וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נותנים בראש

26.9.2016 / 15:35

שולחן החג לא שלם בלי כוס יין טוב: מ-40 שקלים ועד 450 שקלים לבקבוק - כל היינות המומלצים של וואלה לראש השנה תשע"ז

יין לארוחת החג. ShutterStock
יין לארוחת החג/ShutterStock

ברשימה הבאה, הכוללת את מומלצי וואלה! לראש השנה תשע"ז, מכל הסוגים והזנים, ובכל טווחי המחירים – מארבעים ועד 450 שקלים לבקבוק. רוב היינות יצאו בחודשים האחרונים ו/או לקראת החג, כמנהגה של התעשייה המקומית בקודש. כל יקב מיוצג ביין אחד בלבד ולכן אין להתייחס אל הרשימה הזו כרשימת הטובים ביותר בערכים מוחלטים. יינות מצוינים רבים נשארו בחוץ בשל אילוצי הפורמט. מאידך, יש כאן פריסה שמייצגת היטב תמונת מצב של תעשיית היין המקומית בביטוייה החיוביים וגם רשימה שתאפשר לכל אוהב יין, מתחיל כמתקדם ובכל תקציב, לבחור יינות נכונים לשבועות החג מרובי הארוחות.
הסדר ברשימה הוא לפי מחירי היינות, מהזול אל היקר ביותר. שנת יין טובה ולחיים!

בנימינה, יוגב, קברנה סוביניון – פטי ורדו 2012 – 40 שקלים/מערכת וואלה!, צילום מסך

בנימינה, יוגב, קברנה סוביניון – פטי ורדו 2012 – 40 שקלים

יקב בנימינה הולך ותופס בהדרגה את מקומו כספק יינות Value for money מוצלחים במיוחד. אי אפשר שלא להתפעל מהאיכויות ביין הקברנה סוביניון – פטי ורדו החדש של היקב, מסדרת "יוגב". הענבים מגיעים מכפר קיש ועמק קדש והעשייה הנבונה של היינן יפתח פרץ מבליטה פרי טוב לצד עידון ורכות, עם גוף בינוני. תמורה לא פחות ממרהיבה לארבעים שקלים. פחות מזה במבצעי החג. לארוחות רבות משתתפים.

sheen-shitof

פתרון טבעי

גבר, הגיע הזמן לשפר את התפקוד המיני ואת הזוגיות שלך

בשיתוף גברא

ירושלים, פרימיום, מרלו 2014 - 50 שקלים

היינן סם סורוקה היה שותף למהפיכת האיכויות ביקב "כרמל" בשעתו (בין היתר, היה הראשון לייצר יינן מכרם קאיומי, שתהילתו נודעת ברבים מאז). עכשיו נמצא סורוקה ביקב ירושלים והתוצאות ניכרות. "פרימיום, מרלו 2015" של היקב, מושתת על 85% ו-15% קברנה סוביניון, מזכרון יעקב ושפלת יהודה. פרי טוב, עשבוניות מוחשית, הימנעות מבורכת מחנפנות ובעיקר הרבה מאד יין במעט כסף. יותר משווה לשים לב ליקב הזה.

דלתון, שיראז 2014 – 59 שקלים

יקב דלתון, שחגג עשרים שנות פעילות, הוא מהמוערכים בתעשייה, בזכות הקפדה על עקביות קונספטואלית, כמו גם על איכויות ברורות לאורך זמן. "שיראז 2014", הוא מהיינות האחרונים עליהם חתומה עדיין הייננית היוצאת של היקב – נעמה סורקין. סורקין חתומה עליו ביחד עם מחליפה, גיא אשל. כתמיד בדלתון, מדובר בוורסיה מתונה ומאופקת של "עולם חדש". ללא עומסי יתר או מוחצנות; מן יין אוסטרלי שכזה, רק בלי מוחצנות יתר ועומסי עץ רבים מידי. יופי של תמורה ל-59 שקלים.

תבור, אדמה, קברנה סוביניון 2012 – 60 שקלים

100% קברנה סוביניון מהגליל העליון, ביין עגול, פתייני, נגיש ועשוי היטב. לא יין לשתיינים מנוסים אבל כן ובהחלט אופציה טובה, לא יקרה ומומלצת מאד לשולחן חג בשרי מרובה משתתפים, שרובם אינם לוגמי יומיום. היין, בה' הידיעה, לכ-ו-ל-ם.

אבידן, תג לבן 2015 – 60 שקלים

בלנד לבן נטול יומרה, על בסיס שרדונה ו-ויונייה (42% מכל זן) עם סוביניון בלאן כזן משלים. חלק מהיין התיישן שלושה חודשים בעץ וחלקו האחר בנירוסטה, לשימור פרי ורעננות. מאד פירותי, מאד פרחוני, צנוע ובהחלט סימפטי. לערבי חג סתוויים (עאלק) וחמים, לפיקניקים, סלטים וכריכים.

פסגות, 7, שמיטה לבן 2015 – 60 שקלים

בלנד לבן קל, פירותי, רענן וקייצי על בסיס 56% שרדונה ו-44% ויונייה מהרי ירושלים. יין "עולם חדש" עולץ, עם פרי טוב, ועוצמות לא מופרזות. רמת אלכוהול נמוכה (12%) ותמחור נגיש ברוח שנת שמיטה (ברכישת שניים מיינות הסדרה – לבן או אדום, נמכר כל בקבוק ב-50 שקלים).

מאיה, מארה ווייט 2015 – 79 שקלים

מאיה היא השלוחה הים תיכונית של יקב טוליפ, שבה מייצרים יינות ים תיכוניים. היין החדש הנוכחי, המחבר מרסאן עם פרנץ' קולומבארד, קליל (גוף קל-בינוני), נקי, חומצי, גסטרונומי מאד וראוי בכל מובן. מצוין לכל תפריט מן הים בתיבול ים תיכוני ולמנות עוף.

אורטל, תל שיפון 2012 – 85 שקלים

יקב הבוטיק הקטן של אילן זפרני, בקיבוץ אורטל, נהנה מאחד הכרמים הטובים בישראל, השייך לקיבוץ. היינות של זפרני שומרים תמיד על שימוש מאופק בעץ ומשאירים את הבמה לפרי המצוין, שבא מהאדמה הטובה ב"רמה". ביין הנוכחי המחבר סירה עם קברנה סוביניון ומרלו, יש מידה של מעוגלות הטיפוסית למרלו, עם מבנה טוב (קברנה סוביניון) וטוויסט תיבולי ראוי (סירה). פרי טוב, חומציות תומכת ואופי. יותר מזה לא צריכים כשמדובר ביין צנוע יומרות המתומחר ב-85 שקלים בלבד.

כישור, וינייארד, סירה 2014 – 85 שקלים

יקב כישור פועל בכפר כישורית ועובדים בו תושבי הכפר, רובם ככולם מבוגרים בעלי צרכים מיוחדים. חוץ ממפעל ערכי מלבב, עושים בכישור גם יינות ראויים מאד, בתימחור שפוי. "וינייארד, סירה 2014" שלהם הוא יין רך מבע, מתובל במידה, עם פרי כייפי וחומציות מאזנת טובה. יין סטייקים מוצלח במיוחד שמספק תמורה טובה מאד ל-85 שקלים.

מדבר, דרומי לבן 2015 – 85 שקלים

הכרמים של יקב מדבר, הסמוכים למצפה רמון, מניבים ענבי יין ייחודיים שיש בהם יובש יוצא דופן, מינראליות והמון אופי. ביין הנוכחי, בלנד של ויונייה, שרדונה וסוביניון באלן, הויונייה נותן את הטון ויש בו ארומאטיות רבה, לצד עשבוניות, חומציות ויובש רבים. זה לא חיבור זנים סטנדרטי. הלגימה ממנו מפגישה עם מידה לא מבוטלת של פאנקיות. הוא מהנה בעליל וייטיב ללוות מנות טרטר, קרפצ'יו וסביצ'ה דג ואפילו טרטר בקר.

טריו, ספיריט אוף ירושלים 2014 – 90 שקלים

שיראז, פטי ורדו ומרלו מהרי יהודה, עם פרי מרוכז וטוב, אקספרסיביות מוחשית אך לא מופרזת ועשייה טכנית נטולת פגמים. בלנד מקומי טוב, לא ירק מידי, שנעים יהיה ללוות איתו סטייקים ומאכלי קדירה במהלך החג ובחורף שאולי יגיע, מתישהו בהמשך.

ויתקין, ריזלינג 2015 – 95 שקלים

בכיר יקבי הבוטיק בישראל ואחד הותיקים שבהם, היה הראשון לזהות את הפוטנציאל הגלום בזני ענבים ים תיכוניים, הרבה לפני המהפיכה הפורמאלית של השנים האחרונות. בכל היינות שעושים אסף פז ודורון בלוגולובסקי בויתקין יש מידה לא מבוטלת של ייחוד ואופי. הריזלינג שלהם, לא בדיוק זן ים תיכוני, הוא דוגמה רבת קסם בעיני לשילוב מאפיינים גרמניים/אלזסיים עם ביטויים ברורים לאקלים המקומי החם. הדרים, פרחים ותפוח ירוק; ריכוז, דיוק ומינרליות. לבן מקומי גסטרונומי ומוצלח במיוחד, שיתאים לדגים, פירות ים ובשרים לבנים.

טוליפ, קברנה סוביניון רזרב 2014 – 109 שקלים

יקב טוליפ מייצר, מיום הקמתו, יינות "עולם חדש" עשירים, מוחצנים, אלגנטיים ועשויים היטב. "קברנה סוביניון רזרב 2014", שהפיץ היקב לאחרונה, מייצג את העשייה הטוליפית הטיפוסית במיטבה. זהו יין עשיר מאד, מתפקע מנוכחות עץ, הבעתי, קטיפתי ואלגנטי. קברנה כמו שישראלים רבים אוהבים, שיזכה בוודאי להצלחה על שולחנות החג הבשריים.

להט, לבן 2015 – 115 שקלים

היינן איתי להט הוא מיועצי היין המוערכים בתעשייה. בלייבל הפרטי שלו, הנושא את שם משפחתו, מייצר להט בשנים האחרונות יינות לבנים טובים מאד, מהיותר אהובים על כותב שורות אלו מבין יינות ישראל. "להט, לבן 2015" הוא בלנד המבוסס על 80% רוסאן בהם משולבים 20% ויונייה מהרי ירושלים. ניקיון, צחות, איפוק, חומציות מצוינת, שמץ ארומאטיות, וים תיכוניות מרובת ניואנסים. לבן מקומי ברמה גבוהה מאד, ללוגמים מיומנים. השנה הפיץ להט לראשונה גם את "להט, אדום 2014" – בלנד ים תיכוני מוצלח מאד, שגם אליו כדאי מאד לשים לב.

עמק יזרעאל, כרם שפייה, קריניאן 2014 – 120 שקלים

100% קריניאן מגפנים בוגרות מכרם שפייה ו-22 חודש בחביות צרפתיות הניבו קריניאן ים תיכוני-דרום צרפתי אמיתי, עם כפריות ברורה, אדמתיות, כמעט מאובק, שיש בו פרי מצוין ותיבול במידה. יין מוצלח מאד של יקב צעיר, שהולך, מתפתח ומגבש זהות ברורה ומנומקת בהובלת היינן יהודה נהר. טוב במיוחד לצד סטייקים ומנות טלה.

פלם, סירה רזרב 2014 – 135 שקלים

היקב המשפחתי פלם, מהרי ירושלים, הוא הגדול מבין היקבים הקטנים (150,000 בקבוקים לשנה) וללא ספק מטובי היקבים בישראל. 93% סירה בתוספת 5% פטי ורדו ו-2% קברנה סוביניון לאיזון מרכיבים את היין הזה. שפע פרי טוב, ללא מתיקות כלל, עם רכות רבה, מעט תיבול ואלגנטיות מבורכת. יין ענוג מאד ואיכותי מאד, שילווה בהצלחה רבה כל ארוחת בשרים, גם אם תהיה עשירה ומורכבת.

כרמל, סינגל וינייארד, כרם אדמון, קברנה סוביניון 2013 – 139 שקלים

ביקב הגדול ביותר בישראל מייצרים יינות טובים מאד עד מצוינים רבים, בכל טווחי המחירים. יין הקברנה סוביניון מכרם אדמון שיצא לפני החג הוא בעיני דוגמה מצוינת לקברנה סוביניון הישראלי החדש. לא עוד מבנה ועוצמה מופרזים, כשרירן שחי על הורמונים וחלבון מלאכותי. במקומם, יש שלד בנוי היטב אך גרום משהו; עם אלגנטיות חסרת חנופה; לצד חדות ודיוק רבים. יין טעים במיוחד שתענוג לפרק אותו לצד סטייק טוב, בחברת אוהב יין מיומן אמיתי.

לוינסון, גראז' דה פאפא לבן 2015 – 150 שקלים

"לוינסון, גראז' דה פאפא לבן" הוא ליגה בפני עצמו כאן, בגזרת השרדונה ובעל מקום מובן מאליו ברשימת טובי הלבנים המקומיים מידי שנה. "גראז' לבן" הוא יין בורגוני בהווייתו, ברוח יינות קוט דה בון. גם השנה הוא עשוי ברמה בינלאומית טובה וקשה לעמוד בקסמו ואיכויותיו. יקר אבל לגמרי ראוי.

רקנאטי, ספיישל רזרב לבן 2014 – 150 שקלים

זו השנה השלישית שיקבי רקנאטי משחררים יין ספיישל רזרב לבן על בסיס הזנים רוסאן ומרסאן מעמק הרון. כל היינות היו טובים. הנוכחי הוא ללא ספק הבשל והטוב מכולם .60% רוסאן ו-40% מרסאן, ששהו בעץ 8 חודשים, ומספקים מפגן ים תיכוני רב רושם. לבן אדמתי, יבש, חומצי, מתפקע מרוב אופי, המגיע סמוך מאד לרמת היינות הלבנים האיכותיים של דרום הרון. מפסגות העשייה הלבנה בישראל ועונג צרוף.

הרי גליל, כרם יפתח 2013 – 180 שקלים

יין הסינגל ויניארד הראשון של הרי גליל מחבר מרלו ופטי ורדו, שניים מזני הבלנד הבורדולזי הקלאסי, שמיזוגם לבלנד המבוסס עליהם בלבד אינו מהלך מובן מאליו. כמו מאפייני יינות הרי גליל בכלל, רק ברמה גבוהה ומרשימה מיינות הבסיס ויינות הביניים, יש כאן בלנד פירותי, עוצמתי, אלכוהולי מאד (15.5%), מוחצן ואגנטי. "עולם חדש" טיפוסי, רק בשונה ממרבית יינות היקב לא ללגימת יומיום.

רמת הגולן, ירדן, קצרין 2012 – 450 שקלים

יינות "קצרין" של יקב רמת הגולן מיוצרים בשנות בציר נבחרות בלבד. הבלנד הנוכחי, מ-2012, המיוצר בפעם העשירית, הוא בורדולזי בבסיסו, עם 83% קברנה סוביניון, 10% מרלו ומעט פטי ורדו ומלבק כזנים משלימים. 450 שקלים הם לא סכום סטנדרטי במונחי התעשייה המקומית. היין, בהתאם, מבטא מידה לא מבוטלת של אקסטרווגנטיות. הוא עשיר במיוחד, כמעט מתפקע, מפרי, עץ, תבלינים ומאסה. מעט סגור עדיין ויהיה בשיאו בעתיד לבוא אבל בהחלט בר לגימה בארוחה מפורכסת וללא ספק אלגנטי מאד ועשוי ברמה גבוהה במיוחד. לבעלי תקציב בלתי מוגבל.

  • עוד באותו נושא:
  • יין

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully