וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דל שומן זה בריא? מיתוסים בתזונת ילדים שכדאי שתשכחו מהם

13.7.2017 / 14:23

תתפלאו, אבל ילדים לא חייבים לאכול בדיוק שלוש ארוחות ביום וגם לא חייבים לגמור הכול מהצלחת. הגיע הזמן לגלות אחת ולתמיד: מה מותר ומה אסור בכל הנוגע לתזונת ילדים

רוטב סויה. ShutterStock
בריא? ברמה מסוימת. סויה/ShutterStock

אין אחד מאיתנו שלא רוצה לתת לילד שלו את הטוב ביותר, בכל תחום בחיים וכמובן גם באוכל. בסופו של דבר, "אנחנו מה שאנחנו אוכלים", כדברי האימרה הידועה ולכן, חשוב לנו שהילדים שלנו יגדלו תוך שהם זוכים לתזונה נכונה. הבעיה? אפילו אנחנו, ההורים המנוסים, לא ממש יודעים תמיד מה היא תזונה נכונה ובשל חוסר הידע הזה, אנחנו נוטים לפעמים להאמין לכל מיני מיתוסים. אז הגיע הזמן לפצח את המיתוסים הללו ולגלות אחת ולתמיד: מה מותר ומה אסור בכל הנוגע לתזונת ילדים.

עוד לפני ה"מה", השאלה היא "כמה" והאם אנחנו צריכים להתעקש עם הילד שלנו ש"יסיים הכל מהצלחת, אחרת יבוא שוטר"? התשובה היא – ממש לא. המטרה היא להעניק לילדים אוכל בריא, לא אוכל בכמויות. אם הם לא רעבים עכשיו, הם יהיו רעבים עוד מעט ויחזרו לאכול את מה שהשאירו. לא כדאי לדחוק בהם, כי זה עלול להוביל לתוצאות הפוכות מהרצוי.

ילדים גם לא חייבים לאכול בדיוק שלוש ארוחות ביום. למעשה, עדיף להם (כמו למבוגרים, האמת) לאכול כמה ארוחות צנועות יותר ובכל מקרה, זה גם מה שיתחשק להם באופן טבעי, במקום ארוחה גדולה בבוקר, בצהריים ובערב, שכן הקיבולת שלהם לא מספיק גדולה עבור יותר מדי מזון. ארוחות מזינות ונכונות, בשעות קבועות ויציבות, ישאירו את הילדים שלכם אנרגטיים ועם רמת סוכר בריאה לאורך היום. סוכר באופן כללי, ופחמימות באופן ספציפי, הם ממש לא רעים עבור הילד שלכם, רק צריך לתת אותם במינון נכון. אם משתמשים בהן בתבונה, הפחמימות מתפרקות בגוף הצעיר והופכות למעין קפסולת אנרגיה, שמתפרצת בזמן הנכון ומעניקה לילד כוח. גם פירות או מוצרי חלב יכולים לעשות את העבודה, בעוד שמה שכן כדאי להגביל זה את הסוכר ה"פשוט", דוגמת משקאות מוגזים, עוגיות וכו'.

ומה לגבי מאכלים דלי שומן? האם הם יהפכו את הילדים שלכם לרזים ובריאים יותר? לא. או לפחות, לא ממש. ראשית, ישנם לא מעט סוגי שומן ושמן, שלא נמצאים במוצרים דלי שומן (במקום יש תחליפים מלאכותיים), וחיוניים להתפתחות המוח ומערכת העצבים של הילד. הם בונים לו את ההורמונים ומגנים עליו ממחלות. ADD ואסטמה עלולים לנבוע ממחסור בשומנים ובשמן באוכל של הילד, אז אל תימנעו ממנו את מה שהוא צריך. מעבר לכך, דווקא במוצרים דלי השומן יש תוספות של סוכר "פשוט", כך שלמעשה נוצרת הפעולה ההפוכה מהרצוי.

אחת השאלות הגדולות היא לגבי הסויה ונגזרותיה (טופו, אדממה, חלב סויה וכו'). התשובה במקרה הזה מעורבת, שכן סויה מכילה פרוטאינים מצוינים עבור הילדים ואפילו יכולה להפחית את הסיכון העתידי לסרטן השד עבור הבנות, אבל מומלץ לתת בגילאים הצעירים רק סויה אורגנית, ולא כזו שעברה "שיפוץ" בדרך. בכלל, בעבר שמענו על כל מיני סוגי מאכלים ומשקאות לגביהם נטען כי הם לא טובים, בריאים או בטיחותיים עבור הילדים, למרות שזו אינה האמת. לחם לבן אומנם פחות עדיף מלחם מקמח מלא, אולם הוא מכיל בדרך כלל ויטמין B. גם הבשר שנמכר ברוב המקומות פחות בעייתי כיום מאשר בעבר והשאלה המרכזית היא בעיקר עם איזו תוספת אוכלים אותו, כי שם נצברות הקלוריות המיותרות.

שיטות להפרדת ביצים. צילום מסך
לא לפחד מהחלמון/צילום מסך

עוד משהו שהפחיד בעבר הורים רבים הוא החלמון, הצהוב של הביצה. לא עוד. במדריך הדיאטנים האמריקאי לשנים 2015-2020, שפורסם בארצות הברית לפני כמה שנים, ההמלצה להגביל את אכילת החלמון עבור ילדים הוסרה וכיום, הגישה הרווחת היא כי ביצה שלמה בחביתה או בפריטטה דווקא מסייעת להתפתחות הילד בשלל צורות: החלמון מכיל לוטאין וזאקסנטין, הטובים לשיפור הראייה ובנוסף, יש בו כולין שמסייע לתאי המוח ופרוטאין. ואם כבר בשיפור הראייה עסקינן, אז לא, הגזר לא יעזור לילדים שלכם לראות בחושך, או אפילו לראות טוב יותר באור. מדובר במיתוס שהומצא על ידי חיל האוויר המלכותי הבריטי במלחמת העולם השנייה, לא פחות, כדי לעודד ילדים לאכול גזר, מתוך אמונה שהם ישמשו כמכ"מים אנושיים. הגזר מצד שני, כן מכיל ויטמין A, ויטמין C שמחזק את השרירים וסוכר "מורכב", שפועל היטב בתוך גוף הילד.

אם אתם רק בשלבי הטעימות הראשוניים עם התינוק או התינוקת שלכם, אל תהססו להיות יצירתיים. כן, ירקות ופירות יעשו את העבודה, אבל מחקרים מודרניים מראים שזה גם הזמן ללמד אותם להכיר טעמים חדשים, שונים ומשונים. פלפל, שום, אפילו דגים, כל אלה טובים כבר מההתחלה ויעזרו להם להרכיב בהמשך מגוון של טעמים ולאכול מכל מה שתשימו בצלחת שלהם בשנים הבאות.

וואלה! NEWS בשיתוף שופרסל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully