וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מהדפים לסירים

מי תקוע באייטיז, איפה תמצאו סקירה מקיפה של חומרי הגלם המקומיים, הספר שיעזור לכם לבשל בריא בלי להטיף מוסר ואפילו אלבום תמונות סובייטי - ספרי הבישול החדשים לחג

צילום: עידו שחם עריכה : רן צימט

וידיאו: פתיחת מסעדת צ'יריפום של אבי לוי

למרות שכיום יש אלפים רבים של מתכונים ברחבי הרשת, מקומם של ספרי הבישול עדיין מרכזי בחיי הבשלנים. בין אם הם מעלים אבק על המדפים או מוכתמים מרוב שימוש במטבח, הם חלק בלתי נפרד מחייו של כל זללן, ואופציה נהדרת למתנה לחג. להלן סקירה של 7 ספרים חדשים שיצאו לחנויות לרגל ראש השנה.

אבי לוי –טעמים של בית. צילום: אפרת ליכטנשטט. הוצאת כתר. כשר. 180 עמ' 128 שקלים

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
ספרו החדש של לוי/מערכת וואלה!, צילום מסך

דבר המו"ל: חמין לשבת, דגים בשרמולה, סנדביץ' אלג'יראי, טעמים של בית מכיל עשרות מטעמים צפון אפריקאים שהכין אבי לוי, זוכה מאסטר שף ובעלי מסעדות המוציא וצ'יריפום.

דבר המערכת: ספר מקסים וצבעוני שהצילומים בו עושים יותר מ-50 אחוז מהעבודה. אוכל עדתי לא תמיד מצטלם טוב אבל כאן גם הסלט הכי ביתי פוטוגני לגמרי ועושה חשק להושיט יד לחלה המצולמת ולטבול בתוכו. ספר שפשוט חוגג את האוכל המוגש בתוכו ומביא את מיטב רפרטואר המתכונים של אבי לוי שכל כך מזוהים עמו, בנהירות ובצורה ידידותית לבשלן הביתי.

מה שכן: מי שמכיר ועוקב אחרי המתכונים שלו לאורך השנים לא ימצא כאן הפתעות חדשות, אלא "המיטב" של העונות הקודמות של אבי לוי.

מתכונים שעושים חשק: עוף בחלה (עמ' 101) מעקודה (עמ' 129) פזואלוס (עמ' 178).

למי נקנה: לכל מי שאוהב אוכל ומעריציו האדוקים של לוי בכלל ושל אוכל צפון אפריקאי בפרט.

שי לי מבשלת חגי תשרי. צילום: דן לב. סגנון:דלית רוסו. הוצאת ידיעות אחרונות . כשר. 96 עמ'. 88 שקלים

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
שי לי מבשלת לחגי תשרי/מערכת וואלה!, צילום מסך

דבר המו"ל: הספר הזה הוא בדיוק מה שאתם מחפשים כדי לצלוח את החגים עם יותר מ-40 מתכונים קלים להכנה.

דבר המערכת: שי לי ליפא היא לא טירונית בספרי בישול, וזה ניכר. הכל מתוקתק כאן, החל מבחירת תמהיל המתכונים המדויק לארוחות חגי תשרי, תמונות מרהיבות, סטיילינג מצוין, מתכונים ערוכים לעילא וגם טיפים פה ושם שמטרתם היא לא סימון וי אלא באמת מגיעים מנסיונה הנרחב של שי לי. למרות שמדובר במתכונים לתקופת החגים והחלוקה לפרקים היא כזו, למעשה יש בו לא מעט מתכונים שיכולים להתאים לכל אירוח.

מה שכן: הספר ממש קצרצר וספציפי מדי (חגי תשרי זאת הגדרה מאוד מצומצמת, מה שאומר שהוא ישכח על מדף הספרים במהרה) ואם כבר מביאים ספר מתנה עדיף משהו יותר גדול ומרשים בכריכה קשה. כמו כן הרמה שלו מאד קלה, לבשלנים מתחילים בעיקר.

מתכונים שעשו לנו את זה: עוגת התפוחים הכי קלה שיש (עמ' 46) עוף במילוי קוסקוס, חמוציות ותפוחי עץ (עמ' 34) חלת דבש (עמ' 12).

למי נקנה: בתולי מטבח, בשלנים מתחילים ואנשים שצריכים לתכנן תפריט חג בפעם הראשונה (ראש השנה כבר אבוד). למי שקצת משופשף ברזי המטבח ידרשו אתגרים מעט גדולים יותר ממרק עוף וסלטים פשוטים, כך שלאימא מוטב להביא במתנה ספר אחר.

אפייה עילית - שף קונדיטור ערן שוורצברד צילום: שירן כרמל סטיילינג: עמית פרבר. הוצאה עצמית. כשר 240 עמ', 180 שקלים

אפיה עלית של ערן שוורצברד. שירן כרמל, סטיילינג עמית פרבר,
כמו ספר אמנות/שירן כרמל, סטיילינג עמית פרבר

דבר המו"ל: ספרו החדש והראשון של ערן שוורצברד. מתכונים כמו גם מתכוני בסיס.

דבר המערכת: הספר החדש והראשון של הקונדיטור ערן שוורצברד הוא קודם כל ספר שהייתם רוצים על מדף הספרים -הוא יפה כמעט כמו ספר אמנות. הצילום והסטיילינג מתייחסים לכל קינוח כיצירה ונותנים להם את כל הכבוד הראוי. למרות שכל מתכון כאן בנוי מלפחות שתי שכבות, אם החלטתם שאתם מוכנים להשקיע, תזכו לקבל הדרכה צמודה לכל שלב כולל איור המסביר כיצד על המנה להיבנות. ראוי לציון פרק מתכוני הבסיס המכיל מתכונים שמלווים כל קונדיטור במהלך עבודתו. החלוקה לראשי פרקים בסך הכל נוחה, אבל אל תתנו לכותרות כמו עוגות בחושות, מוסים ועוגיות לתעתע בכם. גם כאן כל מתכון דורש מספר שלבים. רשימת חומרי הגלם, חשוב לציין, רשומה בגרמים בלבד ומצריכה משקל דיגיטלי כמו גם שימוש במדחום בחלק מהמתכונים. גם אם תחליטו לא להיצמד לכל מתכון מתחילתו ועד סופו, בהחלט אפשר לקבל השראה ולהשתמש במתכונים שונים כבסיס למתכון משלכם.

מה שכן: לא מדובר בספר לכל אחד. כבר בכריכה מצוין כי מדובר בספר אפייה עילית וככזה הוא מתאים לקונדיטורים, אנשים העוסקים באפיה או רוצים ללמוד אפיה עילית. רב האופים הביתיים לא ימצאו כאן את עצמם וסביר להניח שספר כזה, שיגיע לידיים לא מיומנות יעלה אבק על מדף הספרים.

מתכונים שעושים חשק: פאי פתי בר לימון (עמ' 31) סנט אונורה אגסים (עמ' 80), בריוש הדרים (עמ' 218), עוגיות אגוזי מלך במילוי טופי קרמל ומי זאהר (עמ' 138).

למי נקנה: לתלמידים חרוצים שלא מפחדים להתמודד עם אתגרים, לבעלי נפש של אמן במטבח ולקונדיטורים שרוצים לקבל השראה.

חבר הטעמים. רינת גולדברג, ואדים בלומין, יאן גיצלטר, קירה קלצקי. צילום: קירה קלצקי. הוצאת לאנץ' בוקס. כשר. 270 עמ'. 128 שקלים

ספר בישול חבר הטועמים. לאנץ' בוקס,
כריכה לא קולינרית בעליל/לאנץ' בוקס

דבר המו"ל: 4 עולים וילדי עולים שרוצים לחלוק עם הציבור הישראלי את עושר הטעמים של המטבח היהודי-רוסי.

דבר המערכת: עטיפת הספר המגניבה, אך הלא קולינרית בעליל מצהירה: מדובר קודם כל במסמך היסטורי. הסיפורים בספר מרתקים ומעניקים הצצה לעולם שהקורא הישראלי לא זכה להכיר, בטח לא בדומה לחשיפה שמקבלים סיפורי המטבח האשכנזי והצפון אפריקאי. החל מליקוט הפטריות שכה מושרש בתרבות הרוסית ועד לשיעורי נגינה על פסנתר, לאורך הספר מפוזרים פכים מתרבות רוסית הארד קור. העיצוב והצילומים מזכירים מאוד ספרי בישול שיצאו כאן באייטיז, ומעניקים לו נופך נוסטלגי. רמת המתכונים גבוהה, הם ערוכים היטב ומביאים את כל הקשת המגוונת הקשורה לברית המועצות לשעבר - החל מאוקראינה ועד גיאורגיה.

מה שכן: הספר מזכיר לפרקים אלבום תמונות סובייטי, אבל לו היו שמים פה קצת יותר דגש על צילמי האוכל ומרבים בהם, יש להניח כי הוא היה מצליח להגיע לקוראים רבים יותר שהיו נהנים לעלעל בו.

מתכונים שעושים חשק: מרק בשר גיאורגי (עמ' 115) פירושקי אפויים (עמ' 147) עוגת קייב (עמ' 206).

למי נקנה: ילדי עולים שרוצים להכיר קצת יותר, בני זוג שהתחתנו עם משפחה רוסית, או חובבי קולינריה והיסטוריה נלהבים. יתאים גם למי שרוצה להתחיל לבשל אוכל רוסי.

פשוט טעים לחגים – אביגיל מייזליק. צילום וסטיילינג: שושי סירקיס. הוצאת דני ספרים. כשר. 143 עמ', 108 שקלים.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
עיצוב מיושן/מערכת וואלה!, צילום מסך

דבר המו"ל: ספר הבישול פשוט טעים לחגים הוא השישי בסדרת ספרי הבישול המאגדת מתכונים פשוטים טעימים ושמחים.

דבר המערכת: הספר כולל מתכונים כלל ישראליים, שכולם ראויים לככב על שולחן החגים. המתכונים עצמם טובים מאד, פשוטים ומנוסחים היטב, אבל הפרישה שלהם על גבי הדף בעייתית. אין ריווח ומיספור וכל מתכון הוא כיציקה של טקסט. השורה המוצלחת שמעניקה דרגת קושי וזמני הכנה ולכמה אנשים מתאים המתכון הוטחה בזלזול, ונראית כאילו נגמר הדיו בבית הדפוס, חלושה ובולטת בקושי. גם הפונטים השונים והכותרות בעיצובים מאולצים מזכירים שמישהו כאן השתולל על תכנת וורד בלי יותר מדי מחשבה על התוצר הסופי או על האסתטיקה הכוללת. ולבסוף, גם התמונות לא אחידות ברמתן והעיצוב המיושן לא מחמיא, כמו גם הברק שמשתקף כמעט מכל מנה.

מה שכן: התוכן מצוין, חבל שהספר נופל במבחן הצורה.

מתכונים שעושים חשק: סמבוסק חומוס (עמ' 38) סופגניות גבינה בלי התפחה (עמ' 58) קראנץ גבינות ותרד (עמ' 133).

למי נקנה: בשלניות ובשלנים שמעוניינים בגיוון, או מי שמארח אך ורק בחגים.

לאכול טוב במטבחה של שפית טבעית זוהר לוסטיגר הוצאה עצמית, כשר, 248 עמ', 148 שקלים

לאכול טוב – זהר לוסטיגר בשן. דניאל לילה, סטיילינג: עמית פרבר,
ככה עושים אוכל בריא מזמין/דניאל לילה, סטיילינג: עמית פרבר

דבר המו"ל: הספר הזה נכתב עבור כל מי שרוצה לבשל ולאכול קצת יותר בריא אבל לא יודע מאיפה להתחיל.

דבר המערכת: ההוכחה האולטימטיבית שבישול בריא לא נופל מכל אוכל אחר. לוסטיגר הוציאה ספר יפהפה עם צילומים מרגשים של דניאל לילה, ומצליחה לעורר בנו את החשק להושיט יד לכוסמת בסופר ולהכין ממנה סלטים ותבשילים, שעושה רושם שלא יפלו מכל מנה אחרת, בריאה פחות. היא מנגישה את המטבח הבריא בלי לחפור עליו או להטיף, משימה שאין להקל בה ראש, על ידי כמה פעולות פשוטות: חלוקה נהירה לפרקים שכבר מעניקים לקורא ביטחון-"קלים ומהירים", "ארוחות בקערה אחת" וכו'. כמו כן ישנן תוספות מצוינות בהתחלה שמפרטות על עקרונות לתזונה מאוזנת והסברים לחומרי גלם בסיסיים שיש לקנות כדי להתחיל לבשל בריא.

מה שכן: ההגיגים של לוסטיגר בשן בספק לעתים נחמדים ולעתים נותנים תחושה של הצצה ליומן אישי בוסרי של טינאייג'רית שמפרט על "דברים שמעצבנים בטיסות" והגיגים מהליכה לים ואנחנו פה בכלל לטאבולה קייל.

מתכונים שעושים חשק: כדורי אורז אוניגירי (עמ' 36) דאל מש ועדשים צהובות (עמ' 110) עוגת חבלה שוקולד בחושה (עמ' 216).

למי נקנה: כל מי שהחליט לאכול בריא יותר, טבעונים, צמחונים, נמנעים מגלוטן או כאלה שרוצים להבין אחת ולתמיד איך מבשלים קינואה טעימה.

בלדי – דוחול ספדי ומיכל וקסמן. צילומים: דניה ויינר. 296 עמודים. 118 שקלים

ספר הבישול בלדי של דוחול. דניה ויינר,
ספר הבישול בלדי של דוחול/דניה ויינר

דבר המו"ל: דוחול ספדי, בעלי ושף מסעדת דיאנא הנצרתית ודור שישי בעיר יחד עם מיכל וקסמן הוציאו ספר בישול על ארבע עונות במטבח הביתי של משפחת ספדי בנצרת.

דבר המערכת: שילוב של ספר מתכונים ויומן מסע של מיכל וקסמן אצל משפחת ספדי. הרבה חומרי גלם מקומיים ועונתיים שעושים כבוד לאיזור ולעונתיות, ובחירות מעולות מהרזומה המרשים של ספדי והמטבח הגלילי העונתי. הספר נותן חרך להציץ בו על החיים בנצרת, והוא עובד כל עוד מדובר במתכונים פשוטים, שהם אכן הרוב הספר, אבל קשה לעבוד עם המתכונים בפורמט הזה כשהם ארוכים. המצב הזה כבר בעמודות אינסופיות בלי מיספור, בעיה שבולטת בעיקר במתכונים הנפרשים על פני שני עמודים.

מה שכן: היינו מוותרים גם על הסברים בגוף המתכון למשל על הסמנה ומוסיפים בתחילת הספר כמה מושגי מפתח במטבח הערבי. וגם הטקסט קטן מדי, ויקשה מאוד על הבשלנים.

מתכונים שעושים לנו חשק: ספיחה (עמ' 114), עוגת קובה (עמ' 164), ליאלי ביירות (עמ' 306).

למי נקנה: פריקים של בישול מקומי ופודיז.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully