וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סיציליה בכוס: אבי אפרתי על יינות יקב פלנטה מסיציליה

18.1.2017 / 17:45

אבי אפרתי בוחן שבעה יינות מיקב פלנטה שבסיציליה, החל מיינות מסורתיים, דרך מודרנים וכאלו שעושים שילוב טוב בין ישן לחדש. יותר משווה לשים ליקב הזה, שמביא טעמים וניחוחות מסוג שפחות רגילים ללגום כאן

כרם איטלקי בסיציליה. ShutterStock
כרם בסיציליה הירוקה והיפה/ShutterStock

פלנטה (Planeta) הוא היקב היותר משמעותי בסיציליה ונתפס כבעל חשיבות בארץ המגף כולה. במתכונתו הנוכחית, הרחבה, כמסגרת על לחמישה יקבים שונים ברחבי האי בדרום איטליה, הוא פועל באינטנסיביות בעיקר בשני העשורים האחרונים. בפלנטה מייצרים יינות הן מזנים סיציליאניים מסורתיים והן מזנים בינלאומיים. יין השרדונה של פלנטה, למשל, הוא דוגמה לזן לא סיציליאני שייצורו ביקב נחל הצלחה כבירה.

היקב פעל היסטורית בסמבוקה די סיציליה (Sambuca di Sicilia) אבל כיום העיקרי מבין חמשת יקבי פלנטה ממוקם במנפי (Menfi). היקבים השונים אינם מחויבים לקו יינני אחיד והעשייה הייננית, כמו גם בחירת הזנים, מתאימה עצמה לטרואר. גם סגנון היינות משתנה. חלקם מסורתיים, אחרים מודרניים יותר ויש גם כאלו שמחברים ישן בחדש.

בטעימה הנוכחית, הכוללת פריסה מכובדת של יינות היקב (שבעה בסך הכל – שלושה אדומים וארבעה לבנים), כמה יינות מוצלחים במיוחד. שלושת האדומים חינניים וראויים; שלושתם גם מספקים תמורה נאה ביותר לכסף. אבל גולת הכותרת היא ללא ספק הלבנים.

"פלנטה, אלאסטרו 2015", הוא לבן על בסיס גרקאניקו, גרילו וסוביניון בלאן הוא יין לבן שמספק תמורה יוצאת מהכלל ל-91 שקלים, המתאים מאין כמותו למזיגה בכוס במסעדות; ושני הלבנים הגבוהים: "פלנטה, מנפי קומטה 2015" ו"פלנטה, מנפי שרדונה 2014" מרשימים ממש.

יותר משווה לשים ליקב הזה, שמביא טעמים וניחוחות מסוג שפחות רגילים ללגום כאן. לחיים!

1. פלנטה, לה סגרטה לבן 2015/באדיבות המצולמים

פלנטה, לה סגרטה לבן 2015

בלי כמה מילים על עפיצות אי אפשר: לבן יבש על בסיס 50% גרקאניקו בשילוב שרדונה, ויונייה ופיאנו. ללא עץ. צבע זהוב בהיר. באף פרי לבן ומעט פרי טרופי. גוף קל-בינוני. 13% כוהל בנפח.

כמה? 72 שקלים.

הכי מתאים ל: פסטות, כריכים.

דבר המבקר: קל, שמח, ים תיכוני ומעודן. יין נעים מאד, חסר יומרה וכייפי, ללגימה יומיומית.

תמורה לכסף: 4/5 (טובה מאד).

בשלוש מילים: קל, שמח ומעודן.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי

פלנטה, לה סגרטה אדום

בלי כמה מילים על עפיצות אי אפשר: יין אדום על בסיס 50% נרו ד'אבולה בשילוב מרלו, סירה וקברנה פרנק. צבע אדום ארגמני. באף פרי אדום ועשבים. גוף קל-בינוני. 13% כוהל בנפח.

כמה? 72 שקלים (42 לחצי בקבוק).

הכי מתאים ל: פיצות, עוף, בולונז, קבב.

דבר המבקר: פרי, חומציות, טאנינים חלקים ונעימים. אדום בסיסי וכייפי.

תמורה לכסף: 4/5 (טובה מאד).

בחמש מילים: יין פתיחה חביב מאין כמותו.

פלנטה, אלאסטרו 2015

בלי כמה מילים על עפיצות אי אפשר: לבן יבש על בסיס 70% גרקאניקו, 15% גרילו ו-15% סוביניון בלאן. 6 חודשי התיישנות במיכלי פלדת אל חלד. צבע זהוב. באף פירות טרופיים והדרים (לימון). גוף בינוני. 13.5% כוהל בנפח.

כמה? 91 שקלים

הכי מתאים ל: דגים ופירות ים, אוכל אסיאתי.

דבר המבקר: יין בסיס רב חן וקסם, שיש בו יופי של פרי, מידה של פריכות לצד קרמיות וחמוציות מצוינת. הגרקאניקו עובד נפלא עם פירות ים חמים ומספק תמורה נהדרת לכסף. יין שייטיב להתאים למזיגה בכוסות במסעדה, כליווי למנות ים תיכוניות.

תמורה לכסף: 4.5/5 (מצוינת).

בשבע מילים: לבן ים תיכוני לא יקר ומוצלח מאד.

פלנטה, מנפי, פלומבאגו 2014

בלי כמה מילים על עפיצות אי אפשר: 100% נרו ד'אבולה מכרם בוגר ליד אגם ארנצ'יו. 10 חודשי התיישנות בחביות עץ אלון. צבע אדום ארגמני. באף פרי אדום, פרי שחור עדין ותבלינים. גוף בינוני. 13% כוהל בנפח.

כמה? 91 שקלים.

הכי מתאים ל: פסטות ברוטבי בשר, צלעות טלה.

דבר המבקר: שמו של היין כשם פרח בר סגול מהאזור והיין, על בסיס 100% נרו ד'אבולה מכרם בוגר ליד אגם ארנצ'יו, הוא העדין והרך מבין אדומי הטעימה הנוכחית. יין שהפרי השחור בו מרוכך ויש בו אמנם מידה של קטיפתיות אבל גם שימוש מתון ומושכל מאד בעץ. מחד, זה יין עם איפוק ים תיכוני; מאידך, הקטיפתיות ומעט המתיקות בקצוות כן ממקמים אותו גם בגזרת "העולם החדש". התוצאה הסופית היא סוג של אמצע הדרך בין לבין. יין שמתעקש לא להתיישר לשום שבלונה.

תמורה לכסף: 4/5 (טובה מאד).

בתשע מילים: איפוק של הים התיכון לצד אקספרסיביות של "העולם החדש".

פלנטה, נרו ד'אבולה נוצ'רה 2014

בלי כמה מילים על עפיצות אי אפשר: אדום על בסיס זן 70% נרו ד'אבולה ו-30% נוצ'רה מצפון מזרח סיציליה. צבע אדום עמוק. באף פרי אדום ושחור, פרחים. גוף בינוני. 12.5% כוהל בנפח.

כמה? 122 שקלים.

הכי מתאים ל: קרפצ'יו בקר מחד, דג ושרימפס בגריל מאידך.

דבר המבקר: פירותי ופרחוני, קטיפתי ואלגנטי. ין נעים ומודרני, שנשמר מהבעת יתר ויכול להחזיק בהצלחה דגים ובשר כאחד. פוטנציאל התיישנות בן חמש שנים.

תמורה לכסף: 2.5/5 (ריאלית).

בשלוש מילים: נרו ד'אבולה מודרני.

פלנטה, מנפי, קומטה 2015

בלי כמה מילים על עפיצות אי אפשר: לבן יבש על בסיס 100% פיאנו. התיישנות בפלדת אל חלד על השמרים. צבע זהוב עמוק. באף פרי לבן, הדרים, עשבי ים תיכון, מינראליות ברורה. גוף מלא. 14% כוהל בנפח.

כמה? 182 שקלים

הכי מתאים ל: ארוחות משוקעות על בסיס דגים ופירות ים.
דבר המבקר: לבן גבוה ומרשים, שיש בו פרי נהדר, חומציות מקסימה, מינראליות חד משמעית והמון אופי. עדין, רך ומורכב; יין דגים חד משמעי ומצוין. פוטנציאל התיישנות בן עשר שנים.

תמורה לכסף: 2.5/5 (ריאלית. יקר אך גבוה ומצוין).

בחמש מילים: לבן גבוה לארוחות ים מושקעות.

בלי כמה מילים על עפיצות אי אפשר: 100% שרדונה מאולמו ומארוקולי שבמנפי (MENFI), סיציליה. 11 בחביות עץ אלון, עם בטונאז' כל עשרה ימים. צבע זהוב צח. באף אינטנסיבי במיוחד ובו הדרים ודבשיות בולטת. גוף מלא. 14% כוהל בנפח.

כמה? 182 שקלים

הכי מתאים ל: לצד דגים ופירות ים גם בשרים לבנים ועגל.

דבר המבקר: אחד היינות היותר חשובים של סיציליה בעידן המודרני. יין מרתק במיוחד שחושף שרדונה בטרואר ים תיכוני. משמשים, דבש, מגע קלייה ומינרליות משמעותית הן רק חלק מאיכויות היין הזה, שמפגין שילוב רב איכויות וקסם בין עולם ישן לחדש. פוטנציאל התיישנות בן עשר שנים.

תמורה לכסף: 2.5/5 (ריאלית. יקר אך גבוה ומצוין).

בחמש מילים: מהלבנים האיטלקיים היותר מרשימים שיש.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully