וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הכירו את Free Run - היין שמסובב את העולם

27.3.2018 / 8:24

קלילים, נעימים וכיפיים לשתייה, בדקנו מה מיוחד ביינות ה-Free Run, סוג יין מיוחד שתופס תאוצה ברחבי העולם. אה, ואל תצפו לעפיצות

יין אדום. ShutterStock
תעשיית היין לא מפסיקה להתחדש/ShutterStock

יין הוא עולם מרתק, מלא באפשרויות, זנים, טעמים וסגנונות. מפרי ענבים מתוק וטעים יכול לצאת משקה נהדר עם המון אופי. למרות שמדובר בתחום בן אלפי שנים, תעשיית היין לא מפסיקה להתחדש ולאחרונה העולם התוודע לסגנון עשיית יין מרתק: יינות Free Run.

בדרך כלל, כאשר מכינים יין, בוצרים את הענבים כשהם בשלים להפוך ליין ומעבירים אותם ליקב. ביקב הענבים מרוסקים ואז נסחטים היטב בעזרת מכשיר שנקרא פרס (press), אשר סוחט כמעט את כל הנוזלים שיש בענב.

ביינות אדומים הסחיטה הזו מתבצעת לאחר שהענבים תוססים עם הקליפה (בזמן זה היין מקבל את הצבע האדום שלו מהקליפות) ואילו ביינות לבנים הסחיטה הזו מבוצעת יחסית סמוך למעיכה של האשכולות והפרדת השזרות.

אבל לענב יש תכונה מיוחדת: חלק מהתירוש שלו ניגר דרך קליפת הענב לאחר שהיא נפצעת בקלות בפעולת הריסוק (ללא צורך בסחיטה), והתירוש המשובח הזה נחשב קליל יותר ונעים יותר לשתייה. המיץ הזה נקרא Free Run, שזה קיצור של FREE RUN JUICE.

הכנת יין ביקב. ShutterStock
התירוש שניגר דרך קליפת הענב נחשב קליל יותר ונעים יותר לשתייה ונקרא Free Run/ShutterStock

כאשר מעבירים את הענבים בפרס (press), מוציאים לא רק את המיץ שלהם, אלא גם רכיבים מחלקים אחרים של הענב, למשל מהגרעין והקליפה. בניגוד לתירוש ה-Free Run, המיץ שמתקבל כתוצאה מסחיטה ממושכת מכיל רכיבים אשר תורמים לעפיצות ביין והטעמים קשים יותר ופחות חלקים על גבי הלשון והחיך.

עפיצות היא תחושה של פרי בוסר שמייבשת את הפה. מרגישים אותה כשאוכלים פירות כמו שזיף ירוק, אפרסמון קשה, תמר צהוב ועוד פירות לא בשלים. זוהי התחושה הפחות נעימה שמשאירים בפה יינות אדומים יחסית צעירים.

החומרים אשר גורמים את תחושת העפיצות נקראים טאנינים (או עפצנים בעברית), ויכולות לקחת להם שנים להפסיק להיות עוקצניים ו"להתרכך" (תהליך זה נקרא גם יישון שנעשה על ידי חמצון איטי בבקבוק של הטאנינים). יינות Free Run, כאמור, מכילים פחות מהטאנינים האלו ולכן הם נעימים יותר לשתייה.

עשיית יינות Free Run היא נוהג מקובל על ידי רבים בתעשיית היין. יש לה גם מחיר מבחינת היקב - שלא ממצה את כל המיץ מהענבים (יותר פחת). בדרום אפריקה ישנם יקבים (כמו יקב MAN) אשר מייצרים יינות Free Run מהזנים הפופולריים באזור: שנין בלאן (יין לבן) ופינוטאז' (יין אדום). בניו זילנד יקבים כמו junction wines מייצרים יינות סוביניון בלאן (לבן) בשיטה זו. יינות אלו ידועים ככאלו השומרים על הטעמים והחמיצות הטבעיים של הפרי, וזוכים לשבחים רבים מחובבי יין.

ה-Free Run בישראל

בארץ הושקו לאחרונה ביקב סגל שני יינות מתירוש Free Run, תחת סדרה חדשה הנושאת את שם השיטה. יינות סדרה חדשה זו מופקים מהחלק המובחר ביותר בחומר הגלם- לבו של הענב העשיר בטעמים המעודנים ביותר, ברעננות הטובה ביותר מבחינת חמיצות ובקטיפתיות.

יינות הסדרה מופקים מענבים שנבצרו בכרמי ההר הגבוהים בגליל העליון ובירושלים. על ידי סחיטה עדינה בלבד של הקליפות לאחר התסיסה, מתקבל היין העסיסי ביותר ולו טאנינים רכים ומבנה קטיפתי. ביין זה אין שימוש כלל בסחיטה חזקה אשר עלולה להוביל למרירות ולעפיצות. שני היינות התיישנו 10 חודשים בחביות עץ אלון.

קברנה סוביניון מסדרת Free Run

זהו יין הרמוני, פירותי ומתובל, בשילוב ניחוחות עץ אלון. צבע היין אדום-סגול כהה. באף ניחוחות קאסיס, שזיף, אוכמניות ועשבי תיבול. הגוף מלא והטאנינים עגולים ורכים במיוחד. בפה טעמי קפה וקלייה שמקורם בחבית. הסיומת פירותית, מתובלת, ומתמשכת, והוא מתאים למגוון מנות עיקריות בשרניות עם ניחוח ים תיכוני, כמו כתף טלה צלויה בעשבי תיבול או קציצות בקר וכרישה. המלצת הצוות: קברנה סוביניון זה יתאים גם למי שאינו מרבה בשתיית יין מכיוון שהוא מדגיש את הארומות המתוקות של הענב ואינו יוצר תחושה מכבידה.

יין קברנה סוביניון Free Run של סגל פרי ראן. יחצ,
יין קברנה סוביניון Free Run של יקב סגל/יחצ

מרלו מסדרת Free Run

הוא יין עוצמתי ופירותי. האף מתאפיין בניחוחות דובדבן ושזיף, פירות יער, עשבי תיבול וניל וריחות קליה המשתלבים היטב בטעמי היין. צבע היין אדום-בורדו עמוק. ליין גוף מלא ומרקם קטיפתי, וטאנינים שיוצרים מבנה מובחן וברור ליין. זהו בהחלט יין שילווה היטב מנות קדירה של טלה ובשר. המלצת הצוות: מרלו זה מרשים במיוחד והוא יתאים לחובבי היינות האדומים המעריכים יין אלגנטי אך מלא גוף.

יין מרלו Free Run של סגל פרי ראן. יחצ,
יין מרלו Free Run של יקב סגל/יחצ
וואלה! NEWS בשיתוף יקב סגל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully