וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אבי אפרתי לוגם יינות קיץ מצוינים מיוון

18.7.2018 / 15:41

מסתבר שלא צריך להרחיק לכת בשביל יין טוב, אבי אפרתי מאתר יינות חדשים ומצוינים מיוון השכנה

כוס יין רוזה. ShutterStock
כוס רוזה/ShutterStock

בטעימת השבוע שני יקבים מיוון - פטרי (Fteri) וגאיה (Gaia). פטרי ממוקם באזור ארקדיה שבחצי האי הפלפונזי, גאיה בסנטוריני. שלושה יינות של פטרי יש בטעימה - לבן, רוזה ואדום ושני לבנים של גאיה. יינות פטרי בסיסיים וחסרי יומרה אבל מוצלחים מאד, כל אחד מסוגו, ומספקים יופי של תמורה לכסף. כולם צעירים וקלים יחסית ויש בהם איזו איכות פירותית נעימה ביותר, שלא באה על חשבון איכויות ואופי. שלושתם מתאימים להפליא לקיץ וברוזה יש ייחוד חד משמעי: הוא מייצג דרך שלישית, בין יינות הרוזה העמוסים והמתוקים של עולם היין החדש, לאלו הרזים, הדקים והמדויקים מפרובנס. יש בו הרבה יותר פרי.

שני יינות גאיה מבוססים על זן האסירטיקו, שנתגלה בשנים האחרונות על ידי אוהבי יינות האיכות. שני היינות מייצגים אופציית לבנים יבשים ים תיכונית שונה מאד מלבני הים התיכון הנפוצים, המושתתים על רוסאן, מרסאן וגרנאש לבן. אם להכליל, אסירטיקו במיטבו הוא זן שיש בו פרי טוב אך מעודן יחסית, חמיצות חדה וטובה ומינראליות מבורכת, פרי האדמה הטובה של סנטוריני והגפנים הזקנות מהן מגיע היין. בשני יינות הטעימה יש הרבה מהאיכויות הללו. הראשון שבהם נעשה ללא עץ והוא קל יותר והשני עבר חמישה חודשי עץ וגם התיישן זמן רב יותר בבקבוק. איכויותיו ומורכבותו יוצאים מן הכלל. אלו יינות מצוינים שמספקים תמורה טובה באמת לכסף, גם אם אינם זולים. שווה ביותר להכירם. לחיים!

1. Fteri, Mschofilero 2015/מערכת וואלה!, צילום מסך

1. Fteri, Mschofilero 2015

בלי כמה מילים על עפיצות אי אפשר: לבן יבש על בסיס 100% מוסקופילרו מגפנים בנות 10-15,מאזור ארקדיה בחצי האי הפלופונזי. מספר שבועות התיישנות על השמרים במיכלי נירוסטה. צבע זהוב. באף פרי לבן, הדרים ופרחים. גוף קל-בינוני. 12% כוהל בנפח.

כמה? 70 שקלים.

הכי מתאים ל: ארוחת דגים.

דבר המבקר: פרי נעים מאד, פרחוניות, חומציות מאוזנת טובה, איפוק. יין חסר יומרה אבל רענן וכייפי, שכדאי ללגום קר.
תמורה לכסף: 3.5/5 (טובה).

בחמש מילים: לבן ראוי מאד של קיץ.

sheen-shitof

בדקו התאמה לטיפול

פיתוח ישראלי: פתרון מדעי לאקנה בגוף עם מעל 90% הצלחה

בשיתוף מעבדות רבקה זיידה

2. Fteri, Agyorkitiko Troupis 2015

בלי כמה מילים על עפיצות אי אפשר: אדום על בסיס 100% אגיורקיטיקו מגפנים בנות 10-25, בנימיה, ארקדיה, בפלופונז. שישה חודשי התיישנות במיכלי נירוסטה, ללא עץ. צבע אדום ארגמני. באף פרי אדום ושפע תבלינים. גוף קל. 13.7% כוהל בנפח.

כמה? 70 שקלים.

הכי מתאים ל: פסטה, עוף, כריכים, פיקניק.

דבר המבקר: קל שבקלים, פשוט שבפשוטים, חמוד שבחמודים. העדר המגע עם עץ הותיר את טעמי הפרי ברעננותם. הקלות שביין הזה מבקשת, שלא לומר מתחננת, ללגום אותו לאחר קירור קל. מתאים לכל הקשר קיצי, אפילו ביום חם ממש, בצהריים.

תמורה לכסף: 3.5/5 (טובה).

בחמש מילים: אדום יבש שייהנה מאד מקירור.

3. Fteri, Rose Troupi 2015

בלי כמה מילים על עפיצות אי אפשר: רוזה על בסיס 75% אגיורקיטיקו ו-25% מוסקופילרו, מגפנים בנות 10-15 בנימיה וארקדיה בפלופונז. צבע ורוד עז. באף פרי אדום ופרחים. גוף קל נוטה מעט לבינוני. 13% כוהל בנפח.

כמה? 70 שקלים.

הכי מתאים ל: דגים ופירות ים.

דבר המבקר: אנחנו מורגלים בשני ז'אנרים של יינות רוזה: אלו המקומיים, ברוח "העולם החדש", שהינם עמוסי מתיקות; ואלו האנינים מפרובנס, הרזים, בעלי הצבע החיוור, הניקיון והדיוק, שיש בהם פרי מאופק במיוחד. היין הזה פותח אופציה שלישית: לא מתוק כלל אבל עם נוכחות פרי שופעת, מצוינת, לצד יובש טוב ואפילו מידה של מינרליות. מעט מאד יינות מהז'אנר הזה נמצאים, אם בכלל, על המדפים בחנויות. זוהי חלופה כייפית ושווה למוכר.

תמורה לכסף: 4/5 (טובה מאד).

בשלוש מילים: רוזה, קצת אחרת.

4. Gaia, Thalassitis 2016

בלי כמה מילים על עפיצות אי אפשר: לבן יבש על בסיס 100% אסירטיקו מכרמים בני 70-80 בסנטוריני. ללא עץ. צבע זהוב. באף פרי לבן, הדרים ופרחים. גוף בינוני. 13% כוהל בנפח.

כמה? 120 שקלים.

הכי מתאים ל: דגים, פירות ים, צדפות.

דבר המבקר: זן האסירטיקו, הכוכב החדש בשמי הייננות הים תיכונית, מהאי סנטוריני ביוון, נחשף ביין הזה בביטויו הנאה: פרי נקי, לא עמוס, חמיצות חדה, מדויקת, מינרליות של ממש ונגיעת מליחות. יין מצוין, גסטרונומי מאד, מלא אופי, שייטיב להחזיק כל ארוחה מורכבת מן הים. פוטנציאל התיישנות בן שנתיים נוספות.

תמורה לכסף: 3.5/5 (טובה).

בשתי מילים: הנאה צרופה.

5. Gaia, Thalassitis, Oak Ferment 2013

בלי כמה מילים על עפיצות אי אפשר: 100% אסירטיקו מגפנים בנות 70-80 בסנטוריני. חמישה חודשי התיישנות בחביות עץ אלון. צבע זהוב. באף הדרים, פרחים ומידה של מינרליות. גוף בינוני-מלא. 13.5% כוהל בנפח.

כמה? 140 שקלים.

הכי מתאים ל: ארוחות מורכבות על בסיס דגים, פירות ים וצדפות.

דבר המבקר: כל המאפיינים שנמנו בהתייחס ליין הקודם נוכחים גם ביין הזה, רק עם מאסה, עומק, אופי ומורכבות רבים יותר, פרי המפגש של היין עם חבית למשך חמישה חודשים. הפרי רענן פחות מן הסתם אבל בתמורה מקבלים עוד מינראליות, משנה תוקף למליחות ורבדים וניואנסים נוספים. יין נפלא ממש, שאף אם אינו זול, התמורה שהוא מספק לכסף נאה ביותר.

תמורה לכסף: 3.5/5 (טובה).

בארבע מילים: אסירטיקו גבוה וטוב ממש.

  • עוד באותו נושא:
  • יין

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully