וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איש השנה באוכל: הלקוח שמתלונן בפייסבוק

2.10.2016 / 12:00

פוסטים זועמים, שיימינג, ואפילו סגירה של מסעדה, השנה יותר מכל שנה אחרת הראה הלקוח הזועם החמוש במקלדת את כוחו מול המסעדנים

ענת גבריאל, מנכלית יוניליבר. איור: אמיתי סנדי, עיבוד תמונה
כותבים פוסטים זועמים באמצע הביס/עיבוד תמונה, איור: אמיתי סנדי

הרשתות החברתיות בדגש על הפייסבוק, הפכו בשנים האחרונות לכלי הנשק, כמעט היחיד, במערכה של הלקוח הקטן נגד הכוחות גדולים. ולראייה מדי יום מתפרסם מבול חדש של פוסטים ויראליים היוצאים נגד ביטוח לאומי, חברות הסלולר או כל גורם אחר שהפגין זלזול כלפי הגולש. הפייסבוק נותן את הבמה להשמיע את קולו של האדם הקטן, ועם קצת מזל הפוסט יצליח לגעת בלבבות רבים, יזכה ללייקים ושיתופים מיוחלים ואולי אף יגיע לעמוד ויראלי.

בין שלל הפוסטים הזועמים, ניתן היה למצוא השנה יותר ויותר שיתופים על טקסטים המופנים נגד מסעדות. נכון, זה לא דבר חדש, עולם הרשתות החברתיות והבלוגוספרה הפכו כל אדם חמוש במקלדת ומצלמה באייפון למבקר מסעדות מטעם עצמו. אולם, בכל זאת יש תחושה שמשהו השתנה בשנה האחרונה, ושסכר דמיוני נפרץ. הפוסטים כלפי מסעדות הפכו להיות ויראלים יותר, מגיעים לרמות חשיפה גבוהות יותר ובמהירות גדולה יותר ומצליחים להכתיב סדר יום חדש. כמובן שלא בהכרח מדובר בחלוקה דיכוטומית של טובים מול רעים, וכשלמסעדה אין יכולת להגן על עצמה, היא עלולה להיפגע גם בסיטואציות שבהן הצדק דווקא עם המקום ולא עם הלקוח.

נקודת המפנה חלה באותו פוסט ויראלי של שרית ישי לוי נגד מסעדת ארוחת ערב של יונתן רושפלד, בשלהי תשע"ה. באותו פוסט זועם, העלתה ישי-לוי צילום של חשבון במסעדה החדשה של רושפלד, מלווה בטקסט הבא "רוצים לדעת מהי שיא החוצפה? החשבון הזה שקיבלנו על ארוחה במסעדה של רושפלד ברחוב לונץ זו שיא החוצפה! מחירים של מסעדת מישלן, ישיבה ברחוב, ואוכל בינוני שלא לאמר ומטה. שימו לב למחיר המנות הצמחוניות שהורכבו מניוקי, כן ניוקי על עלי כרוב, חמישה ניוקי במחיר של 188 שקלים למנה, אני חוזרת 188 שקלים למנה של ניוקי! נכון המנות הראשונות נכללו במחיר אבל הן יכולות להתהדר בתואר אוכל של בית תמחוי: עדשים עם לבנה, דלעת עם לבנה, מלפפון חמוץ, פלפלים קלויים וחלה שהייתה שרופה מבחוץ. וכעת רוצים לדעת מהו שיא הטמטום? אנחנו. אנחנו המטומטמים הסכמנו לא לדעת מראש את המחיר כי אין תפריט והמלצרית שהייתה אגב מקסימה לא ציינה את מחיר המנות ואנחנו לא שאלנו אז מגיע לנו. אבל לכם לא מגיע ולכן אני מזהירה אתכם מראש: המסעדה של רושפלד ברחוב לונץ היא אחיזת עיניים ופשיטת עור הגיע הזמן שיקום הילד שיצעק שהמלך ערום!".

אותו פוסט זועם זכה ללמעלה מ-3,300 שיתופים שהזהירו את הציבור מהשף הנוכל לכאורה שגובה 188 שקלים עבור מנת ניוקי צמחונית. סביר להניח, שהעובדה שהשף רושפלד הוא אחת הדמויות המוכרות בעולם הקולינריה, וכן שהוא מופיע בשעות הפריים טיים בערוץ 2 בתכנית מאסטר שף, עבדה הפעם לרעתו. אנשים שמחים יותר לאידם של מפורסמים, ואם מתלווה לכך המושג שמייצג את כל מה שישראלים שונאים, פלצנות, מושג מה טוב. הפוסט זכה לתהודה רבה, ובשיאו קיבלה ישי לוי במה בתכנית צינור לילה, בה שטחה את טענותיה נגד רושפלד והמסעדה. כעבור חודש המסעדה נסגרה, ולפי רושפלד הפוסט הוויראלי והאייטם בצינור לילה, היוו את הסיבה לכך.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

לראשונה טיפלו בסיבה בגללה חליתי בפיברומיאלגיה ולא בסימפטום

בשיתוף מרכז איריס גייר לטיפול דרך אבחון בגלגל העין

מאז מקרה רושפלד, ישנה תחושה שכל אדם שכותב פוסט זועם בפייסבוק, בסתר לבו מקווה שמשהו דומה יקרה למסעדה שכל כך עצבנה אותו. בין הפוסטים הזכורים בשנה החולפת היה הפוסט של חיים אתגר נגד מסעדת הבית התאילנדי, שבו כתב העיתונאי שהוא כועס ועצוב על כך שאביו, אשר מרותק לכסא גלגלים, נאלץ להעביר ערב שלם במסעדה, מבלי ללכת לשירותים, כיוון שהם אינם נגישים לנכים. הפוסט זכה לאלפי שיתופים, גם של עמודים מובילים, כמו עמוד הצינור, וזכה במהירות להתנצלות של מסעדת הבית התאילנדי שהסבירה שהמסעדה נבנתה לפני 20 שנה, ועתידה בקרוב לעבור שיפוץ (מה שאכן קרה בהמשך) בו יונגשו השירותים עבור נכים.

אך לא תמיד המסעדות יודעות לטפל במקרים מהסוג הזה בחוכמה במדיה החברתית. אחד המקרים שהצליחו לעורר רעש רב, מהווה דווקא דוגמה להתנהלות לא נכונה של מסעדה. בחורה בשם נועה שחר, גוללה בפוסט ארוך את המקרה שקרה לה במסעדת דוד ויוסף. בין הדברים היא כתבה "מסתבר שבימי חמישי מחייבים אותך ב-250 שקל לאדם, כשהתקשרו לאשר הגעה שאלו אם יידעו, הסברנו שלא. אז ירדו איתנו ל-200 כדי להגיע לעמק השווה. למרות שזו חוצפה לחייב אותי להגיע לסכום מסוים". היא ממשיכה ומתארת את ערב המקרה, "הגענו כדי להנות ולאכול. הזמנו בקבוק יין לבן ושתי מנות ראשונות, לא התקרבתי לשלב החשבון, הכל עוד פתוח". מאותו רגע מתארת שחר התנהלות מבזה של אנשי הצוות במקום החל מהברמנית, דרך מנהל המשמרת ועד השף ואחד מבעלי המקום - דוד, שמזכירים לבנות שוב ושוב אודות סכום המינימום ולוחצים עליהן להתחיל להזמין עוד דברים. היא מסכמת את הפוסט וכותבת "עברנו אתמול השפלה פומבית, בסופו של דבר באנו להנות. אני רק רוצה לציין שדבר כמו אתמול, לא עברתי בשום מקום בעבר. אני למקום הזה לא אחזור ועל המקרה הזה לא אשתוק". שחר כמובן מבקשת בסופו של הפוסט מהקוראים לשתף את הפוסט ולהעביר את פרטי המקרה הלאה.

אלא שאנשי דוד ויוסף לא ניסו להרגיע את הרוחות ובמקום ליישב את הדברים, בחרו להתנצח עם שחר ולענות לה בצורה מעליבה ומשפילה. בין הדברים שנכתבו בתגובת המסעדה "התלונה שלך שקרית ומזוייפת כמו תיק היד שלך". הפוסט של שחר זכה ל-400 שיתופים, ואמנם המסעדה לא נסגרה או ספגה הפסדים קשים בעקבות הסיפור, אך אין ספק שמי שנתקל באותו פוסט, יזכור את המסעדה והתנהלותה באור שלילי במיוחד.

המקרה האחרון, והזכור ביותר כנראה שאירע ממש לפני חודש, הוא מקרה מסעדת אבו גוש. הוא יכול ללמד על איך מסעדה צריכה להתנהל נכון במשברים מסוג זה. גם לגולשים צריך להזכיר שכשהאצבע קלה על הדק השיתוף, לעיתים בלי להכיר או לשמוע את התמונה המלאה, יש נפגעים בדרך.

הפוסט שהעלה אדם בשם יוסי פתאל מציג חשבון (ממש כמו במקרה רושפלד), של סכום מופרך של 16,500 שקלים במסעדת אבו גוש, חשבון ששילמו שמונה תיירים סינים שהגיעו לארוחת ערב במסעדה. בפוסט שצורף לחשבון המסעדה כתב פתאל "חבר לשכת מארגני תיירות נכנסת לישראל העביר לעיוני את החשבון הבא. הארוחה מלפני שבועיים. במסגרת סיור, קבוצה בת שמונה סינים, עצרו לאכול במסעדת אבו גוש, החשבון שקיבלו מצורף לעיון (אין טעות 16,500 ש"ח!!) לאחר בדיקה, הסוכן אישר שזה הסכום ששילם וגם המסעדה אישרה שהסכום שולם לה. בטוח שיש מיליארד סינים לא בטוח שכולם פריירים. וככה אנחנו במו ידינו הורסים את ניצני הפוטנציאל של השוק הסיני בישראל. ב ת א ב ו ן".

הפוסט הצליח לעורר הדים, שיתופים ולייקים וזכה במהרה לכותרות בכלי תקשורת ולא רק בארץ, הסיפור הגיע עד לאתר הגרדיאן הבריטי שסיקר את המקרה. במשך יום שלם הוכפש שמה של מסעדת אבו גוש בפייסבוק ומחוצה לו, עד שבערב פרסמה המסעדה (ששכרה לצורך העניין יועץ לניהול משברים) פוסט תגובה מנוסח היטב, שמבהיר שלמטבע יש שני צדדים.

בפוסט ההבהרה של מסעדת אבו גוש מוסיף בעל המסעדה פרטים שמאירים את פרטי המקרה באור אחרי לגמרי. למשל, העובדה שהמשלחת ביקשה לסגור עבורה את המסעדה ביום שישי בערב, שנקנה אלכוהול במיוחד, שהוכנו מנות בשר מיוחדות לבקשתם וכן שולחן מתוקים עמוס כל טוב. מכאן, הגולשים מוזמנים לשפוט בעצמם האם באמת מדובר בתרגיל עוקץ לתיירים סינים חסרי אונים שאינם יודעים את השפה, או שהמסעדה נתנה תמחור הגון והולם על אירוע פרטי עבורו נסגרה המסעדה וניתן לסינים אירוע כיד המלך.

אז איש השנה שלנו באוכל הוא כל אחד מאיתנו, הלקוח בפייסבוק שגורם למסעדות לחשוב פעמיים ואולי לחשוש לעיתים. כמובן שיש לזה גם צד חיובי, שלא יקחו אותנו הלקוחות, ואת הכסף שלנו כמובן מאליו, אבל צריך גם לזכור שכמו ששיימינג שעושים לאדם הוא מסוכן, גם מאחורי מסעדות עומדים בני אדם, אנשים שפעמים רבות השקיעו את כל הונם בעסק. בשונה מחברת תקשורת גדולה או גוף ממשלתי, ענף המסעדנות בארץ הוא רעוע, ולעיתים פוסט אחד ויראלי וזועם יכול לפגוע קשות במסעדה, ואף להביא לסגירתה. חכו עם השיתוף, או עם הלייק עד שתתברר התמנה במלואה. אתם אנשי השנה באוכל, התנהגו בהתאם.

  • עוד באותו נושא:
  • פייסבוק

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully