וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סוד הגן הקסום: בית קפה חדש נפתח בבית הנסן בירושלים

10.7.2017 / 11:16

השבוע נפתח לקהל הרחב בית הקפה של משק עפאים במתחם הקסום של בית הנסן בירושלים. בתפריט שלל מנות מפנקות על בסיס תנובת המשק שנמצא בערבה

בורקס קרואסון בבית הקפה של משק עפאים. נועם מושקוביץ
אחת ממנות הדגל - בורקסון. שילוב של בורקס וקרואסון/נועם מושקוביץ

ההיסטוריה הענפה של העיר ירושלים אחראית ללא מעט מקומות יחודיים שיכלו להיווצר אך ורק בבירה. קחו לדוגמה את שוק מחנה יהודה או שכונות ירושלמיות רוויות באדריכלות מרשימה ופינות חמד, סיפורים ואווירה רומנטית כמו נחלאות או טלבייה. בזו אחרונה, יש לא מעט פנינים חבויות, בהן בית הנסן, שהוקם בשלהי המאה ה-19 כבית חולים למצורעים. במתחם שלו נפתח בסוף השבוע שעבר בית קפה חדש של האחים הדיי וינון עפאים, כשהלוקיישן אחראי לחלק נכבד מהאווירה הקסומה. מאחורי המיזם עומדים האחים הדיי וינון עפאים ממשק עפאים בערבה.

ייחודו של המתחם הוא קודם כל במרחבים הפסטורליים שלו. בית החולים התפרש על פני דונמים רבים בכדי להעניק מרחבים כלשהם לאוכלוסייה שהייתה למעשה כלואה בו, כאשר כל חייה התנהלו בתוך חומה שהיוותה חיץ בינם לבין העולם שבחוץ. בית הנסן היה מעין משק אוטרקי, גידלו שם ירקות ובעלי חיים והוא היה מעין גן אסור לתושבי ירושלים. הם מצדם הפיצו עליו סיפורים לרוב, חלקם חששו אפילו לעבור לידו בכדי לא להידבק, כשבמקביל האמיצים שבהם שניסו לטפס מעל לחומה ולהסתנן פנימה.

בשנת 2002 עבר הנכס לחברה לפיתוח ירושלים וכיום הבניין הראשי שלו הוא אכסניה לעמותות אמנות שונות המארחת תערוכות ואירועים. בית הקפה החדש נפתח באחד מהבניינים הצמודים שבמתחם, בבית הרופא ההיסטורי, בניין אבן יפהפה לשימור. האחים עפאים הם בעלי משק עפאים לחקלאות בת קיימא במושב עידן שבערבה כשבמרכזו עדר עיזים אלפיניות.

בית הקפה של משק עפאים בבית הנסן. נועם מושקוביץ
בית הקפה/נועם מושקוביץ

במשק חרטו על דגלם מודל של 'חקלאות אחרת' שמאפשרת למגדלים להיות בקשר ישיר עם הצרכן, כמו גם שמירה על אקולוגיה וסחר הוגן. במשק מייצרים בשיטות מסורתיות גבינות עיזים, זיתים ושמן זית, דבש, ריבות, ממרחים שונים וכדומה. בנוסף, מגדלים במקום גם פירות וירקות אורגניים. הדיי עפאים מספר בגאווה כי במשק 92 עובדים, כולם עובדים ישראלים שמרוויחים יותר משכר מינימום. "אנחנו מנסים בהתמדה להראות שיש מקום לקהילתיות וערבות הדדית", הוא מספר.

את הקשר עם הקהל והרצון לייצר תחושת קהילתיות הם מינפו למרכז מבקרים במשק שבערבה כמו גם חנות משק במכבים וחנות משק ובית קפה שפועלת בשכונת בית הכרם בירושלים. המקום הנוכחי בבית הנסן יהווה נקודת מכירה רביעית, שבה לראשונה ישנו ציוד מטבח המאפשר וירטואוזיות ויצירתיות רבה יותר עם המנות.

עוד באותו נושא

צהוב לימון: מתכונים מספרו החדש של הדיי עפאים

לכתבה המלאה
בית הקפה של משק עפאים בבית הנסן. נועם מושקוביץ
ויש גם חנות משק/נועם מושקוביץ

המקום שופץ מאפס על ידי האחים ועובדי המשק "מה שאפשר לנו לבנות מטבח כמו שחלמנו", אומר עפאים. כל המנות המוגשות במקום מגשימות את החזן של המשק עם המוטו "מהזרע לצלחת", כשרוב חומרי הגלם מגיעים ממשק עפאים או ממשקים אחרים בארץ.

בתפריט המקום אפשר למצוא טארט טאטן עם כרישה, בצל מקורמל וגבינה בשלה (45 שקלים), פלטות גבינות משתנה המגיעה עם לחם טרי, ממרחים, מטבלים ופירות העונה (56/98 שקלים ליחיד/זוג), סלטים כמו סלט אל גינת אגוז – עשבי תבלין טריים כמו פטרוזיליה, נענע ואזוב עם אגוזים טריים ותחמיץ לימוני (46 שקלים), ארוחת בוקר איכרים עם ביצת עין על תפוח אדמה, תרד ועגבנייה צלויים בחמאה, גבינת משק ולחם שאור (49 שקלים), בורקסון – בצק קרואסון מקופל כמו בורקס במבחר מילויים: מילוי מנגולד, תרד, כרישה ועשבי תיבול עם גבינה בשלה, מילוי של משוואייה פלפלים ועגבניות חרוכים עם ביצה עלומה או מילוי מתוק של תפוחי עץ מבושלים בלימון וקינמון עם דבש (29 שקלים) ועוד שלל מנות.

לסיום מוצע במקום תפריט קינוחים בהם פודינג לחם מבצק קרואסון עם שוקולד, קפה ואגוזים; בסבוסה יוגורט – עוגת סולת רטובה עם קרם צחור פרי חמצמץ (26 שקלים) רעידת אדמה - עוגת שוקולד ללא חלב וגלוטן, על בסיס שמן זית (34 שקלים) ועוד.

שקשוקה לאבנה בבית הקפה של בית הנסן. נועם מושקוביץ
שקשוקה לאבנה/נועם מושקוביץ

המקום הצמחוני-חלבי ידידותי לא רק לצמחונים ושומרי כשרות אלא גם לנמנעים מגלוטן, כשבתפריט מבחר אופציות ללא גלוטן, כחלק מאותו דיאלוג כנה עם הקונים. "אני יכול להסתכל בעיניים לכל מי שקונה ולהגיד לו שזה מה שאני נותן גם לילד שלי לאכול", מספר הדיי. "זו מין אמנה שלנו עם הלקוחות, הם מבינים שלמוצרים יש חיי מדף קצרים יותר כי אין בהם חומרים משמרים או לפעמים חסר משהו כי זו לא העונה".

המבנים הצמודים לבית הרופא ישמשו גם הם את המקום. מבנה אחד ישמש כחנות משק, אחר יהווה מעין חדר פרטי לארוחות, ישיבות והרצאות וחדר נוסף הוסב לספריה, לטובת הסטודנטים הירושלמים. "הפכנו חדר למקום שאפשר לבוא לשבת עם הלפ טופ כל היום עם כוס קפה אחת ואף אחד לא יפריע לך", מסביר עפאים. "יש פה אווירה מגניבה והרבה ספרים". בהמשך מתכננים האחים להרחיב עוד את המקום כמו גם את שעות הפעילות שלו.


משק עפאים בבית הנסן, רחוב גדליהו אלון, 14, ירושלים. שעות פעילות: ראשון - חמישי: 7:30-20:00, שישי: 7:30-14:00.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
הדיי עפאים/מערכת וואלה!, צילום מסך
בורקס קרואסון ושקשוקה לאבנה  בבית הקפה של משק עפאים. נועם מושקוביץ
בורקס קרואסון ושקשוקה לאבנה בבית הקפה של משק עפאים/נועם מושקוביץ
עזים אלפיניות משק עפאים מושב עידן. זיו ריינשטיין, מערכת וואלה! NEWS
עדר העיזים האלפיניות במשק עפאים/מערכת וואלה! NEWS, זיו ריינשטיין
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully