות היער הקלאסיים, וניתן למצוא אותו גם בגרסה הבהירה יותר (מכונה "דובדבן לבן"). על פי ברקוביץ', אין הבדל גדול בטעם בין הצבעים, אך האדום עשוי להיות מעט מתקתק יותר.

מתכון לפאי דובדבנים

אוכמניות

אוכמניות. איליה מלניקוב,
אוכמניות/איליה מלניקוב

"אני מגדל אותם כי הם פירות היער האהובים על אשתי", מגלה ברקוביץ'. אוכמניות הגיעו ארצה מארה"ב, שם הן גדלות בעיקר באלסקה. כאמור, ישנו עלייה משמעותית בשנים האחרונות בגידול פירות יער, ואוכמניות הן הזן שרשם את העלייה החדה ביותר. הסיבה לכך כנראה היא בשל ערכיו התזונתיים הגבוהים הנעוצים ברמת האנטיאוקסידנטים (נוגדי חיצמצון) שבו. הבעיה העיקרית בגידול אוכמניות בארץ נעוצה בעובדה שהן דורשות אדמה חומצית מאוד שכמעט ולא קיימת בישראל, למעט ברמת הגולן. מאוכמניות מומלץ להכין ריבות או קינוחים כמו עוגת גבינה עם טופינג של אוכמניות או מאפינס מנוקד באוכמניות.

מתכון לפנקייק אוכמניות

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully