וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

FICO: לונה פארק האוכל הגדול ביותר בעולם נפתח השבוע באיטליה

15.11.2017 / 17:00

ההרפתקה הגדולה ביותר של חובבי האוכל יצאה לדרך אתמול בבולוניה; מעל 100 דונם עליהם משתרע גן עדן לגרגרנים עם מבחר מסחרר של מסעדות, חומרי גלם, סדנאות על פרמזן ובישול האורז המושלם, מעבדת שוקולד, ועוד והכל בסגנון מהשדה לצלחת

עיזים ב- FICO EATALY בולוניה. באדיבות פיקו איטלי,
קינוחים איטלקיים/באדיבות פיקו איטלי

אתמול, בבולוניה שבאיטליה, התרחש אחד מהאירועים הגדולים שקרו בעולם הקולינריה בשנה האחרונה. מהאדמה, אדמת מחוז אמיליה רומאנה המפורסם, נבט, צמח ופרח FICO Eataly World, פארק האוכל החקלאי הגדול ביותר בעולם, מעל 100 דונם שמוקדשים לגסטרונומיה האיטלקית בעבר ובהווה. חברת Eataly כבר מתורגלת בפתיחות מהסוג הזה, זהו המרכז הקולינרי ה-40 בעולם שהיא מקימה ומפעילה. קדמו לזה הפארקים הרבים שכבר הוקמו ברחבי איטליה וגם הפארקים בטוקיו, קופנהגן, איסטנבול, דובאי ועוד רבים נוספים, אי אפשר כמובן בלי להזכיר את הסניפים בארצות הברית בבעלות משותפת עם השף המפורסם מריו בטאלי, בניו יורק, בוסטון ושיקגו כשהפתיחה האחרונה והטרייה היתה של Eataly LA ביום ראשון בשבוע שעבר. זה האחרון היה אירוע שכל כך דובר בו, ומבוקש, שתורים של שלוש שעות השתרכו בכניסה וכבר למחרת מנהלי הפארק נאלצו לסגור אותו ליום שלם כדי להתארגן מחדש.

עיזים ב- FICO EATALY בולוניה. באדיבות פיקו איטלי,
כמו לונה פארק. FICO/באדיבות פיקו איטלי

FICO Eataly World בבולוניה הוא הפרויקט הגדול ביותר של היזמים מאז הוקם ה-Eataly הראשון ב-2007 בטורינו שבצפון איטליה, במבנה ששימש לפני זה כמפעל לוורמוט, המרטיני המפורסם. כבר אז החזון של אוסקר פארינטי, המייסד של Eataly, היה ברור. הוא רצה להקים מרכזים דומים בכל העולם שיעסקו בהפצה, הנגשה וחינוך של תרבות האוכל האיטלקי שמקורה במטבחים הביתיים הכפריים (בניגוד לזו הצרפתית שנבנתה במטבחי מסעדות). סניפי ה-Eataly ברחבי העולם הם סופרמרקטים מפוארים ומעוצבים בהם ניתן לטעום ולהריח את המוצרים בעשרות המסעדות ודוכני המזון הפרושים בכל פארק וניתן לקנות הביתה את הפסטות, הגבינות, הרטבים והשמנים ולהתרשם מהיצרנים השונים הבולטים בתחום. אבל הפארק בבולוניה שונה.

sheen-shitof

עם הנחה בלעדית

השיער נושר? מכשיר הפלא האמריקאי ישים לזה סוף במהירות

בשיתוף HairMax
פרות ב-FICO EATALY בולוניה. באדיבות פיקו איטלי,
פרות ב-FICO/באדיבות פיקו איטלי

FICO, תאנה באיטלקית, הם ראשי התיבות של FABBRICA ITALIANA CONTADINA שמשמעותם מפעל חקלאי איטלקי. הכוונה הפעם, בניגוד לפארקים העירוניים האחרים, היא להציג את הדרך שעושה האוכל החל מהשדה ועד המזלג, כפי שנכתב בגדול בברושור הפתיחה. הפארק מציג את התהליך שעוברים חומרי הגלם האיטלקיים, מחוות הגידול של בעלי החיים, השדות, הפרדסים והמטעים, דרך בתי המלאכה המציגים מיומנויות בנות מאות שנים בעיבוד חומרי הגלם הללו ועד שלב הקצה, המסעדות והשפים שעושים שימוש בתוצרים לכדי משהו שאנחנו יכולים להעמיס על המזלג ולהתפעל ממנו.

הפארק תיירותי למדי. חיות המשק הספורות שנמצאות בו, סוסים, חזירים, עיזים, כבשים ופרות, נמצאות באזורים מגודרים, זו לא פינת ליטוף ולא ניתן לגעת או אפילו להתקרב אליהן. החיות הללו גם לא משתתפות בתצוגת התכלית של המזון, כלומר לא תראו שחיטה של חזיר או חליבה של פרה, זה מלוכלך מדי למקום יפה, אסתטי ונקי כל כך כמו FICO.

הכנת פיצה ב- FICO EATALY בולוניה. רעות סהר,
פיציולו ב-FICO/רעות סהר

גם הציפייה לשוטט בין עצי הזית מהם מוסקים זיתים לשמן זית איטלקי, או פרדסים בעלי ניחוח משכר, התבדתה. בסך הכל שטחי החקלאות סביב הפארק לא גדולים, הם מאורגנים ומטופלים בהקפדה יתרה כך שבמקום שתרגישו שאתם משוטטים בשדה חקלאי זה יראה כמו משהו שמהנדס נוף תיכנן, כלומר החסות יפות מדי והמרווחים ביניהן שווים מדי בגודלם. אבל האיכות והמגוון ב-FICO מכפרים על היעדר האותנטיות. כ-50 קורסים וסדנאות מוצעים מדי יום בפארק, הכל בתשלום כמובן (20 יורו). מבין הדברים השווים יש סדנה לליקוט פטריות כמהין בלווי כלבים מיוחדים ובשטח מיוחד בפארק בו נטמנות הפטריות, הכל בחסות משפחת אורבני, משפחה איטלקית המגדלת ומלקטת פטריות כמהין כבר כמה דורות. גם סדנה ללימוד סודות הפרמזן, הגבינה האיטלקית המפורסמת ביותר נשמעת מבטיחה, או ביקור הכולל הסברים בכוורות הדבורים בפארק וסדנה לרדיית דבש בחסות איגוד מגדלי הדבורים האיטלקי הגדול ביותר באירופה שכולל מעל 600 מגדלים.

גידולים הידרופוניים ב- FICO EATALY בולוניה. רעות סהר,
גידולים הידרופוניים/רעות סהר

כשנכנסים פנימה למתחם המעוצב בסטייל האיטלקי המתבקש, אפשר להרגיש שנמצאים בסופרמרקט ענק ומפואר ובו פזורים דוכנים ומסעדות, בתי מלאכה של אוכל וחנויות שונות. כל מה שקשור לאוכל איטלקי יהיה שם- החברה הגדולה באיטליה העוסקת בגידול ושיווק תפוחי אדמה מציגה את כל הזנים השונים הזמינים בארץ המגף וגם מציעה מגוון מטעמים מתפוחי אדמה מצ'יפס ועד קרוקטים. נקניקי סלמי אותנטיים וכמובן המעדנים האיטלקיים הידועים פרושוטו ומורטדלה מוצגים לראווה ולטעימה כולל הסברים החושפים את הסודות על התהליך עתיק היומין מפי שתיים מהחברות הגדולות והוותיקות במדינה העוסקות בגידול וטיפוח זני חזירים.

ירקות ב-FICO EATALY בולוניה. חופית סהר,
ירקות ב-FICO/חופית סהר

יש דוכן משגע של חומץ בלסמי ממודנה, הנמצאת במרחק 40 קילומטרים בלבד מבולוניה, ובו ניתן לראות את חביות ההשבחה של החומץ ולטעום סוגים שונים החל מחומץ בן 8 שנים ועד כזה שישב 100 שנה בחבית שטעמו הוא שילוב מורכב בין מתוק למר, כמו ההיסטוריה שחלפה בזמן הזה. גם דוכנים של שמן זית איטלקי שנחשב למשובח, והמגדלים הטובים ביותר בתחום ובתי הבד המפורסמים ביותר, לא רק אלו הגדולים, אלא גם הקטנים והוותיקים שעם השנים הגיעו למוצר בלתי רגיל. שוק האוכל האיטלקי כולל הרבה מאוד חברות משפחתיות, כאלו שסודות המקצוע בהן עוברים מדור לדור, חלקן חברות ותיקות מאוד. ב-FICO אחת הדוגמאות המובהקות לחברה כזו היא MUTTI, חברת רסק העגבניות המפורסמת בכל העולם שמוצריה נמכרים גם בסופרמרקטים בישראל. MUTTI אפילו יצרה עבור הדוכן שלה ב-FICO סדרה של מוצרים באריזות מהודרות במהדורה מוגבלת, עד כדי כך האירוע הזה משמעותי בשבילה.

חומץ בלסמי ב-FICO EATALY בולוניה. חופית סהר,
חומץ בלסמי/חופית סהר

גם חברת הדיג הגדולה ביותר באיטליה מציגה את השלל שלה בדוכן הכולל מסעדה צמודה במרכז הפארק עם אקווריום ענק ובו מגוון סרטנים ודגים שמגיעים ממימי הים הטירני מכיוון מערב והים האדריאטי ממזרח. במסעדה הצמודה תוכלו להזמין קוקי סאן ז'אק, קרוקטים של ביצי דגים, צדפות טריות, פולנטה סרטנים ועוד מגוון מעדני ים. כ-40 מסעדות ודוכני מזון פרושים לאורכו ולרוחבו של המתחם ומציעים את השפע שתפריט איטלקי יכול לכלול: פאניני, דוכני פיצות, פוקאצ'ות וג'בטות, מסעדות של פסטה טרייה, לזניה, פסטות ממולאות, מסעדה צמחונית, גלידות וקינוחים. לא מעט שפים ומסעדות איטלקים מפורסמים לוקחים חלק בפרויקט עם מסעדה מטעמם במתחם וביניהם השף מעוטר כוכבי המישלן אנריקו ברטוליני (מסעדת מודק במילאנו).

פסטה ביצים ב-FICO EATALY בולוניה. חופית סהר,
הכנת פסטה מחלמונים בסדנת הפסטה של הפארק/חופית סהר

בתוך המתחם עצמו, בחסותה וניהולה של חברת ונצ'י, חברה המייצרת שוקולד איטלקי כבר מאה שנה, יש מעבדת שוקולד בה ניתן לחזות בתהליך שעובר השוקולד ולהכין חטיפי שוקולד בעצמכם, מקושטים במיטב התוספות. מערכת ממחושבת שבנתה חברת ונצ'י גם תקראי את הבעות הפנים שלכם בזמן שאתם טועמים שוקולדים שונים ותשדר את התוצאות על מסך ענק במתחם. ממש ממול הקימו ב-FICO את האוניברסיטה הקטנה לג'לטו איטלקי שם אפשר לצפות במאסטרים של גלידה מכינים ומערבבים טעמים שונים, להתרווח על פופים ענקיים בצורת גביעי גלידה ולטעום טעמים פנטסטיים כמו פטל לבנדר, מנגו קינמון ואפילו גלידת כמהין. כיאה לאיטליה, גם היין תופס מקום מרכזי בפארק ואפשר לטעום ולרכוש יינות ממבחר כל כך גדול שצריך שעתיים לפחות כדי לעבור על כל המדפים.

קינוחים ב-FICO EATALY בולוניה. חופית סהר,
קינוחים איטלקיים ב-FICO/חופית סהר

עבור ילדים FICO הוא לונה פארק ענק של אוכל. מרכזי החינוך והלימוד במתחם הם מהמיוחדים והמושקעים שיש. זה מתחיל מסרטון אנימציה מקסים המוקרן בחדר מיוחד על כיצד האדם גילה את האש, ממשיך בחדרים אינטרקאטיביים מלאים במשחקים לימודיים על האוקיינוסים בעולם ועל חיות הים הרבות שמגיעות לצלחת, חדר נוסף ובו ציורים ומשחקים שמסבירים על חיות החווה, חדר של גידול צמחים הידרופוניים כולל האפשרות להורדת אפליקציה ולהמשיך ולעקוב אחרי הצמח הרשום על שמך גם אחרי החזרה הביתה. יש גם סדנה לגינון, סדנה להכנת ליקריץ ופירות מסוכרים, סדנה לצילום אוכל לא רק לילדים, וגם סדנה לבישול אורז מושלם, תודו שסדנה כזאת יכולה להיות שימושית גם בעבורכם.

אופניים ב-FICO EATALY בולוניה. באדיבות פיקו איטלי,
האופניים של FICO/באדיבות פיקו איטלי

המהנדסים והאדריכלים של FICO עשו עבודה משגעת. בכניסה תוכלו לשכור תלת-אופנים שיעזרו לכם להתנייד בשטח הגדול של הפארק ביתר נוחות ועם האפשרות להעמיס את הקניות שלכם בסלסלות של האופניים. המתחם רחב הידיים עמוס בצמחייה מרהיבה, פרחים צבעוניים וסוקולנטים מהפנטים. באחד מהצמתים מהמרכזיים במתחם יש אמפיתיאטרון חמוד ובו מתקיימות הרצאות והופעות, במנותק ממרכז הכנסים שיש בסמוך. יש גם מגרש כדורעף חופים ומגרש כדורסל, מתחם מיני-גולף חיצוני מקסים המעוצב כחוות חיות איטלקית, כמה דוכני קפה המציגים את הסטנדרטים הגבוהים של האיטלקים בקפה וחנות ספרי אוכל מהגדולות שנראו. במהלך החודשים הראשונים של 2018 גם צפוי להיפתח בית מלון בתוך FICO.

סדנה לחיפוש כמהין FICO EATALY בולוניה. Cane Tartufo,
כלבים שמיומנים בחיפוש פטריות כמהין בפארק/Cane Tartufo

FICO נמצא ממש בשוליים המזרחיים של העיר בולוניה. למי שיצא לחוות את העיר הזאת ודאי ידוע שברחובותיה וסמטאותיה מסתתרות המסעדות והמעדניות הנפלאות ביותר שיש, שהיא מציעה טעימה מהאוכל האיטלקי המשובח בנמצא לצד אווירה איטלקית עירונית. מי שאוהב את בולוניה ומחובר לאותנטיות שלה עלול למצוא את עצמו מעביר ביקורת שלילית לא מעטה במהלך שיטוטו בפארק התיירותי FICO. אבל בעבור מי שמצליח להתנתק מהעיר שבחוץ, ואשר מגיע חמוש בסקרנות וקצת חשק לשחק ולשוטט, יכול להישאב בקסמו של לונה פארק האוכל הגדול ביותר בעולם, שבו אפשר לראות, להריח ולטעום דברים מרחבי איטליה כולה ולהשתתף בחוויה יוצאת דופן שכולה סובבת סביב קולינריה וגסטרונומיה. בסופו של דבר, האוכל הוא לב החוויה, ומי שאוהב אוכל לא יכול שלא לאהוב את FICO.

לפרטים נוספים: אתר האינטרנט של FICO.

קינוחים ב-FICO EATALY בולוניה. רעות סהר,
חברת מוטי והמהדורה המיוחדת של המוצרים שלה/רעות סהר
עיזים ב- FICO EATALY בולוניה. באדיבות פיקו איטלי,
בעלי החיים ב-FICO/באדיבות פיקו איטלי
יין ב-FICO EATALY בולוניה. חופית סהר,
חלק מאגף היין ב-FICO/חופית סהר
פירות ים ב-FICO EATALY בולוניה. חופית סהר,
פירות ים ב-FICO/חופית סהר
שוקולד ב-FICO EATALY בולוניה. חופית סהר,
שוקולד ב-FICO. אותה חברה מייצרת אותו כבר 100 שנה/חופית סהר
טעימות פרמזן ב-FICO EATALY בולוניה. רעות סהר,
טעימות פרמזן ב-FICO/רעות סהר
מורטדלה ב-FICO EATALY בולוניה. חופית סהר,
אמנות המורטדלה ב-FICO/חופית סהר
פרחים מסוכריות ב-FICO EATALY בולוניה. חופית סהר,
פרחים מסוכריות ב-FICO/חופית סהר
FICO EATALY בולוניה. באדיבות פיקו איטלי,
אמפיתיאטרון ב-FICO/באדיבות פיקו איטלי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully