וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נמס בפה: פולבורון פור פבור

לכל מקום בעולם המסורות שלו, המאכלים שלו והעוגיות שלו. מירב שיינר יצאה למסע עולמי בעקבות העוגיה. התחנה הראשונה, חבל אנדלוסיה שבספרד הידוע בעוגיות הפולבורון שנמסות בפה ועטפות כבונבונירות

עוגיות פולבורון ספרדיות של מירב שיינר. דרור עינב
טעם מתוק מהעבר. עוגיות פולבורון/דרור עינב

העוגיות הספרדיות המסורתיות, העטופות נייר מקושט בסגנון ישן ונראות מרחוק כמו סוכריות, הן אולי מן הידועות והפופולריות בכל השווקים וחנויות המתיקה בספרד, אולם בישראל מסופקני אם מישהו בכלל שמע עליהן.

'פולבו' בספרדית משמעה אבקה, ואין זה מפתיע שהעוגיות הללו זכו לכינוי זה, שכן הן רכות ומתפוררות עד כדי אבקה המתמוססת בפה בעת אכילתן. עוגיות הפולבורון מיוצרות בחבל אנדלוסיה בעשרות רבות של מפעלים שפועלים כתאגיד. מכאן ניתן לשער שמקורן הוא כנראה בבסיס הכיבוש המוסלמי (אל אנדלוס), שהביא עימו את תרבות הבישול והאפיה בתנאי השטח אל תוך חצרות הבתים. ואולי המקור הוא בכלל לבנטיני בהקשר לעוגיות דומות שמקורן באיראן ובטורקיה (קורביה).

היות והעוגיה מכילה קמח, אולם אינה נאפית בתנור, מרתק תהליך ההכנה שלה, בו הקמח עובר קליה על כלי שטוח מעל אש גלויה, ורק אחרי ששינה את צבעו וריחו, ניתן לשלבו עם סוכר, מיני אגוזים טחונים ושומן. העיסה ככל הנראה, היתה נדחסת לכלי מתכת ומעליה הונחה משקולת. כך שאלו שהכינו את התערובת יכלו להמשיך ולנוע בדרכים כשבאמתחתם דבר מתיקה זמין וטעים, עת יזדקקו לזריקת אנרגיה בהמשך מסעם.

עוגיות פולבורון ספרדיות. ShutterStock
עטופות כנו סוכריות בדוכנים ברחבי ספרד/ShutterStock

עוגיות הפולבורון מהירות וקלות מאד להכנה. אל תיבהלו מאבקת החלב - אותה ניתן להשיג בכל המרכולים, חניות התבלינים ובשווקים הפתוחים כמובן (במידה ולא מצאתם, גם אבקה להכנת תחליף חלב לתינוקות תתאים). אפשר לדחוס אותן לכל כלי שתבחרו; סיליקון, חרס, נייר, מתכת - מכולם הן תחלצנה בקלות.

מבטיחה לכם שגם אם שורשיכם אינם באנדלוסיה, ברגע שתטעמו את העוגיות הללו, הן יזכירו לכם ילדות נשכחת, או משהו מתוק במיוחד מהעבר.

עוד באותו נושא

עוגיות לימון ריחניות וממכרות

לכתבה המלאה
עוגיות פולבורון ספרדיות של מירב שיינר. דרור עינב
דרך ההכנה שלהן שונה מכל עוגיה שהכרתם עד עכשיו. עוגיות פולבורון/דרור עינב

מצרכים

ל-20 עוגיות:

1 כוס קמח
2 כוסות אבקת חלב (אפשר גם תחליף חלב לתינוקות באבקה)
3/4 כוס סוכר
180 גרם חמאה
2 כפות מים קרים

לקישוט:
אבקת סוכר
אבקת קינמון

אופן ההכנה

1. קולים את הקמח במחבת בינונית כ-15 דקות על אש נמוכה עד שהקמח מעלה ריח שמזכיר פופקורן ומשנה את צבעו לבז'. (על מנת להיות בטוחים שהקמח קלוי היטב ניתן להניח קערה קטנה נוספת ליד עם קמח ולהיווכח בהבדלי הצבע. בנוסף ניתן להבחין שהקמח פחות אוורירי ויותר דחוס כשזמן הקליה מסתיים). מעבירים את הקמח הקלוי לצינון על גבי צלחת שטוחה גדולה.

2. בינתיים ממיסים חמאה במיקרוגל בפולסים וגם אותה יש לצנן היטב.

3. לקערה בינונית מכניסים את אבקת החלב, הסוכר והקמח שהצטנן ומערבבים היטב. יוצרים גומחה במרכז התערובת - אליה יוצקים את החמאה המומסת.

4. מטפטפים את שתי כפות המים הקרים ומתחילים ללוש בידיים (מוטב להשתמש בכפפות חד פעמיות, היות והתערובת שומנית ופירורית). התערובת נעשית אט אט דחוסה קצת יותר אך היא עדיין פירורית וזה בסדר.

5. נוטלים תבנית סיליקון מיני מאפינס עם שקעים בקוטר 4-5 ס"מ או כוסות מיני מאפינס מנייר. לתוך כל אחד מן השקעים / הכוסות מכניסים כף גדושה מן התערובת ולוחצים היטב כלפי מטה - ניתן להיעזר בכוס זכוכית או ללחוץ היטב באמצעות הכף עצמה.

6. מכניסים למקרר ללא כיסוי ל-10-15 דקות להתייצבות.

7. מוציאים ועוטפים בנייר (מסוג נייר לעיטוף סנדוויץ או נייר צלופן) מכניסים לקופסה אטומה ומביאים למי שאוהבים.
אפשר לפני ההגשה לבזוק אבקת סוכר וקינמון.

איחסון:
באקלים המקומי שלנו מומלץ לאחסן במקרר בכלי אטום. ניתן להגיש קר או בטמפ' החדר לצד משקה קר.

לעוד מתכונים באותו נושא:
עוגת קנלה צרפתית
עוגיות קוקה דה וידרה מברצלונה
עוגיות שקדים ופולי קקאו

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully