וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ערבה לחיך: סיור אוכל מדברי ב-10 תחנות טעימות

6.3.2018 / 15:08

40 ק"מ מפרידים מהישוב הצפוני עידן לישוב הדרומי פארן, ובתוכם משגשגות שכיות חמדה טעימות ומטריפות בדרך לאילת או כעצירה נינוחה במהלך טיול מדברי. סיור טעימות ב-10 תחנות מפתיעות שמפוצץ במדבר, ירקות ואידיאולוגיה

קבב על האש. דרור עינב,
קבב על האש במסעדת דק-בר/דרור עינב

מטוס הפייפר הקטן שהמריא בחשכה משדה דב בתל אביב נחת עם הזריחה בשדה התעופה הקטן בעין יהב, בירת הערבה התיכונה. באותו בוקר הרוחות החזקות טילטלו את המטוס, מהסוג בו הטייס יכול פשוט להסתובב אחורנית, לחייך אל שמונת הנוסעים ולהבטיח שהכל בסדר. שדה התעופה בעין יהב הוא מסלול יחיד וצר וקרוון בודד שהדלת החורקת שלו היא דלת הכניסה לערבה לבאים בטיסה. עין יהב היא לא באמת בירת הערבה התיכונה, אבל זה כן הישוב הראשון שהוקם באזור הזה והגדול מביניהם על כביש 90 שלמרבה הפלא ממשיך להימתח גם אחרי ים המלח.

סיור אוכל בערבה. דרור עינב
המידבר מהחלון/דרור עינב

האזור מנותק ומרוחק ומרהיב ביופיו, 40 ק"מ מפרידים מהישוב הצפוני עידן לישוב הדרומי פארן, הוריו של תלמיד שנוסע לחברו אחרי בית הספר צריכים לפעמים לנסוע כמעט שעה כדי להחזירו הביתה. ראשוני המתיישבים באזור בשנות ה-80 היו חקלאים ורבים מתושביה הם חקלאים עד היום (עם התמחות בפלפלים כמובן). עם השנים האזור מתפתח במתינות, השמועה על צימרים וריזורטים מדבריים הגיעה לשאר חלקי הארץ ובישובים הקהילתיים קולטים משפחות חדשות. כל הג'אז הזה הביא איתו גם פריחה קולינרית מרשימה, תושבי האזור להוטים להפריח את השממה ואם צריך הם יעשו את זה גם בסכין ובמזלג. יצאנו למסע קטן בין המקומות החדשים והישנים שמגישים אוכל בערבה תיכונה, היכן שהספקים עוברים רק כי הם בדרך לאילת. מאחורי כל אחד מהמקומות האלה עומדים אנשים שמתישהו בחייהם ארזו תיק, ירדו דרומה ומעולם לא עלו בחזרה. אבל לא רק האג'נדה האידיאליסטית מניעה אותם, אלא גם האהבה שלהם לבני אדם, ובני אדם כידוע, צריכים לאכול.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנית במרכז

בשיתוף אאורה נדל"ן

המלבי של רפאל יצירה

סיור אוכל בערבה. דרור עינב
מלבי על כביש 90/דרור עינב

"האט מלבי לפנייך" או "פטריוט עצור לקפה" אלה הם רק שניים מהשלטים הפזורים לאורך הכביש, ממש לפני הקילומטר ה-123 של כביש 90, היכן שלצד הכביש התמקם רפאל יצירה עם עגלת המלבי שלו.

סיור אוכל בערבה. דרור עינב
רפאל יצירה והעגלה שלו/דרור עינב

שם בין כמה עצים שנטעה קק"ל לבין הדרורים המקפצצים תוכלו לטעום מלבי שרפאל מכין בעצמו ולהאזין למוזיקה המקורית שלו, ואפילו לרכוש דיסק מקורי עם הקדשה. בעגלה של רפאל, שעומדת במקום הזה כבר 10 שנים, יש גם קפה ותה, בחורף סחלב חם ובקיץ לפעמים יש ברד. למגיעים מדרום יש שלטים כאמור, אבל מי שנוסע מצפון יצטרך לעשות עיקוף קטנטן על הכורכר כדי להיכנס. המלבי שווה את זה.

המלבי של רפאל, הקילומטר ה-123 כביש 90, דרומית לצוקים, חמישי ושבת 12:00 עד השקיעה

ארץ ערבה

סיור אוכל בערבה. דרור עינב
נוף מדברי פראי וזה/דרור עינב

דפי ואורן תגל הם המעפילים של המדבר. הם הגיעו לכאן מרחובות לפני 14 שנה עם חלום על מתחם אירוח מדברי והם הגשימו אותו לבנה לבנה. המתחם של ארץ ערבה יושב במקבץ מתחמי האירוח של הישוב צוקים ובולט ביופיו. אורן, שבנה את כל המקום בשתי ידיו, חלם לא רק על המבנים אלא גם על האוכל שיוגש במסעדה שלו, ואל השולחנות הבודדים בחלל ההסעדה של המתחם המוקף בנוף פראי מגיעות מגוון צלחות שבונות ארוחות בוקר מוקפדת.

סיור אוכל בערבה. דרור עינב
ארץ ערבה/דרור עינב

פריטטה של תפוחי אדמה וגבינה, בורקס ומאפים שונים ממולאים בתרד או גבינה, סלט שכל ירק בו נבחר בפינצטה, גבינות וממרחים, דגים כבושים, לחם חם ותחושה רגועה כאילו כל יום הוא שבת (105 שקלים לסועד). בחמישי בערב מגישים שם ארוחת ערב ששמה הולך לפניה עם הרבה מנות למרכז השולחן, סלטים, בשרים או דגים (240 שקלים לסועד).

ארץ ערבה, צוקים, 052-6060954, בתיאום מראש בלבד

גן ירק

סיור אוכל בערבה. דרור עינב
ישר מהערוגה/דרור עינב

בשעת צהריים שיירה של ילדים בטיול חולפים מול גן הירק במושב צופר ומנופפים בהתלהבות אל רונית הגננית, עוד כמה שעות יסתיים הגן והילדים יגיעו לכאן לטפל בערוגות הפרטיות שלהם, לראות איך הירקות גדלו ולעקור עשבים, על כל ערוגה יש שלט עם שם של ילד, ויש עשרות ערוגות. בתוך המתחם יש גינת ירקות ענקית שרונית ומוטי אלעזרי מטפחים במקצוענות, מהגדרות והעמודים תלויות עגבניות בצבעים שונים, פלפלים מבריקים, חצילים מרהיבים ודלעות ענק. על האדמה חסות רעננות, עלים מכל הסוגים, תבלינים וירקות.

סיור אוכל בערבה. דרור עינב
מהגינה לצלחת/דרור עינב

בין כל הצומח הזה מוטמעים כמה שולחנות ועליהם אפשר לאכול ארוחות בוקר מהאגדות (70 שקלים לסועד) על טהרת הגינה שמסביב. יש חביתת ירק, גבינות מתובלות, תה צמחים, חצילים כבושים, לחם שהרגע יצא מהתנור, ריבת עגבניות שרי ביתית, לימונדה ביתית מופלאה ובעיקר המון ירקות יפהפיים וטריים. רונית ומוטי אוהבים לספר ולהסביר וגם מותר לשוטט, לקטוף ולטעום, ללטף את הארנבים שבמתחם ובעיקר להיות מאושרים.

גן ירק, מושב צופר, 052-3666819, בתיאום מראש בלבד.

חאן גמלייה

סיור אוכל בערבה. דרור עינב
נווה מדבר/דרור עינב

חוץ מבקתות האירוח בחאן גמלייה והזולות הפזורות במתחם, יש גם מסעדה ענקית שמזכירה אוהל בדואי, אבל ממוזג, ושם על השולחנות בין הספות, השטיחים והכריות, אפשר לאכול ארוחות מדבריות ענקיות, ישראליות מאוד המלקטות קצת מכל האוכל העדתי שאנחנו מכירים. על הסירים מתקלטת מיכל סוויסה, שהיא ובעלה ציון הגיעו לכאן להפריח את השממה, לקחו את המתחם שהיה מפורסם פעם כחוות הנאקות ועבדו ימים כלילות לטפח אותו ולהכשיר אותו לאירוח והסעדה.

סיור אוכל בערבה. דרור עינב
מיכל וציון סוויסה בחאן/דרור עינב

מיכל ושורשיה המרוקאים מוציאים מהטבח מנות כמו סינייה פול או בשר, אורז מתובל, במיה פיקנטית, בשרים על האש בליווי סלטים כמו חצילים על האש, סלק חמצמץ עם בורגול, קישים צמחוניים נפלאים של בטטה ותרד, חומוס ביתי שמיכל מכינה במקום בכל הזמנה, שקשוקה מנחמת, ויש גם פיצות, צ'יפס ושניצלונים לילדים אם הם יתנהגו יפה. נווה מדבר זה כאן.

גמלייה, מול פארק ספיר, 052-3666240, שעות פעילות ימים ג'-ש' 10:00-22:00

מיד-בר, הבר הנודד בערבה

סיור אוכל בערבה. דרור עינב
קוקטיילים במדבר/דרור עינב

יותם בן אליהו הוא בן לאצולת הערבה התיכונה, סבא שלו היה ממייסדי עין יהב ואביו היה התינוק הראשון בערבה. עם שורשים כאלה, לצעיר בעל היצר היזמי לא היו שום כוונות לנטוש את המדבר ולהתפנק בתל אביב למשל. הוא קנה עגלה, חיבר אותה לרכב 4X4, עשה רישיון לאלכוהול ויצא להשקות את תושבי המדבר הצמאים, היכן שלא יהיו, בבירות קרות, קוקטיילים צבעוניים והארד ליקר.

סיור אוכל בערבה. דרור עינב
בר נודד/דרור עינב

מיד-בר הוא הבר הנודד בערבה, בן אליהו מתמקם כל ערב במקום אחר ומביא איתו את הרמקולים שלו, הכיסאות, השולחנות ואת האווירה כמובן. הלקוחות הקבועים כבר יודעים היכן למצוא אותו אבל מי שלא, תמיד יכול לעקוב אחרי האינסטגרם ולדעת מהיכן נמזגת הבירה הערב.

מיד-בר, 052-3777549, פרטים נוספים בחשבון האינסטגרם או הפייסבוק.

דק-בר

סיור אוכל בערבה. דרור עינב
על שפת הבריכה/דרור עינב

בכניסה למושב עין יהב יש שלט "ארץ הקיץ הנצחי". הם לא מתבדחים בעין יהב, המקום היחיד בארץ בו הבריכה נפתחת בפסח ונסגרת בסוף אוקטובר, תודו שזה מעורר קנאה. שם על שפת הבריכה של הישוב תוכלו לאכול ארוחות גם בחורף, כשהבריכה ריקה ורק כמה עלים יבשים מקשטים אותה.

סיור אוכל בערבה. דרור עינב
ארץ הקיץ הנצחי/דרור עינב

אבל בין אם הבריכה סגורה או פתוחה, במסעדת דק-בר הצמודה תוכלו לאכול ארוחות משפחתיות נהדרות שבהן כל אחד ימצא לו מה לאכול. חוץ מחומוס ולאבנה וחצילים כמובן, יש בשרים על האש במחירים מאוד נוחים (50 שקלים למנה) כמו המבורגר, פרגית או קבבים. יש גם כמה סלטים נחמדים (45 שקלים), פיש אנד צ'יפס עם מטבל חלפיניו (60 שקלים), פילה דג על חצילים שרופים (65 שקלים) ומלא מנות ילדים חמודות.

דק-בר, עין יהב, 052-3666638, שעות פעילות א'-ה' 12:00-15:00, 18:30-21:00, ימי ה' גם פתוח מ-22:00-00:00

רוזטה

סיור אוכל בערבה. דרור עינב,
טבעוניים במדבר/דרור עינב

הדס התחתנה עם המדבר והביאה אליו אל כל אהבתה לאוכל כשפתחה בית קפה טבעוני שהפך לאבן שואבת לטבעונים הנוסעים במדבר או כאלה שנמצאים בו באופן קבוע. הדס היא אוטודידקטית, את אהבתה לבישול היא הפכה לתרגול, וכך היא יוצרת ברוזטה תפריט המורכב כל פעם מחדש מחומרי הגלם המקומיים והטריים שביותר שהיא יכולה להשיג.

סיור אוכל בערבה. דרור עינב
אפשר להזמין לקחת/דרור עינב

בימי חמישי אפשר לאכול במסעדה, אבל בשאר הימים אפשר להזמין ולבוא לקחת, או להזמין אליכם לצימר או למקום בו אתם מתארחים. יש למשל חומוס ביתי (32 שקלים), סמוסות נפלאות בליווי צ'אטני חריף (32 שקלים), סלטים רעננים עם מרכיבים בריאים כמו קולורבי, קינואה, גרעינים, פירות יבשים וירקות ערבה כמובן (49 שקלים), או מנת קוסקוס ביתית (49 שקלים), פשטידות של ירקות ללא גלוטן (59 שקלים) ועוד. יש גם עראק רימונים או מוחיטו אננס כי הדס לא רק אוכלת בריא היא גם יודעת לחיות.

רוזטה, עין יהב, 054-2323024, בהזמנה מראש בלבד או בימי חמישי אפשר להגיע לאכול במקום בתיאום מראש.

עראייס בקנטינה

סיור אוכל בערבה. דרור עינב
בשרים מקומיים/דרור עינב

הקנטינה בעין יהב היא חנות מצרכים קטנה שמספקת את צרכיהם של אוכלוסיות מגוונות, תושבי האזור או המטיילים בו, ואפילו יש מחלקה שלמה של מוצרים אסיאתיים לעובדים התאילנדיים. יש בחנות תבלינים, ירקות בגידול עצמי ויין מהחבית, שגם במדבר זה לפעמים יותר חשוב ממים. צמוד לקנטינה, פתחו ממש לאחרונה משפחות רייס ושחם דוכן עראייס, ולא, זו לא פטה מורגנה.

סיור אוכל בערבה. דרור עינב
ויש גם קינוחים/דרור עינב

העראייס מגיע בשלוש גרסאות, בקר, טלה ופרגית, כאשר רוב הבשרים מגיעים מהגידול המקומי של המשפחות. הסועדים מקבלים ארבעה רבעים שמנמנים של פיתות ממולאות בבשר עסיסי לצד עגבניות מקומיות מפוצצות בטעם, טחינה, מטבל יוגורט וזיתים נהדרים (32 שקלים). יש גם עראייס צמחוני וקינוחים חמודים של מוס חלבה או מלבי (10 שקלים), בירה מהחבית או לימונדה צוננת.

עראייס בקנטינה, עין יהב, 052-3666812, שעות הפעילות א'-ה' 20:30-11:00, ו' 11:00-18:00 ושבת 12:00-20:30

הפלאפל של מש

סיור אוכל בערבה. דרור עינב
הפלאפל הנודד/דרור עינב

גם מש הגיע למדבר בעקבות אהבה ונשאר בו למרות שהיא נגמרה. יכול להיות שזו תחושת הזמן החמקמקה של הערבה שמשכה אותו להישאר, או כמו שהמקומיים קוראים לזה זמן ערבה. ואכן מש לא ממהר לשום מקום אף פעם, ובדוכן הפלאפל הנודד שלו הוא מרבה לשוחח ארוכות עם הלקוחות, להאזין איתם למוזיקה שהוא אוהב וגם סתם להסתלבט.

סיור אוכל בערבה. דרור עינב
זמן ערבה/דרור עינב

הקסם המיוחד של מש עובר גם למנות הפלאפל שהוא מוציא מהעגלה הניידת הצבעונית שלו (18 שקלים למנה). ריח טיגון הכדורים נישא למרחקים ומושך אליו סועדים כמו נמלים לדבש. בתוך הפיתה הוא שם טחינה, חמוצים, כרוב (מהערבה! הוא מדגיש), ורטבים נחמדים שהוא מכין בעצמו. יש גם צ'יפס וגם פלאפל עם סלטים בצלחת למי שפחות מתאימה לו הפיתה. רוצו להסתלבט.

הפלאפל של מש, 058-4848445, פרטים נוספים בעמוד הפייסבוק. ימי שני בחצבה, ימי שלישי בפארן, ימי רביעי בעין יהב, ימי חמישי בצופר, ימי שישי בצוקים, שעותך הפעילות ימים ב'-ה' 16:00-20:00 וימי ו' 11:00-14:00

יקב מואה

סיור אוכל בערבה. דרור עינב
יין מדברי/דרור עינב

במרחק קילומטר מהישוב צופר, מעבר לתילים המאובקים, ישנם שרידים של העיר הנבטית מואה ששכנה על דרך הבשמים החולפת כאן, שם אותרו שרידי גת ויקב עתיקים. יהודה פרידמן, מי שהיה חקלאי מדברי כל חייו, התאהב בסיפורים מעולם היין העתיק, חקר את הנושא ולמד אותו, ואז הקים את יקב מואה במושב צופר, כמחווה לימי היין העתיקים ההם אבל עם מבט לעתיד התחום בערבה.

יקב מואה. דרור עינב,
אפילו זכה במדליה/דרור עינב

ביקב מואה מפיקים מספר סוגי יינות, ביניהם רוזה, קברנה סוביניון, מרלו, שיראז ומלבק. השיראז של מואה אף זכה לאחרונה במדליית הכסף בתחרות טרה וינו. אפשר לתאם ביקורים במקום, לטעום יינות לצד גבינות וירקות מקומיים ולשמוע מיהודה את כל הסודות.

יקב מואה, מושב צופר, 052-3666095, בתיאום מראש בלבד

סיור אוכל בערבה. דרור עינב
אוכל טבעוני אצל רוזטה/דרור עינב
סיור אוכל בערבה. דרור עינב
אירוח כיד המלך בחאן גמלייה/דרור עינב
סיור אוכל בערבה. דרור עינב
ירקות מהגינה בגן ירק/דרור עינב
סיור אוכל בערבה. דרור עינב
ארץ ערבה/דרור עינב
סיור אוכל בערבה. דרור עינב
רפאל יצירה והמלבי על כביש 90/דרור עינב
סיור אוכל בערבה. דרור עינב
דלעות ענק בגן ירק בצופר/דרור עינב
סיור אוכל בערבה. דרור עינב
ארץ ערבה/דרור עינב

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully